четвер, 16 березня 2017 р.

Тема:    Місяць природний супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення
Мета: дати уявлення про Місяць, його розміри, поверхню, походження;         ознайомити із сучасними дослідженнями цього небесного тіла; продовжувати порозвивати вміння учнів логічно мислити та творчо працювати з додатковими джерелами інформації; виховувати любов і повагу до природи, бережливе ставлення до неї.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація. («Фронтальне опитування»)
  1. Яку велику тему ми вивчаємо на наших уроках? (Всесвіт)
  2. Що таке Всесвіт? Яка інша назва у цього слова? (Всесвіт(космос) – це весь безмежний простір і все те, що його заповнює)
  3. Які об’єкти відносяться до небесних тіл? (зорі, планети, астероїди, метеори, комети, газ, пил, галактики)
  4. Дайте визначення поняттям: зорі, планети, комети, метеори, астероїди. (робота з картками)
  5. Що таке Сонячна система? ( Сонце і небесні тіла, що рухаються навколо нього)
  6. Скільки планет в Сонячній системі? Що ви знаєте про зміни, які відбулися в ній? ( 8 планет, Плутон виключено зі списку планет в 2006 р.)
  7. Що таке сузір’я, скільки їх на небі? ( Окремі групи найяскравіших зір, виділяють 88 сузір’я)
  8. Назвіть найближчу зірку до Землі, вкажіть відстань від неї до нашої планети. (Сонце – 150 млн км -1 астрономічна  одиниця)
  9. Назвіть період обертання  Землі навколо Сонця та наслідки цього обертання. ( 365 днів – зміна пір року, швидкість руху приблизно дорівнює 30 км/с)
  10.  Назвіть період обертання Землі навколо своєї осі та наслідки свого обертання (24 години, зміна дня і ночі)
  11.  Що таке екватор, полюси?
  12.  Як можна визначити сторони горизонту за Сонцем в нашій місцевості?
  13.  Як називається природний супутник Землі? Що ви про нього знаєте?
( Оголошення теми, мети уроку) – слайд.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
    Коли раптом на чорному небі з’являється сріблястий серпик, або серед ночі у вікно заглядає біле сяюче обличчя, навіть не романтичні особи не можуть втримати розгубленого схвильованого зітхання. При появі місяця на  небі в життя багатьох входить щось чарівне, таємниче, святкове, піднесене. «Гарно і при місяці, коли сонця не має, кажуть добрі люди. – Тобі місяцю насвітитися, нам по світу надивитися, добре находитися.» Правда є й такі, які кажуть: « Гріло б ясне сонце, а місяць як хоче, все одно він світить а не гріє, тільки в Бога дурно хліб їсть.» То хто ж правий, чи потрібен Місяць в природі, чи є від нього користь на Землі? На ці та інші питання ми спробуємо відповісти на нашому уроці.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Найближчим до Землі космічним тілом є Місяць. Відстань від Землі до нього становить 384 400 км, його маса у 81 раз менша за масу нашої планети. Повний оберт навколо Землі та навколо своєї осі Місяць робить за 29,5  земних діб. Тому він весь час повернутий до Землі одним і тим самим боком. Дослідження показали, що на Місяці присутні ті самі хімічні елементи, що і на Землі. Оскільки місячна поверхня через відсутність атмосфери постійно бомбардується метеоритами утворився регаліт- пухке уламкове покривало товщиною близько 6 метрів. Встановлені на Місяці сейсмометри реєстрували від 600 до 3000 місяцеструсів на рік. Хоча атмосфери Місяць не має, у нього є дуже розріджена газова оболонка, що складається з водню, гелію, неону, аргону. Поверхня Місяця на сьогодні достатньо детально вивчена, виготовлено її глобус. На супутнику розрізняють різні області: світлі ( «материки»- 67,5 %) і темні( «моря»- 32,5 %). Характерні для Місяця форми рельєфу – цирки. Це замкнуті у вигляді кілець гірські пасма. Найбільші цирки мають сотні кілометрів. Кільцеві гори меншого розміру називаються  кратерами.
    • Із ХVII ст. почали укладати карти видимої півкулі Місяця. Перші такі докладні карти було видано в 1647 р. польським астрономом Яном Гевелієм. Помітним на Місяці гірським хребтам він дав назви земних гір (Альпи, Карпати, Апнніни, Кавказ тощо)
    • 7 жовтня 1959 р. радянська автоматична міжпланетна станція  «Луна-3» здійснила обліт Місяця. Пролетівши на віддалі 65 тис. км від його поверхні, вона вперше сфотографувала його зворотній бік.
    • 21 липня 1969  пілотований американський корабель «Аполлон-11» здійснив посадку на Місяць. Астронавти Нейл Армстронг та Едвін Олдрін уперше ступили на поверхню Місяця у районі моря Спокою.
    • 17 листопада 1970 року на Місяць було доставлено радянський самохідний апарат «Лунохід-1», керований із Землі. Місяцехід пройшов 10,5 км і дослідив територію в районі моря Дощів, площею майже  80 тис км².  (Вчитель  роздає  учням картки  із даною  інформацією, додаток 1)
    Прислів’я та приказки:
  1. Горіло б Сонце, а Місяць як хоче.
  2. Тобі Місяцю насвітитися, нам по світу надивитися, добре находитися.
  3. Гарно і при Місяці, коли Сонця не має.
  4. Гарний парубок, як Місяць ясний.
  5. Місяць світить, та не гріє.
  6. Місяць-то козацьке сонце.
Загадки:
  1. Що сходить без насіння? (Сонце, Місяць)
  2. Поле не мірне, вівці не раховані, пастух рогатий. (Небо, зорі, Місяць)
    V. Закріплення.
      Тест «Так чи Ні»
  1. Доба на Місяці триває 29,5 земних діб. (Так)
  2. День та ніч на Місяці тривають по 2 тижні. (Так)
  3. Якби ми були на Місяці, то могли б почути як падає метеорит на його поверхню(Ні).
  4. За рік ми можемо спостерігати 6-7 місячних затемнень. (Ні)
  5. Розрізняють 4 основні фази Місяця. (Так)
  6. Вперше висадилися на Місяць Ю.Гагарін та В. Терешкова. (Ні)
  7. Основні форми рельєфу на Місяці – це цирки і кратери. (Так)
  8. Музичний твір «Місячна соната» написав Бах? (Ні)
  9. Маса Місяця в 90 раз менша за масу Землі. (Ні)
  10.  Діаметр Місяця в 4 рази менший за земний. (Так)
  11. Завдяки силі протягування Місяця до Землі відбуваються  припливи та відпливи в океанах. (Так)
  12.  Твір «Незнайко на Місяці» написав Крилов. (Ні)
(Самоперевірка)
  VI. Оцінювання, підсумки уроку.
   VII. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати § 21; опрацювати конспект.
  2. Заповнити схему № 2 в картці (додаток 2).
  3. Казка «Подорож на Місяць».
  4. Скласти вірш про Місяць.

Немає коментарів:

Дописати коментар