неділя, 9 квітня 2017 р.

Природознавство Клас:5   Тема:    Урок:  Дата:
Тема: Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті
Мета: формувати знання про особливості організмів, які існують у ґрунті, розкрити особливості ґрунту як середовища існування, з’ясувати адаптації організмів до життя в ґрунті; розвивати вміння аргументувати думку, робити висновки, порівнювати умови життя організмів, узагальнювати матеріал; виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища, моральну відповідальність за збереження довкілля, прагнення досліджувати навколишній світ, сприяти екологічному вихованню інших, виховувати почуття взаємодопомоги, толерантності
Тип уроку:  вивчення й первинного закріплення нових знань
Хід уроку
І. Привітання учнів, організація класу
II. Перевірка знань учнів.
Фронтальна бесіда
TT Чим відрізняються середовища існування організмів між собою?
TT У чому полягає єдність організму і середовища?
TT Назвіть основні пристосування водних організмів до існування у водному середовищі.
TT Назвіть відомих вам риб.
TT Яке значення мають риби в природі та житті людини?
TT Як називаються рослини, які живуть у воді?
Прийом «Проблемне питання»
Спробуйте пояснити, чому холодні води океану більш насичені життям, ніж теплі. Підказка: пригадайте, як розчиняються гази в рідинах.
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Прийом «Інтелектуальна розминка»
TT Що таке ґрунт?
TT Які властивості має ґрунт?
TT Для чого потрібен ґрунт?
TT Чому ґрунт має таке важливе значення для рослин?
TT Як утворюється ґрунт?
TT Чому необхідно доглядати за ґрунтом?
TT Які є види ґрунтів?
TT Чому рослини обирають ґрунт для свого існування?
ІV Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Проблемне питання»
 Які пристосування мають тварини для життя в ґрунті?
Прийом «Дивуй»
Земля — єдина з планет має ґрунт — особливу, верхню оболонку суші. Поступово перетворюючи верхній шар літосфери, живі організми створили третє середовище проживання.
V. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні ми поговоримо про ґрунт, як середовище існування. Ми дізнаємось, чим умови існування у ґрунті відрізняються від умов існування в інших середовищах та як пристосовуються його мешканці до цих умов.
VI. Формування нових знань, умінь і навичок учнів
1) Ґрунтове середовище життя.
(а) Слово вчителя; б) демонстрація фотографій.)
— Згадаймо, що являє собою ґрунт. (Це верхній родючий шар літосфери (твер-дої оболонки Землі), який утворився внаслідок життєдіяльності різних організмів.)
— Що входить до складу ґрунту? (Мінеральні речовини, гумус, вода, повітря.)
Завдяки наявності вологи у ґрунті різноманітні організми можуть легше пере-живати посушливий період.
   
Також характерною рисою ґрунту як середовища життя є порівняно невелике коливання добових і річних температур (на глибині понад 2 м сезонні коливання температури взагалі майже не відчуваються). Це дає можливість наземним ор-ганізмам мігрувати в товщу ґрунту і перебувати там в активному стані чи в стані заціпеніння (сплячки) у період низьких або підвищених температур. У ґрунті є значні запаси органічних речовин, які створюють кормову базу для різноманітних організмів.
Ґрунт густо заселений різними тваринами і мікроорганізмами, хоча він зали-шається при цьому основним життєвим субстратом для рослин. Приблизно 90 % видів комах на тих чи інших стадіях свого розвитку пов’язані з ґрунтом. Особливо багато у ґрунті найпростіших та червів, хоча ґрунт став місцем існування не лише для безхребетних. У земляних сховищах багато хребетних виводить нове потом-ство (земноводні, птахи, ссавці).
Кроти, утворюючи в ґрунті численні ходи, розпушують ґрунт, поліпшують його фізичні й водні властивості. У земляних нірках гніздяться берегові ластівки, риба-лочки, бджолоїдки. Ґрунтові тварини, які харчуються мертвими органічними речо-винами, що розкладаються, збагачують ґрунт органічними сполуками, таким чином прискорюючи розклад і загальний кругообіг речовин, поліпшують його фізичні властивості: структуру, водопроникність, аерацію — умови мінерального і водного живлення, росту і кореневого дихання рослин.
2)Пристосування до життя у ґрунті
Організми, які є мешканцями ґрунту, виходячи зі ступеня їхньої рухливості та розмірів можна поділити на три групи.
1. Мікроскопічні організми (бактерії, зелені водорості, гриби, найпростіші одноклітинніЇхньою особливістю є те, що вони можуть висихати, а з відновленням достатньої вологості знову оживають. Мікроорганізми є поживою для тварин.
2. Дрібні організми, які легко витягуються з ґрунту і самостійно рухаються (нематоди, кліщі, дрібні личинки комах, ногохвостки тощо). Насичене водя-ними парами ґрунтове повітря дозволяє їм дихати через покриви. Такі тварини дуже чутливі до висихання.
3. Макроорганізми — великі комахи, дощові черви, рухливі членистоно-гі, що живуть між шаром опалого листя і ґрунтом, інші тварини, риючі ссавці (кро-ти, землерийки). Серед них переважають дощові хробаки.
За ступенем зв’язку із середовищем проживання виділяються три групи:
— постійні мешканці ґрунту (дощові хробаки, багато комах, із ссавців — кроти, сліпаки);
— тварини, у яких частина циклу розвитку проходить в іншому середовищі, а частина — у ґрунті. До них належать більшість літаючих комах (саранові, жуки, комарі, капустянки, багато метеликів). Одні в ґрунті проходять фазу личинки, інші — фазу лялечки;
. — тварини, що іноді використовують ґрунт як укриття чи притулок (усі сса-вці, що живуть у норах, багато комах, клопи, деякі види жуків).
Деякі рослини пристосовані до росту в сипучих пісках пустель (саксаул, пі-щана акація, вівсяниця піщана тощо). Вони мають придаткові корені, сплячі брунь-ки на коренях, дуже видовжений головний корінь, або утворюють кореневище. Перші починають рости при засипанні піском, другі — за здування піску. Від занесення піском рятуються швидким зростанням, редукцією листя.
§ IV. Закріплення нового матеріалу
1. Опрацювання таблиці «Середовища життя організмів». Робота в парах. (Роздавальний матеріал.)
2. Дидактична гра «Інтерв’ю» (робота в парах).
§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1. Завдання для всього класу.
Опрацювати у підручнику § _______
2. Індивідуальне завдання.
Підготувати повідомлення про організми-паразити.
§ VI. Підбиття підсумків уроку

Оцінювання учнів.

4 коментарі:

  1. In this fashion my friend Wesley Virgin's autobiography launches in this SHOCKING AND CONTROVERSIAL video.

    Wesley was in the army-and soon after leaving-he discovered hidden, "mind control" tactics that the government and others used to get whatever they want.

    THESE are the exact same tactics many celebrities (notably those who "come out of nowhere") and top business people used to become rich and successful.

    You've heard that you only use 10% of your brain.

    That's really because the majority of your brainpower is UNTAPPED.

    Perhaps that conversation has even occurred INSIDE OF YOUR own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head around 7 years ago, while driving a non-registered, garbage bucket of a car with a suspended license and $3.20 on his banking card.

    "I'm so frustrated with going through life check to check! When will I become successful?"

    You took part in those questions, right?

    Your very own success story is going to happen. All you have to do is in YOURSELF.

    CLICK HERE TO LEARN WESLEY'S SECRETS

    ВідповістиВидалити
  2. Easy "water hack" burns 2 lbs OVERNIGHT

    Well over 160 000 men and women are losing weight with a easy and SECRET "water hack" to burn 2lbs each and every night while they sleep.

    It is easy and it works on everybody.

    Here's how you can do it yourself:

    1) Go get a drinking glass and fill it up half the way

    2) Now use this weight losing hack

    so you'll be 2lbs skinnier the next day!

    ВідповістиВидалити
  3. Easy "water hack" burns 2 lbs OVERNIGHT

    Well over 160 000 men and women are hacking their diet with a easy and SECRET "liquids hack" to drop 2lbs each and every night as they sleep.

    It is proven and it works with anybody.

    Just follow these easy step:

    1) Go get a glass and fill it with water half glass

    2) Proceed to use this awesome HACK

    so you'll become 2lbs lighter in the morning!

    ВідповістиВидалити
  4. How much is a sportsbook vs a casino? - Dr. MD
    Sports betting is a form of wagering offered by traditional sportsbooks. A 속초 출장안마 wager 하남 출장안마 is a form of wagering that allows 경산 출장안마 you to bet on the outcome 충주 출장샵 of a 순천 출장안마 game.

    ВідповістиВидалити