Дата:
Біологія
Клас: 7 Тема: 3 Урок: 60
Тема: Узагальнення
вивченого матеріалу з теми «ПОВЕДІНКА
ТВАРИН»
Мета:
узагальнити знання про поведінку тварин та методи її вивчення, про вроджену та
набуту поведінку тварин, удосконалювати вміння користуватися додатковою
літературою, розвивати пізнавальнi інтереси,
спрямованi на отримання нових знань про живу природу, самостійність,
наполегливість, вміння формувати й відстоювати власну думку, виховувати
бажання здобувати зоологічні знання, провадити краєзнавчий підхiд у вивченні
біології
Тип уроку:
застосування знань, умінь й навичок
Хід уроку
І. Організаційний момент
Знання і вміння за плечима не
носити.
Народна мудрість
Розминка «Епіграф». Як наведена в епіграфі народна мудрість стосується
нашого уроку?
II. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Слова за хвилину»: повторення термінів і понять, вивчених протягом
теми. Робота в парах: хвилину називає поняття один учень, другу хвилину —
інший.
III. Мотивація навчальної діяльності.
- От і ще один рубіж подолано, ще одну тему вивчено. Залишається тільки
дізнатися свій рівень навчальних досягнень.
IV. Контрольна робота з теми «Поведінка тварин».
Виконайте тестові завдання 1-6, виберіть одну правильну відповідь
Варіант – 1
І-ІІ рівень
1. Дослідник спостерігав за поведінкою дослідної тварини, робив записи і
замальовки поз тварини, усіх послідовних етапів її діяльності. На базі цього
можна скласти
А логограму. Б ехограму.
В етограму. Г кардіограму.
2. Для мами-пташки розкритий дзьоб пташеняти є сигналом приносити їжу. Такі
сигнали називають
А знаковий стимул. Б
підкріплювальний сигнал.
В звукова модель. Г показник
голоду.
3. У собаки підіймаються вуха, коли вона чує шурхіт біля дверей до кімнати.
Така реакція є
А умовним рефлексом. Б безумовним
рефлексом.
В інстинктом.
Г научінням.
4. Визначте назву
поведінки, яка формується на основі індивідуального досвіду тварини: а) умовна;
б) соціальна; в) спадкова; г) набута.
5. Визначте, прикладом чого є грумінг: а) дослідницької поведінки; б) кормової
поведінки; в) гігієнічної поведінки; г) гри.6. Укажіть групу тварин, представникам якої притаманна ехолокація: а) комахи;
б) хрящові риби; в) амфібії; г) рептилії.
7. Укажіть літеру грецького алфавіту, якою позначають перше місце в ієрархії домінування тварин: а) а (альфа); б) (бета); в) (тета); г) (омега).
8. Визначте, як дослідники називають особину, що не узгоджує свої дії з діями інших членів угруповання: а) домінантом; б) омега-особиною; в) бета-особиною; г) асоціальною особиною.
9. Укажіть відстань розташування їжі від вулика, якщо бджола-розвідниця виконує простий коловий танок: а) у межах до 100 м; б) понад 100 м; в) понад 100 м у напрямку півдня; г) понад 100 м у напрямку півночі.
1
10. Укажіть прізвище вченого, який відкрив «мову танців» медоносної бджоли: а) Н. Тінберген; б) К. Лоренц; в) К. Фріш; г) Ч. Дарвін.
1
11. Укажіть назву поведінки, яка недоречна щодо обставин, у яких перебуває тварина: а) соціальна; б) зміщена; в) спадкова; г) набута.
1
12. Укажіть сигнали, які насамперед використовують тварини, що перебувають на великій відстані в лісах: а) зорові; б) звукові; в) хімічні; г) електромагнітні.
Танець бджіл під літерою А називають коловим вербувальним танцем. Що він означає?
3. Розгляньте малюнки. Що спільного і відмінного в поведінці цих тварин? Опишіть її біологічне значення (природжена чи набута, у чому доцільність тощо).
а) Н. Тінберген; б) Ч. Дарвін; в) І. Павлов; г) К. Лінней.
2. Визначте, прикладом чого є реакція слідування у птахів: а) безумовного рефлексу; б) таксису; в) імпринтингу; г) хомінгу.
3. Укажіть першу фазу поведінкового акту тварин: а) пошукова поведінка; б) специфічний подразник; в) завершальний акт; г) стан спокою.
4. Виберіть визначення, що відповідає поняттю імпринтинг.
8. Назвіть тварину, яка веде поодинокий спосіб життя: а) медоносна бджола; б) зозуля звичайна; в) кенгуру гігантський; г) шимпанзе звичайний.
9. Укажіть літеру грецького алфавіту, якою позначають перше місце в ієрархії домінування тварин: а) а (альфа); б) (бета); в) (тета); г) (омега).
10. Визначте, як дослідники називають особину, що не узгоджує свої дії з діями інших членів угруповання: а) домінантом; б) омега-особиною; в) бета-особиною; г) асоціальною особиною.
11. Укажіть відстань розташування їжі від вулика, якщо бджола-розвідниця виконує простий коловий танок: а) у межах до 100 м; б) понад 100 м; в) понад 100 м у напрямку півдня; г) понад 100 м у напрямку півночі.
12. Укажіть прізвище вченого, який відкрив «мову танців» медоносної бджоли: а) Н. Тінберген; б) К. Лоренц; в) К. Фріш; г) Ч. Дарвін.
10. Визначте, як дослідники називають особину, що не узгоджує свої дії з діями інших членів угруповання: а) домінантом; б) омега-особиною; в) бета-особиною; г) асоціальною особиною.
11. Укажіть відстань розташування їжі від вулика, якщо бджола-розвідниця виконує простий коловий танок: а) у межах до 100 м; б) понад 100 м; в) понад 100 м у напрямку півдня; г) понад 100 м у напрямку півночі.
12. Укажіть прізвище вченого, який відкрив «мову танців» медоносної бджоли: а) Н. Тінберген; б) К. Лоренц; в) К. Фріш; г) Ч. Дарвін.
ІІІ-IV рівень
ІІІ-IV рівень
1. Дайте коротку відповідь на запитання, закінчивши речення.
Назвіть соціальних тварин _____________
Що таке територіальна поведінка? ________________
2. Поясніть малюнки.
Мурашки торкаються одна одної вусиками. Для чого вони це роблять?
Варіант – 2
І-ІІ рівень
1. Укажіть прізвище вченого, якого вважають одним із засновників етології:
А система послідовних безумовних рефлексів
Б реакція організму на зовнішнє подразнення
В фіксація в пам'яті ознак об'єктів у перші моменти після народження
Г утворення реакції на штучний подразник на базі природженої поведінки
5. Який поведінковий акт не можна віднести до грумінгу?
А пилові ванни горобців
Б купання в болоті слонів
В будування гнізда сойкою Г
чищення пір’я ластівкою
6. Дослід із ширмою під час годування, коли тварина правильно очікує їжу
під час руху годівниці за ширмою, можна віднести до
А пошукової поведінки Б елементарної
розумової діяльності.
В природженої нервової діяльності.
Г захисної поведінки.
7. Зазначте характерну рису анонімних угруповань тварин: а) кожний із
членів «знає в обличчя» всіх інших; б) можливий розподіл ролей; в)
спостерігають найпростішу ієрархію-лінійну; г) сигнали поширюються безадресно.
1. Дайте коротку відповідь на запитання, закінчивши речення.
Назвіть приклади грумінгу в тварин _____________
Що таке соціальна поведінка? ________________
2. Поясніть малюнки
Папуга Жако вміє говорити. Про що це свідчить?
Бенгальський тигр дряпає дерево. Що означає?
V. Підсумки.
Підбиття підсумків роботи.
VI. Домашнє завдання
Скласти кросворд по темі «Поведінка тварин».
Немає коментарів:
Дописати коментар