Тема: Вода – розчинник. Розчин і
його компоненти: розчинник, розчинена речовина. Розчин і його компоненти:
розчинник, розчинена речовина
Мета: формувати поняття про розчин, його
компоненти; з'ясувати основні ознаки
щодо класифікації розчинів, розрізняти розведені та концентровані розчини,
насичені й ненасичені розчини, колоїдні та істинні розчини; розвивати вміння
працювати в колективі, визначати та коригувати свій вплив на думку інших людей,
порівнювати й аналізувати навчальний матеріал; робити висновки; формувати
пізнавальну самостійність; вчитися приймати компромісні рішення. дати поняття
про розчини та його компоненти; виховувати бажання здобувати хімічні знання
Тип уроку: урок формування знань ,умінь і навичок.
Хід
уроку
І. Організація класу(налаштування учнів на
співпрацю)
ІІ Актуалізація опорних знань
Прошу звернути увагу на продукцію
виставлену на столі. Як ви вважаєте, що є спільним для всіх цих предметів? (усі
вони є розчинами,або виготовлені з використанням розчинів). Для чого їх
виставлено? (вони пов’язані з темою уроку)
ІІІ.
Мотивація навчальної діяльності
Вам,
мабуть, уже стало цікаво, чому всі речовини, які ми згадали, такі різні, а
називаються одним словом–розчини. Спробуємо відповісти на запитання, які у вас
виникли.
У природі хімічні сполуки в
чистому вигляді практично не існують. Вони
перебувають у суміші одна з одною. Утворюють різноманітні дисперсні системи.
Особливо важливі водні розчини. Вода в річці, морях, озерах, грунтах містить
розчинні речовини. Саме у воді первісних океанів, що вкривали Землю мільйони
років тому ω(солей) = 1%- виникло життя.
Що ж таке розчини? З яких компонентів вони складаються?
Як відбувається процес розчинення? Яку роль в цьому процесі відіграє вода? Про
це ми сьогодні й поговоримо.
ІІІ. Вивчення нового
матеріалу.
Як на вашу думку, чим розчин відрізняється від суміші?
Чим розчин відрізняється від складної речовини?(розчини
не мають постійного складу)
Розчин – це однорідна система змінного складу, що містить
два або кілька незалежних компонентів .
З’ясуємо з чого складається розчин? Заповніть схему
Демонстрація дослідів(інструктаж з
БЖД)
Дослід №1
В стакан з водою кладемо мідний купорос.
·
Що спостерігаєте? Завдяки дифузії вода стає блакитною.
·
Як можна прискорити
розчинення? Перемішати.
Дослід №2
У циліндр з водою опустимо
декілька кристаликів КМnО4.
·
Що спостерігаєте? В обох випадках після
того, як речовина розчинилася, утворилася однорідна система.
Дослід№3
У циліндр з водою додамо
подрібненої крейди(крейда не розчиняється). Зверніть увагу чи однаково
розчиняються різні речовини у воді?
Сторінка
цікавинок
А) Що ви
знаєте про «свячену воду?»( У воду
опускають срібний предмет. Срібло
частково розчиняється у воді і знищує всі бактерії, тому вода довго не
псується)
Б) Чому
Македонський не завоював Індію?
У IV столітті до нашої ери війська
Олександра Македонського вторглися до Індії. На берегах річки Інд у військах
вибухнула епідемія шлунково-кишкових захворювань, яка, як не дивно, не
торкнулася жодного з командирів. Прості воїни масово помирали. Виявилося, що
прості воїни користувалися олов'яним
посудом, а їх командири-посудом з цього хімічного елемента. Про який
елемент йдеться? (срібло)
Класифікація розчинів за агрегатним станом
Суть процесу розчинення
-
Що відбувається під час
розчинення речовин? Наприклад :кухонної солі. Частинки однієї речовини
розподіляються між частинками іншої речовини. Розчинення – це фізичний чи
хімічний процес? Чи утворилася нова речовина? Ні. Тому процес розчинення
є фізичним процесом. Які зміни відбувалися при розчиненні Н2SO4? Виділення теплоти. Це ознаки хімічних процесів.
Отже, розчинення – це
складний фізико-хімічний процес, під час якого відбувається взаємодія між частинками розчинника та розчиненої речовини.
1. Групова “мозкова атака”
1) В якому
агрегатному стані можуть перебувати речовини?
2) Наведіть
приклади різного агрегатного стану води?
3) Які
властивості води ви знаєте?
4) Чим
відрізняється чиста вода від суміші?
5) Чи всі
речовини розчиняються у воді?
6) Як
називають речовини, які добре розчиняються у воді?
7) Як
називать речовини, які не розчиняються у воді?
8) Як
змінюється розчинність речовин у воді при нагріванні?
9) Як
змінюється розчинність речовин при перемішуванні?
2. «Виправ помилки»
1) Питна
вода має колір, запах та смак… (не має).
2) Питна
сода, цукор та сіль добре розчиняються у воді… (питна сода – не розчиняється).
3) Щоб
швидше розчинився цукор, треба воду охолодити… (нагріти).
4) Добре
розчиняються у воді такі речовини, як сіль, пісок, цукор, крейда… (пісок
та крейда не розчиняються).
5) Щоб
швидше розчинився пісок, суміш піску з водою треба добре перемішати… (пісок
не розчиняється у воді).
6) Речовина
буде довше розчинятися у воді, якщо її подрібнити… (швидше).
7) Розчин
може бути прозорим та мутним… (тільки прозорим).
1. Чи можна
вважати розчином суміш піску з водою? (Ні,
пісок з водою не однорідна суміш).
Будь – який
розчин складається з розчинника та розчиненої речовини.
2. Як
називать воду та сіль у розчині? (Вода
– розчинник, тому що розчиняє і її вміст у будь – якій посудині здебільшого
більший. Сіль – розчинена речовина. Як правило її вміст завжди менший.)
3. Наведіть
приклади розчинів у природі. (Вода морів,
рік, озер, грунтові води, питна вода – це розчини. Повітря – це розчин газів
один в одному)
4. Наведіть
приклади розчинів, якими ви користуєтеся у побуті? (Оцет, маринади, ліки, лаки, фарби)
Розглянемо компоненти розчину.
Розчинник – речовина, що міститься в розчині в надлишку
й перебуває в тому самому агрегатному стані, що й розчин. (Вода, етиловий спирт)
Розчинена
речовина може перебувати
в будь – якому агрегатному стані: твердому, рідкому, газоподібному. (Цукор, кухонна сіль)
Робота
з етикетками. Порівняйте
якісну й кількісну характеристики сполуки мінеральних вод.
Висновок. Розчинених речовин та їхня кількість може бути різною.
Для
утворення розчину необхідна певна кількість розчиненої речовини.
5. Скільки
чайних ложок цукру ви кладете в чай? (2 –
3)
6. А якщо
чайні ложки замінити на столові? (Чай
буде солодкий і цукор залишиться у чашці.)
7. Чому
цукор залишиться у чашці? (Тому що його
дуже багато і він не розчиниться.)
Так,
дійсно, залежно від того скільки розчиненої речовини знаходиться в розчині їх
поділяють на концентровані та розбавлені. Якщо в певному об’ємі
розчину містить мало розчиненої речовини, то це розбавлений розчин. Наприклад,
вода у колодязях, річках, озерах є розбавленим розчином. А от вода у морях
містить багато різних солей, тому вона гірко – солона на смак. Її називають
концентрованим розчином.
Розчини
бувають насичені та ненасичені. Якщо насичена речовина у воді не
розчиняється (чай з великою кількістю цукру) то розчин насичений. До тих пір
поки цукор буде розчинятися у воді розчин буде ненасиченим.
V Підсумок уроку
Аналіз роботи учнів
VІ Рефлексія
-дізнався нове для себе; -у житті використаю,
-як оцінюєш свою роботу на уроці?
VІІ
Домашнє завдання:
Вивчити параграф-
Підготувати повідомлення «Розчини у мене вдома»
Немає коментарів:
Дописати коментар