Урок 40.
Вода, склад її молекули, поширеність у природі.
Фізичні властивості води
Мета: розширити
знання учнів про склад і властивості води, про її поширеність у природі; розвивати
вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, робити висновки; сприяти розвитку
творчих і креативних здібностей учнів; виховувати допитливість, уміння слухати
й толерантно ставитися до думок інших, працювати колективно, узгоджено та
керувати емоціями.
Тип уроку: вивчення
нового матеріалу.
Форми роботи: групова
форма роботи, розповідь учителя, демонстраційний експеримент, робота з
підручником, з додатковим матеріалом.
Обладнання: портрети
Д.І. Менделєєва, А. Лавуазьє, відео-сюжети про воду, електричний чайник, 3Х-літрова
банка, ебонітова паличка, шерстяна серветка, роздільна лійка, вода.
Епіграф
уроку:
ЄДИНИЙ ШЛЯХ, ЯКИЙ
ВИДЕ ДО ЗНАНЬ, ЦЕ ДІЯЛЬНІСТЬ
Бернард Шоу
Хід уроку
I. Організація класу
II.
Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя. Тисячі років людина захоплюється, милується й
насолоджується цією речовиною. У сиву давнину говорили: «Вона – одне з начал
усього, що є на Землі». У Середньовіччі вважали, що вона – проста речовина,
єдина і неподільна. Але А. Лавуазьє
довів, що вона складається з двох елементів і утворюється внаслідок хімічної
реакції. «Властивості цієї речовини визначають властивості розчинів» –
стверджував Д. І. Менделєєв. Про
неї багато відомостей, однак вона все ще
залишається найзагадковішою … Про яку речовину йдеться мова?
III.
Формування нових знань.
Учитель оголошує тему уроку, разом із учнями
формулюють задачі уроку.
Задачі уроку:
• Дослідити
склад і фізичні властивості води, її поширеня у природі;
• Розвивати вміння спостерігати, аналізувати й
робити висновки, складати рівняння реакцій;
• Працювати в групах злагоджено, поважати думку
інших, проявляти толерантність.
План
1.
Вода, склад її молекули.
2.
Поширеність води у природі.
3. Фізичні властивості води.
Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок.
Ви – співробітники науково-дослідницької лабораторії, в якій будете
досліджувати властивості води, її склад, поширення у природі тощо. Тому групи,
на які ви поділилися матимуть такі назви: «Аналітична лабораторія»,
«Гео-хімічна лабораторія» та «Практична лабораторія». Я впевнена, ви творчо
працюватимете, спираючись на знання з природознавства та, працюючи з
підручником.
Оскільки
ми знаходимось у шкільній хімічній лабораторії, нам необхідно повторити правила
техніки безпеки (за слайдами презентації).
Групова форма роботи. Кожна
група одержує завдання і досліджує певну властивість води. Користуються
підручниками, додатковою літературою.
Записують відповідне рівняння реакції у зошитах і на дошці.
ІНСТРУКТИВНА
КАРТКА № 1
(«Аналітична
лабораторія»)
Запитання і завдання
1. Вода- це речовина чи фізичне тіло?
2.
Із яких хімічних елементів вона складається?
3.
Як доказати це
експериментально ? (Опис досліду).
4.
Напишіть
молекулярну формулу води і розрахуйте масову
частку Оксигену у воді.
5.
Запишіть рівняння реакції розкладу води.
Висновок.
________________________________________________
ІНСТРУКТИВНА
КАРТКА № 2
(«Гео-хімічна лабораторія»)
Запитання і завдання
1.
Що таке гідросфера?
2. Де зустрічається вода у природі ?
3. Яка роль води у природі ?
4. Об’єм води Світового океану складає
1 370 322 000км3. Кожен рік із його поверхні випаровується 448 000
км3 води. Що б відбулося з океаном, якби вода не поверталася б до
нього опадами у вигляді дощу, снігу? Підтвердіть відповідь розрахунками.
5. Демонстрація відео-сюжету. (Фізичні властивості води, You Тube
1.14сек.)
Висновок.
_____________________________
ІНСТРУКТИВНА
КАРТКА № 3
(«Практична лабораторія».)
1.
Опишіть фізичні властивості
води.
2.
Що таке конденсація води?
Продемонструйте дослід №1 «Штучний дощ»
(Див. додаток).
Учитель: Під час
Другої світової війни партизани, які переховувалися в печерах Криму
(Аджимушкай), збирали краплі води зі стін й стелі. Звідки бралися ці краплі
води?
3.
Чи магнітиться вода?
(Дослід №2. Див. додаток ).
4.
Хлопчик вирішив пригостити
трьох товаришів чаєм із печивом. Він налив у чайник три чашки холодної води для
того, щоб закіп'ятити. Через деякий час почав розливати воду в чашки і її не
вистачило, щоб заповнити третю чашку. Поясніть, куди поділась вода? Порадьте
хлопчику як вчинити йому наступного разу.
5.
Вам відомо, що об’єм води
змінюється в залежності від її температури. При якій температурі вода займе мінімальний об’єм: -2 0С; +3 0 С;+40 С;+800
С; 0 0С? Відповідь поясніть.
Висновок. ______________________________
Учитель. Демонстрація
відео-сюжету про воду (Фізичні властивості води, You Тube 1.15сек.)
IV.
Фізкультхвилинка
Широко
руки хімія простягає (руки вгору і коловими рухами опустити вниз).
В
усі сфери життя заглядає: (повороти тулуба вправо, вліво).
У
медицину – раз, (поворот голови вправо)
У
господарство – два, (поворот голови вліво)
У
промисловість – три, (глибокий вдих-видих з підняттям і опусканням рук донизу).
Сіли
і далі працювати почали.
V.
Закріплення нових знань
1.
Із яких
хімічних елементів складається вода?
2.
Перший у світі космонавт
Юрій Гагарін побачив нашу планету із космосу блакитною. Поясніть, чому Земля
мала такий вигляд?
3.
Я у ґрунті й в атмосфері,
В
літосфері й гідросфері,
У
рослині і тварині
І,
звичайно, у людині.
Здогадалися,
хто я?
Тож
назвіть моє ім’я.
(Учитель декламує власні
загадки)
Я
прозора і рідка,
Газоподібна
і тверда;
Форми
я не зберігаю,
А
об’єм завжди я маю. (Вода)
4.
Назвіть основні фізичні
властивості води.
(Прозора,
безбарвна, без смаку, без запаху, густина =
1 г/см3 при t0 +40 С,
t0 к.=+1000С, t0 зам.=00С при
Р=101,325 Па. Вода—добрий РОЗЧИННИК!)
Про
розчинність води поговоримо на наступному уроці.
VI.
Домашнє завдання
Вивчити параграф
, повторити конспект уроку. Творче завдання: скласти загадки, вірші, прислів’я,
казки з вивченого матеріалу.
*Вода – добрий розчинник. Чому ж
тоді річкова, ставкова та озерна вода буває каламутною? * Поясніть прислів'я:"Крапля води камінь
точе."
Додаток.
Дослід №1. «Штучний
дощ». Закuп’ятіть електричний
чайник і накрийте його 3-хлітровою банкою. Що спостерігаєте ?
Дослід №2. Візьміть ебонітову
паличку і натріть її шерстяною серветкою. Піднесіть її до роздільної лійки зі
струєю води. Що спостерігаєте?
VII.
Рефлексія
Що
запам’ятали з уроку?
Що
вас здивувало?
Про що дізналися вперше?
Немає коментарів:
Дописати коментар