пʼятниця, 16 жовтня 2015 р.

Дата:
Хімія   Клас: 7  Тема: 1   Урок: 8

Тема: Фізичні властивості речовин. Лабораторний дослід 1. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків
Мета: формувати поняття учнів про фізичні властивості речовин, пояснити учням різноманітність стану речовин, умови за яких відбуваються зміни стану; розвивати абстрактне мислення про властивості різних речовин, вміння робити висновки, виконувати досліди за інструкцією, допитливість, спостережливість; виховувати зосередженість, охайність під час виконання дослідів, виховувати бажання здобувати хiмічні знання
Тип уроку: комбінований з лабораторним дослідом
Обладнання: натрій хлорид, алюміній, вода, залізо, олія, мідь, сода, скляна паличка, мірний циліндр, кубик

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
  1. Що визначає хімік, вивчаючи речовину?
  2. Які властивості речовин називають фізичними?
  3. Які фізичні властивості визначають візуально, а які — вимірюваннями?
  4. Які речовини, що є у вас вдома, можна виявити за запахом?
  5. Назвіть кілька твердих речовин, які ви можете легко відрізнити від усіх інших.
  6. Якими мають бути ваші дії та їх послідовність, якщо необхідно здійснити хімічний експеримент?
ІІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
  1. Для чого люди досліджують різні речовини та явища?
  2. Якими методами ми користуємося для вивчення властивостей речовин?
ІV.Мотивація учіння
Про які властивості води йдеться у вірші:   Ой снігу, снігу білого насипала зима…
Гра «Добери найважливіше слово» (до поданих іменників учні добирають один прикметник, який чітко описує даний іменник). Наприклад,
ü    Цукор………………….
ü    Вода……………………
ü    Пісок…………………..
ü    Залізо………………….
ü    Кисень………………...
ü    Олія……………………
ü    Золото…………………
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок
Прийом «Словникова робота»
Речовина — це те, із чого створене фізичне тіло. Залізо, вода, сіль, повітря тощо — це речовини. Вода — речовина, краплина води — це фізичне тіло, алюміній — речовина, алюмінієва ложка — фізичне тіло. Будь-яке фізичне тіло має форму і займає певний об'єм.
Прийом «Мікрофон»
Які тіла можна виготовити з дерева або з пластмаси? Назвіть схожі тіла, які виготовлені з різних речовин. (Підвіконня може бути дерев'яним і металопластиковим.)
Розповідь учителя з елементами бесіди
Ми бачимо, що речовини можуть бути як природними, так і штучними, або синтетичними. їх зробила людина для свого користування. Як тіла мають свої відмітні характеристики, так і речовини відрізняються одна від одної.
Речовина має агрегатний стан, фізичні властивості: колір, блиск, запах, густину, текучість, певну температуру кипіння та температуру плавлення, температуру затвердіння. Речовина може перебувати в трьох агрегатних станах: твердому, рідкому і газоподібному.
Прийом «Практична теорія»
Завдання 1. Назвіть усі властивості, які зможете визначити: перша група – води в склянці; а друга група – пари, що йде з носика чайника; а третя група – кубика льоду з морозилки.
Завдання 2. Назвіть та порівняйте властивості шматочків мідної, алюмінієвої та сталевої проволоки.    - Чому тіл більше, ніж речовин?
Розповідь учителя з елементами бесіди
Нам відома з дитинства вода. Добре зрозумілі поняття сніг, крига, сніжинка, крапля роси, град. Виявляється, що всі вони такі різні на вигляд, утворені з однієї речовини – води, яка за різних температур буде рідкою або твердою. З речовини, яка називається алюмінієм, виготовлено багато тіл, якими ми користуємось удома, а саме: посуд, ємкості для зберігання, фольга для запікання, обгортки від цукерок, шоколадних плиток. Літаки теж роблять з алюмінію. Чоботи, м’яч, шина, гумка – це тіла, а гума – речовина, з якої вони зроблені. З однієї речовини можуть утворюватися різні тіла. Тому тіл існує більше, ніж речовин.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Лабораторний дослід №1
Тема: Ознайомлення з фізичними властивостями речовин
Мета: ознайомитися з фізичними властивостями речовин
Матеріали та обладнання: сіль, алюміній, вода, залізо, олія, мідь, сода, мірний циліндр, кубик, скляна паличка
Хід роботи
1. Завдання: зазнач агрегатний стан і схарактеризуй фізичні властивості двох речовин із числа запропонованих: а) натрій хлорид (кухонна сіль) і алюміній; б) вода і залізо; в) вода і олія; г) мідь і натрій карбонат (сода) за таким планом:
1) агрегатний стан речовини за стандартних умов;
2) колір, блиск;
3) запах;
4) розчинність у воді.
Щоб визначити розчинність, наприклад соди, треба за допомоги ложки або шпателя насипати трохи соди у пробірку (тільки вкрити дно) і долити 1 мл води. Розчинення прискорюється в разі перемішування (струшування).
2. Зробити висновок за питаннями:
1) За якими властивостями можна відрізнити кожну речовину від двох інших?
2) Назвіть властивості, подібні для двох (трьох) речовин.
3) З якими фізичними властивостями пов’язане відоме вам застосування цих речовин?
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Прочитати §3
2.      Описати фізичні властивості графіту, заліза та пінопласту.
VІІІ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Якi виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.


Немає коментарів:

Дописати коментар