четвер, 10 грудня 2015 р.

Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 2    Урок: 29
Тема: Ссавці. Роль у природі та значення в житті людини
Мета: розширити знання учнів про клас Ссавці; розкрити їх пристосування до певних умов існування та сезонні явища; особливості поведінки у період розмноження та турботи про потомство; розкрити значення у екологічних системах та у житті людини; розвивати уміння учнів порівнювати організми різних класів, знаходити риси подібності та відмінності; уміння порівнювати життєві процеси різних вивчених тварин та аналізувати поведінку у різних сезонах; уміння використовувати знання у повсякденному житті; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, логічне мислення та уяву; виховувати бережливе ставлення до тварин, що мешкають поруч із житлом людини; сприяти екологічному вихованню та природоохоронній діяльності.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка д\з


Біологічний диктант
Знайти вірні твердження.
1.Серце ссавців має неповну перегородку.
2.Зуби ссавців диференційовані на різці, ікла та кутні.
3.Тіло має голову, шию та тулуб з кінцівками.
4.Шкіра має розвинені залози: сальні, потові, пахучі, молочні.
5.У дихальній системі наявні повітряні мішки.
6.У кровоносній системі два кола кровообігу.
7.Задні кінцівки мають 5 пальців, а передні – 4.
8.Очі приймають учать у ковтанні їжі.
9.Добре розвинені органи чуття.


ІІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
  1. У який ряд об'єднують плацентарних ссавців, що мають ряд примітивних   ознак – однакові за будовою зуби, невеликі півкулі переднього мозку,   відсутність на них звивин? (У ряд Комахоїдні.)
  2. У який ряд об'єднують плацентарних ссавців, здатних до польоту? (У ряд Рукокрилі.)
  3. У яку групу об'єднують ссавців, у яких унаслідок здатності до швидкого бігу ключиці зменшені або відсутні, при русі вони спираються тільки на пальці, покриті роговими копитами? (Копитні.)
  4. До якого ряду відносять ссавців, які проводять більшу частину життя у воді, а на сушу виходять тільки задля відпочинку, розмноження й линяння? (До ряду Ластоногі.)
  5. До якого ряду відносять ссавців, які мають дрібні та середні розміри, що поширені повсюдно та мають 4 різці й швидко розмножуються? (До ряду Гризуни.)
  6. Який ряд ссавців найчисленніший? (Ряд Гризуни.)
  7. Які види їжаків живуть в Україні? (Їжак звичайний, їжак вухатий.)
  8. Які органи чуття розвинені в кротів? (Органи слуху й органи нюху.)
  9. Який спосіб життя ведуть рукокрилі ссавці? (Нічний.)
  10. Які тварини належать до нежуйних парнокопитих? (Свині, бегемоти.)
  11. Які тварини належать до жуйних парнокопитих? (Олені, кози, барани, бики, жирафи.)
ІV. Мотивація учіння
Яку роль відіграють ссавці в екосистемах?
 Які продукти й предмети, що нас оточують, з'явилися завдяки використанню ссавців?
Якщо зникнуть тварини, що буде?
Визначальною ознакою ссавців є вигодовування своїх малят молоком, яке виробляють особливі молочні залози. Ссавцям притаманний високий рівень розвитку нервової системи, зокрема головного мозку. Це зумовлює складну поведінку тварин і дає їм змогу добре пристосовуватися до мінливих умов середовища.
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь й навичок
Значення ссавців:


беруть участь у колообігу речовин на планеті;
-база живлення для інших тварин;
-об’єкти промислу;
-джерело харчування для людини;
-використовують м’ясо, хутро, шкіру, …;
-регулюють чисельність інших видів;
-знищують шкідників;
-сприяють поширенню плодів і насіння;
-є "санітарами” у природі;
-беруть участь у ґрунтоутворенні;
-помічники людини у господарстві;
-мишовидні гризуни завдають шкоди;
-є переносниками збудників небезпечних захворювань;
-хижі знищують багатьох свійських тварин;
-естетичне значення;


Охорона ссавців.
     Клас Ссавців являє собою величезне природне багатство, ставитися до якого треба дуже дбайливо. Діяльність людини поставила багато видів ссавців на межу вимирання, а деякі з них уже вимерли.   За минулі століття людина повністю знищила понад 120 видів і підвидів ссавців. Серед винищених тварин були й такі унікальні, як морська корова, дикий бик – тур, дикий кінь тарпан, сумчастий вовк та інші.  Людина може знищувати ссавців, безпосередньо добуваючи їх як об'єкт промислу (наприклад, китів або ластоногих). Іншою важливою причиною загибелі ссавців може бути руйнування середовища їх існування (наприклад, знищення лісів або степових ділянок).
     Міжнародне наукове співтовариство дуже стурбоване проблемою збереження та збільшення чисельності рідкісних тварин. Щодо ссавців, то йдеться перш за все про деякі види китів і тюленів, білого ведмедя, азіатського лева, азіатського носорога, коня Пржевальського, кулана й інших тварин. Досвід показує, що за належної постановки справи відновлення чисельності цих видів цілком реальне.
      Понад 350 видів ссавців перебувають під загрозою зникнення і потребують негайних заходів охорони. Рідкісні та зникаючі види ссавців занесені до Червоної книги.
     Для збереження й охорони цих видів створюються охоронні території:
заповідники (території, де зберігаються природні умови і не допускається полювання);
заказники (території, на яких заборонено полювання);
національні парки.
     Заходи по збереженню чисельності промислових ссавців:
¯                 регулювання строків та правил полювання;
¯                 регулювання кількості здобичі, яку може бути відстріляно.
     Потрібно відновлювати чисельність популяцій цінних рідкісних видів тварин, проводити акліматизації та реакліматизації тощо.
VІІ. Узагальнення і  систематизація знань, умінь і навичок
Дайте відповіді на запитання.
1.  У чому складність організації ссавців у порівнянні з плазунами?
2.  Як досягається високий рівень обміну речовин та загальної життєдіяльності організму ссавця?
3.   В чому виражається пристосованість ссавців до існування в місцях з різко змінюваними
4.   Назвіть види ссавців, занесені до Червоної книги України. До яких рядів вони належать? Запропонуйте заходи їх охорони та збільшення чисельності.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання

ІХ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Які виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.
Людство може і повинно берегти природу. Земля людей немислима без тва­ринного і рослинного світу!»
      Швидко спливають хвилини,
      От і  прощатись пора.
      Я на прощання вам зичу

      Щастя, здоров’я, добра!

Немає коментарів:

Дописати коментар