пʼятницю, 16 жовтня 2015 р.

Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 1    Урок: 14
Тема: Молюски. Роль у природі та значення в житті людини. Лабораторне дослідження будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків
Мета: формувати знання про молюски, пояснити роль молюсків у природі та значення в житті людини; розвивати навички розпізнавання черепашок черевоногих та двостулкових молюсків; виховувати бажання здобувати зоологічні знання, провадити краєзнавчий підхід у вивченні тварин
Тип уроку: комбінований з лабораторним дослідженням
Обладнання: таблиця «Молюски», черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків, лінійка, препарувальна голка

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Бесіда
1.      Назвіть особливості зовнішнього вигляду молюсків.
2.      Які системи органів є у молюсків? Охарактеризуйте їх.
3.      Чим відрізняються між собою різні класи молюсків?
ІІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Запитання від чомучки
1.                  Чому молюсків називають м’якунами?
2.                  Чому черевоногі молюски отримали таку назву?
3.                  Чому двостулкові молюски утворюють перлини? Перлина утворюється тоді, коли між стулкою черепашки й мантією молюска потрапляє чужорідне тіло, наприклад піщинка або паразит. Мантія охоплює це тіло, утворюючи навколо нього мішечок, і починає виділяти перламутр.
4.                  Чому беззубка не має головного мозку, а її нервова система простої будови? За відсутністю голови.
5.                  Чому більшість сучасних головоногих втратили черепашку? З удосконаленням реактивного руху черепашка поступово втратила своє значення.
ІV. Мотивація учіння
Що спільного між кальмаром і космічною ракетою? Головоногі освоїли реактивний рух. Вода закачується до мантійної порожнини крізь мантійну щілину, а потім унаслідок скорочення мускулатури мантії з силою виштовхується через лійку. Молюск при цьому пливе в напрямку, протилежному напрямкові води, яку він виштовхує. Створені людиною ракети також рухаються реактивно, викидаючи струмені газу.
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок (з розповідями учнів)
Виноградний слимак, поширений по всій Україні. Цей вид може шкодити виноградникам. Але самого слимака використовують у їжу і штучно вирощують ще з часів Давнього Риму.
Фільтруючи воду, беззубки та перлівниці відіграють важливу роль в її очищенні. У черепашках цих молюсків добре розвинений внутрішній перламутровий шар, і раніше їх використовували для виготовлення ґудзиків.  Найбільший молюск – тридакна велетенська: 300 кг, 1,5м завширшки. Основні постачальники перлів — морські перлові скойки. На спеціальних фермах вирощують також мідій та устриць, яких уживають у їжу.
Колись моряки побоювалися нападу гігантських головоногих — кальмарів чи восьминогів. Одним із «доказів» існування цих «монстрів» були виявлені на шкірі кашалотів рубці від присосок кальмарів, діаметр яких досягав 15 см. Порівняйте: у кальмара 18 м завдовжки діаметр присоски — лише 5 см, а найкрупніші восьминоги мають набагато дрібніші присоски. Найвірогідніше, кашалоти дістали такі рубці під час бійок із кальмарами ще в молодому віці. До велетенських розмірів рубці «розтяглися» разом зі шкірою кита під час його росту!
VІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Лабораторна робата №9
Тема. Порівняння та визначення черепашок молюсків.
Мета. Навчитися визначати молюсків за їх черепашками.
Обладнання та матеріали: черепашки молюсків, лупа, лінійка.
Хід роботи 1. Розгляньте молюсків (живі екземпляри, колекції, запропоновані малюнки).







  2. За допомогою визначної картки визначте назви молюсків.
1.Черепашка не має стулок - 2
0. Черепашка з двох стулок - 5
2.   Устя черепашки закрите кришечкою - 4
0. Устя черепашки не закрите кришечкою - 3
3.   Черепашка, закручена в спіраль - Котушка рогова
0. Черепашка, закручена у вигляді башти - Ставковик великий
4.   Черепашка велика, понад 2,5 см заввишки, з трьома поздовжніми смугами Калюжниця, або Живородка
0. Черепашка маленька, до 1,5 см заввишки Бітинія
5.     Черепашка невелика, опукла, з малопомітною опуклою верхівкою посередині. Замок із зубчиками - Шаровка
0. Черепашка овальна, довгасто-яйцевидна, з двома стулками - 6
6.           Черепашка овальна, тонкостінна, верхівка не виступає над черепашкою. Зубів, борідок, які з'єднують стулки, немає - Беззубка
0. Черепашка витягнута, товстостінна, верхівка її виступає над черепашкою. Стулки черепашки сполучені за допомогою замка - Перлівниця.
3. Розгляньте черепашки двох молюсків. Встановіть ознаки подібності та відмінності. Результати досліджень запишіть у таблицю "Порівняльна характеристика черепашок молюсків".
Ознаки
Назва молюсків




Форма мушлі (черепашки)


Забарвлення мушлі - зовнішній шар - внутрішній шар


Наявність річних кілець


Симетрія мушлі


4. У висновку вкажіть назви молюсків, які ви визначили за їх черепашками.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Вивчити конспект
2.      Підготувати повідомлення про членистоногих.
ІХ. Підсумок уроку

Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.
Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 1    Урок: 13

Тема: Молюски. Особливості будови, способу життя, різноманітність
Мета: формувати знання про тип Молюски; ознайомити учнів з особливостями будови, способу життя, різноманітності молюсків;  розвивати вміння визначати роль молюсків у природі та значення в житті людини; розвивати навички розпізнавання молюсків на зображеннях та визначення особливостей будови, які відрізняють їх від інших тварин; виховувати бажання здобувати зоологічні знання
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: таблиця «Молюски»

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Повідомлення учнів про одного з представників молюсків.
З відомих вам груп найближчими родичами молюсків є кільчасті черви, що зовнішньо неподібні до них. Предки молюсків пристосувалися до життя на поверхні твердого ґрунту або іншої опори. Частина їх тіла, що була спрямована назовні, відкладала на своїй поверхні твердий шар вапняку, який захищав цих тварин від хижаків. Щоб формувати такий захисний панцир – черепашку – у первинних молюсків розвилася особлива складка поверхні – мантія. Мантія прилягає до черепашки; між нею і тілом молюска утворюється мантійна порожнина. Черепашка складається з шарів вапняку, які можуть утворювати перламутр – гладеньку блискучу речовину. Таким чином, у двостулкових молюсків утворюються перлини із піщинок.
ІІІ. Мотивація учіння
Цих тварин називають молюсками, або м’якунами. Серед них є дивовижні організми, що вражають уяву. Ми можемо годинами перебирати їхні дивовижні черепашки. Наскільки ж цікавіше життя, яке ховається в них.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Формування нових знань, умінь й навичок
Для пересуванняу молюсків з’явився виріст,
що висовується з-під черепашки, — нога.
Перші молюски, як і сучасні черевоногі, рухалися завдяки її хвилеподібним м’язовим скороченням. Вони могли живитися лише їжею, яку знаходили на поверхні. Для цього вони використовували спеціальний орган — тертку, зішкрябуючи ним водорості з каміння. Рот із терткою та органи чуття розташовані на голові, що рухомо пов’язана з ногою. Оскільки мантійна порожнина захищена черепашкою, органи дихання розмістилися саме в ній.

VІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
1. Порівняйте будову й спосіб живлення черевоногих і двостулкових молюсків.
2. Чому двостулкові молюски утворюють перлини?
3. Чому розвиток із плавучою личинкою відбувається лише в тих черевоногих молюсків, які живуть у морях?
4*. Чому, на вашу думку, багато молюсків здаються нам надзвичайно гарними?
5*. Чому черевоногі молюски змогли призвичаїтися до життя на суходолі, а двостулкові — ні? Як, на ваш погляд, відбувався перехід черевоногих до наземного способу життя?
1.      VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Вивчити таблицю.
2.      Підготувати повідомлення про значення молюсків у житті людини.
VІІІ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.













Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 1    Урок: 12

Тема: Практична робота № 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах.
Мета: формувати знання про адаптації у комах, ознайомити учнів з особливостями будови організму, що є необхідною умовою для існування комах; розвивати вміння виявляти приклади пристосувань до способу життя у комах; провадити краєзнавчий підхід у вивченні тварин, виховувати бажання здобувати зоологічні знання
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок
Обладнання: таблиця «Комахи», зображення та колекція представників комах, інструктивні карти для визначення представників комах

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
«Біологічний дощ»
Надкрила, вусики, дихальця, метаморфоз, планктон, зелені залози, хеліцери, гемолімфа, лялечка, мімікрія, трутень, рій
ІІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Бесіда  
1. Яке значення комахи мають для людини?
2. Чому скорочується чисельність деяких видів комах?
3. Чим для людини важливі перетинчастокрилі?
4. Чим блохи відрізняються від вошей?
5. Запропонуйте заходи щодо охорони комах.
ІV. Мотивація учіння
Еволюція комах і наземних рослин тісно пов’язана. Коли рослини поширилися на суходолі, членистоногі отримали нове місце існування. У предків комах, що лазили по рослинах, тіло
вгору піднімали три пари передніх ніг. З часом це спричинило обособлення грудного відділу тіла, який складався з трьох сегментів. Наступні сегменти перестали брати участь у пересуванні й утворили черевце.
З високої рослини можна звалитися, а можна й зістрибнути. Невеликі бічні складки покривів на грудях допомагали першим комахам ширяти в повітрі та швидше розігріватися на сонці. Наступним етапом їх еволюції став махальний політ.
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Застосування нових знань, умінь й навичок
Виконання практичної роботи
Тема: Практична робота № 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах.
Мета: закріпити знання про будову комах; виявити приклади пристосувань до способу життя.
Обладнання й матеріали: мікроскоп, мікропрепарати будови ротових апаратів комах, рисунки, фотографії або колекції комах, підручник.
ХІД РОБОТИ:
1. Роздивись фотографії та рисунки комах:
А — сонечко, що летить та рухається поверхнею ґрунту;
Б — бджола, що летить та рухається поверхнею ґрунту.
Допиши речення.
Сонечко і бджола можуть літати за допомогою крил.
Сонечко і бджола рухаються поверхнею ґрунту, пересуваються стеблами рослин за допомогою ходильних ніг.
2. Роздивись комах на рисунках (колекції). Установи відповідність між комахою (1-4) та кінцівкою (А-Г), яка є пристосуванням до різноманітних рухів.
3. Роздивись на рисунках (в колекції) представників ряду комах. Опиши крила (кількість, особливості будови), використовуючи підручник.
1 Жук колорадський, хрущ майський (ряд Твердокрилі) – перша пара крил – надкрила тверді  і жорсткі, друга пара крил тонкі, прозорі, перетинчасті. Ротовий апарат гризучого типу.
2. Джміль, бджола медоносна (ряд Перетинчастокрилі ) – дві пари прозорих з повздовжніми та поперечними жилками, передні крила більші від задніх. Ротовий апарат гризучо-лижучого типу.
3. Махаон, білан капустяний (ряд Метелики або Лускокрилі) – дві пари великих яскравих крил. Ротовий апарат сисного типу.
4. Муха хатня, комар звичайний (ряд Двокрилі) – одна пара крил, задня пара крил відсутня. Ротовий апарат лижучий або колючо-сисного типу.
5 Сарана перелітна, коник зелений (ряд Прямокрилі) – передні крила довгі, вузькі і тверді, а задні – ширші за передні. Ротовий апарат гризучого типу.
4. Роздивись ротові апарати комах на рисунку. Установи відповідність між комахою (А-Г) та типом ротового апарату (1-5, 1 - гризучий , 2 – гризучо-лижучий, 3 – сисний, 4 - лижучий, 5 – колючо-сисний ), який для неї характерний.
5. Роздивись будову ротових апаратів комах за допомогою мікроскопа.
6. У підсумку вкажи пристосування у комах до способу життя.
ПІДСУМОК:
Опанували всі середовища життя. Мають одну пару вусиків; складні очі; різного типу ротовий апарат; три пари ходильних ніг, пристосовані до різних рухів; у більшості є крила, органи дихання - трахеї, розвинута нервова система (деякі мають головний мозок); непрямий розвиток з повним та неповним перетворенням.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.       
ІХ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.


Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 1    Урок: 11

Тема: Членистоногі: Комахи
Мета: формувати знання учнів про членистоногих на прикладі комах, ознайомити учнів з особливостями життєдіяльності та характерними представниками класу Комахи; розвивати вміння визначати роль комах у природі та значення в житті людини; розвивати навички розпізнавання їх на зображеннях та визначення особливостей будови, які відрізняють їх від інших тварин; виховувати бажання здобувати зоологічні знання
Тип уроку: комбінований
Обладнання: таблиця «Членистоногі», Червона книга України (комахи)

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1)      Виступи учнів: про цікавий випадок з життя з комахою.
2.      Бесіда:
1. Яке значення в павуків має павутина?
2. Що треба робити при укусі каракурта?
3. Як захиститися від хвороб, які переносять іксодові кліщі?
ІІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
На кожному з трьох відділів тіла комах може міститься певний «набір» органів. Кожен із цих органів має обмежену кількість основних варіантів будови. Чи достатньо цього різноманіття для найчисленнішого з класів тварин?
ІV. Мотивація учіння
Завдяки своїй численності комахи відіграють виняткову роль у житті на суходолі. Вони й досі тісно пов’язані з наземною рослинністю. Комахи є запилювачами квіткових рослин, поїдають значну частину їхньої зеленої маси й беруть участь у перетворенні відмерлого листя та деревини. Серед комах є і зовнішні паразити тварин, і справжні хижаки. Також комахи є джерелом живлення багатьох інших тварин.
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок
VІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Скласти таблицю «Особливості життєдіяльності комах»
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Прочитати  §   Скласти біологічний словник
ІХ. Підсумок уроку
Обговорення запитань, що виникли.  Оцінювання роботи учнів.

Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 1    Урок: 10

Тема: Членистоногі: Павукоподібні
Мета: формувати знання учнів про членистоногих на прикладі павукоподібних, ознайомити учнів з особливостями життєдіяльності та характерними представниками класу Павукоподібні; розвивати вміння визначати роль павукоподібних у природі та значення в житті людини; розвивати навички розпізнавання їх на зображеннях та визначення особливостей будови, які відрізняють їх від інших тварин; виховувати бажання здобувати зоологічні знання, провадити краєзнавчий підхід у вивченні тварин
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: таблиця «Членистоногі», зображення отруйних павуків України: каракурт і тарантул, живі представники класу Павукоподібні

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1.      Виступи учнів (сенкан).
2.      Бесіда:
1. Чому клас Ракоподібні належить до типу Членистоногі?
2. Що і якими кінцівками здатен робити рак?
3. Які функції виконують відділи тіла річкового рака?
3.      Проблемне запитання: Чому членистоногі є найпоширенішими тваринами?
ІІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
1)      Чому павук не прилипає до своєї павутини?
Радіальні нитки, по яких він бігає, неклейкі на відміну від спіральних.
2)      Що називають «бабиним літом»?
Молоді хрестовики недовго залишаються там, де з’явилися на світ: їх мати може бути для них загрозою. Маленький павучок вилазить на видне місце й випускає по вітру павутинну нитку. Коли вона стає досить довгою, вітер підхоплює павутинку з павученям і несе її деінде. Павутинки, що літають «бабиним літом», — це літальні засоби маленьких павучків.
3)      Чому рідину, що циркулює кровоносними судинами павука, називають гемолімфою?
Кровоносна система павуків незамкнена. Тому гемолімфа – безбарвна рідина, що циркулює судинами кровоносної судини, -- потрапляє безпосередньо в порожнину тіла. Тут вона омиває внутрішні органи, постачаючи їм кисень й поживні речовини.
ІV. Мотивація учіння
У дитячих книжках про павука пишуть: «Де убивця? Злодій де? В мене кару він знайде!». Чи варто після цього дивуватися, що ця тварина викликає у дітей страх і бажання розчавити її. Але ж час встановити істину.

V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок
Майже всі 110 тисяч видів класу Павукоподібні мешкають на суходолі. Їх характерними зовнішніми ознаками є відсутність вусиків і складних очей. Це наслідок того, що предки павукоподібних були тваринами, які рилися в землі, і втратили ці органи як непотрібні. Голова і груди в павукоподібних злилися в головогруди. Перша пара кінцівок перетворилася на хеліцери, які допомагають утримувати здобич). Друга пара (педипальпи) частково взяла на себе функції зниклих вусиків і пристосувалася до пошуку здобичі. Дихають павукоподібні органами повітряного дихання — легенями.

VІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Скласти таблицю «Особливості життєдіяльності павукоподібних»
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Прочитати  §
2.      Вивчити таблицю.
3.      Підготувати розповідь про цікавий випадок з життя з комахою.
ІХ. Підсумок уроку
Обговорення запитань, що виникли.  Оцінювання роботи учнів.
 



Біологія   Клас: 7  Тема 1    Урок: 9

Тема: Членистоногі: Ракоподібні
Мета: формувати знання учнів про членистоногих на прикладі ракоподібних, ознайомити учнів з особливостями життєдіяльності та характерними представниками класу Ракоподібні; розвивати вміння визначати роль ракоподібних у природі та значення в житті людини; розвивати навички розпізнавання їх на зображеннях та визначення особливостей будови, які відрізняють їх від інших тварин; виховувати бажання здобувати зоологічні знання, провадити краєзнавчий підхід у вивченні тварин
Тип уроку: комбінований з лабораторним дослідженням
Обладнання: таблиця «Членистоногі», вологий препарат річкового рака

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Повідомлення про членистоногих.
ІІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Найдавніші представники типу Членистоногі належали до двох класів: Ракоподібні й Трилобіти. Трилобіти існували в палеозойську еру. Вони мали поділене на три частини тіло завдовжки 1–80 см. Описано понад 10 тисяч їх видів. Більшість трилобітів повзала дном, але деякі з них рилися в мулі чи плавали в товщі води.
ІV. Мотивація учіння
Відгадайте загадку:
Швець – не швець, кравець – не кравець, держить у роті щетинку, а в руках – ножиці.
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок
VІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Скласти таблицю «Особливості життєдіяльності ракоподібних»
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Вивчити таблицю та біологічний словник
2.      Скласти сенкан «Ракоподібні»
ІХ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.
Чи правда, що рак зазвичай задкує?   У пошуках їжі рак прямує вперед на чотирьох парах грудних ходильних ніг. Перша пара грудних ніг спрямована вперед і несе великі клішні.
Коли ж рака щось злякає, він змахне хвостовим плавцем і швидко попливе задом уперед.
Дата:
Хімія   Клас: 7  Тема: Вступ    Урок: 10


Тема: Практична робота № 2. Розділення неоднорідної суміші
Мета: формувати знання про неоднорідну суміш, пояснити суть способів розділення сумішей; формувати навички й уміння аналiзу явищ, що спостерiгаються, робити висновки в ході практичної роботи, розвивати навички правильного поводження з речовинами і лабораторним обладнанням, розвивати навички дотримання правил безпеки під час роботи в хімічному кабінеті, виховувати почуття бережливого ставлення до обладнання кабінету хімії, трудове виховання, виховувати бажання здобувати хiмічні знання
Тип уроку: практичне застосування знань, умінь й навичок
Обладнання: таблиці «Правила поведінки учнів у хімічному кабiнеті», вода, пісок, залізні ошурки, тирса; фільтрувальний папір, лійки, скляні палички, хімічні стакани, шпателі для сипучих речовин, магніт.

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь й навичок
Інструктаж перед початком практичної роботи.
Повторення правил техніки безпеки під час роботи в хімічному кабiнеті.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Застосування нових знань, умінь й навичок
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 1
Тема: Розділення неоднорідної суміші (ОЧИЩЕННЯ ЗАБРУДНЕНОЇ КУХОННОЇ СОЛІ)
Мета: опанувати способи розділення неоднорідних сумішей, формувати уміння правильного поводження з речовинами і лабораторним обладнанням
Обладнання та речовини: вода, пісок, залізні ошурки, тирса, сіль; фільтрувальний папір,  ножниці, лійка, нагрівний прилад, скляна паличка, хімічний стакан, шпателі для сипучих речовин, штатив, магніт.
Хід роботи
Завдання 1 . Повторіть правила безпеки під час роботи в хімічному кабінеті й неухильно їх дотримуйтеся.
Завдання 2. Очищення забрудненої кухонної солі.
v                   Розчинення у воді забрудненої кухонної солі;
Компоненти суміші у воді розчинилися не повністю. Зникла сль. Добутий розчин став мутнішим та з’явився осад на дні.
v                   Очищення фільтруванням;
На фільтрі залишається осад. У фільтрат надходить вода з кухонною сіллю. Це розділення зумовлене розчинністю солі у воді та нерозчинністю піску.
v                   Випарювання розчину.
У випарювальну чашку розчину наливати небагато, бо розчин має википати, а якщо його небагато, то розчинник (вода) швидше перейде у газоподібний стан.
Таким чином, важливою властивістю для розділення розчину є здатність води переходити у інший газоподібний стан при дії високих температур.
Порівнюючи отриману сіль із виданим для роботи зразком, помітно, що дана сіль змінилася у  розмірах зовнішньому  -- стала дрібнішою., темнішого кольору, але твердого агрегатного стану.
Висновок: Очищення забрудненої солі проводилося методом фільтрації та випарювання. Методи розділення неоднорідних сумішей ґрунтуються на властивостях речовин: розчинність речовин, зміна агрегатного стану при зміні умов.
Завдання 3. Приготуйте суміш піску та води. Виходячи з фізичних властивостей цих речовин, оберіть можливі способи розділення виготовленої суміші. Складіть план розділення суміші кожним способом, скориставшись необхідним лабораторним обладнанням, проведіть розділення суміші згідно з планом.
Завдання 4. Приготуйте суміш залізних ошурок і тирси. Перед приготуванням суміші окремо перевірте здатність кожного компонента притягуватись до магніту та розчинятись у воді. За результатами спостереження зробіть висновок, яка речовина здатна притягуватися магнітом, який компонент суміші має більшу густину, ніж вода, а який — меншу. На підставі встановлених властивостей компонентів суміші складіть план її розділення двома різними способами. Використайте необхідне лабораторне обладнання і проведіть розділення суміші.
Хід виконання завдань та одержані результати оформіть у вигляді таблиці.
Завдання 4. Сформулюйте висновок про те, знання яких фізичних властивостей речовин та сумішей дозволили вам виконати завдання практичної роботи.
V. Повідомлення домашнього завдання
1.      Вивчити 20 хімічних елементiв протягом мiсяця.
Виконайте вдома досліди.
Дослід 1. Налийте у прозору посудину (наприклад, склянку) свіжого молока. Однорідною чи неоднорідною сумішшю воно сприймається візуально? Залиште молоко в кімнаті, а через кілька днів подивіться на вміст склянки. Що вам вдалося виявити цього разу в ході візуального спостереження? Поясніть.
Дослід 2. Налийте в тонкостінну прозору посудину мінеральної газованої води. Через 10 хв проведіть спостереження за змінами, що стались у посудині, дайте їм пояснення. Дослід можна прискорити, якщо склянку з водою потримати у теплих долонях або поставити в посудину з теплою водою. Висловіть судження про те, як підвищення температури позначається на розділенні суміші рідкої і газоподібної речовин.
VІ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Якi виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.