четвер, 16 березня 2017 р.

Тема:  Урок:  Дата:             
Тема: Повітря – суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря
Мета: сформувати в учнів знання про хімічні явища, їх ознаки. горіння, гниття; формувати вміння ілюструвати свої відповіді дослідами і прикладами; розвивати спостережливість, логічне мислення, пам’ять; виховувати прагнення досліджувати хімічні явища і намагатися їх пояснити
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка присутності учнів на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Розгадайте ребус і визначте, що будете вивчати на уроці.

ребусиребусиребусиребусиребусиребуси 

(Повітря)
ІV. Мотивація учіння
Проведіть спостереження: «Скільки часу людина може жити без повітря?»
   Глибоко вдихніть й утримуйте повітря протягом 30 секунд (скільки зможете).
  Як кожен з вас почував себе наприкінці експерименту?. Сформулюйте висновок.   Повітря людині потрібне для ___________.
V. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
VІ. Формування нових знань, умінь та навичок учнів
http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/krutenyuk/prirodoznavstvo/image017.jpgНавколо Землі є спеціальна повітряна оболонка. Її ще часто називають Повітряним океаном. В цього океану немає берегів, він починається від поверхні Землі й поступово переходить у Космос, у нескінченість. Він складається з повітря і є дуже легким та безбарвним. Але ми його не бачимо, адже воно прозоре. Кожний день, кожну годину, хвилину, самі цього не помічаючи, ми „купаємося ” в ньому. І перехожі на вулицях, і тварини, рослини, і навіть будинки та машини „купаються ” в ньому. Повітря є повсюди:  на вулиці, у кімнаті, в землі,  у воді. Будь яке місце на Землі заповнене повітрям.
      Складається повітряний океан із суміші газів: азоту, кисню, вуглекислого газу. Повітря також містить водяну пару, маса якої постійно змінюється. Крім основних газів, у повітрі є домішки.

Знайдіть в тексті інформацію про склад повітря. Доповніть речення.
Повітря – це суміш газів,що утворюють повітряну оболонку: ______, _______, _______. Повітря також містить ________ пару та різні _______.
VІІ. Узагальнення знань, умінь і навичок
Продемонструйте наочно, з чого складається повітря.
• Намалюйте в зошиті 78 синіх кружечків та поясніть, що вони позначають? (Азот, який міститься у повітрі).
• Домалюйте 21 червоний кружечок. Що вони позначають? (Кисень, який міститься у повітрі).
• Додайте один кружечок іншого кольору та поясніть, що він позначає ? (Суміш
вуглекислого газу, водяної пари й інертних газів).
• Глибоко вдихніть, затримайте дихання на півхвилини та видихніть. Повітря, яке ви видихнули, має вже інший склад.
Ви спожили з нього частину кисню, а натомість видихнули вуглекислий газ та
http://tgotcij.net.ua/images/022314_2246_1.jpgводяну пару. Цей процес можна проілюструвати таким чином: заберіть три-чотири блакитні кружечки та замініть їх трьома-чотирма кружечками інших кольорів.
Висновок. Азот, кисень, вуглекислий газ, водяна пара та інертні гази є природними складовими частинами чистого повітря. Вони містяться у повітрі у такій пропорції, яку ми відтворили за допомогою 100 кольорових кружечків.
Пригадайте та назвіть за схемою властивості повітря. Ми продовжуємо вивчення його властивостей .
Поспостерігайте досліди, що демонструють властивості повітря.
( Досліди проводить вчитель).
Дослід 1. Чи проводить повітря тепло?
Візьмемо дві склянки з гарячою водою. Виміряємо температуру води в них. Одну склянку накриємо більшою банкою. А іншу залишимо відкритою. Через деякий час знову виміряємо температуру води в обох склянках.
 - Чому температура води в обох склянках тепер стала різною?(Вода у склянці, що накрита, охолоне повільніше. Це відбувається тому, що повітря, яке міститься між банкою і склянкою з гарячою водою,зберігає тепло).
Дослід 2. Що відбувається з повітрям при нагріванні й охолодженні.
  На банку одягнемо  гумову рукавичку. Поставимо банку у гарячу воду. Що відбувається?
 -         Чому рукавичка надулась?
Опустимо банку у холодну воду.
-         Чому рукавичка здулась? 
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.Вивчити відповідний параграф підручника.
2.Описати хімічні явища, які зустрічаються у вашому повсякденному житті.
ІХ. Підсумки уроку
Що вам сподобалося на уроці?
Які виникли запитання?


Тема: Властивості ґрунту. Догляд за ґрунтом
Мета: ознайомити школярів із властивостями ґрунту, поняттям «деградація ґрунту», видами забруднення ґрунту та способами його захисту; формувати навички роботи в групі, розвивати критичне та логічне мислення учнів, відпрацьовувати навички пошукової діяль­ності на уроці; виховувати дбайливе ставлення до ґрунту.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Земля дивовижно родюча. (Тацит Публій Корнелій)
Якщо людина володіє землею, земля володіє людиною. (Ралф Уолдо Емерсон)
Земля дає всім людям такі дивні речі, а під кінець отримує від них такі викиди в обмін. (Волт Вітмен)
Хід уроку
§ I.   Організаційний момент
§ II.  Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Учням пропонується скласти запитання з вивченої на уроці теми та поставити його товаришу по парті. Учень, який отримав запитання, має право поставити запитання у відповідь.
— Що вам відомо про ґрунт?
III. Засвоєння нових знань
Властивості ґрунту.
1-ша група. Родючість ґрунту.
Найважливішою властивістю ґрунту є родючість — сукупність властивостей, які обумовлюють життєдіяльність рослинних організмів. Саме ця властивість відрізняє ґрунт від гірської породи і робить його основним засобом сільськогосподарського виробництва та об’єктом застосування.
Родючість є здатністю ґрунту задовольняти потреби рослин в елементах живлення, волозі, повітрі, а також забезпечувати умови їхньої нормальної життєдіяльності для створення ними більшого врожаю. Родючість ґрунту безпосередньо залежить від кількості гумусу (перегною) в ньому. Згадаймо, у якому виді ґрунту найбільше перегною? (Чорноземі.). Чим більше гумусу, тим темнішим буде колір ґрунту
Також для ґрунтів характерні водні властивості, такі як водопроникність, водопіднімальна, випаровувальна та водоутримуюча здатності.
Водопроникністю називають здатність ґрунту пропускати за одиницю часу певну кількість води з верхніх шарів у нижні.
Водопроникність ґрунту залежить від механічного складу і структури ґрунту. Піщані ґрунти найшвидше пропускають воду, найповільніше — глинисті.
Водопіднімальна здатність — це властивість ґрунту піднімати воду капілярами з нижніх шарів у верхні. Швидкість і висота піднімання води залежить від щільності ґрунту: чим більше щільний ґрунт, тим гірше піднімається вода. У глинистих ґрунтах вода піднімається повільно, але на більшу висоту, в піщаних — швидше, але на меншу висоту.
Випаровувальна здатність — це властивість ґрунту випаровувати воду. Згадаємо, що випаровування — це перехід води з рідкого стану в газоподібний (стан водяної пари), а це призводить до втрати її з ґрунту. Найбільше на процес випаровування впливає наявність тепла.
Водоутримуюча здатність — це властивість ґрунту утримувати в собі воду. Чим більший вміст води, тим нижча водоутримуюча здатність, відповідно під час зменшення кількості води водоутримуюча здатність швидко зростає.
Вбирна здатність ґрунту — це властивість ґрунту вбирати й утримувати різні речовини. Радянський ґрунтознавець та агрохімік К. Гедройц виділив п’ять видів вбирної здатності ґрунту: механічну, біологічну, хімічну, фізичну та фізико-хімічну.
Механічна вбирна здатність — це вбирання і затримування ґрунтом твердих частинок у своїх порах подібно до фільтру.
Біологічне вбирання зумовлюється процесами життєдіяльності рослин і мікроорганізмів, які поглинають важливі для себе елементи.
Хімічна вбирна здатність ґрунту пов’язана з утворенням у ньому важкорозчинних хімічних сполук, які завдяки цьому утримуються.
Фізична вбирна здатність відбувається за рахунок поглинання ґрунтом молекул речовин завдяки силам тяжіння.
Фізико-хімічна, або обмінна, вбирна здатність зумовлена наявністю в ґрунті розчинів певних речовин.
Згадаємо, що ще є у ґрунті, окрім води? Повітря. Отже наявність повітря у ґрунті також обумовлює його властивості.
Повітропроникність ґрунту — це здатність ґрунту пропускати крізь себе повітря. Проникність ґрунту для повітря обумовлена лише розміром отворів між частками ґрунту і не залежить від їх кількості.
Вода або лід, що заповнюють пори ґрунту, витісняють із них повітря і перешкоджають його проникненню в ґрунт.
2)  Догляд за ґрунтом, охорона ґрунтівПід час виступів учнів та розповіді вчителя учні заповнюють таблицю «Як захистити ґрунт».
Ґрунт є одним із найбільших багатств нашої планети. Тому його слід зберігати та оберігати, робити все можливе задля підтримання його родючості.
Вплив природних факторів або діяльності людини можуть призводити до погіршення властивостей ґрунту, його деградації.
Деградація ґрунтів — це погіршення корисних властивостей та родючості ґрунту внаслідок впливу природних чи антропогенних (діяльності людини) факторів.
Найчастіше до деградації ґрунтів призводить ерозія. Згадаймо, якою вона буває. (Водна, вітрова або повітряна.)
Для боротьби з водною ерозією на схилах у гірських районах, на височинах застосовують терасування (штучну зміну поверхні схилів).
Найефективнішим засобом захисту ґрунту від ерозії є ліс. Великі дерева з потужною кореневою системою і трав’яна рослинність, корені яких утворюють складне сплетіння, «міцну сітку», у яку захоплюють ґрунт. Ліс затримує дощову і снігову воду, перешкоджаючи тим самим утворенню поверхневого стоку.
Також великого значення набувають лісосмуги, які захищають ґрунти від водної та вітрової ерозії. Лісосмуги захищають від посухи та суховіїв.
Окрім деградації ґрунти постійно забруднюються.
Забруднення ґрунту — це потрапляння у ґрунт різних хімічних речовин, токсикантів (отруйних речовин), відходів сільського господарства, промислового виробництва, комунально-побутових підприємств у розмірах, що перевищують їх звичайну кількість, яка необхідна для участі в біологічному кругообігу ґрунтових екологічних систем.
Основні види забруднення ґрунтів: неорганічними відходами і викидами, важкими металами, радіоактивними речовинами, екскрементами тварин, засолення, забруднення пестицидами, мінеральними добривами.

1.   Забруднення неорганічними відходами і викидами.
Неминучим результатом сучасної цивілізації є нагромадження твердих відходів і викидів на заселених площах. До них належать мінеральні відходи або відкладення пустої породи поблизу діючих шахт, промислові, міські (господарські, торгові) і сільські відходи, викиди та сміття.
Вважається, що нині все населення земної кулі утворює 8–16 мільйонів тонн сміття на добу або приблизно 3–6 мільярдів тонн на рік.
У результаті людської діяльності утворюються відходи та викиди, які представлені продуктами різних технологічних процесів: метали, металоїди, хімічні речовини (кислоти, солі, основи), мул станцій з очищення відходів, мінеральний пил, зола, хімічний шлам, шлаки, скло, кераміка тощо. Також до них належать відходи та викиди внаслідок будівництва, благоустрою населених пунктів тощо.
Унаслідок забруднення ґрунтів відходами змінюється їх структура, руйнуються деякі мінерали. Такі явища негативно впливають на життєдіяльність ґрунтових мікроорганізмів, тварин і рослин, на родючість ґрунтів.
Основними способами захисту ґрунту від такого забруднення є розподіл сміття (папір, поліетилен, скло тощо), вторинне використання сировини, зменшення кількості пакувань (одноразові пакети, одноразовий посуд тощо).

2.   Забруднення важкими металами.
На теперішній час у природі налічується 78 важких металів.
Найчастіше ґрунти забруднюються такими важкими металами, як залізо, марганець, мідь, кобальт, ртуть, свинець, цинк, молібден, кадмій та ін.
Дуже часто важкі метали містяться у ґрунтах у незначних кількостях і не спричиняють шкоди. Проте їх концентрація у ґрунті може збільшуватись за рахунок вихлопних газів транспортних засобів, вивезення в поле мулу станцій очисних вод, зрошення стічними водами, відходів, залишків і викидів під час експлуатації шахт і промислових майданчиків, внесення фосфорних та органічних добрив, застосування пестицидів тощо.
Надлишок цих елементів призводить до захворювань рослин і може викликати їх загибель.
Важкі метали можуть потрапляти у ґрунт різними шляхами. Наприклад, значна кількість свинцю надходить до ґрунту з природних та антропогенних джерел. До перших належать дим лісових пожеж, морські солі, метеоритний пил, а до других — згорання етилового бензину, інших видів палива, інсектициди (хімічні речовини для боротьби зі шкідниками), розорювання земель тощо.
До дієвих заходів боротьби з таким забрудненням ґрунтів належать видалення поверхневого забрудненого шару ґрунту, покриття його незабрудненим шаром не менше ніж 30 см, який би виключав переміщення металів із ґрунту в рослини. Інколи також застосовують деякі рослини, які осаджують і знешкоджують надлишок важких металів у ґрунті.
Одними з прийомів боротьби із забрудненістю ґрунтів важкими металами є вапнування і внесення органічних добрив (гній, торф, компости).
Також велику роль у виведенні важких металів відіграють зелені насадження. Наприклад, висаджування вздовж автомагістралей суцільної смуги з глоду та клена польового знижує вміст свинцю в овочах, які вирощують у цій зоні, на 30–50 %.

3.   Забруднення радіоактивними речовинами.
Радіоактивні елементи — це хімічні елементи, всі ізотопи яких радіоактивні (технецій, прометій, полоній і всі наступні за ним елементи в періодичній системі елементів). Більшість радіоактивних елементів належать до рядів урану і торію.
До радіоактивних елементів, які можуть забруднювати ґрунт і є найбільш небезпечними, належать 140Ва, М4Са, 238U, 95U й особливо елементи з тривалим періодом розкладу, як, наприклад, 137Сз (50 років) і 90Sr (27 років).
Зазвичай потенційними джерелами радіоактивного забруднення можуть бути аварії або нещасні випадки на атомних станціях. Проте іонізуюче випромінювання існує у природі та існувало раніше. Це пов’язано із космічною радіацією, яка заповнює усі міжзіркові й міжгалактичні простори.
У 50–80-х роках ХХ ст. найбільшим джерелом радіоактивного забруднення ґрунтів було випробування атомних бомб, у 1986 році — аварія на Чорнобильській АЕС, у 2011 році — аварія на АЕС «Фукусіма-1».
У ґрунті, особливо в його верхньому шарі, концентруються радіоактивний стронцій (90Sr) і цезій (l37Cs), звідки вони потрапляють у рослини або тварини.
Боротьбу з радіоактивним забрудненням в Україні зараз ведуть спеціальні підрозділи Міністерства з надзвичайних ситуацій.

4.   Забруднення екскрементами тварин.
Екскременти тварин, і птахів у тому числі, завдяки високому вмісту поживних елементів (фосфор, калій, мікроелементи) та органічної речовини з давніх-давен вважаються цінним добривом. Проте внесення їх у надмірних кількостях призводить до порушення механізму перетворення і може погіршити властивості ґрунту. Згадаємо, які властивості притаманні ґрунту. (Водопроникність, вбирна здатність, випаровувальна здатність, вологоємкість, повітроємкість, родючість ґрунту.)
Водночас з основними поживними елементами, які містять екскременти, у ґрунт потрапляють і накопичуються у токсичних концентраціях інші сполуки, які негативно впливають на ґрунт і рослини.
Враховуючи вищесказане, основними заходами охорони ґрунтів від забруднення екскрементами тварин є нормоване використання органічних добрив в оптимальних кількостях.

5.   Засолення.
Під засоленням розуміють надлишковий вміст у кореневмісному шарі ґрунту солей, які є шкідливими для розвитку сільськогосподарських культур. До солей, які мають отруйний вплив на рослини, належать NaCI, CaCI2, Na2SO4, MgSO4, NaHCO3, Na2CO3, CaSO4, CaCO3.
Засолення буває первинне і вторинне. Первинне засолення ґрунтів є природним і обумовлене такими чинниками, як глибина і мінералізація ґрунтових вод, гранулометричний склад, будова і складення ґрунту, водообмін, кліматичні умови тощо.
Вторинне засолення ґрунтів обумовлене виробничою діяльністю людини і виникає внаслідок ненормованого зрошення та відсутності природного або штучного дренажу.
Для того щоб запобігти виникненню або зменшити засолення ґрунтів, необхідно застосовувати комплекс заходів, які включають дренаж, планування, капілярну та експлуатаційну промивку ґрунтів, вирощування рослин, які є культурами-освоювачами після капітального промивання тощо.

6.   Забруднення пестицидами.
Пестициди — це хімічні засоби боротьби зі шкідливими організмами: комахами (інсектициди), грибковими захворюваннями (фунгіциди), бур’янами (гербіциди) тощо.
Застосування пестицидів перш за все спрямоване на зменшення шкідливих організмів і підвищення врожайності сільськогосподарських культур. Проте вони мають і негативний бік — у результаті хімічних обробок гинуть не лише шкідливі організми, а й багато корисних видів.

Одним із шляхів вирішення проблеми забруднення ґрунту пестицидами є удосконалення їх асортименту. Для запобігання накопичення стійких пестицидів у ґрунтах необхідно ширше чергувати пестициди з урахуванням їх властивостей для різних ґрунтово-кліматичних зон.
Знизити отруйність залишків гербіцидів можуть також внесені у ґрунт різні речовини, які впливають на гербіциди. Такий вплив, наприклад, має активоване вугілля.

7.   Забруднення мінеральними добривами.
Добрива — це неорганічні та органічні речовини, які застосовують у сільському господарстві для підвищення врожайності культурних рослин. Вони бувають мінеральними (або хімічними), органічними та бактеріальними (штучне внесення мікроорганізмів із метою підвищення родючості ґрунтів).
На теперішній час сільське господарство базується на широкому використанні мінеральних добрив як основного засобу підвищення родючості ґрунту й одержання високих урожаїв. Однак надмірне, недостатньо обґрунтоване використання мінеральних добрив призводить до забруднення ґрунту, а також до накопичення їх у продовольчих товарах, кормах, поверхневих і підґрунтових водах.
Забруднення мінеральними добривами можна контролювати нормою добрив на одиницю площі, співвідношенням поживних елементів для окремих культур, строками і способами внесення тощо.
2.  Фізкультхвилинка.
§ IV. Закріплення нового матеріалу
1.  Фронтальне опитування.
— Які властивості має ґрунт?
— Якими дослідами можна підтвердити ці властивості?
— Що таке деградація ґрунту?
— Які види забруднення ґрунту існують?
— Як можна захистити ґрунт?
2.  Самостійна робота (тестування).
Учитель роздає учням картки з тестовими завданнями, учні самостійно їх розв’язують на окремих аркушах. (Роздавальний матеріал.)
3.  Взаємоперевірка.
Учні обмінюються аркушами з виконаною самостійною роботою й під диктовку вчителя перевіряють роботу товариша. Після перевірки роботи підраховується та виставляється кількість балів, аркуш здається вчителю.
§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1.  Завдання для всього класу.
Опрацювати у підручнику § _______
2.  Індивідуальне завдання.
Підготувати загадки про повітря.
§ VI. Підбиття підсумків уроку
 Метод «Інтерв’ю».
Учням пропонується по черзі висловити свої побажання людству щодо запобігання забрудненню ґрунту. Пропозиції, які висувають учні, можна коротко фіксувати на дошці.


Природознавство Клас: 5 Тема: 3 Урок: 39 Дата:
Тема. Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту
Мета: ознайомити учнів з основними відомостями про ґрунт, його складом, процесом його утворення; розкрити значення ґрунту для живої природи; розвивати увагу, мислення, пам’ять учнів, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці; виховувати дбайливе ставлення до ґрунту як найбільшого багатства планети.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
 II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
1.      Розгадування загадок. Фронтальна робота.
Що лицюєм на всі боки,
А воно нове щороку?   Ґрунт.)
2. Обговорення приказок та прислів’їв про ґрунт, землю.
Біла земля не вродить і проса.
Добре ґрунт угноїш — урожай потроїш.
Глибше орати — більше хліба мати.
Як почав орати, то в сопілку не грати.
Без господаря земля — кругла сирота.
Без догляду земля занепадає.
Більше землю вдобряй — матимеш урожай.
Без добрив збирайтесь лише на врожай бур’янів.
Буде земля, то й корову купите.
Візьмешся за землю — втрапиш на золото.
Учитель підводить учнів до розуміння того, що ґрунт має велике значення всього живого на Землі.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Формування нових знань, умінь і навичок
1) Ґрунт, склад ґрунту.
Ґрунт — це поверхневий родючий шар літосфери   твердої оболонки) Землі, який утворився в результаті тривалого впливу живої та неживої природи.
Ґрунти вивчає окрема наука, що називається ґрунтознавство.
Ґрунт складається з різних мінеральних та органічних речовин. Він утворюється із частин гірських порід. Також до складу ґрунту входять вода та повітря.
Найважливішою складовою частиною ґрунту є перегній   гумус). Він утворюється з органічних рослинно-тваринних решток, які щорічно потрапляють у ґрунт і розкладаються під впливом життєдіяльності мікроскопічних організмів. Саме зав-дяки перегною ґрунт є родючим шаром Землі.
Отже, ґрунт складається з перегною   залишків рослин та тварин), глини, піску, води та повітря, також до його складу можуть входити інші домішки.
Для того щоб наочно довести, що в ґрунті наявні всі ці складові, проведемо кілька дослідів.
Дослід 1. Виявлення у ґрунті повітря.
Грудочка ґрунту поміщається у склянку зі звичайною водою. З грудочки почи-нають виділятись пухирці, які піднімаються на поверхню води. Ці пухирці — по-вітря, яке міститься в ґрунті.
Дослід 2. Виявлення у ґрунті піску та глини.
Грудочка ґрунту поміщається у склянку зі звичайною водою і перемішується. Через деякий час на дні склянки з’являється осад жовтуватого кольору. Цей осад утворюють часточки піску та глини.
2) Види ґрунтів.
Ґрунти можна поділити на три основні види: чорноземи, глинисті та піщані ґрунти.
Чорноземи — це ґрунти темнозабарвленого   чорного)кольору. Їм притаманні гарні повітряно-водні властивості, грудочкова або зерниста структура. Чорноземи багаті на перегній і відповідно є найбільш родючими ґрунтами.
Піщані ґрунти складаються з невеликих часток розміром 0,1–2 мм. Їм притаманна висока водопроникність   вони погано затримують воду), велика частка піску і мала частка перегною та мінеральних речовин. Зазвичай такі ґрунти називають легкими або пухкими   містять багато повітря). Їм притаманний жовтий колір.
Глинисті ґрунти складаються з дрібних часток розміром менше за 0,01 мм, які мають форму лусочок та пластинок. Відстань між ними називається порами. Пори заповнюються водою, яка добре там утримується, тому що самі глинисті часточки не пропускають воду. Глинисті ґрунти ніколи не віддають воду повністю, навіть коли висихають, вони стають твердими і не пропускають повітря. Вони є дуже щільними, погано пропускають повітря, проте мають більше гумусу, ніж піщані ґрунти. Зазвичай вони жовтогарячого або коричневого кольору.
3) Утворення ґрунту.
Нам відомо, що рельєф планети постійно змінюється, гори руйнуються і розсипаються на уламки каміння. Кам’яні породи   найменші частки материнських порід, які розташовуються глибоко під Землею входять до складу ґрунту. Материнські породи руйнуються внаслідок природних процесів, таких як ерозія, виверження вулканів, рух льодовиків, оселення на них живих організмів   наприклад, лишайників, рослин тощо).
Ерозія ґрунту   від латин. еrosio — роз’їдання) — це руйнування його верхнього найродючішого шару та підґрунтя під впливом природних та антропогенних чин-ників. Залежно від природних чинників руйнування ґрунту або гірських порід, розрізняють водну та вітрову ерозію. Водна ерозія ґрунту спричиняється водним по-током або льодом. Вона проявляється у змиванні верхнього шару ґрунту або роз-миванні його в глибину під впливом талих, дощових і поливних вод. Також ґрунт може утворюватись шляхом повітряної   вітряної ерозії.
Отже, утворення ґрунту залежить здебільшого від природних процесів, але лю-дина також може впливати на утворення або перетворення ґрунтів. Наприклад, тварини на пасовищах, які створюють люди, призводять до механічного руйнування та переміщення ґрунту копитами. Також людина переміщує ґрунт під час його обробітку   оранки, культивації, боронування, сівби), руйнує ґрунт під час видобу-вання різних корисних копалин або засипає шаром будівельного сміття під час будівництва житлових та промислових об’єктів, використовує ґрунт для прокла-дання транспортних шляхів тощо.
§ IV. Закріплення нового матеріалу
1. Дидактична гра «Хто у ґрунті живе?».
Учням пропонується обрати серед зображень тварин тих, для кого ґрунт є домівкою   середовищем існування).   Роздавальний матеріал.)
2. Рольова гра «Пошта»   робота в парах).
Учням пропонується віднести характеристики ґрунтів до відповідних скриньок.   Роз-давальний матеріал.)
3. Робота в парах.
Учням пропонується скласти сусідові по парті завдання аналогічне до тих, що розглядалися на уроці, або придумати якесь інше. Потім виконати завдання, що придумав сусід.
Прийом «проблемне питання»
·         Що впливає на утворення ґрунту?
·         Яке значення ґрунту для живих організмів і людини?
 V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1. Завдання для всього класу.
Опрацювати у підручнику § _______
2. Індивідуальне завдання.
Підготувати повідомлення про властивості ґрунту.
 VI. Підбиття підсумків уроку
1. Вправа «Згадаємо основи». Учням пропонується назвати те, що найбільше запам’яталось під час уроку.