вівторок, 9 лютого 2016 р.

Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 2    Урок: 43
Тема: Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин
Мета: формувати поняття про симетрію як відображення способу життя; розглянути способи пересування тварин; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, пам’ять, та увагу; уміння спостерігати, аналізувати; виховувати бажання здобувати зоологічні знання
Обладнання: таблиці «Опорно-рухові системи тварин», «Способи пересування тварин»
Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку
Хтось стрибає, хтось пливе,
Хтось літає, хтось повзе...
І. Організаційний момент
Розминка «Епіграф»: назвіть тварин, які пересуваються способами, згаданими в епіграфі.
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Повідомлення учнів про способи пересування тварин.
Плазування властиве тваринам, які не мають кінцівок (черви, деякі риби, безногі ящірки, змії). Завдяки скороченню мускулатури тулуба тіло тварини вигинається, відштовхуючись від ґрунту чи води.
Ходіння, біг, стрибання, плавання, махальний політ є наслідком скорочення м’язів, що спричинює рух кінцівок, якими тварини відштовхуються від ґрунту, води чи повітря. (політ комах пов’язаний з роботою крил, які не є кінцівками.)
Реактивний політ спостерігається в морських та прісноводних тварин, які живуть у товщі води. Тварина, стискуючи тіло, виштовхує з нього струмінь води в один бік, а сама (за законом фізики), наче ракета, летить у протилежний.
Основою руху тварин є зміни форми клітин, що відбуваються завдяки скороченню волокон всередині клітин. Клітини, в яких розміщуються такі скоротливі волокна, дістали назву м’язові. Пучки цих клітин — м’язи — прикріплюються до скелетних структур організму й утворюють його мускулатуру. Звичайно, переміщення тварин залежить від роботи багатьох м’язів. Наприклад, плавання риб — це робота м"язів тулуба, що допомагають відштовхуватися від води (так роблять вугрі), м’язів хвостового плавця (як у більшості риб) і м’язів кінцівок — плавців, якими риба загрібає, наче веслами.
ІІІ. Мотивація учіння
1. Міні-вікторина. Уявіть змагання зі стрибків у висоту серед ссавців. Людина посяде в ньому почесне п’яте місце. На четвертому буде антилопа, на третьому - кенгуру, на другому - пума. Хто посяде перше місце з результатом 6 метрів? (дельфін)
2. Пригадаймо будову тіла гідри або медузи, їх м'язові клітини не утворюють м'язів, а розташовуються у внутрішньому шарі тіла тварини. Форму їх тілам забезпечує вода в кишковій порожнині, а у медузи ще й драглиста речовиною між зовнішнім та внутрішнім шарами клітин. При скороченні стінок парасольки медузи з-під купола виштовхується вода, завдяки чому медуза ривками пересовується вперед. Такий спосіб руху має назву реактивного.
3. Пригадаймо, черви гак само, як і кишковопорожнинні належать до м'якотілих тварин і не мають твердого скелету. У різних типів червів м'язи розташовуються у шкірно-м'язовому мішку по-різному: вздовж тіла та кільцями. Тому й рухаються ці тварини у різний спосіб.
 Кільчасті черви мають під шкіряною оболонкою декілька шарів м'язів: кільцевих і поздовжніх. Будова м'язових шарів повторюється з сегменту в сегмент. Почергове скорочення кільцевих і поздовжніх м'язів у сегментах забезпечує пересування кільчака в середовищі. Підтримує органи тіла і шкірно-м'язовий мішок рідина в порожнині тіла, вона виконує в кільчаків роль скелету.
4. Вам вже відомо, що черевоногі й двостулкові молюски мають специфічний орган пересування - мускульну ногу. Ковзаючи підошвою ноги, черевоногі пересуваються дном водоймищ і стеблами рослин. Двостулкові витягують ногу вперед, закріплюються за її допомогою у ґрунті, а потім підтягують до неї тіло. У головоногих молюсків нога видозмінена у специфічні органи руху: воронку та щупальця. Головоногі пересуваються у реактивний спосіб, засмоктуючи у мантійну порожнину і з силою виштовхуючи воду. Такий спосіб руху забезпечує їм швидкість плавання до 50 км/год.
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок
Найважливішою характеристикою будови тіла тварин є симетричність — властивість організму складатися із частин, які дзеркально повторюються і розташовані уздовж уявної площини, що проходить крізь тіло. Тип симетрії визначає не лише загальну будову тіла, а й можливість розвитку систем органів тварини.
Якщо тіло тварини можна уявно поділити на дві половини, праву та ліву, то таку тварину називають двобічносиметричною. Цей тип симетрії властивий переважній більшості видів тварин, а також людині.
Якщо тіло тварини можна уявно поділити не однією, а кількома площинами симетрії (уявними дзеркалами) на рівні частини, то таку тварину називають радіально-симетричною. Цей тип симетрії трапляється значно рідше. Радіально-симетричні тварини мають простішу будову, ніж двобічносиметричні. Вони ведуть переважно сидячий спосіб життя, пересуваються повільно — переповзанням. У таких тварин відсутні високорозвинені органи чуття та складні системи органів. Незначна їх рухливість, пасивний спосіб життя не сприяють розвитку систем органів і вдосконаленню нервової регуляції організму.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
1. Назвіть тварин, яким притаманна радіальна симетрія тіла. З чим це пов'язано?
Радіальна симетрія притаманна примітивним тваринам, які ведуть прикріплений спосіб життя, повільно повзають або повільно плавають у воді. Спосіб життя та здатність до активного руху впливають на зовнішній вигляд тіла тварини та тип його симетрії.
2. Які ви знаєте способи переміщення тварин у водному, наземному, повітряному та ґрунтовому середовищі? Наведіть приклади мешканців різних середовищ і вкажіть їхній спосіб пересування.
• У наземному середовищі способами пересування є ходіння (кіт, корова), стрибання (коник-стрибунець, жаба, горобець), лазіння (мавпа, панду, білка), біг (кінь, собака).
•  У водному середовищі пересування — це плавання (риби, качки, крокодили) та повзання або ходіння по дну (ракоподібні, кріль), реактивний рух (головоногі молюски, медузи).
•  У ґрунтовому середовищі тварини пересуваються завдяки різним способам риття (кріт, черв'яга – земноводна тварина , дощовий черв'як).
•  У повітряному середовищі способами переміщення є планеруючий (змії, птахи) і активний політ (птахи, комахи)
3. Чи може тварина використовувати різні способи переміщення? Доведіть це на прикладах.
Так, наприклад, комахи на землі бігають, у повітрі літають; вовки на землі бігають, у воді плавають; гадюки на суші повзають, у воді пливуть.
4. Назвіть особливості здобування їжі і захисту від ворогів у тварин з радіальною симетрією.
5. Назвіть три ознаки, що відрізняють спосіб життя радиально-симетричних тварин від двобічносиметричних.
6. Поясніть, що називають гідростатичним скелетом.
7. За допомогою чого рухаються черви різних типів?
8. Як влаштовані ноги членистоногих?
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.    Вивчити конспект
2.    Підготувати повідомлення про покриви тіла риб, амфібій, рептилій, птахів і ссавців.
ІХ. Підсумок уроку
Підбиття підсумків з використанням вправи «Шерлок Холмс»: учні в парах з використанням підручника складають запитання для учнів класу.

Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.
Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 1    Урок: 42
Тема: Практична робота № 5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин
Мета: поглибити знання про особливості опорно-рухових систем хребетних тварин; навчити учнів, знаходити риси подібності і відмінності; розвивати вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, порівнювати скелети хребетних тварин; виховувати культуру поведінки, провадити краєзнавчий підхід у вивченні тварин, виховувати бажання здобувати зоологічні знання
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок
Обладнання: таблиці «Скелет риб», «Скелет амфібій», «Скелет рептилій», «Скелет птахів», «Скелет ссавців», лінійки
Хід уроку
Краще один раз побачити, ніж сто разів почути.
Прислів'я
І. Організаційний момент
Розминка «Епіграф». Як згадане прислів’я стосується практичної роботи?
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Бесіда  1. Які тварини мають зовнішній скелет, а які — внутрішній?
Зовнішній скелет мають членистоногі, молюски; внутрішній – хордові.
2. З яких основних частин складається скелет хребетних тварин?
У хордових тварин внутрішній скелет складається із хрящової і кісткової сполучних тканин. М'язи до кісток прикріплюються таким чином, що кістки, з'єднані завдяки суглобам, можуть рухатись одна відносно одної, унаслідок цього рухається і все тіло.
3. Що входить до складу скелета хребетних тварин?
До складу скелета усіх хребетних тварин входять: осьовий скелет (хребет, який складається з хребців, всередині хребта є канал, в якому міститься спинний мозок), скелет кінцівок і череп.
Термінологічне лото (на картках написано терміни і поняття з теми «Опора і рух». Учні витягують картку та пояснюють термін).   Панцир, шкірно-м’язовий мішок, кістка, хребет, череп, кіль, цівка.
ІІІ. Мотивація учіння
 Практичне творче домашнє завдання-спостереження (скелет риби, кістка птаха, кістка свині) — демонстрація і звіт про проведене спостереження.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Застосування нових знань, умінь й навичок
Виконання практичної роботи
Тема: Практична робота № 5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин
Мета: розглянути скелети різних представників хребетних тварин, знайти риси подібності і відмінності
Обладнання і матеріали: лінійки, малюнки скелетів хребетних тварин, скелети риби, жаби, ящірки, птаха, ссавця.
ХІД РОБОТИ:
1. Розгляньте скелет кісткової риби. Зверніть увагу на скелет голови (череп), скелет тулуба (хребет), плавців і поясів парних плавців (грудних і черевних). Позначте їх на малюнку. Якої форми череп у риби? З яких відділів він складається? Як побудовано хребет, яка його довжина? З яких відділів він складається? Яка роль парних плавців у рухах риб?
2. Розгляньте скелет жаби. Знайдіть скелет голови (череп), скелет тулуба (хребет), парних кінцівок та їхніх поясів. Позначте їх на малюнку. Як кінцівки сполучаються з тулубом? Яка довжина хребта? З яких відділів він складається? Які головні ускладнення будови скелета жаби порівняно зі скелетом риби. Із чим це пов’язано?
3. Розгляньте скелет ящірки. Знайдіть його відділи: скелет голови (череп), скелет тулуба (хребет і грудна клітка), парних кінцівок та їхніх поясів. Позначте їх на малюнку. Яка форма і довжина хребта ящірки? З яких відділів він складається? Із чим пов’язана така будова хребта? Як розміщені кінцівки рептилій? Які головні ускладнення будови скелета ящірки порівняно зі скелетом жаби, із чим це пов’язано?
4. Розгляньте будову скелета птаха. Знайдіть його відділи: скелет голови (череп), скелет тулуба (хребет і грудна клітка), парних передніх кінцівок (крила), задніх кінцівок та їхніх поясів. Позначте їх на малюнку. Яких видозмін зазнав скелет передніх кінцівок птаха порівняно з ящіркою? Із чим це пов’язано? Які особливості будови скелета тулуба птаха порівняно з ящіркою? Із чим це пов’язано? Порівняйте будову скелета задніх кінцівок птаха та їхніх поясів порівняно з ящіркою. Поясніть причину цих відмінностей.
5. Розгляньте будову скелета ссавця. Знайдіть відділи скелета: скелет голови (череп), скелет тулуба (хребет і грудна клітка), парних кінцівок та їхніх поясів. Позначте їх на малюнку. До скелета якої дослідженої вами тварини найбільш подібний скелет ссавця? Із чим це пов’язано? У якої дослідженої вами тварини мозковий відділ черепа має найбільший об’єм? Із чим це пов’язано
6. Отримані під час роботи знання та практичні навички оформіть у вигляді таблиці.
Група хребетних тварин
 Особливості будови скелета
7. Зробіть висновки, як будова скелета хребетної тварини залежить від способу життя тварини. У ряду кісткова риба — жаба — ящірка — птах — ссавець визначте ускладнення в будові їхніх скелетів.
ДЛЯ ДОПИТЛИВИХ І КМІТЛИВИХ  1. У китоподібних відсутні задні кінцівки. Але інколи народжуються дитинчата з недорозвиненими задніми кінцівками. Чим це можна пояснити?
2. Порівняйте особливості польоту комах і птахів, а також особливості будови їхньої опорно-рухової системи. 3. Як ускладнювався скелет хребетних тварин у процесі історичного розвитку?
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Прочитати §
2.      Підготувати повідомлення про способи пересування тварин.
VІІІ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Які виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.
Дайте відповіді на запитання:
1. У яких амфібій три, а у яких чотири відділи хребта? Наведіть приклади таких тварин.
У безхвостих (жаби, ропухи) 3 відділи, у хвостатих (саламандри, тритони, черев'яги) – 4.
2. Чи у всіх тварин при наявності ребер є грудна клітка? Обґрунтуйте свою відповідь.
Грудна клітка є у плазунів, птахів, ссавців, такі тварини мають ребра та легеневе дихання.
3. Пристосуванням до якого способу життя є наявність грудної клітки та двох пар кінцівок з пальцями?
Наземного.
4. Пристосуванням до якого способу переміщення є розвиток кіля і видозміна кисті передніх кінцівок?
До активного польоту.
5. Які особливості будови скелету є спільними для всіх класів хребетних тварин?
До складу скелета усіх хребетних тварин входять: осьовий скелет (хребет, який складається з хребців, всередині хребта є канал, в якому міститься спинний мозок), скелет кінцівок і череп.
6. Чим схожі і чим відрізняються скелети амфібій і плазунів?
Мають хребет, скелет кінцівок та череп. Проте у амфібій менше відділів, нема ребер, грудної клітки, череп складається, в основному, із хрящової тканини.
7. Чим схожі і чим відрізняються скелети рептилій і птахів?
Мають хребет, скелет кінцівок та череп, однакову кількість відділів, ребра, грудну клітку, череп складається з кісткової тканини. Проте у птахів у кістках є порожнини, зрощені кістки черепа та хребці, кіль, перша пара кінцівок має менше пальців і видозмінена у крила.
8. Чому у ссавців добре розвинені мозковий і лицьовий відділи черепа?

Там розміщені розвинуті органи чуття та мозок.
Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 2    Урок: 41

Тема: Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи
Мета: формувати загальні уявлення про опорно-рухові системи безхребетних тварин і види скелетів тварин; розглянути способи пересування тварин; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, пам’ять, та увагу; уміння спостерігати, аналізувати; виховувати культуру оформлення письмових робіт, бажання здобувати зоологічні знання
Обладнання: таблиці «Опорно-рухові системи тварин», фрагменти фільму «Зооолімпіада»
Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку
Хребет - «вісь» і опора тіла тварини
І. Організаційний момент
Розминка «Епіграф». Що таке хребет? Прочитайте і висловіть свої думки.
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Самостійна робота з тем: «Дихання», «Кровообіг», «Виділення».
1. Дайте визначення понять:
Газообмін - _________________
Незамкнена кровоносна система - _________________
Нирки це - _________________
2. Назвіть систему органів комахи, зображеної на малюнку, та її складові.
 
3. Порівняйте кровоносні системи риб і птаха. Знайдіть спільне та відмінне.
4. Назвіть систему органів павука, зображену на малюнку, позначену буквою М, та вкажіть її функцію.
ІІІ. Мотивація учіння
1. Взаємоопитування «Бумеранг» за матеріалами домашнього завдання (особливості опорно-рухової системи безхребетних тварин).
2. Вправа «Знайди зайве».
Череп, хребет, черепашка, ключиця.
Хребець, плавець, цівка, кіль.
Мушля, панцир, шкірно-м’язовий мішок, кістка.
3. Міні-вікторина. Уявіть змагання зі стрибків у висоту серед ссавців. Людина посяде в ньому почесне п’яте місце. На четвертому буде антилопа, на третьому - кенгуру, на другому - пума. Хто посяде перше місце з результатом 6 метрів? (дельфін)
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок
Функції опорно-рухової системи — це підтримання певної форми тіла, захист внутрішніх органів, переміщення тіла в просторі. Основу опорно-рухової системи складають скелет (пасивна частина) і скелетні м'язи (активна частина).
Види опори – гідроскелет, черепашка, зовнішній (екзоскелет) і внутрішній скелети (ендоскелет). 
Зовнішній скелет складається з органічних і неорганічних речовин, але найчастіше є комбінованим: основа може бути з органічної речовини, яка надає скелету еластичності, а мінеральні включення або шари надають скелету жорсткості і міцності.
Тварини   Характеристика опори
Коралові поліпи (кишковопорожнинні)          Зовнішній вапняковий скелет мають або малорухомі, або сидячі тварини, більшість м'язів практично не зв'язані зі скелетом
Круглі черви        Гідроскелет. Функцію скелета виконує багатошарова кутикула, а опорно-рухову систему – шкірно-м'язовий мішок порожнини
Черевоногі і двостулкові молюски       Зовнішній скелет у вигляді вапнякової мушлі, де зв'язок із нею мають м'язи для захисту тіла від небезпеки (у двостулкових молюсків — це м'язи-замикачі, а у черевоногих — спеціальний м'яз, що втягує тіло в мушлю)
Головоногі молюски       гідростатичний скелет (насичені водою м'які тканини)
Членистоногі       Почленований зовнішній скелет для активного руху - хітинова кутикула, просякнута вапном, до внутрішньої поверхні зовнішнього скелета окремих члеників прикріплюються м'язи, що дають змогу тварині здійснювати складні рухи і досить швидко пересуватися. Політ комах здійснюється завдяки крилам, які є виростами зовнішнього скелета (кутикули) і до яких кріпляться потужні м'язи. Зовнішній скелет – це захист і опора   Недоліки зовнішнього скелета :
- не росте разом із твариною (за виключенням молюсків).
- обмежує розмір тварин (навіть легкий зовнішній скелет має певну вагу)
Внутрішній скелет складається з хрящової і кісткової сполучних тканин. У всіх хордових тварин внутрішній скелет. Скелет хребетних тварин складається з таких частин: осьовий скелет, скелет кінцівок і череп.    Переваги внутрішнього скелета:
- росте разом із твариною, а його розміри і вага можуть бути значно меншими, ніж розміри і вага інших органів;
- тварини можуть мати великий розмір.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
1. Робота з термінами: зовнішній і внутрішній скелет, радіальна та двобічна симетрія тіла, хребет, череп, кіль, цівка, активний і пасивний політ.
2. Заповнення таблиці «Логікон». Логікон «Опорно-рухові системи тварин»

1         
Черевоногі молюски       
3         
Амфібії           
Рептилії        
6
Зовнішній скелет - міцна хітинова кутикула       
2
Внутрішній скелет (кістковий)   
Внутрішній скелет (хрящовий і кістковий)
5         
Внутрішній (кістковий) легкий
Панцир закінчується хвостовим плавцем        
Черепашка (мушля) спірально закручена, асиметрична 
Череп, хребет, скелет плавців. До тулубових хребців кріпляться ребра 
4         
Череп, хребет, грудна клітка, дві пари кінцівок        
Череп, хребет, дві пари кінцівок - перша пара крила, стопа видозмінена на цівку, грудина має виріст - кіль
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати §§ 33, 34, виконати творче практичне завдання-спостереження (за бажання):
1.              Смажену чи варену рибу відділіть від кісток. Розгляньте всі вибрані кістки скелета риби, порівняйте з малюнком підручника.
2.              Попросіть у дорослих стегнову кістку курки (качки, гуски). З їхньою допомогою надпиліть кістку. Спробуйте в місці надпилу зламати її чи зігнути. Розгляньте внутрішню будову кістки птаха. Чим вона заповнена?
3.               За наявності свинячої чи телячої кістки спробуйте повторити аналогічне спостереження (як із кісткою птаха). Чим заповнена кістка ссавця? Яка з кісток міцніша: куряча чи свиняча?
ІХ. Підсумок уроку
Підбиття підсумків з використанням вправи «Шерлок Холмс»: учні в парах з використанням підручника складають запитання для учнів класу.
Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.
Інформація для допитливих.
Швидкість хребетної тварини під час бігу здебільшого залежить від довжини кінцівок. При цьому часто під час бігу тварина спирається не на всю стопу, а на пальці (більшість хижих ссавців). Копитні тварини взагалі опираються на кінці пальців, які вкриті копитами.

Скелет птахів надзвичайно легкий: наприклад, скелет фрегата з розмахом крил 2 метри важить усього 110 грамів, це навіть менше, ніж важить пір'я цього птаха.
Дата:
Хімія   Клас: 7  Тема: 2   Урок: 32
   Тема. Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню
   Мета:
·         сформувати поняття про реакцію розкладу та каталізатор на прикладі реакцій добування кисню; ознайомити учнів із добуванням кисню в промисловості, методиками визначення та збирання кисню,
·         розвивати пізнавальний інтерес,
·         виховувати самостійність.
   Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва; лабораторний штатив із тримачем і лапкою, спиртівка, пробірки, газовивідна трубка, кристалізатор, скіпка, штатив для пробірок, вата,  гідроген пероксид, манган(ІУ) оксид, вода.
   Базові поняття та терміни: Оксиген, кисень, гідроген пероксид, каталізатор, реакція розкладу
   Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
1. Описати методи одержання кисню в промисловості.
2. Описати методи одержання кисню в лабораторії.
3. В чому полягає суть електролітичного методу? Напишіть рівняння реакції. Через воду пропускають електричний струм, під дією якого вона розпадається на водень та кисень: 2H2O ел. струм22
4. Які умови потрібні для того, щоб одержати кисень методом розкладання повітря? Цей метод ґрунтується на використанні різниці температури кипіння газів, з яких складається повітря.
5. Охарактеризуйте спосіб добування кисню в лабораторії:
а) Розклад калій перманганату.
2KMnO4= K2 MnO 4 +  MnO2  +O2  ↑
б) Розклад оксидів важких металів.
Оксиди важких металів розкладаються під дією температури: g0 = 2Нg + O2
в) Розклад гідроген пероксиду.
Розклад гідроген пероксиду відбувається швидше в присутності манган(ІУ)оксиду.
          MnO2                                                                                           
 2Н202 →2Н20 + 02↑
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Встановіть відповідність:
   Формули оксидів:                                             Назви оксидів:
   1   Р2О5;                                                   А   фосфор (ІІІ) оксид;
   2   СаО.                                                   Б   фосфор (V) оксид;
                                                                   В   кальцій оксид.
2. Скласти формули речовин за їх назвами:
-          калій оксид; - фосфор (V) оксид;  - алюміній оксид;
IV. Мотивація навчальної діяльності
Розв’язати задачу: Порівняти яка з речовин важча кисень чи повітря?
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок
1.Способи збирання кисню
Існує два методи збирання кисню: метод витіснення повітря та метод витіснення  води.
а) метод витіснення повітря Кисень важчий від повітря, отже посудину-приймач слід тримати дном донизу. Кисень буде опускатися на дно посудини витісняючи повітря, що міститься в ній.
б)  метод витіснення води. Посудину-приймач заповнюють водою по вінця. Закривають та перевертають догори дном. Опустивши отвір посудини у кристалізатор з водою, її відкривають під водою. Вода тримається у посудині. Знизу через трубку надходить кисень, який піднімається вгору, виштовхуючи воду.
Описание: image1Збирання кисню методом витіснення води    






 
3.Виявлення
Кисень підтримує горіння. Тому тліюча скіпка спалахує, щойно стикається з киснем.
Демонстрація.Виявлення кисню.
Опустимо тліючу скіпку в пробірку заповнену зібраним у попередньому досліді киснем. Скіпка спалахне.
Демонстрація Збирання кисню витісненням води
 Складаємо прилад:
                                                                       Невелику кількість калій перманганату поміщуємо на дно пробірки. У верхню частину пробірки закладаємо шматочок вати для того, щоб у процесі розкладу частина речовини не потрапила до збірника. Пробірку закриваємо гумовою пробкою в газовивідною трубкою й закріплюємо на штативі, а потім потроху нагріваємо. У пробірці приймачі збирається кисень. Коли пробірка наповниться киснем її закриваємо не виймаючи із води. Дістаємо та ставимо у штатив для пробірок.
VІІ. Узагальнення й систематизація знань
1. Встановіть відповідність:                               Назви оксидів:
   1   Сu2O;                                                      А   сульфур (VІ) оксид;
   2    SO2.                                                              Б   купрум (І) оксид;
                                                                        В   купрум (ІІ) оксид.
2. Розставте коефіцієнти у схемах хімічних рівнянь, виберіть з них реакції розкладу та сполучення:
а) H2+N2=NH3;     б)Ca+H3PO4=Ca3(PO4)2+H2;        в)O2+H2O+NO2=HNO3;            г)H2O=H2+O2.
Встановіть послідовність у зростанні масових часток газів, компонентів повітря:
   А   аргон;   Б   азот;   В   вуглекислий газ;   Г   кисень.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Прочитати §
2.      П.             с.
ІХ. Підсумок уроку

Що вам сподобалося на уроці? Якi виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.
Дата:
Хімія   Клас: 7  Тема: 2   Урок: 31
Тема. Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Демонстрації. Добування кисню з гідроген пероксиду.
Мета:  формувати поняття про реакцію розкладу та каталізатор на прикладі реакцій добування кисню; ознайомити учнів із добуванням кисню в промисловості, розвивати пізнавальний інтерес, виховувати самостійність.
   Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва; лабораторний штатив із тримачем і лапкою, спиртівка, пробірки, газовивідна трубка, кристалізатор, скіпка, штатив для пробірок, вата,  гідроген пероксид, манган(ІV) оксид, вода.
Тип уроку: комбінований

Хід уроку
I.                   Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Фронтальна бесіда.
Розкажіть про історію відкриття кисню?
Охарактеризуйте поширення Оксигену в природі.
Охарактеризуйте склад та будову молекули кисню.
Охарактеризуйте фізичні властивості кисню.
ІІІ. Актуалізація опорних знань                  
Бесіда                         
Як кисень утворюється в природі? (У процесі фотосинтезу)
Важчий чи легший за повітря кисень? (Важчий.)
Чи розчиняється кисень у воді?(Практично не розчинний)
Чи здатний  кисень горіти? (Кисень лише підтримує горіння)
IV. Мотивація навчальної діяльності
Пригадайте алгебраїчний запис 2а*2в=2(ав). Цифра «2» у хімічному рівнянні: 2Na+ Сl 2=2NaCl   є коефіцієнтом. Хоча ця формула 2NaCl не взята в дужки, але розуміти її потрібно так само, як і 2(NaCl)
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок
1.Одержання кисню в промисловості.
Розповідь учителя. У промисловості кисень одержують електролізом води та з повітря              
а) електролітичний метод
Через воду пропускають електричний струм, під дією якого вона розпадається на водень та кисень: 2H2O ел. струм22
Для того, щоб вода проводила електричний струм до неї додають інші речовини (луги або сульфати лужних металів).
б) розділення повітря
Цей метод ґрунтується на використанні різниці температури кипіння газів, з яких складається повітря.
Спочатку зріджують повітря. Для цього його сильно стискають (100-200 атм.), а після цього різко знижують тиск. Внаслідок цього повітря сильно охолоджується й переходить у рідкий стан (при температурі -192 °С).  Рідке повітря переганяють у ректифікаційній колоні. Оскільки азот кипить при -196 °С, а кисень - при -183 °С, із рідкого повітря спочатку відганяється азот, а потім кисень.
2. Одержання кисню в лабораторії
Розповідь учителя.
У лабораторії кисень одержують у невеликих кількостях. Для цього використовують речовини, які легко розкладаються з виділенням кисню незалежно від того, зустрічаються вони в природі чи добуті штучно. Для одержання кисню в лабораторії використовують термічно нестійкі оксиди, солі й інші речовини.
а) Розклад калій перманганату.
Розповідь вчителя. 
2KMnO4= K2 MnO 4 +  MnO2  +O2  ↑
б) Розклад оксидів важких металів.
Оксиди важких металів розкладаються під дією температури: g0 = 2Нg + O2
в) Розклад гідроген пероксиду.
Розклад гідроген пероксиду відбувається швидше в присутності манган(ІУ)оксиду.
          MnO2                                                                                           
 2Н202 20 + 02↑
Демонстрація. Добування кисню з гідроген пероксиду.
У пробірку наливається невелика кількість (2-3 мл) 3—5%-го розчину гідроген пероксиду. За кімнатних умов з розчину гідроген пероксиду повільно виділяється кисень. Потім за тих самих умов демонструється дія каталізатора: у пробірку поміщається невелика кількість манган(ІУ) оксиду. При цьому спостерігається сильне виділення кисню.
Речовини, які змінюють швидкість реакції (збільшують або зменшують її), але самі при цьому не витрачаються, називаються каталізаторами.
Демонстрація Збирання кисню витісненням води
 Складаємо прилад:
Невелику кількість калій перманганату поміщуємо на дно пробірки. У верхню частину пробірки закладаємо шматочок вати для того, щоб у процесі розкладу частина речовини не потрапила до збірника. Пробірку закриваємо гумовою пробкою в газовивідною трубкою й закріплюємо на штативі, а потім потроху нагріваємо. У пробірці приймачі збирається кисень. Коли пробірка наповниться киснем її закриваємо не виймаючи із води. Дістаємо та ставимо у штатив для пробірок.
г) Розклад індійської (або чилійської) селітри
Розповідь учителя
Кисень виділяється під час нагрівання селітри:
    2КNO3 = 2КN02 + 02
3 .Реакції розкладу Розповідь учителя з елементами бесіди. Крім того, що в результаті всіх раніше розглянутих реакцій виділяється кисень, вони мають ще одну спільну ознаку (яку?),(відповіді учнів): в лівій частині рівняння записана одна речовина, а в продуктах - декілька. Реакції, в результаті яких з однієї складної речовини утворюються декілька інших речовин (простих або складних), називаються реакціями розкладу.
VІІ. Узагальнення та систематизація знань
Бесіда.
1. Яким чином одержують кисень в лабораторії?
2. Яким чином кисень одержують в промисловості?
3. Які речовини називають каталізаторами?
4. Де в повсякденному житті ми стикаємося з дією каталізаторів?
5. Які реакції називають реакціями розкладу?                                                         
Виконання вправи. Нітратна кислота має формулу HNO3. Під дією світла вона розкладається. При цьому утворюються такі речовини: вода, кисень, газ бурого кольору NO2. Напишіть рівняння реакції.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.                                          Прочитати §
2.                                          П.             с.
ІХ. Підсумок уроку

Що вам сподобалося на уроці? Якi виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.