вівторок, 9 травня 2017 р.

Природознавство        Клас:5         Тема:         Урок: 61     Дата:
ТЕМА: Екскурсія (відповідно до місцевих умов) до зоопарку, живого куточку, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо
МЕТА: формувати науковий світогляд, ознайомити учнів із загальними рисами будови живих організмів; розвивати пам’ять, увагу, творче мислення; виховувати комунікабельність; виховувати почуття поваги до праці інших людей
Тип заняття: застосування нових знань, умінь і навичок

Хід заняття
І. Вступна частина
— актуалізація опорних знань;
Асоціативний кущ «Музей»
Слово «музей» має грецьке походження і означає «Храм муз». Це місце було присвячене покровителькам мистецтва та науки.
Музе́ї (від дав.-гр. τὸ Μουσεῖον — «дім Муз») — культурно-освітні та науково-дослідні заклади, призначені для вивчення, збереження та використання пам'яток природи, матеріальної і духовної культури, прилучення громадян до надбань національної і світової історико-культурної спадщини.
Перші музеї людства
У стародавні часи найбільш популярним був музей в Олександрії. Заснований на початку ІІІ століття до н.е., він був одним з головних наукових і культурних центрів античного світу. До складу музею входили бібліотека, анатомічний кабінет, ботанічний і зоологічний сад. У ньому працювали видатні вчені Архімед, Евклід та інші. Вони збирали й обробляли різні колекції. Так, Аристотель для поповнення ботанічних і зоологічних колекцій розіслав по країнах Малої Азії і Греції тисячу спеціальних збирачів. Колекції ці служили вченому для природно-історичних досліджень. Йому належить перша спроба закласти фундамент наукової зоології.
Вправа «Мить історії»
У Стародавньому Римі, вся історія якого проходила на тлі постійних війн у прагненні розширити свої володіння, також існували храми–музеї, а в будинках римських патриціїв можна було побачити різноманітні колекції, чималу кількість експонатів яких було добуто під час військових походів у багаті країни Сходу. Юлій Цезар не тільки прикрашав громадські будинки Риму, а й будував спеціальні тимчасові портики, де виставляв зібрані колекції. Ще один центр культури, пов’язаний з історією Римської імперії – Константинополь. Ставши в першій третині IV століття столицею Східної Римської імперії, він був однією з найбільших скарбниць цінностей, вивезених із Греції, Риму, держав Малої Азії.
За своїм профілем музеї поділяються на такі види: історичні, археологічні, краєзнавчі, природничі, літературні, меморіальні, мистецькі, етнографічні, технічні, галузеві тощо.
На основі ансамблів, комплексів пам'яток та окремих пам'яток природи, історії, культури та територій, що становлять особливу історичну, наукову і культурну цінність, можуть створюватись історико-культурні заповідники, музеї-заповідники, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби.
— мотивація навчальної діяльності гуртківців.
Проблемне запитання: Для чого створюють музеї?
У ХІХ столітті відбувся поділ музеїв на художні і природничо-наукові. Мета таких музеїв різна. Якщо в перших переважають витвори мистецтва, що задовольняють насамперед потреби людини в красі і служать для її естетичного виховання, то в природничо-наукових музеях переважають колекції, які розповідають про минуле і сьогодення нашої планети. У них представлені витвори самої природи опудала тварин, анатомічні препарати, зразки мінералів.
II. Основна частина
  У наш час, коли антропотехногенний тиск призводить до зменшення ареалів поширення тварин, їх чисельності, а в окремих випадках навіть зникнення окремих видів тварин та птахів, роль зоологічних музеїв збільшується. Великі музеї у своїй експозиції мають представників тварин практично з усіх континентів світу.
Не кожен бажаючий може поїхати у туристичну поїздку до Америки, щоб побачити маленьку, але відому у всьому світі своєю кровожерливістю рибку піранью, або до Куби, щоб зустрітись там з живими реліктами панцирними щуками, які існували на планеті Земля ще тисячі років тому, пірнути у воду тропічних морів, щоб познайомитися з отруйними морськими зміями, чи рибами, мешканцями коралових рифів. Тільки в зоологічному музеї можна побачити кістки мамонта та велетенського оленя, які населяли У сучасному зоологічному музеї, поряд з невеликими експозиціями, які мають екологічну спрямованість, де тварини подані у місцях їх існування, діють і систематичні. Це дозволяє читати у стінах музею теоретичні курси зоології, проводити лабораторні роботи. Таким чином, поряд з освітянською, музей може виконувати функцію навчально-практичної бази при проведенні занять для студентів університету. Зоологічні музеї сприяють навіть збереженню представників тваринного світу. Тільки тут можна побачити тварин чи птахів, занесених до Червоної книги, які охороняються законом. А де ви ще побачите українського вола.
Останнім часом у експозиціях музею широко використовуються великі діорами, які відтворюють особливості існування наземних та водних тварин. Окремі експонати знайомлять з життям деяких представників, прихованим від очей спостерігача, їх пристосованість до специфічних умов існування.
Сьогодні ми здійснимо екскурсії в найбільші музеї України: Національного науково-природничого музею НАН України, музей Природи на природничому факультеті Житомирського державного університету імені І. Франка та Державний природознавчий музей НАН України.

1. Зоологічний музей знаходиться в самому центрі Києва і займає весь третій поверх приміщення Національного науково-природничого музею НАН України. Експозиція нашого музею майже повністю розташована у довгій галереї та у двох великих залах – залі птахів та залі ссавців.
 На сьогодні тут експонується близько 5000 тварин, які відносяться до 4000 видів. Експозиція побудована за науково-систематичним планом, її сучасним пріоритетом є побудова ландшафтних діорам, яких вже нараховується 16.
 Огляд експозиції починається з найбільшою за кількістю таксонів групи тварин – безхребетних. Відразу звертає на себе увагу скелет скляних губок, які нагадують дивовижні кристали, та чашоподібна губка – кубок Нептуна, дійсно схожа на величезний келих. За ними оглядач знайомиться з різноманітним світом коралів, скелети яких відрізняються не тільки за формою, а й за коліром – білі, блакитні, чорні, червоні. Черви, вільноживучі та паразитичні дають уяву про пристосування цих тварин до життя в найнеймовірніших середовищах. Серед ракоподібних відразу ж звертають на себе увагу одни з найбільших членистоногих світу – гігантський японський краб, омар, лангусти. Вітрина з павукоподібними містить крім павуків таких цікавих тварин, як мечехвости, одни з найдавніших тварин, що збереглись до нашого часу, та морські павуки, яких так назвали за зовнішню подібність до справжніх павуків. Продовжується експозиція оглядом комах. Кількість видів світової фауни комах більш ніж в два рази перевищує кількість видів всіх інших тварин. На вітринах музею можна скласти уяву про різноманітність цієї величезної групи тварин. Прикрасою виставки комах є жуки-велетні, та тропічні метелики.
 Продовжується огляд з іншого боку галереї вітринами з голкошкірими. Морські зірки, морськи лілії та морськи огірки дійсно більше нагадують представників рослинного царства, ніж тварин. Більша частина виставки молюсків розміщена на горизонтальних вітринах, що тягнуться майже до кінця галереї. Найбільший двостулковий молюск експонується в холі музею. Практично всю праву частину галереї зоомузею займає експозиція риб, амфібій та плазунів. Серед риб звертають на себе увагу великі опудала акул, осетрових та риби-місяця з лівого боку галереї. У вітринах представлено різноманітність цієї найбільшої серед хребетних групи тварин. Серед амфібій слід звернути увагу на гігантську китайську саламандру, довжина якої досягає 180 см, та на кубінського свістуна, який завдовжки близько 1 см, і для того, щоб його легше було розглянути, навіть було змонтовано спеціальне збільшувальне скло. Експозиція рептилій також надає можливість скласти уяву про різноманітність цієї групи. Один з найцікавіших експонатів – туатара – живе викопне, ящірка з третім оком в природі зберіглася лише на одному острові, який зробили заповідним.
 В залі птахів розташовано більшу частину діорам музею, які представляють різні куточки України та світу. Найбільша діорама – пташиний базар.
 В залі ссавців стоїть найдавніший експонат нашого музею – зубр, якому нараховується більше 200 років. Цього зубра було здобуто приблизно в 1780-1800 рр у маєтку Потоцького, тоді ж було виготовлено й опудало.  
 Перегляд відеофільму «Екскурсія в зоологічний музей».
Обговорення:
1.                Яких експонатів, що досліджують ентомологи ви побачили?
2.                Які експонати, що еволюційно раніше з’явились за тип Членистоногі, представлені в музеї?
3.                Назвіть експонати організмів, які здатні харчуватися комахами.

2. Державний природознавчий музей розташований в місті Львові - найбільшому промисловому, науковому і культурному центрі західного регіону України. 750-річний Львів внесено до культурної спадщини ЮНЕСКО.
Музей є ланкою науково-дослідної і організаційної структури Національної академії наук України та входить до складу Відділення загальної біології НАН України.
Головними напрямами діяльності музею визначено:
v    розроблення наукових основ природничої музеології, створення, збагачення та збереження фондових колекцій;
v    вивчення біологічної різноманітності та екології окремих груп сучасної і викопної флори та фауни західного регіону України;
v    проведення науково-освітньої, популяризаторської та культурно-просвітницької роботи.
Музей був відкритий для відвідувачів з 1870 р. Його головне приміщення було збудовано на межі ХVIII-ХІХ ст. і є пам'яткою архітектури. Музей занесено до європейських і світових каталогів музеїв. Він брав участь у перших Всесвітніх виставках у Відні (1873 р.) і Парижі (1878 р.), де отримував дипломи і медалі. У 1940 р. музей увійшов до складу Академії наук України.
Його наукові фонди та музейна експозиція внесені до державного реєстру наукових об'єктів, що становлять національне надбання. Фонди музею сформовані на базі унікальних колекцій Природничих музеїв ім. Дідушицьких і Наукового товариства ім. Т.Г.Шевченка із зборів багатьох поколінь природодослідників середини ХІХ - початку ХХ ст. та значно доповнені за час його перебування в Національній академії наук України.
1.     Що вам найбільше сподобалось у даному музеї?
2.     Яку історичну цінність мають експонати музею?

3. Гордістю Житомирського державного університету імені І. Франка є музей Природи на природничому факультеті. Основу його колекції, що нараховувала близько 400 експонатів тварин було створено у 1973 – 1976 роках зусиллями викладачів кафедри зоології (завідувач кафедри проф. Стадниченко А.П.). Започаткований він був як зоологічний музей. Були зібрані найяскравіші представники фауни Житомирщини, а також цікаві і різноманітні види тварин з усіх куточків світу. Пізніше після поповнення новими експонатами, зокрема великою колекцією мінералів та гірських порід, скам’янілостями викопних рослин, анатомічними препаратами зоологічний музей був реорганізований у музей Природи. Нині музей має понад 650 експонатів тварин: мушлі 50-ти видів молюсків, 15 видів ракоподібних і хеліцерових, понад 100 видів комах, цікава колекція коралів і голкошкірих, близько 60 видів риб, 20 видів амфібій, 30 видів плазунів, 250 видів птахів, 70 видів ссавців. Окрасою музею є шимпанзе, антилопа зебу, як, голова зубра, гігантський броненосець, африканський страус, американський страус нанду, рожевий пелікан, тощо. Колекція рідкісних і дорогоцінних мінералів та гірських порід Житомирщини, України, Євразії налічує понад 200 експонатів.
1.                Чим особливий зубр в музеї?
2.                Якими рядами комах представлені колекції музею?
3.                Кого називають секретарем?
4.                Який найбільший птах серед лебедів?
5.                Який птах п’є солону воду, а споживає прісну?

ІІІ. Заключна частина
За допомогою методу «Ажурна пилка», за короткий проміжок часу, учні отримають велику кількість інформації.
§  Який музей вам найбільше сподобався?

§  Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
Природознавство     Клас:5             Тема:             Урок: 59-60     Дата:
Тема: Практичне заняття № 7 «Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості». Практичне заняття № 8 «Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників»
Мета: навчити учнів орієнтуватися в розмаїтті царств рослин, тварин та грибів, визначати і називати найбільш поширені види в Україні, формувати навички визначення рослин за допомогою атласів-визначників, уміння складати морфологічний опис рослин, ознайомити з різноманітністю і багатством рідного краю; розвивати пізнавальний інтерес до предмета, удосконалювати навички роботи з додатковими джерелами знань, вміння порівнювати та складати опис організмів, інтелектуальні вміння та творчі здібності, викликати бажання краще пізнати навколишній світ, розкрити його незвідані таємниці; виховувати естетичне сприймання, емоційно-ціннісне ставлення до живої природи, формувати готовність до оцінки наслідків діяльності людини щодо природного середовища, виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища та природи, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ
Тип уроку: комплексного застосування знань, умінь, навичок
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
UU Прийом «Віршовані рядки»
Не вірте, на Землі чудес не сім!
Багато їх, вони доступні всім.
До них ми звикли, ми їх добре знаєм
І дивуватись просто забуваєм.
Розглянь уважно квітки пелюстки.
Чи жовтнем розмальовані листки?
Хіба не диво — райдуга над полем?
А ця велична синь небес навколо?
Хіба не диво — волохатий джміль,
Квітучий, кучерявий, пишний хміль,
Роса срібляста на зеленім листі
І немовля, усміхнене в колисці?
Це все дива — великі і малі.
І сам ти, диво, бо краса землі —
Це пісня, що ніколи не змовкає,
Тебе бентежить, вабить, надихає.
UU Прийом «Дивуй»
Головна особливість рослин у тому, що, на відміну від тварин, вони самі забезпечують себе харчуванням. Для цього їм достатньо лише трохи ґрунту та сонячного світла, з їхньою допомогою вони успішно синтезують собі їжу. Тому їм зовсім не потрібно постійно шукати їжу, їм взагалі не треба рухатися, досить просто рости і підставляти своє листя сонцю. Може, тому їх так багато на Землі?
UU Прийом «Проблемне питання»
TT Чи багато ви знаєте назв рослин, тварин, грибів, які є у нашім краї?
TT Як бути з тими організмами, назви яких вам невідомі?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
UU Прийом «Інтелектуальна розминка»
TT На які царства поділена жива природа?
TT Які є органи у рослин?
TT Які є органи у тварин?
TT Чим відрізняються тварини від рослин?
TT Чим гриби відрізняються від тварин? рослин?
TT Які основні функції у листків рослини?
TT Яким чином розмножуються рослини?
ІV. Засвоєння зразка комплексного застосування знань, умінь, навичок
UU Розповідь учителя з елементами бесіди
Розв’язати проблему визначення назви і особливостей організму допомагають визначники рослин, тварин, грибів, які роблять у вигляді книг чи атласів. Кропіткою і тривалою була праця природодослідників зі створення цих посібників. Зараз на сучасному етапі вже існують інтерактивні визначники в Інтернеті.
1 Я к працювати зі шкільним атласом-визначником
Візьміть шкільний атлас-визначник, наприклад вищих рослин. Він містить таблиці. Кожна таблиця, у свою чергу, складається з послідовних ступенів, позначених порядковими номерами. Кож- на ступінь складається з тези і антитези (два альтернативні набори ознак).
Якщо наукова класифікація рослин вам відома погано і розбиратися в її системі вам ніколи, то пошук квітки за назвою можна спростити завдяки цьому довідковому виданню.
У атласі-визначнику багато рисунків рослин. Знаходити по одній або декількох морфологічних ознаках квітки її сімейство досить просто. Але навіть якщо не робити цього, можна швидко знайти квітку, що цікавить (на ілюстраціях майже всі рослини зображні на стадії цвітіння). Гортаючи довідник, ви побачите, що на рисунках підкреслюють характерні особливості кожної квітки і дізнатися їх зовсім легко.
Прийом «Практична теорія»
Учитель проводить визначення квітки, докладно коментуючи свої дії.
2 Д осліджувана рослина
Намагайтеся зірвати не тільки саму квітку, але захопіть також зразки листя, а краще навіть і кореня — це може значно полегшити процес «впізнавання» рослини. Для визначення квіткової рослини необхідно бачити всі органи, а саме — корінь, стебло, листки, квітку, плід.
V. Застосування узагальнених знань та вмінь
у нових умовах
Завдання 1. Скористайтеся інтерактивним визначником кімнатних рослин та визначте, які рослини ростуть на вашому підвіконні.
Завдання 2. Заповніть таблицю «Найпоширеніші організми мого краю».
TT Розгляньте гербарний зразок рослини, її зображення на фотографії і спробуйте визначити назву.
TT За допомогою атласа-визначника тварин визначте зображення на свій вибір.
TT За допомогою атласа-визначника грибів визначте зображення на свій вибір.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
UU Прийом «Мікрофон»
TT Що допомогло вам визначити певну рослину, тварину чи гриб?
TT Які з цих знань та навичок можуть згодитися у житті?
VІІ. Домашнє завдання
TT Опрацювати параграфи підручника: §

TT За допомогою Інтернет-джерел визначити домашню кімнатну рослину.

четвер, 20 квітня 2017 р.

Природознавство     Клас:5             Тема:             Урок: 58          Дата:
Тема: Рослинний і тваринний світ своєї місцевості
Мета: розкрити особливості організації та функціонування різних екосистем, формувати вміння порівнювати умови життя організмів та процеси їхньої життєдіяльності на прикладах способів та характеру харчування; розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, спостерігати та узагальнювати вивчене, працювати у групах; виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища, моральну відповідальність за збереження довкілля, сприяти
екологічному вихованню інших, виховувати почуття колективізму, толерантності, прагнення досліджувати довкілля
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань
Хід уроку
І. Привітання учнів, організація класу
II. Перевірка знань учнів.
Прийом «Бліцопитування»
TT Як організми пристосувалися до спільного існування?
TT Чому хижі тварини ведуть полювання в різний час доби?
TT Що таке природне угруповання?
TT Що таке харчовий ланцюг?
TT Які ви знаєте ланцюги харчування?
TT Чому тваринні організми не можуть існувати без рослинних?
TT Де спостерігається ярусність?
TT Чому рослини мають пристосування від виїдання?
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Прийом «Мозковий штурм»
TT Як співіснують різні живі істоти на спільній території? Що впливає на взаємозв’язки між ними?
ІV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Проблемне питання»
Що ми повинні зробити, щоб рослини і тварини, які нам необхідні для життя, існували на планеті довгий час?
V. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні, ви відчуєте тепло, красу і біль живої природи, велику відповідальність за долю її багатого і загадкового світу. Зрозумієте, як складно вона збудована і як легко її знищити, якщо не знати або не рахуватися з законами розвитку екосистем — живих цеглинок цієї складної, напрочуд розумної й унікальної природи планети Земля
VI. Формування нових знань, умінь і навичок учнів
Екосистема лісу
Характерною ознакою, за якою ліс відрізняється від інших еко систем, є те, що на його території росте багато дерев і чагарників.
Це позначається на інших рослинах, а також на тваринах — мешканцях лісу.
Ліс складається з певних ярусів, утворених певними рослинами і тваринами. На кожному ярусі — певні умови, перш за все різне освітлення, а тому й різні мешканці.
Верхній ярус лісу утворюють найвищі дерева. Це переважно дуб, сосна, ялина, граб, клен, липа, ясен, береза, осика. «Поверхом» нижче ростуть чагарники — ліщина, глід, черемха, бузина, терен, шипшина, вовче лико та інші. Трав’янистим рослинам надходить мало сонячного світла, тому їх у лісі зазвичай небагато. Густу траву можна побачити лише на відкритих галявинах.
Лісові трав’янисті рослини мають здебільшого широкі листки, як-от: жовтець, конвалія, барвінок, плющ, лісові суниці, орляк, квасениця та інші. Це допомагає їм вбирати якомога більше сонячної енергії в умовах постійного затінення.
Ранньовесняні рослини — проліска, ряст, анемона жовтецева — встигають прорости та відцвісти раніше, ніж на деревах розпуститься листя. Гриби, мохи і лишайники потребують менше світла, але особливих умов зволоження, тому у них свої улюблені місця мешкання.
Тваринний світ лісу багатий, то і ланцюги харчування тут досить різноманітні.
UU Прийом «Творча лабораторія» Завдання. Створити якомога довший і розгалужений ланцюг харчування у лісовій екосистемі.
5 Степ
Посухостійкі рослини: житняк, тонконіг, типчак, полин, ковила.
Серед тварин у степу поширені степовий заєць, бабак, ховрах, лисиця-корсак, тхір, тушканчик, кріт, землерийка, сліпак, різні види мишей, степовий орел, жайворонок, перепілка, степова гадюка, прудка ящірка і багато комах.
Куточки незайманого степу збереглися лише на території окремих заповідників, таких як Український степовий, Луганський, Асканія-Нова, Єланецький степ.
6 Озеро та річка
Пригадайте, що називають озером і річкою та що впливає на рослинний і тваринний світ водойм.
Рослини прісних водойм досить різноманітні. Тут ростуть очерет, нижня частина якого перебуває у воді, а верхня — над водою; латаття біле і глечики жовті, листки яких плавають на поверхні води (пригадайте особливості розташування на їхніх листках про-
дихів), маленька ряска. Навколо озера поблизу води ростуть вологолюбні калюжниця, аїр, осока. Є рослини, що повністю ростуть під водою, — це здебіль- шого водорості. Типовими мешканцями мілководної частини озера є жаба, рак, молюски ставковик і жабурниця, водомірка, жук-плавунець, личинки бабок і комарів та інших комах.
У товщі води в завислому стані переміщується безліч дуже дрібних рослинних і тваринних організмів. Ними живляться пуголовки, мальки риб та деякі дорослі риби, як-от: карась і короп. У водоймах поширені й хижі риби — щука та окунь.
VIІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок учнів
Прийом «Проблемне питання»
TT Якщо в екосистемах зникнуть рослини, чи можливе її існування?
Прийом «Скарбничка»
Завдання. Наведіть приклади народних прикмет із визначення і прогнозування погоди та росту деяких видів рослин чи грибів.
Прийом «Синквейн»
Завдання. Складіть синквейн за темою «Екосистема: степ, ліс, поле, водойма».
Прийом «Павучок»
Завдання. Складіть схему, що характеризує поняття: середовище
життя, організм, екосистема, тварини (за вибором учня).
VІІІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Опрацювати у підручнику § _______
П.                    с.                     письмово.
IХ. Підбиття підсумків уроку
Оцінювання учнів.


Природознавство     Клас:5             Тема:             Урок: 57          Дата:
Тема: Співіснування організмів. Угруповання організмів. Екосистеми
Мета: розкрити особливості існування організмів, які живуть у різних середовищах, вивчити взаємозв’язки між організмами, розвивати вміння порівнювати умови життя організмів та процеси їхньої життєдіяльності на прикладах способів та характеру харчування; розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, спостерігати та узагальнювати вивчене, працювати у групах; виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища, моральну відповідальність за збереження довкілля, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ, почуття взаємодопомоги, толерантності.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Хід уроку
І. Привітання учнів, організація класу
II. Перевірка знань учнів.
Прийом «Бліцопитування»
TT Що ми можемо без рослин?
TT Що ми можемо без тварин?
TT Як організми пристосувалися до умов наземно-повітряного середовища?
TT Які середовища існування ви знаєте?
TT Які фізичні показники є в кожному із розглянутих нами середовищ?
TT Як тварини і рослини пристосувалися до життя у водному середовищі?
TT Чому організми вибирають різні середовища для життя?
TT Чому для існування організмів необхідні вода, повітря та харчування?
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Прийом «Інтелектуальна розминка»
Прийом «Проблемне питання»
TT Чи існують на планеті організми, життя яких не залежить від впливу навколишнього середовища?
UU Прийом «Дивуй»
Російський біолог Г. Ф. Гаузе в лабораторних умовах довів, що організми з однаковими або подібними способами життя та подібною будовою тіла не можуть жити в одному й тому самому місці, а якщо і живуть поряд, то використовують різні ресурси і ведуть активний спосіб життя.
Римський натураліст Пліній Старший ще дві тисячі років тому
писав, що їжак качається на яблуках. Наколе їх й несе під кущ.
Для чого він це робить?
ІV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Проблемне питання»
Що ж поєднує живі істоти в лісі чи на луках, наприклад, квітки конюшини та джмелів, які літають над ними, і мишей, які живуть під ними? Одним із перших учених, які поставили собі це запитання, був Ч. Дарвін. Саме він описав зв’язок конюшини, джмелів і мишей. Тільки джмелі з їхнім довгим хоботком можуть запилювати квітки конюшини, тому вона добре ростиме там, де багато джмелів. Ці комахи будують свої гнізда під землею. Тут вони стають поживою гризунів, які полюбляють їхні личинки та мед. У тих місцях, де мало мишей, на полях більше джмелів і краще росте конюшина. Отже, усе в природі взаємопов’язано!
Буду я Природі вірним другом.
Не столочу навіть і трави, Я скажу їй:
— Зеленій, живи!
Коли лісом буду я іти,
Теж посію зерна доброти.
Побажаю дереву і пташці,
Щоб віки жили у мирі й щасті.
V. Оголошення теми та мети уроку.
Отже, сьогодні ви дізнаєтесь про надзвичайні здібності організмів, цікаві властивості рослин та тварин, незвичайні природні феномени. Можливо, саме вам пощастить розгадати ту чи іншу загадку природи. А може, ви новими очима подивитесь навколо себе і помітите нові таємниці й дива? Що ж, нехай вам щастить у пошуках!
VI. Формування нових знань, умінь і навичок учнів
У природних умовах кожен організм живе не ізольовано, тобто сам по собі, а перебуває у взаємозв’язках з іншими живими організмами. Зумовлює вплив на всі організми або лише на кілька з них, що існують на певній території. Організми вступають один з одним у певні зв’язки, які можуть бути корисними, шкідливими або нейтральними. Зв’язки між організмами — необхідна умова існування.
UU Прийом «Словникова робота»
Сукупність організмів, які живуть на одній території або ділянці місцевості, називають угрупованням.
UU Прийом «Власні приклади»
Завдання. Наведіть якомога більше прикладів взаємозв’язків організмів:
ff перша група — корисних одне для одного;
ff друга група — шкідливих одне для одного;
ff третя група — нейтральних.
Прийом «Мозковий штурм»
TT Як співіснують різні живі істоти на спільній території? Що впливає на взаємозв’язки між ними?
UU Розповідь учителя з елементами бесіди
Щоб відповісти на це запитання, вчені вивчають не тільки тварин, рослини, інші живі істоти, а й середовище їхнього мешкання, враховуючи взаємозв’язки, що виникають між організмами. Тому в науці з’явився термін «екосистема». Екос в перекладі з грецької означає «дім». Тож екосистему можна розглядати як дім, населений організмами. Друга складова назви — система — вказує на те, що в цьому домі немає нічого випадкового, непотрібного. Навпаки, тут налагоджені взаємозв’язки між мешканцями певної території. Тобто вони пристосовуються до спільного проживання.
VIІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок учнів
UU Прийом «Мікрофон»
TT Що таке екосистема?
TT Які ви знаєте природні екосистеми?
TT Чим відрізняється природні екосистеми від штучних?
TT Навіщо створювати штучні екосистеми?
TT Які ви знаєте культурні рослини?
TT Навіщо доглядати за штучними екосистемами?
TT Що таке зв’язки живлення?
TT Що називають угрупованням?
TT Завдяки чому рослини співіснують в угрупованнях?
TT Як тварини пристосувалися до сумісного життя в угрупованні?
TT Яким чином пристосувалися до спільного існування хижаки?
UU Прийом «Природничий практикум»
Завдання. Складіть ланцюги харчування для хижаків, травоїдних тварин, свійських тварин і птахів, диких птахів.
UU Прийом «Власні приклади»
Завдання. Спробуйте пригадати, як людина з користю для себе підтримує ланцюги харчування, що існують у природі. Наприклад, щоб було менше комах, створюють шпаківні.
UU Прийом «Природничий практикум»
Завдання. Складіть схему таких екосистем: ліс, річка, город чи сад твоєї родини.
VІІІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Опрацювати у підручнику § _______
Підготувати повідомлення про організми-паразити.
IХ. Підбиття підсумків уроку

Оцінювання учнів.