понеділок, 18 квітня 2016 р.


Дата:
Хімія   Клас: 7  Тема: 3   Урок: 46
Тема: Кислотні дощі. Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення.
Мета: ознайомити з роботою водоочисних станцій, очищенням води в домашніх умовах, розвивати в учнів логічне мислення, вміння робити висновки, виховувати дбайливе ставлення до води, націлювати на водо збереження, виховувати любов до природи, до рідної землі, до Батьківщини, а також  виховувати почуття власної відповідальності за майбутнє людства, майбутнє нашої планети.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності.
Перевірка домашнього завдання: учні, поділені на групи, задають запитання одна одній  з вивченого матеріалу, потім йде самооцінка здобутих знань та оцінка знань учня  групою.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Повідомлення теми уроку та постановка завдань.
1.      Для чого треба берегти воду.
Бесіда про необхідність охороняти водойми від забруднення, водозберігаючі технології.
2. Охорона води від забруднення.
(заздалегідь підготовлені повідомлення окремих учнів). Запис найголовніших моментів (з погляду кожного учня.).
Робота водоочисних споруд.
Роль очисних споруд в житті людини. Обговорення питання,
-Які ж новітні технології приходять на допомогу людству сьогодні?Обговорення питання, запис в зошити головної інформації з погляду кожного учня.
2.      Очищення води в домашніх умовах.
-Як можна забезпечити відносну чистоту води вдома?
-Які ж фільтри для очищення води нам пропонують в сучасних магазинах?
Фронтальне обговорення питання, обмін досвідом в парах щодо побутових фільтрів для води.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1.    Бесіда – узагальнення знань, набутих під час уроку.
-       А що ж робити під час походу, подорожі – там, де немає водогону та магазинних фільтрів для очищення води?
2. Наголошення на ролі кожного з нас у вирішенні глобальної проблеми людства – проблемі чистої води та охороні водойм від забруднення.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф. Додатково: переглянути відео в  You Tube  «Відеоурок№7: Екскурсия по водосберегающему дому» та скласти пам’ятку щодо збереження води в повсякденному житті.
*Для допитливих: знайти в інтернеті відео «Питна вода! ч4 Алло, лікарю!» Тривалість відео 9хв.03с. та розповісти на слідуючому уроці як перевіряють воду на якість.(фрагмент до 3хв. 09с.)
Конкурс: «Найефективніший фільтр –своїми руками» - зробити в групах, поетапно знімаючи свою роботу на моб телефон, або за допомогою цифрового фотоапарату чи відеокамери.



Дата:
Хімія   Клас: 7  Тема: 3   Урок: 45
Тема: Значення води і водних розчинів у природі та житті людини
Мета: узагальнити отримані знання про значення й використання води для задоволення потреб людини, для життя на Землі, формувати знання про взаємозв’язок людини і біосфери; розвивати пізнавальний інтерес до значення й використання води для задоволення потреб людини, її значення для розвитку живих істот на нашій планеті; формувати інтерес до вивчення природничих наук; продовжувати формувати вміння працювати в групі, висловлювати свою думку, робити висновки, розвивати вміння пояснювати наслідки негативного впливу діяльності людини на стан біосфери;сприяти екологічному вихованню, економії та раціональному використанню води, сприяти усвідомленню дбайливого ставлення до природи, до води як найціннішої речовини на Землі.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
 Прийом «Віршовані рядки»
1. Якщо руки ваші в ваксі, 
Якщо на ніс сіли клякси. 
Хто тоді ваш перший друг. 
Змиє бруд з лиця і рук? (Вода)
2. Мене п'ють, мене ллють. Усім потрібна я, хто я така? (Вода)
3. У жаркий день найбажанішою буває. (Вода)
 Прийом «Проблемне питання» - Чому воду називають джерелом життя?
 Прийом «Дивуй» Без води людина може прожити 3 дні, без їжі 30-50 днів. Значення води підкреслюють різними висловами: «Вода — еліксир життя».


Не можна жити без води:
Вона навкруг, вона в тобі.
Озерах, річках, океанах.
Дощу краплинах і в фонтанах.
Вона в емоціях людини:
В сльозах від радощів чи гніву.
Й краса природи на Землі
Не може жити без води.
Чудова наша гідросфера.
Існує все навколо неї:
І людство, й фауна, і флора,
І все, що є у нас навколо.
А не було б її.
Життя все зникло б на Землі.


III. Актуалізація опорних знань Тестування (взаємоперевірка)
1. Вода займає на Землі: а)більшу частину поверхні; б)половину; в)меншу частину поверхні.
2. Вода: а)розчиняє всі речовини; б)розчиняє деякі речовини; в)не розчиняє речовини.
3. В якому стані води найбільше: а)твердому; б) рідкому; в) газуватому.
4. Що стає з водою під впливом тепла і Сонця: а)холоне; б)випаровується; в) закипає.
5. Як  називається перетворення води з одного стану в інший і її переміщення в природі: а) перетворення; б) обіг; в) кругообіг.
6. Вода в природі буває а)тільки в рідкому стані; б) в рідкому і твердому; в) в рідкому, твердому, газуватому.
7. За якої температури вода замерзає?
8. Зазначте процес, наслідком якого є утворення хмар а)танення; б)конденсація; в) випаровування.
9. За якої температури вода кипить?
10. Які хімічні елементи входять до складу молекули води? а) гідроген і карбон; б) гідроген і ферум; в) гідроген і оксисен. 
IV. Вивчення нового матеріалу
1.   Розгляд проблеми прісної води.
Сьогодні на уроці ми пригадаємо, де є вода у природі, які її властивості, яку роль вона відіграє у природі, у житті живих істот, у господарській діяльності людини.
Запаси прісної води на Землі постійно зменшуються, бо з кожним роком зростає її споживання. Питна вода становить близько 2 % від загальної кількості. Нестача води може стати однією з найважчих проблем людства в найближчі десятиліття. На нашій планеті є великі природні запаси води, однак несолоної (питної) води на нашій планеті в тисячі раз менше, ніж солоної. Нестача питної води відчутна вже тепер, і їй загрожує забруднення.
Використання води людиною: побут; водний транспорт промисловість гідроенергетика сільське господарство медицина, особиста гігієна.
Прийом «Проблемне запитання»  Чи залежить здоров’я, існування людини й усього живого на Землі від чистоти води?» Як природа і людина дбає про очищення води?
Брудну прісну воду не можна вживати в їжу — у ній дуже багато хвороботворних мікробів. З тієї ж причини не можна давати брудну воду свійським тваринам. У забруднених водоймах гине безліч водних тварин і рослин. Отже, проблема раціонального використання й збереження водних ресурсів — першочергове завдання, яке стоїть перед суспільством. У водойми України щороку виливають приблизно 7,3 млн т забруднюючих речовин. Зберігати воду чистою — означає зберігати здоров'я, життя та красу довкілля. Статистика свідчить, що 80% хвороб є наслідком незадовільної питної води.
2.    Розгляд проблеми утворення кислотних дощів.
Кислотні дощі — це наслідок забруднення повітря. Джерелами більшості газів, що утворюють кислотні дощі, зазвичай є теплові електростанції та заводи, а також вихлопи автомобільних двигунів.  Викиди промислових підприємств та автомобільні вихлопні гази забруднюють повітря шкідливими речовинами, наприклад свинцем. Щодня від автомобілів у повітря потрапляє 800 тис. т оксиду Карбону, 1 тис. т свинцю. Більшість із 200 складових викидів автотранспорту отруйні як для людини, так і для організмів біосфери. У промислових районах за добу випадає понад 1 т пилу на 1 км територій, а в забруднених районах на 1 м2 — до 1 кг пилу та сажі.
Ці гази потрапляють в атмосферу, де розчиняються в крапельках води, утворюючи слабкі розчини кислот, що потім випадають на землю з дощем. Вони можуть підвищити кислотність вологи, що міститься в повітрі, в тисячу разів порівняно з нормою. Кислотні дощі спричиняють загибель риби та завдають шкоди лісам.
Перегляд фільму «Що таке кислотний дощ?»
V. Узагальнення знань 
Робота в групах
1 група «Запобігаємо забрудненню повітря»
2 група «Економимо воду» (учні пишуть на крапельках, потім формуємо загальне звернення «Збережемо природу разом»)
VI. Підсумок уроку.
Проблема раціонального використання води й збереження водних ресурсів – першочергове завдання, яке стоїть перед суспільством. Як говорить народна мудрість «Воду бережи, козаче, - і вона тобі віддячить» Майбутнє навколишнього середовища — це ваше майбутнє. Сьогодні в кожного з вас є можливість висловити свою думку щодо негативних змін у біосфері, які виникли через господарську діяльність людини.
Дякую учням за участь в підготовці матеріалів до уроку, оголошую оцінки.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати  параграфи підручника

Творчі завдання: написати звертання до жителів нашої планети з проблеми збереження води. Намалювати плакат «Бережіть біосферу!».
Урок 43.
Тема: Взаємодія води з оксидами. Поняття про гідрати оксидів: кислоти й основи
Мета: поглибити знання про оксиди, формувати поняття про кислотні, основні та несолетворні оксиди, визначити ознаки для класифікації оксидів; формувати вміння визначати можливість протікання реакцій взаємодії оксидів з водою та записувати їх рівняння; розглянути хімічні властивості води на прикладі її взаємодії з оксидами; розвивати вміння логічно мислити, висловлювати гіпотези, спостерігати та робити висновки; виховувати бажання здобувати знання

Хід уроку
I. Організаційний момент.    
Привітання, створення позитивного психологічного клімату,
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
·                    Дайте визначення поняттю «оксиди».
·                    Які елементи входять до складу оксидів?
·                    Де в природі трапляються оксиди?
·                    Що таке розчинник?
·                    Чи всі речовини добре розчиняються у воді?
ІII. Мотивація.
Мозковий штурм.
-Уявімо, що ви, присутні тут є жителями країни Хімляндії.
-Як Ви гадаєте, від якого слова походить назва Вашої країни?-Як поділяються речовини? -Які речовини називаються простими?-Як поділяються прості речовини? -Які речовини називаються складними?
Ми з Вами працюємо в дослідницькій лабораторії. І Ви – вчені з досвідом.Пам’ятайте про це.
Сьогодні вранці на подвір'ї королівського палацу з'явилась діжка з невідомою рідиною, на якій був надпис: Hydro. Зразок цієї речовини доставлено до нашої лабораторії. Перед Вами стоїть завдання – дослідити її.
-Як Ви гадаєте, з якою метою?…-Шановні вчені, в кого вже є якісь думки щодо даної речовини? Може хтось знає її назву українською мовою?…-Може комусь відома формула? -Це проста чи складна речовина?…-Зразки води знаходяться на ваших столах, опишіть цю речовину.…-Підсумуємо.
-Які властивості води Ви назвали? -А чи достатньо нашої обізнаності для повного висновку про речовину? -Про які властивості ще не згадували?…
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Вода – добрий розчинник.Вода – найпоширеніший розчинник серед існуючих у природі. Можна впевнено стверджувати, що вода є універсальним розчинником. Це не означає, що вона може розчиняти всі речовини, але вона розчиняє найбільшу кількість речовин.
2. Класифікація оксидів.
Як вам відомо, класифікація оксидів заснована не тільки на їх складі, але й на їх властивостях. За хімічними властивостями оксиди поділяють на солетворні та несолетворні, або байдужі. Несолетворних оксидів дуже мало, це - CO, SiO, NO, N20. Вони не утворюють солей.
Оксиди за складом класифікують на оксиди металів і оксиди неметалів. Дізнаємося, як вони ставляться до води.Демонстрація. Пам’ятайте правила техніки безпеки.
1.СаО + вода
Дану взаємодію Ви можете спостерігати коли гаситься вапно. Формула негашеного вапна СaO. Якщо у посудину з СaO долити води, то спостерігаеться хімічна реакція, яка супроводжується виділенням великої кількості тепла, від чого частина води перетворюється на пару, а грудочки СaO розсипаються.
 -Чи утворилась нова речовина?Це можна перевірити. Існують речовини за допомогою яких можна дізнатись чи утворилась нова речовина чи ні. Капнемо цієї речовини.…-Що Ви помітили?…-У нас утворилася нова речовина-Кальцій гідроксид (скорочено від гідрати оксидів).
Гідроксиди- це речовини,що складаються з металічних елементів і однієї або декількох гідроксильних груп ОН.Реакція,що відбулася- сполучення H2О+СаО =Ca(OH)2
2.  H2О+P2O5=
-Чи пройшла хімічна реакція ?
-Які ознаки хімічної реакції Ви спостерігали?
Запишемо рівняння реакції
H2P2Oскоротимо  на 2 і отримаємо: H2О+P2O5 = 2HPO3
-Давайте перевіримо чи утворилась нова речовина.
Для цього капнемо деяку речовину спочатку в воду, а потім у речовину після реакції.
-Як змінилося забарвлення?
-У нас утворилася нова речовина- кислота .
 Реакція,що відбулася- сполучення.
Речовини, з допомогою яких можна визначити інші речовини називають індикаторами.
Виконання лабораторних дослідів
3. Взаємодія води з кислотними оксидами.
При розчиненні фосфор (V) оксиду у воді утворюється нова речовина - фосфатна, або ортофосфатна, кислота. Якщо вода холодна, то утворюється метафосфатна кислота. Запишемо рівняння реакцій, щоб підтвердити наші дослідження:
Р205 + Н20 = 2НР03 холодна        Метафосфатна кислота
Р205 + ЗН20 = 2Н3Р04 гаряча     Ортофосфатна кислота
Під час взаємодії з водою багатьох оксидів неметалів також утворюються кислоти:
CO2 + H2O = H2CO3 Карбонатна кислота
SO3 + Н2O = H2SO4 Сульфатна кислота
Виникає запитання, чи всі оксиди неметалів розчиняються у воді, утворюючи кислоти? Ні, не всі. Наприклад, силіцій (IV) оксид Si02 (річковий пісок) у воді не розчиняється й кислоти у такий спосіб не утворює. Але це не означає, що силікатна кислота H2Si03 не існує. Вона може бути добута непрямим шляхом.
Висновок. Кислотні оксиди в результаті взаємодії з водою утворюють кислоти.
3. Взаємодія води з основними оксидами.
Так само, як кальцій оксид, сполучаються з водою й оксиди інших активних металів, наприклад оксиди Натрію, Літію, Барію:
Na20 + Н20 = 2NaOH  Натрій гідроксид
Li20 + Н20 = 2LiOH     Літій гідроксид
ВаО + Н20 = Ва(ОН)2 Барій гідроксид
Не всі оксиди металів безпосередньо реагують з водою. Більшість із них, наприклад CuO, Fe2O3, Аl2O3, з водою не взаємодіє. То, може, відповідні цим оксидам гідроксиди (основи) не існують? Існують, але їх добувають непрямим шляхом.
У реакцію з водою вступають лише ті оксиди, яким відповідають луги, тому висновки про можливість взаємодії можна зробити, користуючись таблицею розчинності.
Na2О + Н20 = 2NaOH  (або Na20 . Н20);
ВаО + Н20 = Ва(ОН)2 (або  ВаО . Н20).
CuО + Н20 = не взаємодіють, бо Cu(ОН)2 не розчиняється у воді.
V. Узагальнення.
1) Серед наведених формул вкажіть розчинні оксиди:
MgO, BaO, Na2O, CuO, CO2, SO3, K2O, N2O5, SiO2, CO, Li2O, MnO2.
2) Допишіть рівняння реакцій:
K2O + Н20 = …. SO2 + Н2O = ….  MgO + Н2O = ….
3) Виправте помилки в схемах реакцій:
9N2O5 + 2Н2O = 3НNO3    SiO + Н2O = Н2SiO2    FeO + Н2O = Fe(ОН)2   3Li2O + 2Н2O = 3LiОН
V. Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф підручника; виконати завдання:
а) напиши реакції, що відповідають вказаному перетворенню: C___CO2 ___ H2CO3
б) зазначити нерозчинні оксиди: барій оксид, силіцій (ІV) оксид, калій оксид, алюміній оксид, цинк оксид, натрій оксид, купрум (ІІ) оксид.
В) Скласти вірш або казку про воду, де будуть вказані властивості води (фізичні і хімічні).
VІ. Підсумки уроку.

-Сьогодні на уроці ми дослідним шляхом перевірили хімічні властивості води і виявили, що вода вступає в реакцію … Діти перелічують… -То чи досягли ми поставленої мети?Спасибі всім вченим за Ваше сумлінне відношення до поставленої задачі, декого можна преміювати 
Урок 42. Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Виготовлення розчину
Мета:
освітня: сформувати знання в учнів про способи вираження складу розчинів; ознайомити з поняттям «масова частка розчиненої речовини»; розширити знання  про кількісний склад розчину;
розвиваюча: розвивати навички обчислення кількісного складу розчину; приготування розчину; розвивати логічне мислення, вміння та навички працювати з додатковою літературою та текстом підручника;
виховна: виховувати самостійність, почуття  відповідальності за свої вчинки, бережне ставлення до здоров'я.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і набуття нових умінь
Методи і прийоми навчання: розповідь, пояснення, бесіда, інструктаж  (інформаційно-рецептивні); самоконтроль, закріплення набутих знань (репродуктивні), проблемно-пошуковий (постановка проблемного питання); навчально-дослідницький, самостійна робота учнів
Базові поняття: розчин, розчинник, розчинена речовина, масова частка розчиненої речовини 
Очікувані результати навчальних досягнень: 
 Учні повинні знати: кількісний склад розчину
 Учні повинні вміти: розраховувати масову частку розчиненої речовини; масу розчиненої речовини за відомою масовою часткою, масу та об’єм води для приготування розчину із заданою  масовою часткою
Розрахункові задачі:
Обчислення масової частки і маси розчиненої речовини в розчині
Демонстрація 16. Виготовлення розчинів
Лабораторний дослід № 5. Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин
Домашній експеримент № 4. Виготовлення водного розчину кухонної солі. 
Обладнання і реактиви: терези з різноважками, хімічний стакан, мірний циліндр, скляна паличка, ложечка для насипання речовин, дистильована вода, натрій хлорид (кристалічний) 
Структура уроку:
І. Організаційний етап 2 хв
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів 8 хв.
ІІІ.. Мотивація уроку. Вивчення нового матеріалу 17 хв.
 1. Кількісний склад розчину
 2. Масова частка розчиненої речовини в розчині
 3. Виготовлення розчину
ІV. Систематизація та узагальнення знань учнів 13 хв.
V. Домашнє  завдання 3 хв.
VІ. Підведення підсумків уроку 2 хв.
 Девіз: «Просто знати – це ще не все, знання потрібно використовувати»  
 (Гете)
Хід уроку
І. Організаційний етап
1.Взаємні вітання.
   Вітання учням, які прийшли після тривалої хвороби.
2. Перевірка готовності учнів до уроку.
 3. Фіксування відсутніх.
 4. Організація уваги учнів.
Створення ситуації успіху
Я рада знову зустрітися з вами. Бажаю вам всім  гарного настрою, легкого засвоєння нового цікавого та життєво необхідного  матеріалу.
II. Актуалізація опорних знань
1.  Прийом „Інтелектуальна розминка”
1) Які системи називаються розчинами?
2) З яких компонентів складаються розчини?
3) Чи є склад розчину постійним?
4) Скільки видів розчиненої речовини і розчинника може бути в розчині?
5) Який розчинник є універсальним?
2.  Для вивчення нової теми пригадаємо з курсів хімії та математики:
§     що таке відсотки?
§      як знаходять відсотки від числа і число за його відсотками?
§      для чого і як обчислюють масові частки хімічних елементів у сполуці;
3.  Індивідуальна робота учнів в робочих зошитах
Завдання 1
Визначити масові частки елементів в магній оксиді.
Дано:  
   МgО                                   Розв'язання
Масова частка елемента у складній речовині
Знайти:      1) Ar(Mg) = 24;   Ar(O) = 16;
W(Мg)-?    2) Mr (MgO) = 24+16=40;
W(О)-?       3) W(Мg) = 24:40 х 100% = 60%;
          W(О) = 16:40 х 100% = 40%  або W(О) = 100% - 60% = 40%
Відповідь: W(Мg) = 60%; W(О) = 40%
(учні самостійно виконують завдання в зошиті, один учень працює біля дошки)
Самоперевірка.
Деякі учні виконують  завдання по індивідуальним карткам.  (Додаток 1)
Ви добре  зрозуміли матеріал, пов'язаний з відсотками,  виконали запропоновані завдання. Ваші знання допоможуть нам  у вивченні нової теми.
III. Мотивація навчальної діяльності
Людина в своєму житті використовує дуже багато різних розчинів. У повсякденному житті нерідко виникає потреба приготувати той чи інший  розчин. Який же склад мають розчини? Як визначити кількості компонентів у розчині?
Відповіді на ці питання знайдемо, визначивши кількісний склад розчину.
Повідомлення теми та мети уроку.
IV. Формування нових знань
1.  Кількісний склад розчину
(Розповідь учителя)
Важливою характеристикою будь-якого розчину є його склад. Склад розчину можна описати з двох позицій: якісний і  кількісний. Вислів «розчин солі» дає уявлення про якісний склад розчину, тобто, про те з яких речовин складається даний розчин. Відносні кількості компонентів розчину можуть змінюватися в досить широких межах.
Проблемне питання.
Поміркуйте й висловіть припущення, який чинник визначає ці межі?
(Відповіді учнів)
Під час роботи з розчинами важливо знати їхній кількісний склад, зокрема масову частку розчиненої речовини. Цю важливу кількісну характеристику завжди зазначають на етикетках хімічних реактивів, харчових продуктів, лікарських засобів у формі розчинів.
Наведіть приклади з позначенням складу розчину.
(Відповіді учнів)
Хочу зазначити, що багато з вас спостережливі і вмієте уважно читати етикетки.
Кількісна характеристика зазначена на етикетках означає, наприклад,  масова частка йоду в його спиртовому розчині становить 5 %; масова частка амоніаку в його водному розчині - 10 %; масова частка оцтової кислоти у столовому оцті – 9 %, а масова частка гідроген пероксиду в його водному розчині - 3 % .
2.                    Масова частка розчиненої речовини в розчині
а) Пояснення вчителя
Склад розчину кількісно виражається співвідношенням кількості розчиненої речовини й розчинника. Розчин складається з розчиненої речовини та розчинника (для двокомпонентних систем), маса розчину являє собою суму мас розчиненої речовини та розчинника:
m(р-ну) = m (р. р.) + m (р-ка)
Масова частка розчиненої речовини у розчині позначається - W  (дубль-ве)
Масова частка розчиненої речовини - це фізична величина, що  дорівнює  відношенню маси компонента mр.р. до маси розчину m р-ну і визначається за формулами:
http://subject.com.ua/textbook/chemistry/10klas/10klas.files/image064.jpg
http://subject.com.ua/textbook/chemistry/10klas/10klas.files/image064.jpgimage27
 Масова частка — безрозмірна величина. Виражається у частках одиниці або відсотках. Наприклад, масова частка дорівнює 0,06, або 6 %. Так, запис «масова частка кислоти у водному розчині становить 15%», означає, що у 100г розчину  міститься кислоти 15%  і 85% води, а за масою 15 г кислоти і 85г води.
 Кількість розчиненої речовини, що міститься в даній кількості розчину або розчинника, називають його концентрацією.    
   б) Самостійна робота за текстом підручника.
Прийом «Точка зору»
Завдання. В підручнику прочитати  матеріал про масову частку розчиненої речовини і визначити, нову інформацію про розчини.
в) Визначення масової частки розчиненої речовини в розчині
Розв'язування задач
    Задача 1
Обчисліть масову частку розчиненої речовини в розчині, який утворюється  в результаті змішування 20 г цукру і 180 г води.
Алгоритм для обчислення масової частки розчиненої речовини (Додаток 2)
Дано:                                                     Розв'язання
m(цукру)=20 г                  1) Визначаємо масу розчину за формулою:
mО)=180 г                   m(р-ну) = m (р. р.) + m (р-ка)
Знайти:                                   m (р. цукру) = 20+180 = 200 (г)
W(цукру)-?                        2) Визначаємо масову частку цукру у розчині за формулою:     http://subject.com.ua/textbook/chemistry/10klas/10klas.files/image064.jpgimage27
                                             W(цукру) = 20 : 200 х 100;
                                              W(цукру) = 10%
                                               Відповідь: W (цукру)=10%
Задача 2
Визначити масу кухонної солі в розчині масою 120 г з масовою часткою солі 10%.
Дано:                                                     Розв'язання
m(р. солі)=120 г     Визначаємо масу розчиненої речовини у розчині:
W(солі)=10%       m(р.р.) =  m(р-ну) х W(р.р.) : 100%     
Знайти:                           m(солі) = 120 г х 10% : 100%  m(солі) = 12 г
m(солі) - ?                        Відповідь: m(солі) = 12 г     
Запам'ятайте! Важливо уважно читати етикетки на споживчих товарах.                                                                                           
      Не сплутайте, наприклад, столовий оцет, масова частка оцтової кислоти в якому не перевищує 9 %, з оцтовою есенцією в якій  масова частка оцтової кислоти в ній становить 40 %. Помилкове вживання оцтової есенції замість столового оцту може спричинити важкі хімічні опіки органів травлення.
3.  Виготовлення розчину.
(Пояснення, демонстрація)
а) Повторення  правил техніки безпеки під час проведення хімічного експерименту - приготування розчинів
(Не можна брати реактиви руками, обережно працювати зі скляним посудом, стежити, щоб приготовлені розчини не потрапили на одяг, шкіру, в очі) (Колективне обговорення)
Для виготовлення розчину з певною масовою часткою розчиненої речовини необхідно:
1) речовина, яку  розчиняють;
2) розчинник;
3) посуд для виготовлення розчину (хімічний стакан, колба, мірний циліндр);
4) ложечка для насипання речовин;
5) скляна паличка для перемішування розчину (прискорити розчинення речовини);
6) терези, різноважки;
7) мірний циліндр
8) за необхідності фільтрувальний папір, лійка, ступка з товкачиком
  Щоб приготувати розчин необхідно провести обчислення маси розчиненої речовини та розчинника, потім визначити об’єм розчинника. На терезах зважити масу розчиненої речовини, мірним циліндром відміряти певний об’єм розчинника. Розчинену речовину висипати у хімічний стакан, долити розчин-ник. Для прискорення розчинення суміш перемішати скляною паличкою. Перед виготовленням розчинів тверді речовини зазвичай подрібнюють. За потреби (поясніть, коли вона виникає) готовий розчин фільтрують.
Демонстрація 16. Виготовлення розчинів.
Задача №2. Виготовити 20 г розчину кухонної солі (натрій хлориду) з масовою часткою розчиненої речовини 5%.
План виготовлення розчину
Послідовність роботи
Обчислення
1.               Обчислюємо масу кухонної солі
m(солі) = 20 х 0, 05 = 1 г
2.               Обчислюємо масу  та об’єм  розчинника (дистильованої води)
а) m (р-ка) = m(р-ну) - m (р. р.)
m ( H2O )= 20-1=19 (г)
б) р ( Н2 О) = 1г/мл
V(H2O)= m:р=19г:1г/мл=19мл
3.               Зважуємо на терезах 1 г  солі і висипаємо у хімічний стакан (колбу) місткістю  100 мл
    Послідовність виготовленя розчину. фото               http://shkola.ua/web/uploads/book/21/images/YB7RqW9Z.jpg             
4.               Мірним циліндром відміряємо 19 мл дистильованої води і обережно по скляній паличці для перемішування виливаємо її у хімічний стакан з сіллю
     Послідовність виготовленя розчину. фото               http://shkola.ua/web/uploads/book/21/images/YB7RqW9Z.jpg
5. Для прискорення розчинення суміш перемішуємо скляною паличкою

   http://shkola.ua/web/uploads/book/21/images/YB7RqW9Z.jpg

У хімічних лабораторіях навчальних закладів порції твердих речовин зважують на терезах із погрішністю (для навчальних цілей) не більш 0,1-1 г. У хімічних і фармацевтичних лабораторіях використовують високоточні електронні терези. Розчинення здійснюють у чистому посуді, який не взаємодіє з розчином.
Виготовлення розчинів потребує точності, акуратності й попереднього проведення правильних математичних розрахунків. Усі ці якості та вміння знадобляться вам не лише  під час виконання лабораторних дослідів по приготуванню розчинів, а й у повсякденному житті.
Запам'ятайте! Тривале й неправильне зберігання може призвести до псування розчину аж до повної непридатності - появи пластівців і каламуті, зміни кольору й складу, тощо.
V. Узагальнення й систематизація знань
Завданння 1.  Прийом «Практична теорія»
Для успішного виконання лабораторного досліду по приготуванню розчинів дайте відповіді на питання:
1.  Пригадайте й назвіть послідовність дій, які необхідні для виготовлення водного розчину речовини.
2.  Поясніть, чому для виготовлення розчинів у лабораторії застосовують дистильовану воду?
3.  Поясніть: а) для чого подрібнюють тверді речовини перед виготовленням розчину;
б) яку операцію треба виконати раніше - відбір порції твердої речовини чи її подрібнення?
Завдання 2
Прочитати в підручнику інструкцію до лабораторного досліду № 5 і виготовити  запропонований розчин
Лабораторний дослід №5
«Виготовлення водних розчинів із заданими масовими
частками розчинених речовин» (Зразок)
1.  Правила техніки безпеки під час проведення хімічного експерименту
2.  Виготовити розчин
І варіант.  Виготовити розчин масою  40 г  кухонної солі  з масовою часткою розчиненої речовини 5%.
ІІ варіант. Виготовити розчин масою  50 г  цукру з масовою часткою розчиненої речовини 8%.
Розв'язання
І варіант
Дано:                                                     Розв'язання
m(р. солі) = 40 г          m(р.р.) =  m(р-ну) х  W : 100%                 
W(солі) = 5%            1)   Визначаємо масу кухонної солі 
Знайти:                        m(солі) =  40 х  5 : 100%                                           
 m(солі) - ?                         m(солі) =  2 г 
                                          2) Визначаємо масу    води  m(H2O)=m(р-ну )-m(р.р.)
                                                 m(H2O)=40 -2=38 (г)
V(НО) - ?                 3) Визначаємо об’єм води    V = m:ρ;   ρ(НО) = 1 г/м
V(НО) = 38г : 1 г/мл  V(НО) = 38 мл Відповідь: m(солі) =  2 г;  V(НО) = 38 мл
ІІ варіант
Дано:                                                     Розв'язання
m(р. цукру) = 50 г          m(р.р.) =  m(р-ну) х  W : 100%                 
W(цукру) = 8%            1)   Визначаємо масу цукру
Знайти:                        m(цукру) =  50 х  8 : 100%                                           
 m(цукру) - ?                    m(солі) =  4 г                                                      
 V(НО) - ?                 2) Визначаємо масу води m(H2O)= m(р-ну )-m(р.р.) mО) = 50 - 4 = 46 (г)  3) Визначаємо об’єм води V =m:ρ;   ρ(НО) = 1 г/м V(НО) = 46г : 1 г/мл  V(НО) = 46 мл Відповідь: m(цукру) = 4 г; V(НО) =46
Прийом «Перетвори інформацію на знання»
Вибрати правильне твердження.
1.   Масова частка розчиненої речовини - це:
А Відношення маси розчину до маси розчиненої речовини;
Б Відношення маси розчинника до маси розчину;
В Відношення маси розчиненої речовини до маси розчинника;
 Г Відношення маси розчиненої речовини до маси розчину.
2.  Масову частку розчиненої речовини позначають літерою:
А  m;      Б w;      В Mr;      Г Ar.
3.  Масову частку розчиненої речовини виражають у:
А  Грамах;    Б Відсотках;    В Градусах;    Г Літрах;
VІ.  Домашнє завдання
Вивчити відповідний § підручника; виконати завдання;
Провести домашній експеримент№ 4. Виготовлення водного розчину кухонної солі. Виготовити розчин масою 150 г з масовою часткою кухонної солі 22%.
Випереджальне завдання підготувати презентацію «Розчини у нашому житті»
VІІ. Підведення підсумків уроку
На сьогоднішньому уроці ми навчилися обчислювати масову частку і масу розчиненої речовини в розчині та ознайомилися з правилами виготовлення розчину.
Прийом «Стисло про головне»
Додатки
Додаток 1
Картка № 1
Визначити у якій сполуці масова частка Купруму більша: купрум (І) оксиді чи купрум(ІІ) оксиді.


Картка № 2
Масові частки Сульфуру та Оксигену в сульфур оксиді становлять відповідно 40 і 60%. Визначити формулу цього оксиду.