вівторок, 9 лютого 2016 р.

Дата:
Хімія   Клас: 7  Тема: 2   Урок: 31
Тема. Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Демонстрації. Добування кисню з гідроген пероксиду.
Мета:  формувати поняття про реакцію розкладу та каталізатор на прикладі реакцій добування кисню; ознайомити учнів із добуванням кисню в промисловості, розвивати пізнавальний інтерес, виховувати самостійність.
   Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва; лабораторний штатив із тримачем і лапкою, спиртівка, пробірки, газовивідна трубка, кристалізатор, скіпка, штатив для пробірок, вата,  гідроген пероксид, манган(ІV) оксид, вода.
Тип уроку: комбінований

Хід уроку
I.                   Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Фронтальна бесіда.
Розкажіть про історію відкриття кисню?
Охарактеризуйте поширення Оксигену в природі.
Охарактеризуйте склад та будову молекули кисню.
Охарактеризуйте фізичні властивості кисню.
ІІІ. Актуалізація опорних знань                  
Бесіда                         
Як кисень утворюється в природі? (У процесі фотосинтезу)
Важчий чи легший за повітря кисень? (Важчий.)
Чи розчиняється кисень у воді?(Практично не розчинний)
Чи здатний  кисень горіти? (Кисень лише підтримує горіння)
IV. Мотивація навчальної діяльності
Пригадайте алгебраїчний запис 2а*2в=2(ав). Цифра «2» у хімічному рівнянні: 2Na+ Сl 2=2NaCl   є коефіцієнтом. Хоча ця формула 2NaCl не взята в дужки, але розуміти її потрібно так само, як і 2(NaCl)
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок
1.Одержання кисню в промисловості.
Розповідь учителя. У промисловості кисень одержують електролізом води та з повітря              
а) електролітичний метод
Через воду пропускають електричний струм, під дією якого вона розпадається на водень та кисень: 2H2O ел. струм22
Для того, щоб вода проводила електричний струм до неї додають інші речовини (луги або сульфати лужних металів).
б) розділення повітря
Цей метод ґрунтується на використанні різниці температури кипіння газів, з яких складається повітря.
Спочатку зріджують повітря. Для цього його сильно стискають (100-200 атм.), а після цього різко знижують тиск. Внаслідок цього повітря сильно охолоджується й переходить у рідкий стан (при температурі -192 °С).  Рідке повітря переганяють у ректифікаційній колоні. Оскільки азот кипить при -196 °С, а кисень - при -183 °С, із рідкого повітря спочатку відганяється азот, а потім кисень.
2. Одержання кисню в лабораторії
Розповідь учителя.
У лабораторії кисень одержують у невеликих кількостях. Для цього використовують речовини, які легко розкладаються з виділенням кисню незалежно від того, зустрічаються вони в природі чи добуті штучно. Для одержання кисню в лабораторії використовують термічно нестійкі оксиди, солі й інші речовини.
а) Розклад калій перманганату.
Розповідь вчителя. 
2KMnO4= K2 MnO 4 +  MnO2  +O2  ↑
б) Розклад оксидів важких металів.
Оксиди важких металів розкладаються під дією температури: g0 = 2Нg + O2
в) Розклад гідроген пероксиду.
Розклад гідроген пероксиду відбувається швидше в присутності манган(ІУ)оксиду.
          MnO2                                                                                           
 2Н202 20 + 02↑
Демонстрація. Добування кисню з гідроген пероксиду.
У пробірку наливається невелика кількість (2-3 мл) 3—5%-го розчину гідроген пероксиду. За кімнатних умов з розчину гідроген пероксиду повільно виділяється кисень. Потім за тих самих умов демонструється дія каталізатора: у пробірку поміщається невелика кількість манган(ІУ) оксиду. При цьому спостерігається сильне виділення кисню.
Речовини, які змінюють швидкість реакції (збільшують або зменшують її), але самі при цьому не витрачаються, називаються каталізаторами.
Демонстрація Збирання кисню витісненням води
 Складаємо прилад:
Невелику кількість калій перманганату поміщуємо на дно пробірки. У верхню частину пробірки закладаємо шматочок вати для того, щоб у процесі розкладу частина речовини не потрапила до збірника. Пробірку закриваємо гумовою пробкою в газовивідною трубкою й закріплюємо на штативі, а потім потроху нагріваємо. У пробірці приймачі збирається кисень. Коли пробірка наповниться киснем її закриваємо не виймаючи із води. Дістаємо та ставимо у штатив для пробірок.
г) Розклад індійської (або чилійської) селітри
Розповідь учителя
Кисень виділяється під час нагрівання селітри:
    2КNO3 = 2КN02 + 02
3 .Реакції розкладу Розповідь учителя з елементами бесіди. Крім того, що в результаті всіх раніше розглянутих реакцій виділяється кисень, вони мають ще одну спільну ознаку (яку?),(відповіді учнів): в лівій частині рівняння записана одна речовина, а в продуктах - декілька. Реакції, в результаті яких з однієї складної речовини утворюються декілька інших речовин (простих або складних), називаються реакціями розкладу.
VІІ. Узагальнення та систематизація знань
Бесіда.
1. Яким чином одержують кисень в лабораторії?
2. Яким чином кисень одержують в промисловості?
3. Які речовини називають каталізаторами?
4. Де в повсякденному житті ми стикаємося з дією каталізаторів?
5. Які реакції називають реакціями розкладу?                                                         
Виконання вправи. Нітратна кислота має формулу HNO3. Під дією світла вона розкладається. При цьому утворюються такі речовини: вода, кисень, газ бурого кольору NO2. Напишіть рівняння реакції.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.                                          Прочитати §
2.                                          П.             с.
ІХ. Підсумок уроку

Що вам сподобалося на уроці? Якi виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар