понеділок, 18 квітня 2016 р.

Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема: 3    Урок: 51
Тема: Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин
Мета: формувати уявлення про способи орієнтування тварин, хомінг і міграцію тварин, розвивати логічне мислення, уяву, пам’ять, вміння учнів проводити спостереження за поведінкою тварин та аналізувати її, виховувати культуру спілкування, виховувати любов до живих істот
Обладнання і матеріали: відеофрагменти фільму «Птахи», карти міграційних шляхів тварин.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хоч півсвіту обійдеш, обійдеш, обійдеш,
Краще дому не знайдеш, не знайдеш, не знайдеш...
Пісенька трьох поросят з мультфільму

Хід уроку
І. Організація класу
Розминка «Епіграф». Як уривок пісеньки з казки «Троє поросят» пов’язаний з темою нашого уроку? Чи знаєте ви, що означає англійське слово «home»? (Дім)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Біологічний диктант - закінчіть речення, вставте пропущені слова (кожне речення — 1 бал).

1. Учені, які зробили внесок у розвиток етології: Ніколас Тінберген, ________.
2. Етологія - це наука, що вивчає ________.
3. Інстинкти належать до ________ поведінки.
4. Цілеспрямоване сприйняття та опис поведінки тварини називають ________.
5. Етограма - це реєстрація ________. 
6. У гніздо пташки під час вивчення знакових стимулів поклали не  справжнє яйце, а його
7. Ссання молока малям теляти є поведінкою ________.
8. Научінням називають зміну індивідуальної  ________.
9. Кожен вид птахів має свою особливу форму гнізда; гніздування належить до ________.
10. Левеня в складі прайду вперше прийшло до водойми; воно п'є воду, повторюючи дії родичів. Таке научіння належить до ________.
11. Якщо першим об'єктом, який рухається, каченя бачить людину, то воно слідуватиме за нею. Це закарбування в пам'яті називають ________.
12. У клітці птахів стоїть годівниця з отвором, через яку птах може дістати корм, але зробить він це після багаторазових повторів за допомогою методу ________.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Відео про перельоти птахів з фільму «Птахи».
2. Прийом «Здивуй! Зацікав!».
Вправні навігатори.
Морські зелені черепахи пливуть відкладати яйця в те саме місце, де з'явились на світ. Наприклад, бразильська популяція зеленої супової черепахи пливе від берегів Південної Америки до невеликого острова Вознесіння в Атлантичному океані, який віддалений від материка на 2 тисячі кілометрів. Щоб його знайти, вона повинна враховувати силу течії, вітер та інші чинники.
Вправну навігаційну систему мають і лососеві риби, які долають течію, пороги гірських річок, щоб повернутися саме туди, де з'явились на світ. Найімовірніше, вони орієнтуються за запахами води, але сам механізм точно не з'ясовано.
Складна система орієнтації і в європейського вугра. Він пливе на нерест в Атлантичний океан, а потім личинка протягом трьох років мігрує із Саргасового моря в Атлантичному океані назад до озер Європи.
У повітрі працюють інші навігаційні системи, тут мало допоможе нюх. Так, у птахів вроджений «пташиний компас» допомагає орієнтуватися під час перельотів і також під час повернення додому (хомінг). До складної системи орієнтації птаха входять як здатність орієнтуватися по Сонцю та зорях, так і здатність відчувати магнітне поле Землі.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Формування нових знань, умінь і навичок
Способи орієнтації тварин у просторі з використанням різних органів чуття; таксиси як примітивні реакції стосовно чинника (у молюсків, червів тощо); ехолокація ультразвуками (у кажанів, китоподібних) та за відлунням звуків (метелики, птахи); хомінг - інстинкт повернення додому (у голубів та інших птахів, у ссавців тощо); міграції (на нерест у риб; у пошуках корму в копитних, китоподібних, кажанів тощо; для розмноження - у черепахи, для гніздування - у птахів тощо).
Однією з найпростіших форм просторової орієнтації є таксис - спрямований рух тварини стосовно якогось чинника. Таксис буває позитивний і негативний.
Однією з найдосконаліших навігаційних систем є ехолокація, за якої тварина видає високочастотні звукові сигнали й виявляє предмети за відлунням, що відбивається від них.
Здатність тварини за певних умов вертатися зі значної відстані на свою ділянку проживання має назву «хомінг», або «інстинкт повернення додому». Найяскравіше інстинкт повернення додому проявляється у голубів. Люди тривалий час використовували голубів для листування. За багато сотень років було створено породу поштових голубів, яким властивий дуже високий рівень хомінгу. Альбатроси, завезені від гніздової території за 2000-6000 км, повертаються до своїх гнізд, пролітаючи в середньому по 200-500 км на день.
Періодичне переміщення тварин між середовищами життя, що істотно відрізняються і просторово віддалені одне від одного, має назву «міграції». Міграція тварин - періодичне переміщення тварин «туди і назад» між суттєво відмінними середовищами життя. Міграції можуть бути сезонними (наприклад, переліт птахів або кажанів) та добовими - протягом одного дня (наприклад, вертикальні міграції дрібних ракоподібних у товщі океану: вранці - до освітленої прогрітої сонцем поверхні води, де багато корму, вночі - на глибину). Для здійснення активної міграції тварині необхідне біологічне відчуття часу та напрямку.Міграції відмічені в різноманітних груп тварин. Найбільш відомими мігруючими тваринами є птахи і риби.
VІ. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
1. Вправа «Шерлок Холмс»: учні в парах складають запитання за вивченим матеріалом для інших учнів класу.
2. Робота з термінами: таксис, хомінг, міграція, міграційні шляхи.
3. Презентація міні-проектів учнів «Міграції тварин».
4. Дати відповіді на запитання:
1. Назвіть тварин, здатних до ехолокації.
2. Чому вони використовують для цього ультразвук?
3. Яке явище називають хомінгом?
4. Чим він зумовлений?
5. Що таке міграція тварин?
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Вивчити конспект, опрацювати §
2.      Біологічний словник: таксис, хомінг, міграція, міграційні шляхи.
VІІІ. Підсумок уроку
Підбиття підсумків з використанням вправи «Снігова грудка»: слово (поняття), речення, запитання. Наприклад:
Перельоти птахів.
Учені схиляються до думки, що птахи орієнтуються під час перельотів за рельєфом місцевості, Сонцем та зорями і навіть магнітною силою Землі.
Чи є птахи, які на зиму прилітають в Україну?
Що вам сподобалося на уроці? Якi виникли запитання?
Цікаво!
* Гнізда гімалайських саланганів цілком складаються із загустілої слини цих птахів. Вони є відомим делікатесом китайської кухні. їх уживають у їжу під назвою «ластівчині гнізда».
* Гуахаро - великий (розміром з курку) довгокрилий нічний птах. Поширений на півночі Південної Америки, де мешкає в лісах з великими печерами. Птах здійснює сезонні кочівлі, переміщуючись від печер, де він розмножується, у пошуках фруктових дерев. Нині більшість печер, де гніздяться гуахаро, перебувають під охороною в національних парках. Раніше, зокрема в Болівії, місцеве населення вільно полювало на цих птахів у печерах заради їх смачного й жирного м'яса.
* Лабораторні дослідження показують, що кажан з розмахом крил 40 см може пролетіти в повній темряві крізь сітку з вічком 14*14 см з нейлонових ниток завтовшки всього 80 мкм.

* Риби-слоники для орієнтування в просторі, пошуку корму й виявлення хижаків використовують власне електромагнітне поле, яке генерують особливими м'язами.

Немає коментарів:

Дописати коментар