вівторок, 9 лютого 2016 р.

Дата:
Хімія   Клас: 7  Тема: 2   Урок: 30
Тема. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння
Мета:  формувати поняття про хімічні рівняння, пояснити схему хімічної реакції, її суть, пояснити правила складання рівнянь хімічних реакцій, розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, розвивати вміння розставляти коефіцієнти в рівняннях хімічних реакцій, виховувати творчу, допитливу компетентність
Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва
Тип уроку: комбінований

Хід уроку
I.    Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
При розкладанні води під дією електричного струму  утворилося 0,6 г водню та 5,75 г кисню. Яка маса води розклалася?
ІІІ. Актуалізація опорних знань                  
Бесіда                        
1. Що таке хімічна реакція?                                                    
2. Що таке реагенти?                                                   
3. Сформулюйте закон збереження маси речовини.     
IV. Мотивація навчальної діяльності
Пригадайте алгебраїчний запис 2а*2в=2(ав). Цифра «2» у хімічному рівнянні: 2Na+ Сl 2=2NaCl   є коефіцієнтом. Хоча ця формула 2NaCl не взята в дужки, але розуміти її потрібно так само, як і 2(NaCl)
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок
1.Суть хімічної реакції та її схема  
Розповідь вчителя
- У чому полягає суть хімічної реакції?
- Що відбувається з атомами під час хімічної реакції?
Отже,ви знаєте, що під час хімічних реакцій відбувається перегрупування атомів. Саме в перегрупуванні атомів і утворенні нових речовин полягає суть хімічної реакції.    Реагенти —› Продукти реакції
Але для конкретних речовин маємо певні хімічні формули. Хімічну реакцію можна записати за допомогою хімічних формул у вигляді схеми:
С + О2 —› СО   
Вугілля  взаємодіє з    киснем    з утворенням      вуглекислого газу
Цей схематичний запис називається схемою хімічної реакції.                                                       У лівій частині наведеного рівняння записаний один атом Карбону й одна молекула кисню, що складається з двох атомів Оксигену – це реагенти. У правій частині записана одна молекула вуглекислого газу – це продукти.
2. Хімічні рівняння
Розповідь вчителя 
Схема реакції є тільки її якісною характеристикою. Кількісну характеристику реакції відображає закон збереження маси речовини. Відповідно до цього закону число атомів різних елементів під час хімічної реакції не змінюється. Число атомів одного елемента до реакції і після мають дорівнювати. Це має бути відображено в схемі хімічної реакції, тоді вона стає хімічним рівнянням. Число атомів урівнюють за допомогою коефіцієнтів. Рівняння хімічної реакції – це умовний запис хімічних перетворень за допомогою формул та коефіцієнтів.
До цього вдавалися ще за часів середньовіччя. Однак тоді алхіміки приховували свої знання й зашифровували записи. Зараз рівняння реакцій записують, ґрунтуючись на загальноприйнятих положеннях, і прочитати їх може будь-яка людина, знайома з основами хімії.
   Якщо сказати, що символи хімічних елементів — це літери    хімічної мови, то формули сполук — це слова, а рівняння реакцій — цілі фрази.
Так, фразу «Водень взаємодіє з киснем з утворенням води» за допомогою хімічних формул можна записати в такий спосіб: Н2 + 02> Н20.
На прикладі цієї реакції можна показати закон збереження     речовини. Треба відзначити, що, по-перше, число атомів кожного хімічного елемента в лівій і правій частинах рівняння є однаковим; по-друге маса речовин, що вступили в реакцію, дорівнює масі речовин, що утворилися в результаті реакції.
Для того щоб складене нами рівняння не суперечило закону   зберження маси, необхідно зрівняти кількість атомів усіх елементівв обох частинах. Для цього слід поставити відповідні коефіцієнти
                                      2     +    02 ->   2Н20
                           4 атоми        2 атоми   4 атоми Гідрогену
                         Гідрогену    Оксигену    й 2 атоми Оксигену
                     4* 1=4        2* 16 = 32               2 * (2 * 1 + 16) = 36
Рівність числа атомів у лівій частині й числа атомів у правій частині, а також зумовлена цим рівність мас речовин є доказом правильності розміщення коефіцієнтів.
V.Узагальнення та систематизація знань
Завдання.
1. Складіть і прочитайте хімічні рівняння таких реакцій:
а) взаємодіїї Карбону й Гідрогену з утворенням метану (СН4);
б) взаємодії Гідрогену з Хлором з утворенням гідроген (І) хлориду
2. Розставте коефіцієнти й прочитайте хімічні рівняння за такими схемами:
а) Рb+ 02 —» РbО;  б) Аg + S—» Аg2S;  в) Н2 + F2 —» НF;      г) Lі + 02 —» Li20.
3. Допишіть рівняння реакцій і розставте коефіцієнти:
а) Р4 + Н2б) S + Н2 —>    в) Fе + 02 —> 
г) Сu + S>      д) Аg + F2—>     е) S + С12—>
4.Запишіть рівняння реакцій утворення сполук: а) ферум (II) сульфіду; б) нітроген (IV) оксиду; в) кальцій (II) оксиду; г) ферум (III) сульфіду.  
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.  Прочитати §11             
2. П. 3      с. 84
3.   Повторити історію відкриття, поширення, склад та будову молекули, фізичні властивості кисню.
VІІІ. Підсумок уроку

Що вам сподобалося на уроці? 
Якi виникли запитання? 
Оцінювання роботи учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар