середа, 16 листопада 2016 р.

Дата:
Природознавство   Клас: 5  Тема: Вступ  Урок: 1

Тема: Вступ. Поняття про природу. Місце людини в природі, довкіллі
Мета: формувати поняття природи, ознайомити із значеннням природи  в житті людини; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати почуття бережливого ставлення природи

Хід уроку
І. Організаційний момент
Природа не терпить пустоти.
     Латинське прислів’я
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Бесіда  
1.    Які природничі науки вам відомі?
v    астрономію – науку про Всесвіт,
v    фізику – науку про склад і структуру матерії, а також про основні явища в неживій природі,
v    хімію – науку про будову й перетворення речовин,
v    біологію – науку про живу природу,
v    науки про Землю – географію, геофізику й геологію,
v    медицину – науку про людське тіло та його хвороби.
2.    Які ще існують науки про природу?
ІІІ. Мотивація учіння
Природознавство – це наука про природу як єдину цілісність або сукупність наук про природу, які становлять єдине ціле. Проте природознавство – не просто сукупність наук, а узагальнена, інтегрована наука.
Мета науки про природу вивчити, узагальнити закони природи для потреб людини. Спочатку ця наука називалася натурфілософія. Але з подальшим глибоким вивченням натурфілософія поділилася на такі науки, як хімія, фізика, астрономія, біологія.
Яка їхня загальна назва? Всі вони називаються природничими науками.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Формування нових знань, умінь й навичок
1. Жива та нежива природа
Природа ділиться на живу та неживу природу. Жива природа це гриб, горила, папуга, вона відрізняється за такими ознаками: рух, розвиток, ріст, виділення, подразливість, розмноження, дихання, смерть, живлення. Нежива природа це сніг, мінерали, вода.
Давайте проаналізуємо кожен з ознак природи. Рух є активним і пасивним. Активний це коли організми переміщуються завдяки органам пересування. Пасивний – організми переносить течія, вітер.
Ріст існує обмежений і необмежений. Організми з обмеженим ростом ростуть до певних розмірів. Організми необмеженим ростом розвиваються протягом усього життя (рослини та гриби).
2. Функції організму
Розвитокстановлення функцій організму в процесі його росту. Людина розвивається фізично і розумово.
Подразливість – здатність живих організмів реагувати на зовнішнє середовище. У багатоклітинних організмів формується нервова система та з’являються рефлекси.
Розмноження буває статеве і нестатеве. Статеве здійснюється за допомогою жіночих та чоловічих статевих клітин. За нестатевого розмноження нові особи мають тільки материнські ознаки,що їм дає можливість пристосовуватися до навколишнього середовища.
Смерть – це припинення життєдіяльності організму.
Живлення – здатність організмів самостійно виробляти (рослини, деякі бактерії) та споживати готову (тварини, гриби, деякі бактерії) органічну речовину.
3. Місце людини в природі, навколишньому середовищі.
Людина належить до царства Тварин, типу Хордові, класу Ссавці. Загальноприйнятною теорією є походження людини від мавпоподібних предків. Людина, на відміну від тварин, розвивається під дією двох програм: біологічної та соціальної. Соціальна програма реалізується через навчання та виховання, а біологічна через потреби людини, як живої природи.
Природа і суспільство завжди знаходяться в єдності і це робить людину залежною від природи. На початку людина знаходилася в повній залежності від природи, а з розвитком науки і технологій ситуація почала змінюватися, але нажаль тільки ілюзорно. І тому наростання екологічних проблем веде до головного: збереження цивілізації та планети Земля.
Ніщо не може замінити нам живої, мінливої природи, отже треба по-новому, набагато дбайливіше ніж раніше ставитися до неї. Адже ми самі теж її частка, незважаючи на те, що відгородилися від неї кам'яними стінами міст. І якщо природі стає погано, неодмінно буде погано й нам.
VІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
1)   Питання до учнів
Контролюючий блок №1.
1.Скільки років тому виникли перші відомості про природу?
2.Які науки називаються природничими?
3. Які ознаки відрізняють живу природу від неживої?

Контролюючий блок №2.
1.Що є основою людської природи?
2.Яким чином людина впливає на природу?
3. Що треба зробити для того щоб зберегти природу?

VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.                Прочитати §1
2.                Вивчити терміни
VІІІ. Підсумок уроку
Обговорення результатів уроку

Оцінювання роботи учнів.

Природознавство 5 клас
70 години (2 год на тиждень, із них - 3 год резервних)
Тема уроку
Дата
Примітка
Вступ (5 годин)
1.
Науки, що вивчають природу.


2.
Методи вивчення природи. Обладнання для вивчення природи.


3.
Практичне заняття № 1 Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів.


4.
Практичне заняття № 2 Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових  спостережень та дослідів.


5. 
Урок узагальнення та систематизації знань


РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (14 годин)
6.
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання.


7.
Практична робота №1 Вимірювання  маси та розмірів різних тіл.


8. 
Речовини. Фізичні властивості речовин. 


9. 
Властивості твердих тіл, рідин і газів.


10.   
Атоми і хімічні елементи.


11.  
Молекули. Рух молекул. Дифузія.


12.  
Різноманітність речовин. Поняття про прості та складні речовини, неорганічні та органічні речовини.


13.  
Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей.


14. 
Практичне заняття № 3 Розділення сумішей фільтруванням. 


15.  
Явища природи.


16. 
Фізичні явища, їх різноманітність.


17.  
Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття.   


18.  
Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі.


19. 
Урок узагальнення та систематизації знань


РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (11 годин)
20.  
Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил.


21.  
Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства.
Практичне заняття №4 Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба.


22.  
23.  
Небесні тіла.


24.  
Зоря – самосвітне  небесне тіло.


25.  
Відмінності між зорями. Міжзоряний простір.


26.  
Планети та планетні системи. Відмінності між планетами.


27.  
Сонячна система.


28.  
Зоряні системи – галактики. Відмінності між галактиками.


29.  
Скупчення галактик. Всесвіт та його складові. 


30.  
Людина і Всесвіт. Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень.


31.
Урок узагальнення та систематизації знань


РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ  – ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ
Тема 1. Земля як планета(16 годин)
32.  
Гіпотези та сучасні уявлення про виникнення Землі.  


33.  
Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі.


34.  
Рухи Землі. Пори року.


35.  
Місяць – супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення.


36.  
Способи зображення Землі. Масштаб.  


37.  
Практичне заняття № 5 Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, меридіанів, півкуль.


38.  
Практичне заняття № 6 Знаходження на карті та глобусі материків і частин світу; географічних об’єктів.


39.   
Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту. 


40. 
Властивості ґрунту.  Догляд за ґрунтом.   


41.  
Повітря – суміш газів. Значення повітря.  Властивості повітря.


42.  
Вода на Землі. Властивості води.


43.  
Три стани води. Кругообіг води.


44.   
Вода – розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини.


45. 
Розчини в природі. Значення води у природі.


46.  
Використання води людиною.


47.  
Урок узагальнення та систематизації знань


Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (15 годин)
48.  
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів.


49.  
Різноманітність організмів: Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії.


50.  
Умови життя на планеті Земля. Середовище життя.


51.   
Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи.


52. 
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища.


53.    
Різноманітність середовищ життя.   Наземно-повітряне середовище, пристосування живих організмів до життя у ньому.


54.   
Водне середовище життя. Пристосування організмів до   життя у воді.


55.  
Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті.


56.  
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами.


57.  
Співіснування організмів. Угруповання організмів. Екосистеми. 


58.  
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості.


59. 
Практичне заняття №7 Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості


60.  
Практичне заняття № 8 Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів- визначників.


61.  
Екскурсія (відповідно до місцевих умов) до зоопарку, живого куточку, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо.


62.  
Урок узагальнення та систематизації знань


Тема 3. Людина на планеті Земля (6 годин)
63.  
Людина – частина природи. Зв’язок людини з природою.


64.  
Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини. 


65. 
Екологічні проблеми та їх розв’язування.


66. 
Охорона природи. Червона книга України.


67.  
Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі.


68.  
Практична робота №2
Складання Червоної книги своєї місцевості.


69.  
Урок узагальнення та систематизації знань


70.  
Підсумковий урок