вівторок, 15 грудня 2015 р.

Дата:
Хімія   Клас: 7  Тема: 2   Урок: 23

Тема. Практична робота 2. Дослідження фізичних і хімічних явищ
Мета: продовжити формування навичок роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; перевірити знання техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії; поглибити знання про фізичні й хімічні явища, умови їх протікання, ознаки хімічних реакцій; експериментально визначити рівень засвоєння знань про хімічні реакції; виховувати вміння самостійно оцінювати свої знання, підтримувати потяг до дослідницької діяльності
Тип уроку: практичне застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: пробірки, нагрівальний прилад, пробіркотримач, предметне скло, кристалічний натрій хлорид, гранули цинку; розчини хлоридної кислоти, аргентум нітрату, калій перманганату, ферум(П) сульфату із сульфатною кислотою.
ХІД УРОКУ
I  Організація класу
II.Повторення правил техніки безпеки в кабінеті хімії, під час проведення хімічного експерименту, інструктаж перед початком практичної роботи
III. Тестові завдання за варіантами
Варіант І
1.Явища, під час яких відбувається зміна речовини, називаються:
а) хімічними;                      б) фізичними;    в) історичними.
2.    З наведених явищ виберіть хімічні:
а) горіння іменинних свічок;       б) утворення іржі на цвяхах; в) кипіння води.
3.3 наведеного переліку виберіть складні речовини:
а)К2;  б)K2SO3  в)СuS;  г)Fе;  Д) H2Se.
4.Відносна молекулярна маса молекули К2SОз дорівнює:
а) 87;  6)126;    в) 158.
5.Масова частка Калію в молекулі К28Оз дорівнює:
а) 24,6%;                           6)49,4%;    в) 20,2%.
Варіант II
1. Суміші відрізняються від хімічних сполук:
а) складом;  б) агрегатним станом;  в) кольором.
2. З наведених явищ виберіть хімічні:
а) горіння ялинкової гірлянди;      б) утворення інею;   в) скисання молока.
3.3 наведеного переліку виберіть складні речовини:
а)КМпО4;  б)Сu; в)КаОН;г)Н2; Д>СОз. 4.Відносна молекулярна маса молекули КМ11О4 дорівнює:
а) 158;                                 6)126;    в) ПО.
5. Масова частка Калію в молекулі КМпО4 дорівнює:
а) 49,4%;                             6)24,6%;   в) 34,8%.
Ключі
Варіант 1:1 — а; 2 — а, £, 3 —тївя4 — б; 5 — б.
Варіант II: 1 — а; 2 — Ф &3 — а; 4 — б; 5 — в.

ПРАКТИЧНА РОБОТА №2 ДОСЛІДЖЕННЯ ФІЗИЧНИХ І ХІМІЧНИХ ЯВИЩ
Мета: навчитися здійснювати фізичні і хімічні перетворення, виявляти та описувати їх зовнішні прояви.
Обладнання та матеріали: штатив з пробірками, нагрівач, тримс'іч для про­бірок, сірники, шпатель (ложка), скляна паличка, мідний купорос (Си8О4 • 5Н„О), чашка порцелянова, залізо - ошурки (Ге), або залізний цвях, вода.
ХІД РОБОТИ


















Послідовність дій
Завдання,запитання
Спостереження, відповідь, рівняння реакції
Дослід 1
1 За допомогою ложки (шпателя) покладіть трохи кристаликів мідного купоросу в пробірку. Добавте 2 мл води (шар у 2-3 см). Перемішайте вміст пробірки скляною паличкою до повного розчинення речовини.
Опишіть спостереження. Чи відбулося перетворення мідного купоросу на іншу речовину? Фізичним (Ф) чи хімічним (X) є цс перетворення? Позначте його відповідною літерою.










IІІ. Повідомлення домашнього завдання
Прочитати §
Повторити тему
IV. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Якi виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.




















































2. Половину розчину перелийте у порцелянову чашку. Запаліть нагрівач. Візьміть чашку пробіркотримачем за верхню частину і обережно нагрівайте полум'ям до виділення ' ;;г?чину перших кристаликів речовини.
Опишіть спостереження. Порівняйте кристали з мідним купоросом за кольором. Чи утворилася інша речовина? Фізичним (Ф) чи хімічним (X) є процес?
2. Продовжте
перемішування
розчину до повної
зміни кольору.
Як змінюється
забарвлення розчину?
Фізичним чи хімічним
є процес? Вкажіть
ознаки.
3. Перенесіть краплю
розчину скляною
3. Випарте розчин досуха і продовжте нагрівати твердий залишок до появи змін.
Опишіть спостереження. Фізичним (Ф) чи хімічним (X) є процес?
паличкою на
предметне скельце,
закріплене у пробіркотримач.








4. Обережно випарте
розчин до появи
Під час досліду відбува.1
шся такі фізичні явища:
перших кристалів,

тримаючи скельце над
Хімічна реакція відбулася (чи ні) на етапі                                                                      ,
про що свідчить (вкажіть ознаку)


Дослід 2
. У пробірку із другою частиною розчину добавте кілька залізних ошурків або внесіть залізний цвях. Перемішайте скляною паличкою.
Якого кольору набуває поверхня заліза? Який метал має такий колір?

Який колір має
твердий залишок?
Порівняйте його з
мідним купоросом.
Про що свідчать зміни?




                                                                                         
УРОК 22   хімія   7 клас
Тема. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.
 Хімічні властивості речовин.
Мета: повторити й поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з'ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції; з'ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальними даними; удосконалювати навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; розвивати логічне мислення; виховувати бажання здобувати знання.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: розповідь, демонстраційні досліди.
Обладнання: мідний дріт, нагрівальний елемент, крейда; розчини хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, купрум(П) сульфату, гранули цинку, натрій сульфат, барій хлорид; пробірки, штатив.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми повинні згадати матеріал, вивчений у курсі «Природознавство».
    Як називають процеси, що відбуваються в природі й у світі? (Явища)
    Які бувають явища? (Суспільні, біологічні, фізичні та хімічні)
    Наведіть приклади таких явищ, що відбуваються навколо нас щодня. (Дощ,
сніг, вітер, гроза, ріст дерев, скисання молока, приготування чаю тощо)
(Записуємо коротко всі запропоновані учнями явища на дошці.)
    Спробуймо зрозуміти, до яких явищ їх віднести — суспільних, біологічних,
фізичних, хімічних чи інших?
    А тепер пригадаймо, які явища належать до фізичних. (Ті, в яких речовина
не змінюється)
    Які явища належать до хімічних? (Ті, в яких речовина змінюється)
Повернувшись додому з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо
хімічних явищ! Наприклад: а) іде тепло від батареї опалення; б) запалилася неонова реклама; в) горять іменинні свічки; г) мама «гасить» соду оцтом, готуючи тісто; д) олійна фарба висихає на повітрі; є) скисає молоко, не випите кішкою; ж) після включення комп'ютера змінюється колір екрана; з) після додавання цукру чай стає солодким; и) з відкритої пляшки «Фанти» виділяються бульбашки газу; к) на цвяхах у гаражі з'являється іржа. Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні. (Усна фронтальна робота)
III. Формування нових знань
Демонстрація 1
Візьмемо шматок мідного дроту й виготовимо спіраль.
    Яке це явище? (Фізичне)
    Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина)
Прожарюємо дріт у полум'ї спиртівки, він почорнів.
    Яке це явище? (Хімічне)
    Чому? (Змінилася речовина)
Розповідь учителя Зміни, що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, описуються хімічними реакціями.
Речовини, що вступають у реакцію, називаються вихідними речовинами,  або реагентами.        
Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.
Умовний запис хімічної реакції:                                             
А +В           =                     С + Д
вихідні                                                продукти   .
речовини                                             реакції       
Які умови необхідно створити, щоб почалася хімічна реакція? (Зіткненняречовин; зміна температури; зміна тиску; перемішування...)
Розглядаємо всі варіанти відповідей, запропоновані учнями, вибираємо правильні й записуємо до опорної схеми.
А за якими ознаками можна судити про протікання хімічних реакцій?
Розглянемо на практиці.
Демонстрація 5                                                                       
Візьмемо шматочок крейди СаСО3 й додамо трохи хлоридної кислоти НС1.
Що спостерігаємо? (Виділення газу)                            
Це одна з ознак хімічної реакції. Записуємо рівняння, що описує цю хімічну
реакцію. СаСО3 + НС1  = СаС12 + Н2О + СО2  Газоподібну речовину відзначаємо знаком  .  В опорній схемі запишіть ознаку хімічної реакції — виділення газу.
Демонстрація 6
До розчину натрій сульфату додали кілька крапель барій хлориду. Випадає білий осад.
Яка ознака хімічної реакції? (Випадання осаду) Запишемо до опорної схеми.
Умовний запис хімічної реакції: Na2 SO4    ВаС12  = BaSO4   + 2NaCl
Демонстрація 7
До розчину їдкого натру додаємо дві краплі фенолфталеїну. Що спостерігаємо? (Розчин забарвлюється в малиновий колір) Потім по краплинах додаємо розчин хлоридної кислоти.  Що спостерігаємо? (Розчин знебарвився)
 Яка ознака хімічної реакції? (Зміна забарвлення) Записуємо до опорної схеми.
Записуємо рівняння:  НС1 + NаОН NaСІ + Н2О
Демонстрація 8
До розчину МН4ОH (амоній гідроксиду) по краплинах додаємо розчин їдко­го натру, з'являється запах амоніаку.        —         Яка ознака реакції? (Поява запаху)
Записуємо до опорної схеми.
Демонстрація 9. Тепловий ефект
Яка ознака реакції? (Виділення попелу)
Записуємо до опорної схеми.
IV.   Закріплення нового матеріалу
Лабораторний дослід 3. Проведення хімічних реакцій   (у зошиті на стор. 9-11)
V.     Домашнє завдання
Прочитати параграф і відповісти на запитання.
Творче завдання. Наведіть приклади хімічних реакцій, які вам трапляють­ся в побуті, й опишіть фізичні явища, що супроводжують їх.
Домашній експеримент.  Взаємодія харчової соди із соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром.