вівторок, 19 січня 2016 р.

Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 2    Урок: 34

Тема: Живлення і  травлення. Різноманітність травних систем.
Мета: ознайомити учнів з живленням, будовою та функціями органів травлення, різноманітністю травних систем; розвивати в учнів по­няття про органи, системи органів, порожнину тіла; продовжувати формувати поняття про цілісність організму; виховувати бережливе ставлення до тварин і власного організму

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Повідомлення про травну систему
медузи власне порожниною первинної кишки (ентодерма), вона сліпо замкнута і неперетравлені залишки викидаються через рот
плоских червів(за винятком стрічкових, у яких травна система відсутня) кишка теж сліпо замкнута, але у них з’являється потужна ектодермальна глотка (передня кишка),
У немертін і круглих черв’яків виникає задній отвір і ектодермальна задня кишка, тобто кишечник стає наскрізним. Таким чином, травний тракт складається з передньої, середньої і задньої кишок. У межах цієї травної трубки відбувається подальша диференціація. Так, у кільчастих червів, членистоногих, молюсків виникає глотка, стравохід, який може розширюватися в зоб, шлунок. Для перетирання їжі в глотці формуються спеціальні вирости (зуби поліхет, радула молюсків); спеціалізовані кінцівки членистоногих також беруть участь в подрібненні їжі і доставці її до рота. У високоорганізованих безхребетних (членистоногі, молюски) з’являються слинні залози і печінка.
риб, амфібій, рептилій, птахів і ссавців.
У кишковопорожнинних рот відкривається в гастральну порожнину, яка є порожниною первинної кишки і закінчується сліпо (анального отвору немає). У війчастих і плоских червів будова травної системи ще зберігає схожість з травною системою кишковопорожнинних.Вперше розвивається анальний отвір  у кільчастих червів, травна система яких представлена глоткою, стравоходом, зобом, шлунком, середньою та задньою кишками.
Вищі багатоклітинні — порожнинне травлення.
У хордових в ході еволюції триває диференціація кишечника. Виникають залози, що беруть участь у травленні.
У хребетних кишкова трубка диференціюється на ротову порожнину, глотку, стравохід, шлунок, тонкий і товстий кишечники.
У риб є  печінка і підшлункова залоза, розвиваються кісткові пластинки і зуби.
У земноводних вперше з'являються слинні залози, закінчується відокремлення шлунка, тонкої і товстої кишок, клоаки, розвиваються однорядні зуби.
У рептилій намічається деяка диференціація зубів, частина слинних залоз перетворюється на отруйні, відокремлення шлунка, в кишечнику розвивається зачаток сліпої кишки.
У птахів здатність до польоту супроводжується змінами в травній системі. Замість щелеп і зубів у них з'являється дзьоб, а в стравоході утворюється еластичне розширення - зоб. Шлунок розділений на залозистий і м'язовий відділи, в яких відбувається хімічна  і механічна обробка їжі . Збільшується в довжину товстий відділ кишечника.
 У ссавців розвиток травної системи досягає верхньої межі. Диференціюються зуби, розвивається стравохід. Шлунок, складається з декількох шарів і містить багато травних залоз. У деяких травоїдних (жуйних копитних) шлунок є багатокамерним. Кишечник диференційований на тонкий, товстий і прямий відділи. Значною диференціювання досягають печінка, підшлункова залоза, їх протоки впадають в передній відділ тонкого кишечника. Відбувається подовження товстого кишечника, з'являються сліпа кишка, і апендикс. Товста кишка, закінчується анусом, відокремленим від сечостатевого отвору.
ІІІ. Мотивація учіння
Проблемне запитання: Чому тварини мають різну будову травних систем?
Тварини живляться різною їжею,  різне середовище існування.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Формування нових знань, умінь й навичок
Живлення – це процес надходження  в організм поживних речовин, необхідних для його нормальної життєдіяльності.
Незважаючи на те, що майже всі тварини гетеротрофи, вони можуть по-різному добувати собі їжу.
 Розрізняють простий спосіб добування їжі і симбіоз.
Простий спосіб добування їжі найпоширеніший у царстві тварин. Більшість тварин добуває собі їжу прямо, без будь-яких особливих пристосувань і хитрувань. Одні тварини годуються рослинами, інші поїдають різних тварин і роблять це найрізноманітнішими способами, відповідно до своєї організації. Зустрічаються також всеїдні тварини. При цьому ці тварини  не вступають у жодні стосунки із тваринами або рослинами, які служать їм їжею.
VІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
1. Заповніть таблицю: « Прості способи добування їжі».
Спосіб добування їжі
Приклади тварин.
Рослиноїдні

Хижаки

Всеїдні

2. Скласти схему
3. Скласти схему «Загальний план будови органів травлення»

4. Дайте відповіді на запитання:
1.    Живлення – це…
2.    Травлення – це..
3.    Які існують типи травлення?
4.    Які ви знаєте види травних систем?
5.    Складіть план полювання та живлення павука. Чому після того, як він упіймав жертву, він не одразу починає харчуватися?
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1. Вивчити схеми «Типи живлення», «Загальний план будови органів травлення»
  1. Підготувати повідомлення про органи дихання кишковопорожнинних, червів, риб, амфібій, рептилій, птахів і ссавців.
VІІІ. Підсумок уроку
1. Аналіз результативності роботи учнів на уроці
2. Рефлексія. Прийом «незакінченого речення».
-         Сьогодні на уроці я дізналась про…   Найбільш цікавим було …
-         Я намагався(лась)…   Я зрозумів(ла,) що…
-         Урок запам’ятається мені тим, що…
-         Мій успіх на уроці – це …
-         Найбільші труднощі я відчув(ла)….
-         Я не вмів (вміла)…, а тепер умію…

Немає коментарів:

Дописати коментар