понеділок, 18 квітня 2016 р.

Урок 40. Вода, склад її молекули, поширеність у природі.
Фізичні властивості води
Мета: розширити знання учнів про склад і властивості води, про її поширеність у природі; розвивати вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, робити висновки; сприяти розвитку творчих і креативних здібностей учнів; виховувати допитливість, уміння слухати й толерантно ставитися до думок інших, працювати колективно, узгоджено та керувати емоціями.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: групова форма роботи, розповідь учителя, демонстраційний експеримент, робота з підручником, з додатковим матеріалом.
Обладнання: портрети Д.І. Менделєєва, А. Лавуазьє, відео-сюжети про воду, електричний чайник, 3Х-літрова банка, ебонітова паличка, шерстяна серветка, роздільна лійка, вода.
   Епіграф уроку:
ЄДИНИЙ ШЛЯХ, ЯКИЙ ВИДЕ ДО ЗНАНЬ, ЦЕ ДІЯЛЬНІСТЬ
Бернард Шоу
Хід уроку
I.    Організація класу
II.     Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.  Тисячі років людина захоплюється, милується й насолоджується цією речовиною. У сиву давнину говорили: «Вона – одне з начал усього, що є на Землі». У Середньовіччі вважали, що вона – проста речовина, єдина і неподільна.  Але А. Лавуазьє довів, що вона складається з двох елементів і утворюється внаслідок хімічної реакції. «Властивості цієї речовини визначають властивості розчинів» – стверджував  Д. І. Менделєєв. Про неї  багато відомостей, однак вона все ще залишається найзагадковішою … Про яку речовину йдеться мова?
III.      Формування нових знань.
 Учитель оголошує тему уроку, разом із учнями формулюють задачі уроку.
Задачі уроку:
•  Дослідити склад і фізичні властивості води, її поширеня у природі;
•  Розвивати вміння спостерігати, аналізувати й робити висновки, складати рівняння реакцій;
•  Працювати в групах злагоджено, поважати думку інших, проявляти толерантність.
План
         1.  Вода, склад її молекули.
         2.  Поширеність води у природі.
         3.  Фізичні властивості води.
Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок.  Ви – співробітники науково-дослідницької лабораторії, в якій будете досліджувати властивості води, її склад, поширення у природі тощо. Тому групи, на які ви поділилися матимуть такі назви: «Аналітична лабораторія», «Гео-хімічна лабораторія» та «Практична лабораторія». Я впевнена, ви творчо працюватимете, спираючись на знання з природознавства та, працюючи з підручником.
Оскільки ми знаходимось у шкільній хімічній лабораторії, нам необхідно повторити правила техніки безпеки (за слайдами презентації).
Групова форма роботи. Кожна група одержує завдання і досліджує певну властивість води. Користуються підручниками, додатковою літературою.  Записують відповідне рівняння реакції у зошитах і на дошці.

ІНСТРУКТИВНА КАРТКА № 1
(«Аналітична лабораторія»)                                                                                                               
             Запитання і завдання
1.  Вода- це речовина чи фізичне тіло?
2.  Із яких хімічних елементів вона складається?
3.  Як доказати це експериментально ? (Опис досліду).
4.   Напишіть  молекулярну формулу води і розрахуйте масову
 частку Оксигену у воді.
5.    Запишіть рівняння реакції розкладу води.
Висновок. ________________________________________________

ІНСТРУКТИВНА КАРТКА № 2
 («Гео-хімічна лабораторія»)
        Запитання і завдання 
1.  Що таке гідросфера?
2.  Де зустрічається вода у природі ?
3.  Яка роль води у природі ?
4.  Об’єм води  Світового океану складає 1 370 322 000км3. Кожен рік із його поверхні випаровується 448 000 км3 води. Що б відбулося з океаном, якби вода не поверталася б до нього опадами у вигляді дощу, снігу?  Підтвердіть відповідь розрахунками.    
5.  Демонстрація відео-сюжету. (Фізичні властивості води, You Тube 1.14сек.)                                                     
  Висновок.  _____________________________

ІНСТРУКТИВНА КАРТКА № 3
 («Практична лабораторія».) 
1.  Опишіть фізичні властивості води.
2.  Що таке конденсація води? Продемонструйте дослід №1 «Штучний дощ»  (Див. додаток).
Учитель:  Під час Другої світової війни партизани, які переховувалися в печерах Криму (Аджимушкай), збирали краплі води зі стін й стелі. Звідки бралися ці краплі води?
3.  Чи магнітиться вода? (Дослід №2.  Див. додаток ).                                                     
4.  Хлопчик вирішив пригостити трьох товаришів чаєм із печивом. Він налив у чайник три чашки холодної води для того, щоб закіп'ятити. Через деякий час почав розливати воду в чашки і її не вистачило, щоб заповнити третю чашку. Поясніть, куди поділась вода? Порадьте хлопчику як вчинити йому наступного разу.
5.  Вам відомо, що об’єм води змінюється в залежності від  її                            температури.  При якій температурі  вода займе мінімальний об’єм:                       -2 0С;   +3 0 С;+40 С;+800 С; 0 0С?  Відповідь поясніть.

Висновок.  ______________________________
Учитель. Демонстрація відео-сюжету про воду (Фізичні властивості води, You Тube 1.15сек.)
IV.                     Фізкультхвилинка
Широко руки хімія простягає (руки вгору і коловими рухами опустити вниз).
В усі сфери життя заглядає: (повороти тулуба вправо, вліво).
У медицину – раз, (поворот голови вправо)
У господарство – два, (поворот голови вліво)
У промисловість – три, (глибокий вдих-видих з підняттям і опусканням рук донизу).
Сіли і далі працювати почали.
V.     Закріплення нових знань
1.  Із яких хімічних елементів складається вода?
2.  Перший у світі космонавт Юрій Гагарін побачив нашу планету із космосу блакитною. Поясніть, чому Земля мала такий вигляд?
3.  Я у ґрунті й в атмосфері,
В літосфері й гідросфері,
У рослині і тварині
І, звичайно, у людині.
Здогадалися, хто я?
Тож назвіть моє ім’я.
(Учитель декламує власні загадки) 
Я прозора і рідка,
Газоподібна і тверда;
Форми я не зберігаю,
А об’єм завжди я маю. (Вода)
4.  Назвіть основні фізичні властивості води.
(Прозора, безбарвна, без смаку, без запаху, густина =  1 г/см3 при t0 +40 С,
t0 к.=+1000С, t0 зам.=00С при Р=101,325 Па. Вода—добрий  РОЗЧИННИК!)
Про розчинність води поговоримо на наступному уроці.
VI.           Домашнє завдання
Вивчити параграф , повторити конспект уроку. Творче завдання: скласти загадки, вірші, прислів’я, казки з вивченого матеріалу.
*Вода – добрий розчинник. Чому ж тоді річкова, ставкова та озерна вода буває каламутною? * Поясніть  прислів'я:"Крапля води камінь точе."
Додаток.
Дослід №1. «Штучний дощ». Закuп’ятіть електричний чайник і накрийте його 3-хлітровою банкою. Що спостерігаєте ?
Дослід №2. Візьміть ебонітову паличку і натріть її шерстяною серветкою. Піднесіть її до роздільної лійки зі струєю води. Що спостерігаєте?
VII.       Рефлексія
Що запам’ятали з уроку?
Що вас здивувало?

Про що дізналися вперше?

Немає коментарів:

Дописати коментар