неділю, 18 грудня 2016 р.

Тема: Контрольна робота №1
Мета: закріпити та систематизувати знання учнів; розвивати мислення, пам’ять, вміння виділити основне; виховувати охайність, дисциплінованість.
Тип уроку: урок узагальнення та контролю знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Виконання контрольної роботи
Варіант 1
І рівень
1.Як називаються небесні тіла, які випромінюють світло і тепло:
а) планетами б) зірками в) кометами
2.Як об’єднуються Зірки:
а) галактики б) сузір’я в)групи
3. Назвіть астронавтів країни які вперше побували на Місяці:
а) Японії б) Франції в) США
4. Яка найбільша планета сонячної системи:
а) Юпітер б) Сатурн в) Уран
5. Як називається астрономічний прилад для розглядання і фотографування небесних тіл:
а) бінокль б) динамометр в) телескоп
6. Яка планета найбільш віддалена від Сонця у Сонячній системі:
а) Плутон б) Меркурій в) Марс
7. Скільки сузір’їв нараховується в сучасній астрономії:
а) 64 б) 104 в) 88
8. Що можна побачити у небі вдень:
а) Місяць б) Сонце в) зорі
9. Встановіть співвідношення:
1. Ю.Гагарін а) 1969р.
2. Л.Каденюк б) 1961р.
3. Американські космонавти на Місяці в) 1997р.
10. Дайте визначення: Всесвіт – це ……… .
Варіант 2
1. Яку швидкість називають «першою космічною швидкістю»
а) 8 км/с. б) 11 км/с. в) 12 км/с.
2. Які небесні тіла відносяться до планет:
а) випромінюють світло б) не випромінюють світло в) поглинають
3. Скільки планет входить до складу Сонячної системи …..:
а) 5 б) 7 в) 8
4. Як називається шлях небесного тіла у космічному просторі?
а) коло б) орбіта в) еліпс
5. В якому році було запущено штучний супутник Землі?
а)1971р. б) 1957р. в) 1961р.
6. Яка планета розміщена найближче до Сонця:
а) Юпітер б) Венера в) Меркурій
7. Скільки зірок на небі можна побачити неозброєним оком:
а) близько 500 б) близько 1000 в) близько 3000
8. Які зорі мають найвищу температуру:
а) червонуваті б) жовті в) блакитно – білі
9. Назвіть сузір’я, які можна спостерігати на нічному небі протягом цілого року.
10. Дайте визначення: Галактика – це…… .
ІV. Домашнє завдання

Виконати варіант сусіда.
Дата:
Природознавство Клас: 5 Тема:   Урок: 29
Тема: Людина і Всесвіт. Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень
Мета: ознайомити учнів із новою природничою наукою та її значенням у вивченні Всесвіту; розвивати мислення, пам’ять, вміння проводити дослідження; виховувати інтерес до природничих наук
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Перевірка д/з
Що вивчає наука астрономія?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
1. Досягнення науковців у космосі.
2. Назвіть основні етапи дослідження Всесвіту.
3. Коли відбувся перший політ у космос?
4. Які науки вивчають природу?
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Небесні тіла завжди притягували погляд людини своєю привабливою невідомістю, захоплювали все вище і вище … Якщо Ви не байдужі до таємничої краси нічного зоряного неба, то вам можна вирушити в космічну подорож.
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь і навичок
1. Астрономія (грец. «астрон»— зірка і «номос»— закон) — наука про Всесвіт, що вивчає рух, будову, походження та розвиток небесних тіл і їх систем.
Астрономія є однією з найстародавніших наук, яка виникла на основі практичних потреб людини (мисливства, землеробства, скотарства). Наприклад, єгиптяни 4 тис.р.тому, за зовнішнім виглядом зоряного неба вміли визначати час розливу Нілу, а 2 тис. р. тому в Китаї визначали припливи і відпливи, сонячні і місячні затемнення. А землероби помітили, що краще сіяти: рослини, плоди яких знаходяться над землею в молодий місяць 1-ша чверть, а всі кореневі (наприклад редис, буряк), коли місяць старіє – остання чверть.
Стародавні греки, відомі своєю допитливістю і особливим відчуттям прекрасного, у числі дев'ятьох муз пошановували і покровительку астрономії - Уранію.
2.Розділи астрономії
Астрономію поділяють на сферичну астрономію, практичну астрономію, астрофізику, небесну механіку, зоряну астрономію, позагалактичну астрономію і ряд інших розділів.
3. Методи та засоби астрономічних досліджень
Основа астрономії — спостереження — цілеспрямована реєстрація інформації про предмети і явища, що надходить до мозку людини.
Астрономічні спостереження — основа знань сучасного людства про небесні тіла. Методи: позаатмосферні, з поверхні Землі, з аеростатів.
Впродовж усієї історії розвитку астрономії учені удосконалювали засоби і методи вивчення Всесвіту. Сьогодні методи астрономічних досліджень украй різноманітні. Одні з них застосовуються для визначення положення космічних тіл на небесній сфері, інші - вивчення їхніх рухів у просторі, треті - з метою дослідженнях фізичних характеристик космічних тіл і т.п. Різними методами і, відповідно, різними інструментами ведуться спостереження Сонця, туманностей, планет, метеорів, штучних супутників Землі.
4. Відомі астрономи
Клавдій Птолемей (87—165) — давньогрецький вчений,
Тіхо Браге (1546—1601) — данський астроном,
Микола Коперник (1473—1543) — польский астроном.
Що ви про них знаєте?
5. Значення астрономії
Для життя людства важливо досліджувати вплив Сонця і його активності на процеси, що відбуваються на Землі. І цим теж займається астрономія. Інша важлива проблема - астероїдна небезпека, можливість сутички Землі з астероїдами і кометами. Напевно, варто згадати ще одну проблему, що хвилює багатьох. За яких умов на планетах можливе зародження життя, як часто це відбувається і як космічні умови впливають на розвиток живих організмів?
Перспективи розвитку астрономії пов'язані з будівництвом нових обсерваторій, частина з яких розташується на Землі, інші - у космосі. Тільки в космосі можна забезпечити всехвильові спостереження і виключити перешкоди земної атмосфери.
VII. Закріплення і узагальнення знань
1. Що вивчає астрономія?
2. Назвіть імена видатних астрономів.
3. Що важливо досліджувати в економіці?
VIII. Домашнє завдання
1.      Повторити терміни
2.      Повторити тему
VІІI. Підсумки уроку
Обговорення результатів уроку
Оцінювання роботи учнів.


Тема: Скупчення галактик. Всесвіт та його складові
Мета: ознайомити учнів з будовою Всесвіту, сформувати уяву про наукову картину світу, дати уявлення про місцезнаходження Сонячної системи у просторах Космосу; розвивати мислення та вміння висловлювати власну думку; виховувати інтерес до природничих наук
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. З чого складаються галактики?
2. У чому полягає відмінність між планетами та зорями?
3. Розкажіть про свій знак зодіаку.
Гра «Вірю не вірю»
1. Все, що знаходиться навколо нашої планети і наша планета - Всесвіт.
2. Тіла Всесвіту – це небесні тіла.
3. Простір між небесними тілами заповнений рідиною та космічним пилом.
4. Холодними небесними тілами є зірки.
5. Колір зірки обумовлюється її температурою.
6. Найгарячіші зірки – жовтого кольору.
7. Планети – це холодні небесні тіла, які рухаються навколо зірок.
8. Наша планета розташована найближче до Сонця.
9. Величезні скупчення зірок називають сузір’ями.
10. Наша планета розташована в галактиці Чумацький шлях.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. У кожної людини свої зорі.
Одним, хто подорожує, - вони вказують шлях.
Для інших - це просто маленькі вогники.
Для вчених вони як задача, яку треба вирішити.
Антуан де Сент- Екзюпері

Погляньмо на карту зоряного неба. Що ми тут бачимо? Отже, це складові всесвіту. Всесвіт – увесь існуючий світ, нескінчений у часі і просторі, різноманітний у формах прояву життя, що складається з великої кількості галактик.
Вивченням Всесвіту займалися з давніх часів. Існувало безліч точок зору з приводу будови Всесвіту. Його уявляли плоскою рівниною або чотирикутним шатром із зірками-лампами. Тривалий час існували теорії про нерухомість Космосу, а пізніше філософи вважали, що Сонце та інші планети обертаються навколо нерухомої Землі.
Наука, що вивчає будову та розвиток небесних тіл, їх систему та Всесвіт в цілому називається астрономією. Дивлячись на зоряне небо наші пращури намагалися дати відповіді на багато запитань. Яким же уявляли українці Всесвіт ?
Існувало давнє уявлення українців про поділ Всесвіту на три частини: небо, землю, підземний світ. Небо уявлялося як дах землі, збудований ”з якоїсь білої маси”,- це повітряний простір. Вважалося також, що справжнє небо вогняне, воно розкривається на свято Воскресіння під час грози. У ряді місцевостей вважалося, що на небі міститься рай, куди Богом допускаються лише святі люди (душі). Як же інші народи уявляли Всесвіт?
2.Повідомлення учнів про уявлення інших народів про Всесвіт (випереджальне завдання)
* У Давній Греції понад 2500 років тому великий математик Піфагор припустив, що Земля має форму кулі. Греки в VI ст.. до н.е. називали видимий світ нічного неба Космосом, що означає порядок, світ. Це слово перекладається, як Всесвіт. У середині ХХ століття була висунута ідея „великого вибуху”. Згідно з нею, 10-20 млрд. років тому не існувало ні Галактик, ні інших космічних утворень. Уся космічна речовина перебувала у надмірно згущеному стані, маючи малий об’єм, але велетенський тиск і вкрай високу температуру внаслідок чого і стався первинний вибух. Утворилися усі найпоширеніші елементи, а пізніше космічні тіла. Продовження розширення Всесвіту є наслідком цього первинного вибуху.
* Давні українці вважали , що Чумацький шлях – це дорога у вирій (місце, де панує вічне літо, де відпочиває Сонце) в теплий край. Пізніше, Чумацький шлях трактувався як дорога в Єрусалим. А за іншою легендою, Фаетон, син бога Сонця, якось невдало проїхав сонячною колісницею по небу, в результаті якої утворився Чумацький шлях. У вирій, вважали наші пращури, відправлялися душі померлих.
* Наша Сонячна система розташована на краю Галактики. Частину Чумацького шляху ми можемо побачити ніби збоку на зоряному небі. Наша галактика має вигляд спіралі, якщо дивиться зверху. Якби нам вдалося побудувати космічний корабель, який би рухався зі швидкістю світла до центра нашої Галактики, ми б пролетіли б 32,6 тис років. Не в кілометрах а у світлових роках вимірюється відстань у безмежному просторі Космосу. Один світловий рік, це шлях, який проходить світло за 1 рік при швидкості 300 тис км/с (9,46 трильйона кілометрів).
3. Закінчіть речення
1. Безмежний простір з небесними тілами, газом і пилом називають …(Всесвітом).
2. Холодні небесні тіла, що обертаються навколо зірок і не випромінюють власного світла…(планети).
3. Розжарені небесні тіла, що випромінюють світло… (зорі).
4. Невелике скупчення зірок …(сузір’я).
6. Величезне скупчення зірок… (Галактика).
7. Наука, яка вивчає Всесвіт …(астрономія)
8. Неозброєним оком можна побачити … зірок.
9. Наведіть приклади сузір’їв… .
4. Фізкультхвилинка
5. Усі небесні тіла в космічному просторі взаємодіють між собою. Цю взаємодію називають всесвітнім тяжінням.

V. Домашнє завдання
1.Вивчити відповідний параграф підручника.

2. Підготуйте розповідь про космонавтів.
Природознавство Клас:5   Тема: 2 Урок: 28 Дата:
Тема: Зоряні системи – галактики. Відмінності між галактиками
Мета: формувати уявлення про нашу Галактику, вивчити відмінності між галактиками, характерні розміри та положення Сонця в Галактиці, поглибити знання учнів про будову та еволюцію Всесвіту; розвивати мислення, пам’ять, вміння користуватися додатковою літературою; виховувати інтерес до навколишньої природи
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка присутності учнів на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання.
Бесіда
1. Які небесні тіла входять до складу Сонячної системи?
2. Назви планети Сонячної системи.
3. Чим відрізняються планети?
4. На якій відстані від Сонця знаходиться Земля?
5. Які небесні тіла називають планетами?
6. Скільки планет утворює Сонячну систему?
7. Назвіть планети земної групи? Чому вони мають таку назву?
8. Назвіть відомі вам планети – гіганти? Чому їх так називають?
9. До якої групи належить Плутон? Чому?
10. Що таке зорі?
11. Чим зорі відрізняються від планет?
12. Що таке Сонце?
13. Чи може людина потрапити на поверхню зорі? Чому?
14. Чи світяться зорі вдень? Тоді чому їх не видно?
15. Що таке сузір’я? Скільки їх?(88).
ІІІ. Мотивація учіння
ІV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
Ми продовжуємо знайомлення із Сонячною системою та зоряним світом. Сьогодні ми познайомимося з таким поняттям як Галактика.
V. Формування нових знань, умінь та навичок учнів
1. Галактика, в перекладі з грецької мови - молоко. Назва нашої Галактики - Молочний Шлях, українська народна назва - Чумацький Шлях.
Галактика - це велика зоряна система що складається із зір, зоряних скупчень, пилових і газових туманностей, розсіяного газу і пилу. Різниця між галактиками різних типів пояснюється як різними умовами формування, так і еволюційними змінами, що відбулися за мільярди років їхнього життя.
Простір між галактиками - прозорий, що дозволяє спостерігати дуже далекі об'єкти. Неозброєному оку доступно всього три галактики – Молочний Шлях, Туманність Андромеди в північній півкулі, Великі і Малі Магелланові Хмари - у південній.
До нашої Галактики входять Сонце і сонячна система (планети). Вік Галактик понад 10 млрд. років. Залежно від розмірів у Галактиках міститься до 100 млрд. зір. На більших віддалях (до 12 млрд. світлових років) спостерігаються зореподібні радіоджерела - квазари. Потужністю випромінювання вони перевершують найбільші за розміром Галактики. За хімічним складом квазари дуже близькі до газових туманностей. В них значний надлишок ультрафіолетового та інфрачервоного випромінювання порівняно зі звичайними зорями.
Галактичні туманності - це газові, пилові або газопилові хмари, що входять до складу Галактик. За формою розрізняють дифузні, планетарні, залишки вибуху наднових зір та інші.
2. Відмінності між галактиками
Одним із найбільш важливих і складних в астрономії є вивчення будови й еволюції галактик. Починаючи з XVII століття, коли Галілей побачив у телескоп Молочний Шлях, найважливішою метою астрономів стало його вивчення. Лише в XIX ст. вдалося зрозуміти, що Молочний Шлях — єдина система, що містить у собі усі видимі зорі. На рівних правах з усіма входить до цієї системи наше Сонце, Земля й планети, причому розташовуються вони на її окраїні.
На початку XX ст. Хаббл класифікував структуру галактик, у результаті чого тепер розрізняють три класи галактик.
1. Еліптичні галактики (Є) — мають еліпсоїдну форму. Тут можна навести як приклад кільцеву туманність у сузір'ї Ліри, що знаходиться від нас на відстані 2100 світлових років.
2. Спіральні галактики — дві порівняно яскраві, розташовані по спіралі, гілки, що виходять або з яскравого ядра, або з кінців світлої перемички, яка перетинає ядро. Як приклад можна розглянути спіральну галактику у сузір'ї Гончих Псів, відстань до якої сягає близько 8 млн. світлових років.
3. Іррегулярні (неправильні) галактики — мають неправильні форми. Яскравим прикладом є Велика Магелланова хмара, що знаходиться від нас на відстані 165 тис. світлових років і є найближчою до нас галактикою. Поруч із нею розташована менша галактика — Мала Магелланова хмара. Обидві ці галактики є супутниками нашої галактики.
VI. Узагальнення знань, умінь і навичок учнів
1. Галактика – це велика зоряна система що складається із зір, зоряних скупчень, пилових і газових туманностей, розсіяного газу і пилу.
2. Типи галактик: еліптичні, спіральні, неправильні.
3. Найвищу температуру мають (зорі).
4. Завжди рухаються навколо зорі планет (навпаки).
5. Найближчою до Землі зорею є Сонце.
6. Власне світло випромінюють зорі
7. Найменша за розмірами планета – Марс.
8. Планета, яка має кільця – Сатурн.
9. Планета, на якій є вода – Земля.
10. Планета, яка обертається в інший бік від інших планет – Венера.
11. найбільша планета – Юпітер.
12. Найвіддаленіша планета – Нептун.
VІІ.Повідомлення домашнього завдання
1.                Вивчити конспект
2.                Опрацювати  §21-23
3.                Підготуйте розповідь про космонавтів.
VІІІ. Підсумки уроку

Що вам сподобалося на уроці? Які виникли запитання?