Хімія Клас: 7 Тема: Вступ
Урок: 11
Тема: Атом, його склад. Хімічні елементи, їхні назви і символи.
Ознайомлення з періодичною системою хімічних елементів Д. І. Менделєєва. Демонстрації 3. Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.
Мета: формувати в учнів поняття «атом», «хімічний
елемент», пояснити особливості назв та символів хімічних елементів, ознайомити
з періодичною системою хімічних елементів Д. І. Менделєєва; розвивати вміння наводити приклади металічних й
неметалічних елементів та знаходити їх у періодичній системі хімічних
елементів; виховувати бажання здобувати хiмічні знання
Тип уроку: засвоєння нових знань,
умінь й навичок
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва,
стікери у вигляді краплинок води
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь й навичок
- Що таке речовина? Наведіть приклади.
- З чого складаються речовини?
- Що таке атом?
- Чому атом називають неподільним?
- Чим відрізняються атоми один від одного?
ІІІ.Мотивація учіння
Привіт!
Я – хімічна краплина.
Поведу вас у світ дивний,
Будемо
склад речовин вивчати,
І про
цікаве дізнаватись
Проблемне запитання: Як вчені дізналися про
існування атомів?
ІV.
Повідомлення теми і мети уроку
V.
Формування нових знань, умінь й навичок
Гіпотезу про те, що всі
речовини складаються з невидимих і неподільних частинок — атомів, висунули ще
давньогрецькі філософи. Наявність запаху деяких речовин вони пояснювали рухом
атомів і дією на органи чуття, а процес розчинення — проникненням атомів однієї
речовини між атомами іншої речовини.
Кожен атом
складається з ядра і електронів. Ядро міститься в центрі атома, в ньому
зосереджена майже вся маса атома. Воно складається з частинок (нуклонів), двох
видів. Позитивно заряджені частинки називають протонами. Незаряджені
(електрично нейтральні) частинки дістали назву нейтрони. Абсолютний заряд
протона дуже малий, умовно його прийнято рівним +1. У нейтрона заряду немає.
Таким чином, ядро є позитивно зарядженим, величину його заряду визначає сумарне
число протонів. Крім ядра, в атомі містяться негативно заряджені електрони, що
перебувають у безперервному русі. Абсолютний заряд електрона, так само як і
протона, дуже малий, його прийнято вважати рівним -1 . Кількість протонів і
електронів в атомі однакова, а отже, атом, заряду не має, він —
електронейтральний.
Хімічні елементи. Атоми розрізняють за величиною заряду їхніх ядер.
Вид
атомів із певним зарядом ядра називають хімічним елементом.
Атоми із зарядом ядра
+1 належать одному хімічному елементу, із зарядом +2 — іншому
елементу і т. д.
Поняття «хімічний елемент» застосовують для класифікації атомів. Із подібною
метою, наприклад, запроваджено сорти фруктів, овочів, квітів тощо. Слід
пам’ятати: хімічний елемент — не частинка і не речовина (так само сорт яблук —
це не яблуко). Він не має агрегатного стану, густини, температур плавлення і
кипіння, інших фізичних властивостей. Нині відомо 115 хімічних елементів.
Заряди ядер їхніх атомів становлять від +1 до
+112, а також +114, +116 і +118. Майже 90 елементів існують у природі, а
решта (як правило, з найбільшими зарядами атомних ядер) — штучні елементи. Їхні
атоми добувають учені на унікальному обладнанні. Ядра таких атомів є нестійкими
й розпадаються.
Поширення хімічних
елементів у природі. Всі хімічні
елементи утворилися внаслідок складних процесів ядерного синтезу в зірках і в
космічному просторі. Є багато теорій, що пояснюють походження хімічних
елементів та особливості їх поширення на Землі і в Космосі.
Найпоширенішими
елементами Всесвіту є Гідроген Н і Гелій Не: 75 % усіх атомів, що є у Всесвіті,
— це атоми Гідрогену Н, а 24 % — атоми Гелію Не. На решту хімічних елементів
припадає лише 1 %.
На Землі найпоширенішим
є Оксиген О (47% від маси земної кори). За ним ідуть Силіцій Sі (27,6%), Алюміній
Al (8,8%), Ферум Fe (4,65%). Ці елементи разом із Кальцієм Са, Натрієм Na,
Калієм К і Магнієм Mg складають понад 99% маси земної кори
Періодична система
хімічних елементів. У 1869 р.
російський хімік Д. І. Менделєєв запропонував таблицю, в якій розмістив відомі
на той час 63 елементи. Її було названо періодичною системою хімічних
елементів. У підручнику надруковано два варіанти періодичної системи — короткий
і довгий. Періодична система складається із горизонтальних рядків, які
називають періодами, і вертикальних стовпчиків — груп.
Перетинаючись, вони утворюють клітинки, де міститься найважливіша інформація
про хімічні елементи. Номери періодів указано арабськими цифрами, а номери груп
— римськими цифрами. Кожну клітинку пронумеровано. У ній міститься символ
хімічного елемента, а під ним —
назва.
VІІ.
Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Знайди в Періодичній системі хімічні
елементи Цинк, Натрій, Неон, Аргентум, Бром. Якими символами вони
позначаються і як ці символи вимовляються?Це завдання нам допоможе виконати краплинка.
Назви. Кожний елемент має назву. Сучасні українські назви
майже всіх хімічних елементів походять від латинських назв. Їх пишуть з великої
літери. Назви елементів використовують і для відповідних атомів.
Назви хімічних
елементів мають різне походження. Одні пов’язані з властивостями (кольором,
запахом) або назвами речовин, інші — з назвами планет, країн тощо. Декілька
елементів названо на честь видатних учених. Серед цих елементів — Менделевій,
Ейнштейній, Коперніцій. Походження деяких назв невідоме, оскільки вони виникли
дуже давно.
Символи. Крім назви, кожний елемент має ще й скорочене
позначення — символ, або знак. У наш час використовують символи елементів,
запропоновані майже 200 років тому відомим шведським хіміком Й._Я. Берцеліусом.
Вони складаються з однієї латинської літери (першої
в латинських назвах елементів) або двох.
Вимова символів майже
всіх елементів збігається з їхніми назвами. Наприклад, символ елемента Йоду І
читається «йод», а не «і», а елемента Феруму Fe — «ферум», а не «фе».
Символи і назви
хімічних елементів містяться в періодичній системі. За допомогою ігрового
методу прочитати й навчитися вимовляти назви хімічних елементів. При цьому
вказувати число групи та періоду.
V. Повідомлення домашнього завдання
- Прочитати § 5.
- Вивчити терміни
- П. 10 с.40
VІ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося
на уроці? Якi виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.
Немає коментарів:
Дописати коментар