неділя, 9 квітня 2017 р.

Природознавство Клас:5   Тема: 2 Урок: 48 Дата:
Тема: Організм  і його властивості. Клітинна будова організмів
Зміна однієї частини організму чи окремої функції
завжди спричиняє зміну інших частин і функцій.
Ж. Кюв’є
Мета: ознайомити учнів з основними властивостями живих організмів; дати уявлення про ріст та розвиток живих організмів; розвивати вміння та навички спостерігати за об’єктами  природи, порівнювати їх, узагальнювати матеріал, вибирати головне, робити висновки, складати опорні схеми та працювати з ними, розвивати прагнення досліджувати навколишній світ, формувати науковий світогляд, творче мислення, продовжити формувати вміння працювати з різноманітними джерелами знань; виховувати естетичне сприйняття природи, відповідальність за збереження життя на Землі.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
 прийом «Інтелектуальна розминка»
Завдання. За зразком наведіть приклади подій, які стосуються живої та неживої природи.
Нежива природа: сонце підіймається вище над Землею;...
Жива природа: на проталинах з’являються перші квіти;...
  прийом «проблемне питання»
 Як би ви пояснили відмінності між живою та неживою природою, наприклад прибульцям з інших планет?
Уч и т е л ь. Отже, про властивості живих організмів ми і поговоримо.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
 Прийом «Бліцопитування»
 T До  якої  природи  належить ґрунт?
 T Як треба охороняти ґрунт?
 T Чи можуть живі організми жити без води?
 T Чому всім необхідне повітря?
 T Яке значення має ґрунт на Землі для тварин, рослин, людей.
 T Назвіть  імена  учених  натуралістів.
 T З чого складається повітря?
 T Чому вода  в природному  середовищі  може  міняти  агрегатний стан?
 T Які  ґрунти  більш  родючі  — пухкі чи щільні?
 T З чого складається ґрунт?
 T Чим підземна вода відрізняється від поверхневої?
 T Чому в більшості річок вода ніколи не зникає?
 U  прийом «дерево рішень»
Завдання. Згадайте інформацію про організми, яку ви отримали  з  попередніх  занять, у початковій школі.
Стисло  запишіть  головні ознаки  і  характеристики  на «Дереві рішень».
ІV. Вивчення нового матеріалу
 U прийом «мозковий штурм»
 T Як можна відрізнити живий організм від неживого?
 U розповідь учителя з елементами бесіди
Ми з вами назвали ознаки, які властиві живим організмам, за якими живі організми відрізняються від неживих.Організмом  можна  назвати  будь-який  цілісний  живий  об’єкт. На перший погляд здається, нібито дуже легко визначити, що перед вами. Озирніться довкола, скільки різних тіл і організмів нас оточує — перелічувати можна дуже довго, проте значно складніше відповісти на запитання, чи можна вважати живими, наприклад, віруси, мікроби.
Організми відрізняються за розмірами тіла, формою, забарвленням, поведінкою та іншими ознаками.
 T Чим відрізняються рослини від тварини?
Учені  виокремлюють  такі  особливості  живих  організмів,  які дозволяють провести межу між живою і неживою природою. Властивості  живих  організмів  —  це  ознаки,  за  якими  організми  відрізняються між собою і від неживих об’єктів. Так, живі організми
можуть рости, живитися, розмножуватися, дихати, а неживі тіла — не можуть. Розглянемо деякі властивості живих організмів.
1  Властивості живих організмів
Будь-який організм змінюється протягом свого життя. Маленький зародок поступово збільшує свої розміри, змінює будову. Тобто росте і розвивається.
Усім живим організмам потрібна їжа. Вона є джерелом поживних речовин, які необхідні для їхнього розвитку, росту та життєдіяльності.  Значна  частина  поживних  речовин,  що  надходять  до організму, використовується для здобування енергії. Енергія з поживних речовин вивільняється під час дихання. У процесі дихання  за  участю  кисню  поживні  речовини  розкладаються  з  виділенням енергії та вуглекислого газу. Енергія йде на потреби організму, а вуглекислий газ видаляється у навколишнє середовище. Так відбувається обмін речовин, складовими якого є дихання, живлення та виділення. Обмін речовин відбувається тільки у живих організмів. Це характерна особливість живого.
Живі організми здатні до розмноження. Розмноження — відтворення  собі  подібних,  при  цьому  у  нащадків  зберігаються  ознаки
батьків. Скільки б не існував організм, з часом він гине. Саме розмноження забезпечує неперервність життя.
Протягом життя організм споживає поживні речовини не тільки для росту і розвитку. Енергія йде і для руху. Рухливість дає можливість організмам здобувати їжу, розмножуватися. Більшість  організмів  існує  в  постійно  змінюваних  умовах:  то жарко, то холодно, то волого, то сухо та ін. Тому за різних умов процеси в організмі відбувається по-різному заради його збереження. Здатність організму реагувати на зміни називають подразливістю.
 U прийом «словникова робота»
 Організми  —  тіла  живої  природи,  які  живляться,  дихають, ростуть, розмножуються і рухаються, відповідають на дію зовнішнього середовища.
ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
 U прийом «деформований текст» (робота у групах)
ff Перша група — живлення;
ff друга група — дихання;
ff третя група — ріст;
ff четверта група — рух;
ff п’ята група — розмноження;
ff шоста група — розвиток.
 U прийом «павучок»
Завдання. Складіть схему властивостей організмів.
прийом «мікрофон»
 T Яка  наука  вивчає  будову  та  процеси  життєдіяльності  клітин?
 T Хто і коли вперше запропонував поняття «клітина»?
 T Чому  клітину  вважають  елементарною  структурно-функціональною одиницею всіх організмів?
 T Який внесок у вивчення клітини зробив А. ван Левенгук?
 T За допомогою яких методів вивчають клітини?
 T Як називається наука, що вивчає клітину.
 U прийом «доповни речення»
Тіло одноклітинного організму утворено    (однією клітиною).
Існують організми, тіло яких утворене лише з однієї клітини, тому їх ще називають    (мікроорганізмами).
З тканин формуються   (органи).
Живі істоти складаються зі значної кількості    (клітин).
Пізнання клітинної будови організмів відбулося завдяки створенню   (мікроскопа).
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
 U прийом «п’ять речень»
ff Живлення  —  це  забезпечення  організмів  поживними  речовинами.
ff Унаслідок живлення і дихання відбувається обмін речовинами.
ff Рослини живляться органічними речовинами, які самі створюють під час фотосинтезу.
ff Тварини живляться готовими органічними речовинами, споживаючи рослинну або тваринну їжу.
ff Організми ростуть, розвиваються, розмножуються.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 T Опрацювати параграфи підручника: §

 T Підготувати запитання 

1 коментар: