Дата:
Біологія
Клас: 7 Тема 3 Урок: 56
Тема: Використання тваринами знарядь праці
Мета уроку: формувати уявлення про використання тваринами знарядь праці; розвивати пам'ять, увагу, уяву,
логічне мислення; виховувати любов до тварин
Обладнання і
матеріали:
відеоматеріали та фото до теми.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
І.
Організаційний етап.
II.
Актуалізація опорних знань.
1. Укажіть прізвище вченого, якого вважають одним із
засновників етології:
а) Н. Тінберген; б) Ч. Дарвін; в) І. Павлов; г) К. Лінней.
2. Визначте, прикладом чого є реакція слідування у птахів: а) безумовного рефлексу; б) таксису; в) імпринтингу; г) хомінгу.
3. Укажіть першу фазу поведінкового акту тварин: а) пошукова поведінка; б) специфічний подразник; в) завершальний акт; г) стан спокою.
4. Визначте назву поведінки, яка формується на основі індивідуального досвіду тварини: а) умовна; б) соціальна; в) спадкова; г) набута.
5. Визначте, прикладом чого є грумінг: а) дослідницької поведінки; б) кормової поведінки; в) гігієнічної поведінки; г) гри.
6. Укажіть групу тварин, представникам якої притаманна ехолокація: а) комахи;
б) хрящові риби; в) амфібії; г) рептилії.
7. Зазначте характерну рису анонімних угруповань тварин: а) кожний із членів «знає в обличчя» всіх інших; б) можливий розподіл ролей; в) спостерігають найпростішу ієрархію-лінійну; г) сигнали поширюються безадресно.
8. Назвіть тварину, яка веде поодинокий спосіб життя: а) медоносна бджола; б) зозуля звичайна; в) кенгуру гігантський; г) шимпанзе звичайний.
9. Укажіть літеру грецького алфавіту, якою позначають перше місце в ієрархії домінування тварин: а) а (альфа); б) (бета); в) (тета); г) (омега).
10. Визначте, як дослідники називають особину, що не узгоджує свої дії з діями інших членів угруповання: а) домінантом; б) омега-особиною; в) бета-особиною; г) асоціальною особиною.
11. Укажіть відстань розташування їжі від вулика, якщо бджола-розвідниця виконує простий коловий танок: а) у межах до 100 м; б) понад 100 м; в) понад 100 м у напрямку півдня; г) понад 100 м у напрямку півночі.
12. Укажіть прізвище вченого, який відкрив «мову танців» медоносної бджоли: а) Н. Тінберген; б) К. Лоренц; в) К. Фріш; г) Ч. Дарвін.
13. Укажіть назву поведінки, яка недоречна щодо обставин, у яких перебуває тварина: а) соціальна; б) зміщена; в) спадкова; г) набута.
14. Укажіть сигнали, які насамперед використовують тварини, що перебувають на великій відстані в лісах: а) зорові; б) звукові; в) хімічні; г) електромагнітні.
а) Н. Тінберген; б) Ч. Дарвін; в) І. Павлов; г) К. Лінней.
2. Визначте, прикладом чого є реакція слідування у птахів: а) безумовного рефлексу; б) таксису; в) імпринтингу; г) хомінгу.
3. Укажіть першу фазу поведінкового акту тварин: а) пошукова поведінка; б) специфічний подразник; в) завершальний акт; г) стан спокою.
4. Визначте назву поведінки, яка формується на основі індивідуального досвіду тварини: а) умовна; б) соціальна; в) спадкова; г) набута.
5. Визначте, прикладом чого є грумінг: а) дослідницької поведінки; б) кормової поведінки; в) гігієнічної поведінки; г) гри.
6. Укажіть групу тварин, представникам якої притаманна ехолокація: а) комахи;
б) хрящові риби; в) амфібії; г) рептилії.
7. Зазначте характерну рису анонімних угруповань тварин: а) кожний із членів «знає в обличчя» всіх інших; б) можливий розподіл ролей; в) спостерігають найпростішу ієрархію-лінійну; г) сигнали поширюються безадресно.
8. Назвіть тварину, яка веде поодинокий спосіб життя: а) медоносна бджола; б) зозуля звичайна; в) кенгуру гігантський; г) шимпанзе звичайний.
9. Укажіть літеру грецького алфавіту, якою позначають перше місце в ієрархії домінування тварин: а) а (альфа); б) (бета); в) (тета); г) (омега).
10. Визначте, як дослідники називають особину, що не узгоджує свої дії з діями інших членів угруповання: а) домінантом; б) омега-особиною; в) бета-особиною; г) асоціальною особиною.
11. Укажіть відстань розташування їжі від вулика, якщо бджола-розвідниця виконує простий коловий танок: а) у межах до 100 м; б) понад 100 м; в) понад 100 м у напрямку півдня; г) понад 100 м у напрямку півночі.
12. Укажіть прізвище вченого, який відкрив «мову танців» медоносної бджоли: а) Н. Тінберген; б) К. Лоренц; в) К. Фріш; г) Ч. Дарвін.
13. Укажіть назву поведінки, яка недоречна щодо обставин, у яких перебуває тварина: а) соціальна; б) зміщена; в) спадкова; г) набута.
14. Укажіть сигнали, які насамперед використовують тварини, що перебувають на великій відстані в лісах: а) зорові; б) звукові; в) хімічні; г) електромагнітні.
III. Мотивація
навчальної діяльності.
Довідкова
інформація.
o
Восьминіг
- розумна тварина. Своє житло-башту, складене з каменів, він закриває великим
каменем. Тут він не тільки ховається від ворогів, але й виглядає зпід кришки у
пошуках здобичі.
o
Шимпанзе,
які мешкають у савані, використовують для боротьби з конкурентами гілки та
камені. Одного разу експериментаторам вдалося спостерігати, як, озброївшись
палицями, шимпанзе переслідували леопарда, аж поки той втік.
o
Стерв'ятник
розбиває яйце, тримаючи в дзьобі і вдаряючи об камені. На великі страусині яйця
він кидає зверху камінь. Така поведінка характерна для всіх африканських
стерв'ятників: птахи вчилися цьому один у одного. Дослідження показали, що цей
навик не є природженим; з часом молоді птахи, наслідуючи дорослим, добре
відпрацьовують ці „прийоми".
IV. Засвоєння
нових знань.
Шимпанзе за чвоєю генетикою близькі до людини. Під час
спостереження за дитинчатами шимпанзе, що ростуть у неволі, люди могли
порівняти, наскільки розвиток здібностей мавп відрізняється від розвитку
здібностей у дітей. Шимпанзе вправно користувалися предметами повсякденного
вжитку, такими, як горщики, чашки, столове приладдя, двері, ключі, меблі,
книжки для розфарбовування та гральні карти. Спочатку вони вчилися цьому навіть
швидше, ніж діти. Шимпанзе розрізняли, якими предметами і в якому випадку
необхідно користуватися. Вони розкладали на підносах предмети, сортуючи їх за
кольором, величиною і формою. Це свідчить про розвинене абстрактне мислення.
Крім того, шимпанзе добре справлялися з вирішенням практичних завдань. Учені
провели серію експериментів, помістивши за ґрати клітки банан, дістати який
мавпа могла тільки скориставшись покладеною в клітку палицею. Варто відзначити,
що у випробовуваних мавп вже був досвід спілкування з палицею. У конкретних
ситуаціях мавпи вдавалися до допомоги палиць різної довжини. У найскладнішому
експерименті тварини повинні були самі зробити довгу палицю, з'єднавши дві
короткі. У природі шимпанзе також використовують підручні засоби - вони дістають
комах за допомогою паличок. Маніпулювати паличками мавпи починають у
найранішому дитинстві, наслідуючи своїм батькам. Здібності до навчання мають
також щури, кішки і навіть голуби. Але тільки примати можуть користуватися
потрібними знаряддями праці і творчо підходити до вирішення завдань. Унікальні
здібності мають дельфіни, які так само, як шимпанзе та горили, впізнають своє
відображення в дзеркалі.
Використання знарядь праці лягло в основу еволюції людини і її
відмінності від тварин. Тварини також користуються різними пристосуваннями,
роблячи це або інстинктивно, або наслідуючи одна одну, шляхом навчання, методом
проб і помилок, не зосереджуючись на конкретному завданні.
Серед тварин, шо живуть у природі, йде безжальна боротьба
за виживання. В процесі еволюції частини тіла деяких тварин перетворилися на
своєрідні знаряддя праці, що допомагають їм вижити. У рідкісної мадагаскарської
руконіжки на передніх кінцівках є незвичайно тонкі середні пальці, якими вона
витягує з деревини комах і дістає серцевину з кокосових горіхів. Інколи слон
просто треться об стовбур дерева, щоб почухати частину тіла, яка свербить - це
ще не означає, що він користується знаряддям. Проте вчені спостерігали слонів,
які відламували гілки і використовували їх для того, щоб почухати на тілі
місце, де свербить. У цьому випадку ми можемо говорити про свідоме використання
знаряддя.
Тварини дуже по-різному використовують предмети як знаряддя: одні
це роблять інстинктивно, для інших, що мають більш розвинений мозок - це
результат розумного мислення. Використання предметів може залежати від безлічі
чинників. Птахи і ссавці з великим мозком - примати, дельфіни, слони, ворони -
легко навчаються, наслідуючи поведінку інших особин свого виду. Наслідування -
найкоротший шлях, що веде до використання тваринами знарядь. Побачивши, що
діяльність окремої особини особливо результативна, їй починають наслідувати
інші тварини. Примати починають користуватися знаряддями ще дитинчатами, під
час ігор. Деякі птахи розкривають мушлі молюсків саме так, як навчили батьки.
Якщо у тварини не було досвіду поводження з різними предметами в дитячому віці,
швидше за все, пізніше вона їх не сприйматиме як знаряддя.
V.
Узагальнення і систематизація знань
Завдання для
групи:
·
Що
таке " кам'яна доба" шимпанзе?
·
Чи
потрібні домашнім тваринам знаряддя праці?
·
Трудові
здібності тварин?
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків
з використанням вправи «Пригадай і склади план уроку».
VII. Домашнє
завдання.
Опрацювати .
Підготувати міні-проект на тему: «Як тварини користуються знаряддями праці?»
Немає коментарів:
Дописати коментар