четвер, 16 березня 2017 р.

Дата:
Природознавство Клас: 5 Тема:   Урок: 30
Тема: Людина і Всесвіт. Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень
Мета: ознайомити учнів із новою природничою наукою та її значенням у вивченні Всесвіту; розвивати мислення, пам’ять, вміння проводити дослідження; виховувати інтерес до природничих наук
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Перевірка д/з
Що вивчає наука астрономія?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
1. Досягнення науковців у космосі.
2. Назвіть основні етапи дослідження Всесвіту.
3. Коли відбувся перший політ у космос?
4. Які науки вивчають природу?
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Небесні тіла завжди притягували погляд людини своєю привабливою невідомістю, захоплювали все вище і вище … Якщо Ви не байдужі до таємничої краси нічного зоряного неба, то вам можна вирушити в космічну подорож.
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь і навичок
1. Астрономія (грец. «астрон»— зірка і «номос»— закон) — наука про Всесвіт, що вивчає рух, будову, походження та розвиток небесних тіл і їх систем.
Астрономія є однією з найстародавніших наук, яка виникла на основі практичних потреб людини (мисливства, землеробства, скотарства). Наприклад, єгиптяни 4 тис.р.тому, за зовнішнім виглядом зоряного неба вміли визначати час розливу Нілу, а 2 тис. р. тому в Китаї визначали припливи і відпливи, сонячні і місячні затемнення. А землероби помітили, що краще сіяти: рослини, плоди яких знаходяться над землею в молодий місяць 1-ша чверть, а всі кореневі (наприклад редис, буряк), коли місяць старіє – остання чверть.
Стародавні греки, відомі своєю допитливістю і особливим відчуттям прекрасного, у числі дев'ятьох муз пошановували і покровительку астрономії - Уранію.
2.Розділи астрономії
Астрономію поділяють на сферичну астрономію, практичну астрономію, астрофізику, небесну механіку, зоряну астрономію, позагалактичну астрономію і ряд інших розділів.
3. Методи та засоби астрономічних досліджень
Основа астрономії — спостереження — цілеспрямована реєстрація інформації про предмети і явища, що надходить до мозку людини.
Астрономічні спостереження — основа знань сучасного людства про небесні тіла. Методи: позаатмосферні, з поверхні Землі, з аеростатів.
Впродовж усієї історії розвитку астрономії учені удосконалювали засоби і методи вивчення Всесвіту. Сьогодні методи астрономічних досліджень украй різноманітні. Одні з них застосовуються для визначення положення космічних тіл на небесній сфері, інші - вивчення їхніх рухів у просторі, треті - з метою дослідженнях фізичних характеристик космічних тіл і т.п. Різними методами і, відповідно, різними інструментами ведуться спостереження Сонця, туманностей, планет, метеорів, штучних супутників Землі.
4. Відомі астрономи
Клавдій Птолемей (87—165) — давньогрецький вчений,
Тіхо Браге (1546—1601) — данський астроном,
Микола Коперник (1473—1543) — польский астроном.
Що ви про них знаєте?
5. Значення астрономії
Для життя людства важливо досліджувати вплив Сонця і його активності на процеси, що відбуваються на Землі. І цим теж займається астрономія. Інша важлива проблема - астероїдна небезпека, можливість сутички Землі з астероїдами і кометами. Напевно, варто згадати ще одну проблему, що хвилює багатьох. За яких умов на планетах можливе зародження життя, як часто це відбувається і як космічні умови впливають на розвиток живих організмів?
Перспективи розвитку астрономії пов'язані з будівництвом нових обсерваторій, частина з яких розташується на Землі, інші - у космосі. Тільки в космосі можна забезпечити всехвильові спостереження і виключити перешкоди земної атмосфери.
VII. Закріплення і узагальнення знань
1. Що вивчає астрономія?
2. Назвіть імена видатних астрономів.
3. Що важливо досліджувати в економіці?
4. Встановіть відповідність між колонками:
1. Ю.Гагарін                                                    а) 1969р.
2. Л.Каденюк                                                   б) 1961р.
3. Американські космонавти на Місяці      в) 1997р.
5. Встановіть відповідність між колонками:
1. штучний супутник Землі                 а)1997р.
2. політ у Космос                                  б) 1957р.
3. орбітальна станція «МИР»             в) 1961р.
6. Чому космонавти під час польотів спілкуються між собою за допомогою радіо? Пояснити відповідь.
7. Чи буде чутно будильник, розміщений під ковпаком, з-під якого викачали повітря (як в Космосі)? Пояснити відповідь.
VIII. Домашнє завдання
1.     Повторити терміни
2.     Повторити тему
VІІI. Підсумки уроку
Обговорення результатів уроку
Оцінювання роботи учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар