Природознавство
Клас:5 Тема: 2 Урок: 50 Дата:
Тема: Умови життя на планеті Земля. Середовище
життя.
Мета: формувати в учнів знання про умови, що забезпечують життєдіяльність
організмів та пристосування до них, поняття про чинники неживої природи — світло,
тепло, вологу, види середовища, розкрити вплив умов існування на розвиток живих
організмів; розвивати вміння аргументувати думку, робити висновки,
узагальнювати матеріал, розвивати вміння та навички спостерігати за об’єктами
природи, вибирати головне, формувати творче мислення, удосконалювати вміння
працювати з інформацією; виховувати в учнів ціннісне ставлення до живих
організмів, прагнення досліджувати навколишній світ.
Тип
уроку: вивчення й первинного
закріплення нових знань.
Хід уроку
І Етап орієнтації
1. Привітання
учнів, організація класу
2. Орієнтація на
визначення місця уроку в темі
3. Актуалізація
опорних знань учнів - прийом
«ланцюжок»:
- На які царства поділено живу природу?- Які вам відомі
властивості живих організмів?
- Які ви знаєте особливості рослин?- Чим відрізняються тварини від
рослин?
- Що таке гриби? Де вони мешкають?- Як живляться гриби?
- Що таке бактерії? Де вони мешкають?- Які організми
можуть самостійно виробляти органічні речовини?
- Чи всі гриби їстівні?- Чи всі бактерії шкідливі?
ІІ Етап визначення
мети
1. Мотивація
навчальної діяльності
1) Прийом «Інтелектуальна розминка»
За зразком наведіть приклади подій, що стосуються живої
та неживої природи.
-
Нежива природа — пішов дощ, знизилась температура
повітря, ……….
-
Жива природа — під листочком росте гриб,…………..
2)Прийом «Проблемне питання»
- Чи можна навести приклади подій із живими організмами,
які не зачіпали б неживої природи чи інших організмів? Чому?
- Які ж умови необхідні для життя рослин і тварин?
- У чому виявляється різноманітність рослин і тварин?
ІІІ Етап
проектування
Обговорення з учнями форм роботи на уроці, способів
фіксації матеріалу
ІУ Етап організації
виконання плану діяльності
- Розповідь з елементами бесіди «Які умови забезпечують існування життя
на Землі»
Середовище життя — це та частина природи, у якій
живуть організми, зазнаючи різних її впливів і самі впливаючи на неї.
Усі організми перебувають у певних умовах
навколишнього середовища, які включають у себе все неживе й живе.
Повітряне середовище Водне
середовище Грунтове
середовище.
Фактори середовища—це ті умови, які впливають на
організм. Серед них, як вам відомо, розрізняють три основні групи: фактори
неживої природи; фактори живої природи; фактори, пов’язані з діяльністю людини.
Фактори неживої природи — це температура, світло,
вологість, сольовий і газовий склад, вітер або течія, рельєф тощо. Вам відомо,
що соснові ліси ростуть звичайно на піщаній землі, бідній на перегній, а дубові
— на землі, багатій на мінеральні речовини. Тому в дубовому лісі більше різних
видів дерев, кущів, трав і різноманітніший його тваринний світ.
Фактори живої природи — це всі види живих істот,
які впливають одні на одних. Органічними речовинами рослин живляться
рослиноїдні тварини (численні комахи, птахи, гризуни, копитні та ін.).
Таким чином, хижаки в природних угрупованнях
виконують роль регуляторів кількості рослиноїдних тварин і завдяки цьому
сприяють збереженню рослинності.
Діяльність людини, що впливає на життя організмів,
називають антропогенним фактором.
Небагато факторів середовища залишаються протягом
трива¬лого часу більш-менш сталими. Більшість з них змінюється як протягом доби
(температура повітря, освітленість, вологість), так і протягом року
(температура повітря, тривалість дня, сніговий покрив тощо). Нарешті, бувають
зміни клімату через роки та десятиліття.
Відповідні зміни відбуваються також у
життєдіяльності рослин і тварин. Одні рослини розкривають квітки вранці, інші —
увечері. Тварини бувають денні і нічні. Одні рослини розмножуються рано
навесні, інші — у середині літа.
Яке
значення має вода для рослин і тварин? Що відбувається з кімнатною рослиною,
якщо її довго не підливати? Чому це відбувається? Без води не може жити жодна рослина чи тварина, бо вода входить до
складу живих організмів. Вода є в організмі всіх рослин і тварин. У плодах
таких рослин, як огірки, помідори, кавуни, вода сягає 80% їхньої маси. Рослини
вбирають воду з ґрунту за допомогою коренів, а тварини п'ють її та вживають
разом з їжею. Чи всі рослини й тварини мають однакову потребу в воді? Одні
тварини тільки п'ють воду, а інші (наприклад, риби) живуть у воді протягом
усього життя. Капуста, огірки та інші овочеві рослини в період свого росту
потребують великої кількості води, і, щоб виростити добрий урожай, їх треба
часто поливати. Різні рослини і
тварини мають різну потребу в воді: одні рослини потребують більшої кількості
води й ростуть на берегах водойм, у болотах, на вологому лісо¬вому ґрунті та
вологих ділянках лук, інші добре розвиваються на схилах гір, у степах, на сухих
луках і у спекотній пустелі. {Розгляд малюнків й натуральні екземпляри різних
рослин, пристосованих до життя в неоднакових умовах вологості: підбілу
(мати-й-мачухи), калюжниці, білого латаття, рису, проса, ковили, сосни,
верблюжої колючки та ін.).
За потребою у воді розрізняють такі групи рослин,
як:
водяні
рослини (наприклад, елодея, ряска, латаття);
вологолюбні
рослини (наприклад, очерет) ростуть уздовж узбережжя во¬дойм (можуть бути
частково занурені у воду), у вологих лісах, на болотах. Вони зростають лише за
умов високої зволоженості ґрунту, навіть за нетривалої неста¬чі води ці рослини
в'януть і можуть загинути;
посухостійкі
(кактуси, верблюжа колючка, молодило).
2. Самостійна
робота з текстом підручника
- прийом «словничок»: середовище життя, чинники середовища
- прийом «склади схему» (середовище життя,
чинники середовища)
-* прийом «закінчи речення» (пристосування
гуппі до життя у воді –
пристосування папуг до польоту –
пристосування кактусів до життя в пустелі - )
3. Самостійна
робота в парах за питанням «Значення чинників неживої природи»
1)вода, тепло 2) повітря 3)світло
4. Робота в групах
(обговорення, представлення результатів)
1 гр. – Як організми пристосовуються до різного
освітлення
2 гр. – Яке
значення повітря в житті організмів.
5. Узагальнення та
закріплення вивченого матеріалу (прийом «п’ять речень»)
1) На планеті Земля сформувалися всі необхідні умови для
існування життя: наявність води, повітря, достатньо світла і тепла
2) Середовищем життя називають все, що оточує організм;
розрізняють наземно-повітряне,
водне і ґрунтове середовище життя
3) Умови середовища, які впливають на організми – це чинники середовища; розрізняють чинники неживої природи і чинники живої природи.
4) До чинників неживої природи належать світло, вода, температура, повітря і поживні
речовини.
5) Організми мають певні пристосування до впливу різного
освітлення і використання повітря.
У Етап контрольно -
оцінювальний
1. Підведення
підсумків уроку, з’ясування питання, чи досягнуто мету уроку, відповіді на
питання „я знаю, я вмію…”
2. Виставлення і
мотивація оцінок
3. Інструктаж з д/з
Д/З § – опрацювати,
ІІ - ?1 – 3 ІІІ - ?4,5
v
ВідповістиВидалити