четвер, 10 грудня 2015 р.

Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 2    Урок: 29
Тема: Ссавці. Роль у природі та значення в житті людини
Мета: розширити знання учнів про клас Ссавці; розкрити їх пристосування до певних умов існування та сезонні явища; особливості поведінки у період розмноження та турботи про потомство; розкрити значення у екологічних системах та у житті людини; розвивати уміння учнів порівнювати організми різних класів, знаходити риси подібності та відмінності; уміння порівнювати життєві процеси різних вивчених тварин та аналізувати поведінку у різних сезонах; уміння використовувати знання у повсякденному житті; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, логічне мислення та уяву; виховувати бережливе ставлення до тварин, що мешкають поруч із житлом людини; сприяти екологічному вихованню та природоохоронній діяльності.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка д\з


Біологічний диктант
Знайти вірні твердження.
1.Серце ссавців має неповну перегородку.
2.Зуби ссавців диференційовані на різці, ікла та кутні.
3.Тіло має голову, шию та тулуб з кінцівками.
4.Шкіра має розвинені залози: сальні, потові, пахучі, молочні.
5.У дихальній системі наявні повітряні мішки.
6.У кровоносній системі два кола кровообігу.
7.Задні кінцівки мають 5 пальців, а передні – 4.
8.Очі приймають учать у ковтанні їжі.
9.Добре розвинені органи чуття.


ІІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
  1. У який ряд об'єднують плацентарних ссавців, що мають ряд примітивних   ознак – однакові за будовою зуби, невеликі півкулі переднього мозку,   відсутність на них звивин? (У ряд Комахоїдні.)
  2. У який ряд об'єднують плацентарних ссавців, здатних до польоту? (У ряд Рукокрилі.)
  3. У яку групу об'єднують ссавців, у яких унаслідок здатності до швидкого бігу ключиці зменшені або відсутні, при русі вони спираються тільки на пальці, покриті роговими копитами? (Копитні.)
  4. До якого ряду відносять ссавців, які проводять більшу частину життя у воді, а на сушу виходять тільки задля відпочинку, розмноження й линяння? (До ряду Ластоногі.)
  5. До якого ряду відносять ссавців, які мають дрібні та середні розміри, що поширені повсюдно та мають 4 різці й швидко розмножуються? (До ряду Гризуни.)
  6. Який ряд ссавців найчисленніший? (Ряд Гризуни.)
  7. Які види їжаків живуть в Україні? (Їжак звичайний, їжак вухатий.)
  8. Які органи чуття розвинені в кротів? (Органи слуху й органи нюху.)
  9. Який спосіб життя ведуть рукокрилі ссавці? (Нічний.)
  10. Які тварини належать до нежуйних парнокопитих? (Свині, бегемоти.)
  11. Які тварини належать до жуйних парнокопитих? (Олені, кози, барани, бики, жирафи.)
ІV. Мотивація учіння
Яку роль відіграють ссавці в екосистемах?
 Які продукти й предмети, що нас оточують, з'явилися завдяки використанню ссавців?
Якщо зникнуть тварини, що буде?
Визначальною ознакою ссавців є вигодовування своїх малят молоком, яке виробляють особливі молочні залози. Ссавцям притаманний високий рівень розвитку нервової системи, зокрема головного мозку. Це зумовлює складну поведінку тварин і дає їм змогу добре пристосовуватися до мінливих умов середовища.
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок
Значення ссавців:


беруть участь у колообігу речовин на планеті;
-база живлення для інших тварин;
-об’єкти промислу;
-джерело харчування для людини;
-використовують м’ясо, хутро, шкіру, …;
-регулюють чисельність інших видів;
-знищують шкідників;
-сприяють поширенню плодів і насіння;
-є "санітарами” у природі;
-беруть участь у ґрунтоутворенні;
-помічники людини у господарстві;
-мишовидні гризуни завдають шкоди;
-є переносниками збудників небезпечних захворювань;
-хижі знищують багатьох свійських тварин;
-естетичне значення;


Охорона ссавців.
     Клас Ссавців являє собою величезне природне багатство, ставитися до якого треба дуже дбайливо. Діяльність людини поставила багато видів ссавців на межу вимирання, а деякі з них уже вимерли.   За минулі століття людина повністю знищила понад 120 видів і підвидів ссавців. Серед винищених тварин були й такі унікальні, як морська корова, дикий бик – тур, дикий кінь тарпан, сумчастий вовк та інші.  Людина може знищувати ссавців, безпосередньо добуваючи їх як об'єкт промислу (наприклад, китів або ластоногих). Іншою важливою причиною загибелі ссавців може бути руйнування середовища їх існування (наприклад, знищення лісів або степових ділянок).
     Міжнародне наукове співтовариство дуже стурбоване проблемою збереження та збільшення чисельності рідкісних тварин. Щодо ссавців, то йдеться перш за все про деякі види китів і тюленів, білого ведмедя, азіатського лева, азіатського носорога, коня Пржевальського, кулана й інших тварин. Досвід показує, що за належної постановки справи відновлення чисельності цих видів цілком реальне.
      Понад 350 видів ссавців перебувають під загрозою зникнення і потребують негайних заходів охорони. Рідкісні та зникаючі види ссавців занесені до Червоної книги.
     Для збереження й охорони цих видів створюються охоронні території:
заповідники (території, де зберігаються природні умови і не допускається полювання);
заказники (території, на яких заборонено полювання);
національні парки.
     Заходи по збереженню чисельності промислових ссавців:
¯                 регулювання строків та правил полювання;
¯                 регулювання кількості здобичі, яку може бути відстріляно.
     Потрібно відновлювати чисельність популяцій цінних рідкісних видів тварин, проводити акліматизації та реакліматизації тощо.
VІІ. Узагальнення і  систематизація знань, умінь і навичок
Дайте відповіді на запитання.
1.  У чому складність організації ссавців у порівнянні з плазунами?
2.  Як досягається високий рівень обміну речовин та загальної життєдіяльності організму ссавця?
3.   В чому виражається пристосованість ссавців до існування в місцях з різко змінюваними
4.   Назвіть види ссавців, занесені до Червоної книги України. До яких рядів вони належать? Запропонуйте заходи їх охорони та збільшення чисельності.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання

ІХ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Які виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.
Людство може і повинно берегти природу. Земля людей немислима без тва­ринного і рослинного світу!»
      Швидко спливають хвилини,
      От і  прощатись пора.
      Я на прощання вам зичу

      Щастя, здоров’я, добра!
Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 2    Урок: 28
Тема: Ссавці.  Особливості будови,   способу життя, різноманітність.
Мета: формувати знання учнів про найвищий за організацією клас хордових тварин – ссавців; ознайомити із загальною характеристикою будови тіла цих тварин; дати поняття "ссавці”; визначити ускладнення систем органів у порівнянні з іншими класами хордових тварин; розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти та життєві процеси організму ссавців; порівняти зовнішню і внутрішню будову ссавців і птахів; розвивати уміння спостерігати, аналізувати, робити висновки та використовувати знання у повсякденному житті; виховувати бережливе ставлення до ссавців України і тих, які живуть поруч із житлом людини; сприяти екологічному вихованню і природо дослідницькій роботі та природоохоронним заходах.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: таблиця «Ссавці», презентація «Ссавці»
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок


Чи належать дані твердження птахам:
1.орнітологія – наука, що вивчає птахів;
2.очі – складні;
3.на ходильних ногах наявні цівки;
4.язик липкий;
5.серце 4-х камерне;
6.відсутній сечовий міхур;
7.наявні повітряні мішки;
8.запліднення зовнішнє;
9.є помічниками людини.


ІІІ. Мотивація учіння


Дикі предки наших свійських тварин:
-бик тур – предок великої рогатої худоби;
-вовк – дикий предок собак;
-дика африканська кішка – предок свійських котів;
-баран муфлон – предок овець;
-гірські кози – предки свійських кіз;
-дикий кабан – предок свійської свині;
-тарпан – предок свійського коня.


проблемне запитання:
-          завдяки чому ссавці займають панівне становище на планеті?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
Ми розпочинаємо вивчати найскладніших за організацією будови тіла – ссавців. Вони займають панівне становище серед усього тваринного світу планети. Що ж це за тварини?
V. Формування нових знань, умінь й навичок
Морфологічні ознаки ссавців: тіло вкрите шерстю; шкіра багата залозами; специфічними є молочні залози. Покривні кістки черепа мають порожнини. Череп зчленовується з хребтом двома потиличними виростами. Нижня щелепа складається тільки із зубної кістки. Квадратна і зчленівна кістки видозмінені на слухові кісточки і розташовані в порожнині середнього вуха. Зуби диференційовані на різці, ікла, передкутні і кутні; всі вони, крім кутніх, звичайно мають «молочну» генерацію, вони сидять в альвеолах. Ліктьовий суглоб спрямований назад, колінний — вперед. Серце чотирикамерне, зберігається лише одна ліва дуга аорти. Еритроцити без'ядерні. Переважна більшість ссавців здатні до живородіння, з чим пов'язаний розвиток плаценти. Як і у всіх амніот, у ссавців має місце тільки внутрішнє запліднення.
Розповідь про Першозвірів (Яйцекладних), Сумчастих та Плацентарних. До плацентарних належать такі ряди: -комахоїдні; -рукокрилі; -гризуни; -зайцеподібні; -хижі; -ластоногі; -китоподібні; -копитні; -примати.


Значення ссавців:
-беруть участь у колообігу речовин на планеті; -база живлення для інших тварин;
-об’єкти промислу;
-джерело харчування для людини;
-використовують м’ясо, хутро, шкіру, …;
-регулюють чисельність інших видів;
-знищують шкідників;
-сприяють поширенню плодів і насіння;
-є "санітарами” у природі;
-беруть участь у ґрунтоутворенні;
-помічники людини у господарстві;
-мишовидні гризуни завдають шкоди;
-є переносниками збудників небезпечних захворювань;
-хижі знищують багатьох свійських тварин; -естетичне значення;


VІ. Узагальнення і  систематизація знань, умінь і навичок
1. Порівняйте будову птахів та ссавців за такими ознаками:
J     шкіра,                 поділ тіла,              наявність органів на голові,     розвиток м’язів,
J     травлення,          виділення,              кровоносна система,              дихальна система,
J     органи чуття,      нервова система,    розвиток.
2. Скласти таблицю «Ряди, представники та значення»
3.  Знайдіть та виправте допущені помилки.
1.               Більшість видів ссавців — це водні тварини, поширені в тропіках.
2.       Зовнішня будова ссавців залежить від характеру їжі.
3.       Шкіра всіх ссавців суха, тонка, вкрита волосяним покривом.
4.       У парнокопитних тварин добре розвинені ключиці і воронячі кістки.
5.       У плаценті яйцекладних ссавців кровоносні судини матері і ембріона з'єднані між собою.
6.       Більшість ссавців (олені, борсуки, рукокрилі, кроти, нутрії, їжаки) взимку впадають у сплячку.
7.       Кишечник зайцеподібних короткий, бо вони ретельно пережовують рослинну їжу.
8.       Дельфіни, так само як тюлені та акули, належать до ряду Ластоногих.
9.       Носороги — парнокопитні жуйні тварини, які мають товсту шкіру, що постійно потребує зволоження.
4. Впишіть номери тверджень у відповідний рядок.
1.   Яйцекладні ссавці:....................................................................
2.   Сумчасті ссавці: .......................................................................
3.   Плацентарні ссавці:..................................................................

1)         Молочні зуби замінюються на постійні.
2)    Зубів не мають.
3)    Зуби не замінюються протягом усього життя.
4)    Розвинена плацента.
5)    Плацента не утворюється.
6)    Плацента не утворюється або розвинена слабо.
7)         Відкладають яйця.
8)    Народжують слабо розвинених малят.
9)    Вигодовують малят молоком.
5. Біологічний диктант
1.    Справжній політ властивий тільки представникам
2.   Для всіх ссавців характерне
3.    Похідними верхнього шару шкіри у ссавців є
4.    До м'язів, що добре розвинені у ссавців, належать:
5.       Протоки підшлункової залози і печінки відкриваються у
6.       Обмін речовин і газообмін між організмом матері і зародком у ссавців відбувається через    
7.       Ікла відсутні у
8.    Шлунок жуйних ссавців складається з
9.    До ряду Хижих належать родини:

VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Вивчити таблицю.
2.      Прочитати §
3.      Підготувати повідомлення про значення ссавців.
VІІІ. Підсумок уроку

Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.

вівторок, 8 грудня 2015 р.

Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 1    Урок: 27
Тема: Практична робота № 2. Виявлення прикладів пристосувань до різних способів життя у птахів.
Мета: формувати знання про адаптації у птахів, ознайомити учнів з особливостями будови організму, що є необхідною умовою для існування та польоту птахів; розвивати вміння виявляти приклади пристосувань до способу життя у птахів; провадити краєзнавчий підхід у вивченні тварин, виховувати бажання здобувати зоологічні знання
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок
Обладнання: таблиці
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Бесіда  
1.    Яке значення птахи мають для людини?
2.    Яке значення відіграють птахи у природі?
3.    Як птахи пристосувалися до польоту?
4.    Які птахи людина вирощує вдома?
5.    Які птахи занесені до Червоної книги?
6.    Які птахи зустрічаються в нашій місцевості?
ІV. Мотивація учіння
Чи можна за будовою дзьоба і формою кінцівок сказати де цей птаха проживає? Як це визначити? Чому птахи різних умов існування  відрізняються між собою? Це ми сьогодні з’ясуємо.
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Застосування нових знань, умінь й навичок
Виконання практичної роботи
Тема: Практична робота № 2. Виявлення прикладів пристосувань до різних способів життя у птахів.
Мета: закріпити знання про будову птахів; виявити приклади пристосувань до способу життя.
Обладнання й матеріали: таблиці, рисунки, фотографії птахів, підручник.
ХІД РОБОТИ:

1.    Життя таких птахів як буревісники та пінгвіни пов’язане з водою, але вони по різному використовують свої крила. Опишіть як, у чому відмінність?
(Одні птахи (буревісники) мають надзвичайно довгі крила і цілими днями ширяють над водою, хапаючи побачену здобич. Такі птахи можуть плавати на воді. Інші птахи (пінгвіни) для пересування у воді використовують крила, якими діють як веслами. Пір'я крил пінгвінів перетворилися на лускоподібні утвори, тому ці птахи зовсім не можуть літати).
2.    Установіть відповідність між формою крил птахів, їх функціями та представниками птахів, які володіють такою формою крил
1.     Б) Г.
2.     А) Б.
3.     Г) А.
4.     В) В.  
3.    Розгляньте різні форми дзьобів птахів, залежно від різноманітності корму та напишіть представників.

















4.      Заповнити таблицю «Пристосування птахів до місць існування»
Місце існування
Представники
Пристосування (розмір тіла, дзьоб, ноги, крила)
Ліс


Болото і водойма


Відкритий повітряний простір


5. У висновку вкажи пристосування у птахів до умов існування.
ВИСНОВОК:
Опанували різні середовища життя. Пристосувалися до польоту. Мають різну форму крил залежно від місцевості. Форма дзьоба залежить від їжі, яку добуває птах.
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Прочитати §
2.      Підготувати повідомлення про одного з представників молюсків.
VІІІ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Які виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.


Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 2    Урок: 25-26

Тема: Птахи. Особливості будови,   способу життя, різноманітність. Роль у природі та значення в житті людини
Мета: формувати знання учнів про птахи, пояснити роль птахів у природі та значення в житті людини; розвивати уміння порівнювати представників різних рядів і екологічних груп між собою, розпізнавати їх у природі; уміння спостерігати, співставляти, робити відповідні висновки, уміння використовувати набуті знання у повсякденному житті; розвивати емоції, увагу і цікавість до фауни країни; виховувати бережливе ставлення до птахів дикої природи, птахів, що мешкають поруч з людиною; сприяти екологічному вихованню і природоохоронній діяльності.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Повідомлення про значення одного із птахів.
ІІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Повторення наук, які вивчають певні типи і класи тварин:
-    гельмінтологія – наука, що вивчає паразитичні черви;
-малакологія – наука, що вивчає молюски;
-арахнологія – наука про павуків;
-ентомологія – наука про комах;
-іхтіологія – наука про риб;
-батрахологія – вивчає земноводних;
-герпетологія – наука, що вивчає плазунів.
Яка наука вивчає птахів?
Вправа «Так чи ні»
1.    Передні кінцівки птахів перетворені на крила.
2.    Пояс передніх кінцівок птахів складається з плеча, передпліч­чя та кисті.
3.    Більшість птахів ретельно пережовують їжу.
4.    Дихальна система птахів представлена легенями, повітряни­ми мішками і дихальними шляхами.
5.    У птахів добре розвинене чуття рівноваги.
6.    Сеча у птахів по сечоводах надходить до сечового міхура і зби­рається в ньому.
7.    У парному яєчнику птахів водночас утворюється велика кіль­кість яєць.
8.    У голубів пташенята виводкові.
9.    До Червоної книги України занесено: беркута, степового орла, орлана-білохвоста, пугача.
ІV. Мотивація учіння
Проблемне запитання:
-                                  Які ще особливості у будову тіла мають птахи, що допомагають їм у польоті? Якщо додати у тіло людини деякі особливості, то чи можемо ми літати?
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок
Птахи – численна і різноманітна група хребетних тварин, що мають найрізноманітніші місця існування.
Загальна характеристика будови птахів:
-форма тіла – обтічна;
-відділи тіла – голова, тулуб, кінцівки; На голові розташовані досить великі очі, вушні отвори та дзьоб. Дзьоб складається з наддзьобка та піддзьобка. У наддзьобку розташовані ніздрі. Форма та розмір дзьоба залежать від виду їжі та способу її добування. Зубів у птахів немає, що значно зменшує їх вагу.
-покриви – пір’яний; Шкіра у птахів тонка та суха, вона не має залоз. Виняток — куприкова залоза, яка особливо добре розвинена у водоплавних птахів.
-органи руху, мускулатура;
-системи внутрішніх органів.
З’ясувати особливості будови пір’яного покриву:
-складові частини контурного пера – стрижень, опахало, борідки;
-чим заповнений стрижень, яке це має значення;
-які функції контурних пер;
-чим пухове перо відрізняється від контурного;
-які функції пуху.
Опрацювання питань про:
-шлюбну поведінку;
-влаштування гнізд;
-будову яйця;
-інкубацію;
-виводкових та нагніздних пташенят;
-турботу про потомство;
-поведінку птахів під час розмноження.
Риси пристосованості до польоту:
-обтічна форма тіла;
-наявність крил;
-наявність пір’яного покриву;
-компактний скелет із порожнинами у кістках;
-наявність кіля;
-відсутність зубів;
-наявність легеневих та повітряних мішків;
-розвинений мозочок, що дозволяє складні характери рухів;
-відсутність сечового міхура;
-вкорочений кишечник;
-відсутність правого яєчника у самок.
Значення птахів:
-складова частина природних угруповань;          -є ланкою у ланцюгах живлення;
-сприяють у розповсюдженні насіння рослин;
-хижі поїдають мишовидних гризунів, комах-шкідників;    -джерело м’яса, яєць, пуху, пер;
-пташиний послід – необхідне добриво; -запилюють квіти;  -гнізда – делікатес;
-біологічний метод – відлякування соколами інших птахів від виноградників;
-пташине полювання;     -насолода від співу і зовнішнього вигляду;
-літературні образи;   -тризуб – силует сокола, що падає - символ влади Св.Володимира.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Біологічний диктант
1.    На голові птахів розташовані
2.       Залежно від функцій пір'я поділяється на:...................
3.       Грудина більшості літаючих птахів має виріст —................
4.       Більшість кісток стопи у птахів зростаються, утворюючи
5.       У стравоході птахів є розширення —....................................
6.       Шлунок птахів складається з двох відділів:...........................
7.               Жовток у яйці підвішений на...........................................
8.       Наука про сезонні зміни природи —......................................
9. До соколоподібних птахів відносять:
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.                                                      Вивчити конспект
2.                                                      П.   3, 4           с. 74
ІХ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.


Урок 21
Тема. Розрахункові задачі №2. Обчислення масової частки елемента в складній речовині.
Мета: поглиблення знань учнів про масову частку елемента в складній речовині; розвиток практичних навичок обчислення масової частки речовини, розв'язування задач на визначення формули речовини за масовими частками елементів, що входять до складу молекули речовини; виховувати бажання здобувати знання.
Тип уроку: поглиблення і коригування знань, закріплення практичних умінь і навичок.
Форми роботи: фронтальна робота, письмова самостійна робота.
Обладнання: періодична система хімічних елементів, картки із завдан­нями для фронтальної роботи, алгоритм.
ХІД УРОКУ
I.    Організація класу
II.   Актуалізація знань
1. Учень записує на дошці та пояснює формулу масової частки елемента в скла­дній речовині.
2. Перевіряємо домашнє завдання (усне фронтальне опитування і коригування).