вівторок, 15 грудня 2015 р.

                                                                                         
УРОК 22   хімія   7 клас
Тема. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.
 Хімічні властивості речовин.
Мета: повторити й поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з'ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції; з'ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання за експериментальними даними; удосконалювати навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; розвивати логічне мислення; виховувати бажання здобувати знання.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: розповідь, демонстраційні досліди.
Обладнання: мідний дріт, нагрівальний елемент, крейда; розчини хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, купрум(П) сульфату, гранули цинку, натрій сульфат, барій хлорид; пробірки, штатив.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми повинні згадати матеріал, вивчений у курсі «Природознавство».
    Як називають процеси, що відбуваються в природі й у світі? (Явища)
    Які бувають явища? (Суспільні, біологічні, фізичні та хімічні)
    Наведіть приклади таких явищ, що відбуваються навколо нас щодня. (Дощ,
сніг, вітер, гроза, ріст дерев, скисання молока, приготування чаю тощо)
(Записуємо коротко всі запропоновані учнями явища на дошці.)
    Спробуймо зрозуміти, до яких явищ їх віднести — суспільних, біологічних,
фізичних, хімічних чи інших?
    А тепер пригадаймо, які явища належать до фізичних. (Ті, в яких речовина
не змінюється)
    Які явища належать до хімічних? (Ті, в яких речовина змінюється)
Повернувшись додому з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо
хімічних явищ! Наприклад: а) іде тепло від батареї опалення; б) запалилася неонова реклама; в) горять іменинні свічки; г) мама «гасить» соду оцтом, готуючи тісто; д) олійна фарба висихає на повітрі; є) скисає молоко, не випите кішкою; ж) після включення комп'ютера змінюється колір екрана; з) після додавання цукру чай стає солодким; и) з відкритої пляшки «Фанти» виділяються бульбашки газу; к) на цвяхах у гаражі з'являється іржа. Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні. (Усна фронтальна робота)
III. Формування нових знань
Демонстрація 1
Візьмемо шматок мідного дроту й виготовимо спіраль.
    Яке це явище? (Фізичне)
    Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина)
Прожарюємо дріт у полум'ї спиртівки, він почорнів.
    Яке це явище? (Хімічне)
    Чому? (Змінилася речовина)
Розповідь учителя Зміни, що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, описуються хімічними реакціями.
Речовини, що вступають у реакцію, називаються вихідними речовинами,  або реагентами.        
Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.
Умовний запис хімічної реакції:                                             
А +В           =                     С + Д
вихідні                                                продукти   .
речовини                                             реакції       
Які умови необхідно створити, щоб почалася хімічна реакція? (Зіткненняречовин; зміна температури; зміна тиску; перемішування...)
Розглядаємо всі варіанти відповідей, запропоновані учнями, вибираємо правильні й записуємо до опорної схеми.
А за якими ознаками можна судити про протікання хімічних реакцій?
Розглянемо на практиці.
Демонстрація 5                                                                       
Візьмемо шматочок крейди СаСО3 й додамо трохи хлоридної кислоти НС1.
Що спостерігаємо? (Виділення газу)                            
Це одна з ознак хімічної реакції. Записуємо рівняння, що описує цю хімічну
реакцію. СаСО3 + НС1  = СаС12 + Н2О + СО2  Газоподібну речовину відзначаємо знаком  .  В опорній схемі запишіть ознаку хімічної реакції — виділення газу.
Демонстрація 6
До розчину натрій сульфату додали кілька крапель барій хлориду. Випадає білий осад.
Яка ознака хімічної реакції? (Випадання осаду) Запишемо до опорної схеми.
Умовний запис хімічної реакції: Na2 SO4    ВаС12  = BaSO4   + 2NaCl
Демонстрація 7
До розчину їдкого натру додаємо дві краплі фенолфталеїну. Що спостерігаємо? (Розчин забарвлюється в малиновий колір) Потім по краплинах додаємо розчин хлоридної кислоти.  Що спостерігаємо? (Розчин знебарвився)
 Яка ознака хімічної реакції? (Зміна забарвлення) Записуємо до опорної схеми.
Записуємо рівняння:  НС1 + NаОН NaСІ + Н2О
Демонстрація 8
До розчину МН4ОH (амоній гідроксиду) по краплинах додаємо розчин їдко­го натру, з'являється запах амоніаку.        —         Яка ознака реакції? (Поява запаху)
Записуємо до опорної схеми.
Демонстрація 9. Тепловий ефект
Яка ознака реакції? (Виділення попелу)
Записуємо до опорної схеми.
IV.   Закріплення нового матеріалу
Лабораторний дослід 3. Проведення хімічних реакцій   (у зошиті на стор. 9-11)
V.     Домашнє завдання
Прочитати параграф і відповісти на запитання.
Творче завдання. Наведіть приклади хімічних реакцій, які вам трапляють­ся в побуті, й опишіть фізичні явища, що супроводжують їх.
Домашній експеримент.  Взаємодія харчової соди із соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром.


Немає коментарів:

Дописати коментар