пʼятниця, 16 жовтня 2015 р.

Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 1    Урок: 12

Тема: Практична робота № 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах.
Мета: формувати знання про адаптації у комах, ознайомити учнів з особливостями будови організму, що є необхідною умовою для існування комах; розвивати вміння виявляти приклади пристосувань до способу життя у комах; провадити краєзнавчий підхід у вивченні тварин, виховувати бажання здобувати зоологічні знання
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок
Обладнання: таблиця «Комахи», зображення та колекція представників комах, інструктивні карти для визначення представників комах

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
«Біологічний дощ»
Надкрила, вусики, дихальця, метаморфоз, планктон, зелені залози, хеліцери, гемолімфа, лялечка, мімікрія, трутень, рій
ІІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Бесіда  
1. Яке значення комахи мають для людини?
2. Чому скорочується чисельність деяких видів комах?
3. Чим для людини важливі перетинчастокрилі?
4. Чим блохи відрізняються від вошей?
5. Запропонуйте заходи щодо охорони комах.
ІV. Мотивація учіння
Еволюція комах і наземних рослин тісно пов’язана. Коли рослини поширилися на суходолі, членистоногі отримали нове місце існування. У предків комах, що лазили по рослинах, тіло
вгору піднімали три пари передніх ніг. З часом це спричинило обособлення грудного відділу тіла, який складався з трьох сегментів. Наступні сегменти перестали брати участь у пересуванні й утворили черевце.
З високої рослини можна звалитися, а можна й зістрибнути. Невеликі бічні складки покривів на грудях допомагали першим комахам ширяти в повітрі та швидше розігріватися на сонці. Наступним етапом їх еволюції став махальний політ.
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Застосування нових знань, умінь й навичок
Виконання практичної роботи
Тема: Практична робота № 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах.
Мета: закріпити знання про будову комах; виявити приклади пристосувань до способу життя.
Обладнання й матеріали: мікроскоп, мікропрепарати будови ротових апаратів комах, рисунки, фотографії або колекції комах, підручник.
ХІД РОБОТИ:
1. Роздивись фотографії та рисунки комах:
А — сонечко, що летить та рухається поверхнею ґрунту;
Б — бджола, що летить та рухається поверхнею ґрунту.
Допиши речення.
Сонечко і бджола можуть літати за допомогою крил.
Сонечко і бджола рухаються поверхнею ґрунту, пересуваються стеблами рослин за допомогою ходильних ніг.
2. Роздивись комах на рисунках (колекції). Установи відповідність між комахою (1-4) та кінцівкою (А-Г), яка є пристосуванням до різноманітних рухів.
3. Роздивись на рисунках (в колекції) представників ряду комах. Опиши крила (кількість, особливості будови), використовуючи підручник.
1 Жук колорадський, хрущ майський (ряд Твердокрилі) – перша пара крил – надкрила тверді  і жорсткі, друга пара крил тонкі, прозорі, перетинчасті. Ротовий апарат гризучого типу.
2. Джміль, бджола медоносна (ряд Перетинчастокрилі ) – дві пари прозорих з повздовжніми та поперечними жилками, передні крила більші від задніх. Ротовий апарат гризучо-лижучого типу.
3. Махаон, білан капустяний (ряд Метелики або Лускокрилі) – дві пари великих яскравих крил. Ротовий апарат сисного типу.
4. Муха хатня, комар звичайний (ряд Двокрилі) – одна пара крил, задня пара крил відсутня. Ротовий апарат лижучий або колючо-сисного типу.
5 Сарана перелітна, коник зелений (ряд Прямокрилі) – передні крила довгі, вузькі і тверді, а задні – ширші за передні. Ротовий апарат гризучого типу.
4. Роздивись ротові апарати комах на рисунку. Установи відповідність між комахою (А-Г) та типом ротового апарату (1-5, 1 - гризучий , 2 – гризучо-лижучий, 3 – сисний, 4 - лижучий, 5 – колючо-сисний ), який для неї характерний.
5. Роздивись будову ротових апаратів комах за допомогою мікроскопа.
6. У підсумку вкажи пристосування у комах до способу життя.
ПІДСУМОК:
Опанували всі середовища життя. Мають одну пару вусиків; складні очі; різного типу ротовий апарат; три пари ходильних ніг, пристосовані до різних рухів; у більшості є крила, органи дихання - трахеї, розвинута нервова система (деякі мають головний мозок); непрямий розвиток з повним та неповним перетворенням.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.       
ІХ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.


Немає коментарів:

Дописати коментар