вівторок, 19 січня 2016 р.

Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 2    Урок: 33

Тема: Процеси життєдіяльності тварин. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму
Мета: ознайомити учнів з обміном речовин і основними процесами життєдіяльності тварин; розвивати вміння порівнювати біологічні процеси живих організмів; уміння спостерігати, аналізувати; розвивати пам’ять, увагу, уяву, логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, до тварин рідного краю та домашніх тварин, бажання здобувати зоологічні знання

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Проблемне запитання: Які процеси життєдіяльності організмів вам відомі?
(обмін речовин (пов’язаний з живленням, диханням, виділенням), подразливість, спадковість, мінливість, розмноження, ріст, розвиток).
ІІІ. Мотивація учіння
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок
Обмін речовин, метаболізм – сукупність процесів надходження речовин до організму, їхнє перетворення в ньому та виведення назовні продуктів обміну;
-          пластичний обмін (анаболізм, процес асиміляції) процес засвоєння організмом речовин, при якому затрачається енергія.
-          енергетичний обмін – (дисиміляція, катаболізм) процес розкладу складних органічних сполук, який протікає виділенням енергії.
Одну з найважливіших функцій організму - обмін речовин - забезпечує живлення – це процес надходження  в організм поживних речовин, необхідних для його нормальної життєдіяльності.
Порівняння автотрофного і гетеротрофного типів живлення.
Автотрофні організми можуть самі для себе синтезувати органічні речовини, використовуючи або енергію сонця (фототрофи), або енергію неорганічних сполук (хемотрофи).
Гетеротрофи не можуть самі синтезувати органіку. Вони забирають її у інших організмів (це можуть бути й фототрофи, й інші гетеротрофи).
Головна відмінність між рослинними і тваринними організмами  у способі одержання енергії для життя, відмінність у способі живлення. Спосіб живлення визначає будову й основні біологічні функції організму
По способу життя гетеротрофів можна розділити на:
- вільноживучих, коли організми вільно живуть в певному середовищі (серед них можуть бути хижаки, травоїдні, м’ясоїдні, трупоїдні і так далі);
  1. Живлення, при якому використовуються мертві організми, називається сапрофітним.
  2. Хижацтво — живлення живими тваринами, властиве представникам царства тварин.
  3. Паразитизм — живлення на живому організмі — хазяїні (кліщі, паразитичні черви на тваринах).
-            симбіотичних, коли організми існують спільно, отримуючи від цього взаємну вигоду.
Для чого тварини використовують енергію, що виділяються при розкладанні поживних речовин?
Основним джерелом енергії для організму тварини є глюкоза. Енергія необхідна тваринам для переміщення у просторі, забезпечення усіх інших процесів життєдіяльності, що відбуваються всередині організму (забезпечення роботи нервової системи та скорочень м'язів, що входять до складу всіх систем органів, підтримання температури тіла для теплокровних тварин).
Теплокровні тварини мають постійну стійку температуру тіла, яка не залежить від температури навколишнього середовища. Теплокровними тваринами є ссавці і птахи. У холоднокровних тварин температура тіла змінюється залежно від температури навколишнього середовища. Всі інші хребетні (земноводні, плазуни, риби) і всі безхребетні є холоднокровними. У холоднокровних тварин повільніше протікають процеси обміну речовин у 20-30 разів повільніше, ніж у теплокровних! Тому температура їх тіла вище температури навколишнього середовища максимум на 1-2 градуси. Холоднокровні тварини діяльні тільки в теплу пору року. Коли температура знижується, то у холоднокровних тварин знижується швидкість руху (ви, напевно, помічали, "сонних" мух, бджіл або метеликів восени?) На зиму вони впадають у стан анабіозу, тобто в сплячку.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
1. Скласти схему «основні етапи-5  обміну речовин»
Обмін речовинами та енергією між тваринним організмом і довкіллям відбувається у такій послідовності:
1.      надходження їжі в організм;
2.      перетравлення їжі;
3.      всмоктування поживних речовин у кров;
4.      транспортування поживних речовин до клітин, де вони використовуються як будівельний матеріал або як джерело енергії;
5.      виділення кінцевих продуктів обміну з організму.
2. Виконати тестові завдання:
1.Позначте чинник, завдяки якому п’явок не можна вважати справжніми паразитами.
А.Залишаються на тілі своїх жертв недовго і в основному ведуть вільний спосіб життя.
Б. Чимало видів ведуть хижацький спосіб життя.
В. Є кровосисними формами.
Г. живуть переважно у водоймах.
2. Укажіть ознаку, яка не властива тваринам.
А. Живляться зазвичай твердою їжею, яка містить готові органічні речовини.
Б. Розвинені різні пристосування для захоплення їжі.
В. Здатність ( у переважній більшості) до активного руху.
Г. Автотрофний спосіб живлення.
3. Дайте відповіді на запитання?
1. Які ви знаєте відмінності в обміні речовин у рослин і тварин?
2. Які основні етапи обміну речовин в організмі тварин ви знаєте?
3. Для чого тварини використовують енергію, що виділяються при розкладанні поживних речовин?
4. Якими речовинами тварини обмінюються із середовищем?
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Вивчити конспект
2.      Підготувати повідомлення про травну систему медузи, плоских червів, риб, амфібій, рептилій, птахів і ссавців.
ІХ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.
Інформація для допитливих.
Їжак у стані сплячки може обходитись без їжі 236 днів.

Ведмідь під час сплячки нічого не їсть протягом 6 місяців.

Немає коментарів:

Дописати коментар