середу, 11 листопада 2015 р.

Дата:
Хімія   Клас: 7  Тема: 2   Урок: 15
Тема: Валентність хімічних елементів
Мета:  формувати поняття учнів про валентність; ознайомити учнів із значеннями  валентностей окремих атомів; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення; розвивати вміння визначати якісний і кількісний склад простих та складних речовин; розвивати навички працювати з періодичною системою хімічних елементів; виховувати бажання здобувати хiмічні знання
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок
Обладнання: періодична система хімічних елементів

Хід уроку
І. Організаційний момент
«…Хімічні формули говорять хімікові цілу історію речовини.»
 Д. І. Менделєєв
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Бесіда
1. Що таке хімічна формула?
2. Яку інформацію можна одержати про молекулу з хімічної формули?
3. Що таке молекула?
4. З яких частинок складається молекула?
5. Яким чином атоми утримуються в молекулі?  
6. Що таке індекс?
Вправа «Утворення хімічних формул»
Записати сполуки, що складаються:
а) двох атомів Гідрогену й одного атома Оксигену;
б) з одного атома Гідрогену й одного атома Хлору;
в) одного атома Нітрогену та трьох атомів Гідрогену;
г) одного атома Карбону й чотирьох атомів Гідрогену.
ІІІ.Мотивація учіння
Чому атоми елементів сполучилися саме в такому співвідношенні? Виявляється, атоми можуть приєднувати лише певне число атомів іншого елемента. Ця властивість елементів називається валентністю.
              Цей урок поглибить ваші знання про речовину. Сьогодні ми з вами продовжимо вчитися розуміти хімічні формули речовини.  Ми знаємо, що склад молекул речовин виражають їх молекулярні формули. Знаємо, що з формули можна почерпнути багато інформації про склад, будову речовини. Зверніть увагу на записи на дошці. Що означають такий запис:  5Н2О? Як скласти формулу? Що допоможе нам в тому, щоб правильно виразити склад речовини формулою? Це і буде завдання нашого уроку. А щоб вирішити це питання слід пригадати все, що ви знаєте про хімічну формулу.
 Працюватимемо методом “мозкового штурму”.
1.                      Назва речовини
2.                      Назви хімічних елементів, що її складають.
3.                      Розміщення їх в періодичній системі.
4.                      Атомна маса визначених хімічних елементів.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Формування нових знань, умінь й навичок
 Якби атоми не мали здатності утримувати один одного, то у світі не було б нічого, крім роз’єднаних поодиноких атомів. На щастя, цього немає. І ми, і весь різноманітний світ навколо нас існує завдяки тому, що атоми мають таку чудову здатність. Називається вона валентністю.             
Здатність атома певного хімічного елемента приєднувати певне число атомів того самого або інших елементів називають валентністю.
За одиницю валентності приймають валентність атома Гідрогену. Вона дорівнює І, тобто Гідроген у сполуках – одновалентний. За кількістю атомів Гідрогену в сполуках можна визначити валентність іншого хімічного елемента.
Визначення валентності за періодичною системою.                                         
Для визначення валентності елементів можна використовувати періодичну систему. Для цього скористаймося такими рекомендаціями:
· для атомів елементів І, ІІ, ІІІ груп головної підгрупи валентність завжди дорівнює номеру групи;
· для атомів елементів ІV, V, VI, VII головної підгрупи найбільша валентність у сполуках з Оксисеном дорівнює номеру групи;
· для атомів елементів IV, V, VI, VII груп головної підгрупи валентність у сполуках з Гідрогеном дорівнює 8 мінус номер групи;
· для атомів елементів із змінною валентністю валентність указується в дужках поряд з назвою або хімічним символом елемента;
· валентність можна розрахувати за валентністю атома з відомою валентністю в бінарних сполуках.
Проте слід пам’ятати, що кожне правило має свої виключення. Те саме стосується і валентності. Наприклад за періодичною системою валентність Оксисену VI а в дійсності ІІ. Слід відзначити, що багато які з атомів не мають постійної валентності. Наприклад: атом Карбону в сполуках може виявляти валентність ІІ і ІV  СО і СО2. В чому причина відмінності цих двох формул? (У валентності атома Карбону)
За періодичною системою вкажіть максимальну валентність слідуючих хімічних елементів: Літію, Карбону, Фосфору, Нітрогену, Хлору, Сульфуру.
З усього сказаного можна зробити висновок, що атоми хімічних елементів можуть мати сталу і змінну валентність.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
1. За структурними формулами речовин визначте, яке число хімічних зв’язків утворює атом Гідрогену, Оксисену?    H – O – H;   H – F;  Na – О – H.
Структурні формули – це формули, які показують порядок розташування та з’єднання атомів в молекулі. Кількість зв’язків, які утворює хімічний елемент позначають рисками, саме кількість рисок визначає його валентність.
Виконавши завдання ви зрозуміли, що кожний атом може приєднувати до себе різну кількість хімічних елементів. Валентність хімічного елемента позначають над символом римською цифрою.
2. Визначити валентність хімічних елементів у даних формулах та обчислити відносні молекулярні формули речовин: МgO; Na2CO3; H3PO4; CaO; K2SO4; HNO3.
Робота в парах
 Виберіть з переліку сполуки Оксисену з атомами хімічних елементів з валентністю І; ІІ; ІІІ; ІV; V. Список сполук у всіх однаковий: Сr2O3, K2O, FeO, Fe2O3, Al2O3, Cl2O7, Li2O, HgO, SiO2, P2O5, SO3, PbO2, Mn2O7, As2O5, CrO3
       Представник пари, яка швидше за інших виконала завдання, виписує формули своєї групи на дошці під відповідним номером валентності:
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.                       Прочитати §8
2.                       П. 1,2  с. 52.
VІІІ. Підсумок уроку
На сьогоднішньому уроці ми навчилися визначати валентності атомів за періодичною системою, валентність атомів одного елемента за відомою валентністю атома іншого елемента в бінарній сполуці.
 - Що називають валентністю елемента?
 - Що приймають за одиницю валентності?

- Яке враження від уроку?
Дата:
Хімія   Клас: 7  Тема: 1   Урок: 14
Тема: Узагальнення вивченого матеріалу
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про початкові хімічні поняття; розвивати, пам’ять, логічне мислення; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки та робити обґрунтовані висновки; виховувати зосередженість, уважність під час виконання завдань
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок
Обладнання: картки із завданнями для узагальнення вивченого матеріалу по темі « Початкові хімічні поняття »

Хід уроку
І. Організаційний момент

ІІ. Узагальнення вивченого матеріалу  по темі « Початкові хімічні поняття І»
Варіант № 1
Початковий рівень
1.     З наведеного переліку хімічного посуду та обладнання виберіть те, що необхідно вам для нагрівання речовини: пробірка, колба, тримач, мірний циліндр, лійка, ложка для спалювання речовин, спиртівка, шпатель, газовідвідна трубка, сірники.
2.     З наведеного переліку слів і словосполучень випишіть речовини: вода, залізо, ніж, вуглекислий газ, срібна прикраса, , вугілля, склянка, нафта, олівець, айсберг, , тирса, папір, алюмінієва ложка, цукор.
3.     Виберіть чисту речовину: морська вода, дистильована вода, річкова вода, йод, йодна настойка, розчин цукру.
Середній рівень
1.3 наведеного переліку випишіть окремо назви тіл і речовин: азот, алюмінієва миска, графітовий стержень, цвях, алмаз, ваза, сніжинка, оцтова кислота, пляшка з олією, мідь, кухонна сіль, кисень.
2.3 наведеного переліку виберіть вирази, що не мають змісту: молекула кисню, молекула повітря, п'ять молекул води, молекула хлору, молекула молока, молекула цукру, молекула граніту.
3.   Дано суміш кухонної солі з піском і водою. Як з неї виділити кухонну сіль і пісок?
Достатній рівень
1. Укажіть, які з перелічених нижче речовин є сумішами, а які - ні: цинк, яблучний сік, попіл, зубна паста, газетний папір, повітря в лісі, йодна настоянка, лід з дистильованої води, вуглекислий газ, залізобетон. Серед сумішей назвіть однорідні та неоднорідні.
2.     Запишіть формули речовин, до складу яких входять:
А два атоми Натрію та один атом Оксигену;
Б два атоми Феруму, один атом Сульфуру, чотири атоми Оксигену.
3.     Знайдіть у періодичній системі хімічні елементи, які названі на честь країн, учених. Запишіть їхні хімічні символи та назви.
Високий рівень
1. Мінерал малахіт - блакитно-зеленого кольору. Він під час нагрівання перетворюється на чорний порошок (СuО), газ, що його містять газовані напої, та воду. Як ви гадаєте, простою чи складною є вихідна речовина? Які хімічні елементи входять до його складу?
2.     3 наведеного переліку речовин випишіть окремо формули простих і складних речовин: СuСІ2, S, О3, Н2SО3, Nа2SО4, С, СuО, NaОН, N2, НВг.
3.     Відносна атомна маса Алюмінію дорівнює 27. Обчисліть масу атома Алюмінію в грамах, якщо маса атома Карбону становить 1,99 • 10-23г.


Варіант № 2
Початковий рівень
1.     Запишіть символ елемента, що є найпоширенішим у земній корі.
2.     Запишіть символи елементів: Оксигену, Гідрогену, Кальцію, Карбону, Феруму, Бору.
3.     Випишіть металічні елементи, назви та символи яких розміщені в перших трьох періодах.
Середній рівень
1. Дано суміш кухонної солі з піском і водою. Як з неї виділити кухонну сіль і пісок?
2. Доведіть, що вода є хімічною сполукою, а не простою речовиною.
3. Що легше - 2 атоми Гідрогену чи 5 атомів Гелію? У скільки разів?
Достатній рівень
1.     Знайдіть у періодичній системі хімічні елементи, які названі на честь країн, учених. Запишіть їхні хімічні символи та назви.
2.     Ртуть - це метал, так само, як і залізо, цинк, свинець. Укажіть характерну властивість ртуті, що дозволяє використовувати її в термометрах.
3.     Якими способами і в якій послідовності можна розділити суміш кухонної солі, тирси, піску, залізних ошурок? На яких властивостях речовин, що входять до складу суміші, ґрунтується її розділення?
Високий рівень
1. Мінерал малахіт - блакитно-зеленого кольору. Він під час нагрівання перетворюється на чорний порошок (СuО), газ, що його містять газовані напої, та воду. Як ви гадаєте, простою чи складною є вихідна речовина? Які хімічні елементи входять до його складу?
2.    Сполука містить йони К+, NН4+ і НРО42-  в однаковій кількості. Складіть формулу сполуки і знайдіть співвідношення у ній атомів елементів.
3.    Що означають записи: Са2+, ЗFе2+, SО32-,SО32-  ЗNO3-  Н3РО4, 2NaОН, 5Н2О?
Відповідь обґрунтуйте.


Варіант № 3
Початковий рівень
4.     Знайдіть у періодичній системі значення відносних атомних мас елементів Na, Не, N. О й округліть їх до цілих чисел.
5.     З наведеного переліку речовин випишіть неметали: залізо, фосфор, мідь,золото, азот, срібло, кисень, ртуть, цинк, водень.
      Випишіть металічні елементи, назви та символи яких розміщені в перших трьох періодах.
Середній рівень
1. Знайдіть у періодичній системі елементи із зарядом ядер атомів: +2, +6,+9, +15 і запишіть їхні хімічні символи. Що вам відомо про ці елементи?
2.Випишіть із періодичної системи символи всіх елементів, які починаються з літери К. Скільки існує таких елементів?
3.Чи може до складу молекули входити Гідроген масою:
А 0,5 а.о.м.;   Б 2 а.о.м.;   В 4 а.о.м.;   Г 5,3 а.о.м.
Достатній рівень
1.     Знайдіть у періодичній системі хімічні елементи, які названі на честь країн, учених. Запишіть їхні хімічні символи та назви.
2.     Під час згоряння парафінової свічки утворюються вуглекислий газ і вода Як ви гадаєте, простою чи складною речовиною є парафін? Дайте пояснення.
3.     Число атомів Фосфору в земній корі у п'ять разів перевищує число атомів Стронцію. Якого елемента більше за масою й у скільки разів?
Високий рівень
1.     Серед усіх простих речовин за звичайних умов лише дві є рідинами. Назвіть ці речовини, відповідні елементи і схарактеризуйте їхнє положення у періодичній системі.
2.     Серед наведених йонів назвіть ті, у яких кількість електронів перевищує кількість протонів: Li+  Са2+, Fе3+, N3-  , Na+  S2- , С4- .
3.     Сполука містить йони К+, NН4+ і НРО42-  в однаковій кількості. Складіть формулу сполуки і знайдіть співвідношення у ній атомів елементів.


Варіант № 4
Початковий рівень
1.     Укажіть формули простих речовин: NaСl, Сl2, Н2, НСl, СО, О2, СuО, Аl, Р4.
2. Прочитайте формули: Na2О, FеСl2, Н2О, СО2 НNО3, Н2SО4, СаО. Яким речовинам простим чи складним вони відповідають?
3. З наведеного переліку речовин випишіть ті, які при кімнатній температурі перебувають у рідкому стані: цукор, ртуть, парафін, спирт, кухонна сіль, крейда, питна сода, вода, сірка.
Середній рівень
1. Виберіть, як позначається молекула кисню:
А О;                                  Б 2О;                  В О2;                   Г 2О2
2. З наведеного переліку фізичних властивостей виберіть ті, які характерні для алюмінію:
А добре розчинний у воді;                         Б має металічний блиск;
В має чорний колір;                                    Г проводить електричний струм;
Ґ піддається куванню;                                 Д теплопровідний.
3. Яку інформацію несе хімічна формула гідроген сульфіду Н2S?
Достатній рівень
1.     Що означають записи: Аr(Р) = 31; Аr(Nа) = 23; ma(Ag) = 103 а.о.м; ma(Fе) = 56 а.о.м.?
2.     Визначте валентність елементів у сполуках: Сl2О7, N2О5, НF, Сг2О3, СгО3 СrO, КСl, NH3, СН4.
3.     Знайдіть у періодичній системі хімічні елементи, які названі на честь країн, учених. Запишіть їхні хімічні символи та назви.
Високий рівень
1.     Відносна атомна маса Алюмінію дорівнює 27. Обчисліть масу атома Алюмінію в грамах, якщо маса атома Карбону становить 1,99 • 10'23г.
2.     Що означають такі вирази: О3, Сl2О7, 2Аl2О3, 4СuО, Н3РО4, 5NaСl, ЗО2? Відповідь обґрунтуйте.
3.     Розмістіть елементи у порядку посилення металічного характеру:
А Мg, А1, К, Na;                                         Б Na, Rb, К, Li.
Відповідь обґрунтуйте.



ІІІ. Повідомлення домашнього завдання
Скласти кросворд з теми «Початкові хімічні поняття»
ІV. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.


Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 2    Урок: 18

Тема: Риби. Роль у природі та значення в житті людини
Мета: формувати знання про надклас Риби; ознайомити учнів з роллю у природі та значенням у житті людини риб; розвивати вміння визначати місце риб серед інших хребетних тварин; провадити краєзнавчий підхід у вивченні риб, виховувати бажання здобувати зоологічні знання
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: таблиця «Кісткові риби», «Хрящові риби»

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Повідомлення учнів про значення риб.
ІІІ. Мотивація учіння
Пред дощем риба не ловиться, не клює.
Перед штормом риби запливають далеко в море.
Водою плавають пани, убрані в срібні жупани,
А жупани: латка на латці, їм раді в кожній хатці.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Формування нових знань, умінь й навичок
 
Зареєстровано кілька тисяч таких випадків. На людину здатні нападати 50 видів акул: кархародон білі, тигрові, голубі, піщані акули, акула-молот
Світовий вилов риб становить близько 80 млн тонн.
Зникаючі: карась золотий, марена, підуст, лин, минь, щука, сом.
VІ. Узагальнення і  систематизація знань, умінь і навичок
  1. Назви характерні ознаки будови латимерії.
  2. Назви головні причини зменшення чисельності осетрових.
  3. Які загальні риси характерні для хрящових риб?
  4. Чи правильне твердження: чим більша акула, тим небезпечніша для людини? Доведіть.
  5. Які хрящові риби мешкають в Україні?
  6. Як зовнішній вигляд скатів пов’язаний з їхнім способом життя?
  7. Які риби називаються костистими?
  8. Які ознаки будови властиві рибам ряду Оселедцеподібні?
  9. Назви головні особливості будови і способу життя лососевих риб.
  10. Яка розпізнавальна ознака риб ряду Коропоподібні?
Запитання від чомучки
¯                 Чому меч-риби здатна розвивати швидкість понад 100 км\год, а акула такого самого розміру і подібної форми тіла плаває зі значно меншою швидкістю?
¯                 Чому яйцеживородні риби не такі плодючі, як живородні?
¯                 Чому найбільші акули – не хижаки, а миролюбні тварини, що живляться планктоном?
¯                 Чому луску акул називають шкіряними зубами?
¯                 Чому риб називають холоднокровними?
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Прочитати § 37
2.    Скласти список червонокнижних риб.
VІІІ. Підсумок уроку

Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.
Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 2    Урок: 17

Тема: Риби. Особливості будови, способу життя, різноманітність
Мета: формувати знання про надклас Риби; ознайомити учнів з особливостями будови, способу життя, різноманітності риб; розвивати вміння визначати місце риб серед інших хребетних тварин; виховувати бажання здобувати зоологічні знання, провадити краєзнавчий підхід у вивченні риб
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: таблиця «Кісткові риби», «Хрящові риби»

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Повідомлення учнів про риб, які трапляються у ставках (річках) рідного села.
ІІІ. Мотивація учіння
Про людей, які впевнено почувають себе в будь-якій ситуації або певних обставинах, кажуть: «Як риба у воді!». А й справді, як живе риба у воді?
Найбільша риба на Землі 00 китова акула (15-17 м, 20-30 т). Друге за величиною місце займає гігантська акула-голіаф, або циторинус, яка буває до 15 м у довжину. Живе вона в холодних водах і живиться планктоном.
Серед хижих акул трапляються гіганти: білі акули (10-12 м, 3,5 т); тигрові акули (5-10 м), голубі акули (6-7 м).
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Формування нових знань, умінь й навичок

 

VІ. Узагальнення і  систематизація знань, умінь і навичок
1.     Поясніть вираз «Акули приречені до вічного руху». Риба прокачує воду, набираючи її ротом та випускаючи через зябра.
2.     Як визначити вік риби? Якщо взяти лупу та одну лусочку, то концентричні кільця покажуть скільки рибі років.
3.     Порівняйте зовнішню будову кісткових та хрящових риб.


VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Вивчити таблицю.
2.      Прочитати §
3.      Підготувати повідомлення про значення риб у житті людини.
VІІІ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.