вівторок, 9 лютого 2016 р.

Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 2    Урок: 43
Тема: Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин
Мета: формувати поняття про симетрію як відображення способу життя; розглянути способи пересування тварин; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, пам’ять, та увагу; уміння спостерігати, аналізувати; виховувати бажання здобувати зоологічні знання
Обладнання: таблиці «Опорно-рухові системи тварин», «Способи пересування тварин»
Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку
Хтось стрибає, хтось пливе,
Хтось літає, хтось повзе...
І. Організаційний момент
Розминка «Епіграф»: назвіть тварин, які пересуваються способами, згаданими в епіграфі.
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Повідомлення учнів про способи пересування тварин.
Плазування властиве тваринам, які не мають кінцівок (черви, деякі риби, безногі ящірки, змії). Завдяки скороченню мускулатури тулуба тіло тварини вигинається, відштовхуючись від ґрунту чи води.
Ходіння, біг, стрибання, плавання, махальний політ є наслідком скорочення м’язів, що спричинює рух кінцівок, якими тварини відштовхуються від ґрунту, води чи повітря. (політ комах пов’язаний з роботою крил, які не є кінцівками.)
Реактивний політ спостерігається в морських та прісноводних тварин, які живуть у товщі води. Тварина, стискуючи тіло, виштовхує з нього струмінь води в один бік, а сама (за законом фізики), наче ракета, летить у протилежний.
Основою руху тварин є зміни форми клітин, що відбуваються завдяки скороченню волокон всередині клітин. Клітини, в яких розміщуються такі скоротливі волокна, дістали назву м’язові. Пучки цих клітин — м’язи — прикріплюються до скелетних структур організму й утворюють його мускулатуру. Звичайно, переміщення тварин залежить від роботи багатьох м’язів. Наприклад, плавання риб — це робота м"язів тулуба, що допомагають відштовхуватися від води (так роблять вугрі), м’язів хвостового плавця (як у більшості риб) і м’язів кінцівок — плавців, якими риба загрібає, наче веслами.
ІІІ. Мотивація учіння
1. Міні-вікторина. Уявіть змагання зі стрибків у висоту серед ссавців. Людина посяде в ньому почесне п’яте місце. На четвертому буде антилопа, на третьому - кенгуру, на другому - пума. Хто посяде перше місце з результатом 6 метрів? (дельфін)
2. Пригадаймо будову тіла гідри або медузи, їх м'язові клітини не утворюють м'язів, а розташовуються у внутрішньому шарі тіла тварини. Форму їх тілам забезпечує вода в кишковій порожнині, а у медузи ще й драглиста речовиною між зовнішнім та внутрішнім шарами клітин. При скороченні стінок парасольки медузи з-під купола виштовхується вода, завдяки чому медуза ривками пересовується вперед. Такий спосіб руху має назву реактивного.
3. Пригадаймо, черви гак само, як і кишковопорожнинні належать до м'якотілих тварин і не мають твердого скелету. У різних типів червів м'язи розташовуються у шкірно-м'язовому мішку по-різному: вздовж тіла та кільцями. Тому й рухаються ці тварини у різний спосіб.
 Кільчасті черви мають під шкіряною оболонкою декілька шарів м'язів: кільцевих і поздовжніх. Будова м'язових шарів повторюється з сегменту в сегмент. Почергове скорочення кільцевих і поздовжніх м'язів у сегментах забезпечує пересування кільчака в середовищі. Підтримує органи тіла і шкірно-м'язовий мішок рідина в порожнині тіла, вона виконує в кільчаків роль скелету.
4. Вам вже відомо, що черевоногі й двостулкові молюски мають специфічний орган пересування - мускульну ногу. Ковзаючи підошвою ноги, черевоногі пересуваються дном водоймищ і стеблами рослин. Двостулкові витягують ногу вперед, закріплюються за її допомогою у ґрунті, а потім підтягують до неї тіло. У головоногих молюсків нога видозмінена у специфічні органи руху: воронку та щупальця. Головоногі пересуваються у реактивний спосіб, засмоктуючи у мантійну порожнину і з силою виштовхуючи воду. Такий спосіб руху забезпечує їм швидкість плавання до 50 км/год.
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок
Найважливішою характеристикою будови тіла тварин є симетричність — властивість організму складатися із частин, які дзеркально повторюються і розташовані уздовж уявної площини, що проходить крізь тіло. Тип симетрії визначає не лише загальну будову тіла, а й можливість розвитку систем органів тварини.
Якщо тіло тварини можна уявно поділити на дві половини, праву та ліву, то таку тварину називають двобічносиметричною. Цей тип симетрії властивий переважній більшості видів тварин, а також людині.
Якщо тіло тварини можна уявно поділити не однією, а кількома площинами симетрії (уявними дзеркалами) на рівні частини, то таку тварину називають радіально-симетричною. Цей тип симетрії трапляється значно рідше. Радіально-симетричні тварини мають простішу будову, ніж двобічносиметричні. Вони ведуть переважно сидячий спосіб життя, пересуваються повільно — переповзанням. У таких тварин відсутні високорозвинені органи чуття та складні системи органів. Незначна їх рухливість, пасивний спосіб життя не сприяють розвитку систем органів і вдосконаленню нервової регуляції організму.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
1. Назвіть тварин, яким притаманна радіальна симетрія тіла. З чим це пов'язано?
Радіальна симетрія притаманна примітивним тваринам, які ведуть прикріплений спосіб життя, повільно повзають або повільно плавають у воді. Спосіб життя та здатність до активного руху впливають на зовнішній вигляд тіла тварини та тип його симетрії.
2. Які ви знаєте способи переміщення тварин у водному, наземному, повітряному та ґрунтовому середовищі? Наведіть приклади мешканців різних середовищ і вкажіть їхній спосіб пересування.
• У наземному середовищі способами пересування є ходіння (кіт, корова), стрибання (коник-стрибунець, жаба, горобець), лазіння (мавпа, панду, білка), біг (кінь, собака).
•  У водному середовищі пересування — це плавання (риби, качки, крокодили) та повзання або ходіння по дну (ракоподібні, кріль), реактивний рух (головоногі молюски, медузи).
•  У ґрунтовому середовищі тварини пересуваються завдяки різним способам риття (кріт, черв'яга – земноводна тварина , дощовий черв'як).
•  У повітряному середовищі способами переміщення є планеруючий (змії, птахи) і активний політ (птахи, комахи)
3. Чи може тварина використовувати різні способи переміщення? Доведіть це на прикладах.
Так, наприклад, комахи на землі бігають, у повітрі літають; вовки на землі бігають, у воді плавають; гадюки на суші повзають, у воді пливуть.
4. Назвіть особливості здобування їжі і захисту від ворогів у тварин з радіальною симетрією.
5. Назвіть три ознаки, що відрізняють спосіб життя радиально-симетричних тварин від двобічносиметричних.
6. Поясніть, що називають гідростатичним скелетом.
7. За допомогою чого рухаються черви різних типів?
8. Як влаштовані ноги членистоногих?
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.    Вивчити конспект
2.    Підготувати повідомлення про покриви тіла риб, амфібій, рептилій, птахів і ссавців.
ІХ. Підсумок уроку
Підбиття підсумків з використанням вправи «Шерлок Холмс»: учні в парах з використанням підручника складають запитання для учнів класу.

Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар