пʼятниця, 16 жовтня 2015 р.


Хімія   Клас: 7  Тема: 1   Урок: 9

Тема: Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей
Мета: формувати поняття «чиста речовина», «суміш», пояснити учням алгоритми дій під час розділення сумішей; розвивати вміння розрізняти однорідні та неоднорідні суміші; розвивати допитливість, спостережливість; розвивати навички розділення сумішей; виховувати зосередженість, охайність під час виконання дослідів, виховувати бажання здобувати хiмічні знання
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: перiодична система хімічних елементiв

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Кожна речовина має характерні для неї властивості.
Учні описують фізичні властивості графіту, заліза та пінопласту.
Однак ці властивості будуть цілком певні лише для окремо взятої речовини, не змішаної з іншими речовинами. Такі речовини називають чистими.
ІІІ.Мотивація учіння
У природі дуже рідко трапляються чисті речовини, а переважають суміші. Те саме стосується харчових продуктів, лікарських і косметичних засобів, товарів побутової хімії, будівельних матеріалів.
Проблемне запитання з використанням між предметних зв’язків: З географії вам відомо, що вода після випаровування з морів та океанів повертається на землю у вигляді дощу чи снігу. Тоді чому дощова вода і сніг не солоні?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Формування нових знань, умінь й навичок
Якщо речовина чиста, то, окрім її структурних частинок, інші частинки відсутні. Варто пам’ятати, що навіть у хімічних лабораторіях, не кажучи вже про природні умови, абсолютно чистих речовин не існує. Тому поняття чистої речовини застосовують до речовин, у яких домішок настільки мало, що вони помітно не впливають на властивості речовини.
Вчені намагаються виділяти речовини в якомога чистішому вигляді задля вивчення їх властивостей та спеціального використання.
Чиста речовина — це речовина, що не містить домішок інших речовин.
СУМІШІ. У повсякденному житті ви переважно маєте справу не з чистими речовинами, а із сумішами речовин або матеріалами, виготовленими з кількох речовин.
Суміші поділяють на однорідні та неоднорідні. В однорідних сумішах компоненти непомітні, їх важко виявити за допомоги оптичних приладів, оскільки речовини перебувають у дуже подрібненому стані. Так. повітря — однорідна суміш кисню, азоту та інших газів. Однорідну суміш утворює розчин цукру у воді.
У неоднорідних сумішах неозброєним оком або за допомоги оптичних приладів можна помітити частинки різних речовин, з яких ця суміш складається. Наприклад, скаламучена у воді крейда або молоко — неоднорідні суміші.
Кількісний склад сумішей довільний. Речовини в суміші зберігають свої індивідуальні властивості.
Розділити суміш — означає виділити з неї окремі речовини. Розділення можна провести фільтруванням, відстоюванням, випарюванням та деякими іншими способами.
СПОСОБИ РОЗДІЛЕННЯ СУМІШЕЙ. Існує багато способів розділення сумішей, серед яких найпоширеніші: відстоювання, фільтрування, випарювання.
Відстоювання — це найпростіший спосіб розділення неоднорідних сумішей, утворених із:
1) твердої речовини, що практично не розчиняється у воді;
2) двох рідин, що не змішуються між собою.
Приклад 1. Приготуємо суміш піску і води. Спершу вона буде каламутною, але мине небагато часу, і пісок, маючи більшу густину, ніж вода, осяде на дно, а шар води над ним стане прозорим. Після цього обережно зіллємо воду в іншу посудину. Та якими б обережними ви не були, повне розділення суміші відстоюванням провести не вдасться. Якась частина піску все ж таки потрапить в іншу посудину, а деяка кількість води залишатиметься в стакані і змочуватиме пісок.
Приклад 2. З життєвого досвіду вам відомо, що олія у воді не розчиняється. Тому суміш зазначених речовин досить швидко розшаровується, і її після відстоювання можна легко розділити на компоненти. Для цього в хімічних лабораторіях користуються ділильною лійкою.
Поміркуйте, в якої речовини води чи олії густина більша. Зрозуміло, що нижній шар утворений водою, а верхній — олією. Тому першою з ділильної лійки через відкритий краник виллється Розділення суміші вода. Треба лише вчасно його перекрити, щоб олія залишилася в лійці.
РОЗДІЛЕННЯ СУМІШЕЙ Фільтрування — відділення твердої речовини від рідини за допомогою пропускання суміші речовин через пористий матеріал, проникний тільки для рідини. Воно є найпоширенішим способом розділення неоднорідних сумішей рідин і твердих речовин.
Цим способом користуються для розділення неоднорідних сумішей рідини і нерозчинної в ній твердої речовини, наприклад води і крейди. На лійку покладено фільтр, виготовлений зі спеціального пористого паперу, який так і називають — фільтрувальним.
РОЗДІЛЕННЯ СУМІШЕЙ ВИПАРЮВАННЯМ. Однорідні суміші відстоюванням чи фільтруванням розділити не можна. Частинки всіх компонентів в них настільки малі, що не осідають і без затримки проходять через пори фільтра.  Для випарювання необхідні спиртівка чи інший нагрівний прилад, лабораторний штатив, порцелянова чашка. При нагріванні суміші води й солі рідкий компонент (вода) випаровується, а тверда речовина (кухонна сіль) залишається на стінках і дні чашки.
4. Дистиляція, або перегонка, широко використовується у промисловості, наприклад під час переробки нафти, яка є сумішшю речовин, подібних за багатьма властивостями, але відмінних за температурами кипіння.
Щоб розділити рідини, розчинні одна в одній, використовують різницю їхніх температур кипіння. Наприклад, щоб відокремити спирт від води, цю суміш наливають у колбу 1 нагрівають до кипіння і спостерігають за показаннями термометра 2. При температурі близько 780С виходить пара майже чистого спирту. Вона потрапляє у внутрішню трубку 4 холодильника 6, охолоджується водою 5, конденсується і переходить у рідкий стан. Рідкий спирт стікає у склянку
VІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Бесіда
1. Яка речовина називається чистою?
2. За якими ознаками можна відрізнити чисту речовину від суміші?
3. Які способи розділення сумішей ти знаєш?
4. Як практично можна довести, що нафта є сумішшю, а не чистою речовиною?
5. Установіть відповідність між правою і лівою колонками:
А Чиста речовина                 1 Граніт
Б Рідка суміш                        2 Вода
В Тверда однорідна суміш   3 Скло
Г Газоподібна суміш             4 Компот
5 Повітря
6. Із наведеного переліку випишіть окремо назви чистих речовин і
сумішей: цукор, мінеральна вода, мед, молоко, вуглекислий газ,
оцет, харчова сода.
7. Який популярний напій залежно від способу приготування буває
однорідною або неоднорідною сумішшю?
8. Чи можна водний розчин кухонної солі перетворити на неоднорід=
ну суміш? Якщо так, то як це зробити?
9. Перед переробкою побутового сміття і паперової макулатури потрібно позбу-
тися від залізних предметів. Як, на твій погляд, найпростіше це зробити?
10. Поясни, чому пилосос всмоктує повітря, яке містить пил, а випускає чисте?
11. Поясни, чи можна проводити розділення сумішей шляхом фільтрування або
декантації в умовах космічної станції. Чому?
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.                                 Прочитати §
2.                                 П.    на с.       письмово.
VІІІ. Підсумок уроку

Що вам сподобалося на уроці? Якi виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар