неділя, 9 квітня 2017 р.

Природознавство Клас:5   Тема: 2 Урок: 50 Дата:
Тема: Умови життя на планеті Земля. Середовище життя.
Мета: формувати в учнів знання про умови, що забезпечують життєдіяльність організмів та пристосування до них, поняття про чинники неживої природи — світло, тепло, вологу, види середовища, розкрити вплив умов існування на розвиток живих організмів; розвивати вміння аргументувати думку, робити висновки, узагальнювати матеріал, розвивати вміння та навички спостерігати за об’єктами природи, вибирати головне, формувати творче мислення, удосконалювати вміння працювати з інформацією; виховувати в учнів ціннісне ставлення до живих організмів, прагнення досліджувати навколишній світ.
Тип уроку:  вивчення й первинного закріплення нових знань.
Хід уроку
І Етап орієнтації
1. Привітання учнів, організація класу
2. Орієнтація на визначення місця уроку в темі
3. Актуалізація опорних знань учнів  - прийом «ланцюжок»:
- На які царства поділено живу природу?- Які вам відомі властивості живих організмів?
- Які ви знаєте особливості  рослин?- Чим відрізняються тварини від рослин?
- Що таке гриби? Де вони мешкають?- Як живляться гриби?
- Що таке бактерії? Де вони мешкають?- Які організми можуть самостійно виробляти органічні речовини?
- Чи всі гриби їстівні?- Чи всі бактерії шкідливі?
ІІ Етап визначення мети
1. Мотивація навчальної діяльності
1) Прийом «Інтелектуальна розминка»
За зразком наведіть приклади подій, що стосуються живої та неживої природи.
-       Нежива природа — пішов дощ, знизилась температура повітря, ……….
-       Жива природа — під листочком росте гриб,…………..
2)Прийом «Проблемне питання»
- Чи можна навести приклади подій із живими організмами, які не зачіпали б неживої природи чи інших організмів? Чому?
- Які ж умови необхідні для життя рослин і тварин?
- У чому виявляється різноманітність рослин і тварин?
ІІІ Етап проектування
Обговорення з учнями форм роботи на уроці, способів фіксації матеріалу
ІУ Етап організації виконання плану діяльності
  1. Розповідь з елементами бесіди  «Які умови забезпечують існування життя на Землі»
Середовище життя — це та частина природи, у якій живуть організми, зазнаючи різних її впливів і самі впливаючи на неї.
Усі організми перебувають у певних умовах навколишнього середовища, які включають у себе все неживе й живе.
Повітряне середовище                    Водне середовище               Грунтове середовище.
Фактори середовища—це ті умови, які впливають на організм. Серед них, як вам відомо, розрізняють три основні групи: фактори неживої природи; фактори живої природи; фактори, пов’язані з діяльністю людини.
Фактори неживої природи — це температура, світло, вологість, сольовий і газовий склад, вітер або течія, рельєф тощо. Вам відомо, що соснові ліси ростуть звичайно на піщаній землі, бідній на перегній, а дубові — на землі, багатій на мінеральні речовини. Тому в дубовому лісі більше різних видів дерев, кущів, трав і різноманітніший його тваринний світ.
Фактори живої природи — це всі види живих істот, які впливають одні на одних. Органічними речовинами рослин живляться рослиноїдні тварини (численні комахи, птахи, гризуни, копитні та ін.).
Таким чином, хижаки в природних угрупованнях виконують роль регуляторів кількості рослиноїдних тварин і завдяки цьому сприяють збереженню рослинності.
Діяльність людини, що впливає на життя організмів, називають антропогенним фактором.
Небагато факторів середовища залишаються протягом трива¬лого часу більш-менш сталими. Більшість з них змінюється як протягом доби (температура повітря, освітленість, вологість), так і протягом року (температура повітря, тривалість дня, сніговий покрив тощо). Нарешті, бувають зміни клімату через роки та десятиліття.
Відповідні зміни відбуваються також у життєдіяльності рослин і тварин. Одні рослини розкривають квітки вранці, інші — увечері. Тварини бувають денні і нічні. Одні рослини розмножуються рано навесні, інші — у середині літа.
      Яке значення має вода для рослин і тварин? Що відбувається з кімнатною рослиною, якщо її довго не підливати? Чому це відбувається? Без води не може жити жодна рослина чи тварина, бо вода входить до складу живих організмів. Вода є в організмі всіх рослин і тварин. У плодах таких рослин, як огірки, помідори, кавуни, вода сягає 80% їхньої маси. Рослини вбирають воду з ґрунту за допомогою коренів, а тварини п'ють її та вживають разом з їжею. Чи всі рослини й тварини мають однакову потребу в воді? Одні тварини тільки п'ють воду, а інші (наприклад, риби) живуть у воді протягом усього життя. Капуста, огірки та інші овочеві рослини в період свого росту потребують великої кількості води, і, щоб виростити добрий урожай, їх треба часто поливати.       Різні рослини і тварини мають різну потребу в воді: одні рослини потребують більшої кількості води й ростуть на берегах водойм, у болотах, на вологому лісо¬вому ґрунті та вологих ділянках лук, інші добре розвиваються на схилах гір, у степах, на сухих луках і у спекотній пустелі. {Розгляд малюнків й натуральні екземпляри різних рослин, пристосованих до життя в неоднакових умовах вологості: підбілу (мати-й-мачухи), калюжниці, білого латаття, рису, проса, ковили, сосни, верблюжої колючки та ін.).
За потребою у воді розрізняють такі групи рослин, як:
   водяні рослини (наприклад, елодея, ряска, латаття);
   вологолюбні рослини (наприклад, очерет) ростуть уздовж узбережжя во¬дойм (можуть бути частково занурені у воду), у вологих лісах, на болотах. Вони зростають лише за умов високої зволоженості ґрунту, навіть за нетривалої неста¬чі води ці рослини в'януть і можуть загинути;
   посухостійкі (кактуси, верблюжа колючка, молодило).
2. Самостійна робота з текстом підручника
- прийом «словничок»: середовище життя, чинники середовища
- прийом «склади схему» (середовище життя, чинники середовища)
-* прийом «закінчи речення» (пристосування гуппі до життя у воді –
                                                     пристосування папуг до польоту –
                                                     пристосування кактусів до життя в пустелі -     )
3. Самостійна робота в парах за питанням «Значення чинників неживої природи»
1)вода, тепло                             2) повітря                                                 3)світло
4. Робота в групах (обговорення, представлення результатів)
1 гр. – Як організми пристосовуються до різного освітлення
2 гр.  – Яке значення повітря в житті організмів.
5. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу (прийом «п’ять речень»)
1) На планеті Земля сформувалися всі необхідні умови для існування життя:  наявність води, повітря, достатньо світла і тепла
2) Середовищем життя називають все, що оточує організм;  розрізняють наземно-повітряне, водне і ґрунтове середовище життя
3) Умови середовища, які впливають на організми – це чинники середовища; розрізняють чинники неживої природи і чинники живої природи.
4) До чинників неживої природи належать світло, вода, температура, повітря і поживні речовини.
5) Організми мають певні пристосування до впливу різного освітлення і використання повітря.
У Етап контрольно - оцінювальний
1. Підведення підсумків уроку, з’ясування питання, чи досягнуто мету уроку, відповіді на питання „я знаю, я вмію…”
2. Виставлення і мотивація оцінок
3. Інструктаж з д/з
Д/З §    – опрацювати,
ІІ - ?1 – 3                           ІІІ - ?4,5


1 коментар: