вівторок, 19 січня 2016 р.

Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 2    Урок: 32

Тема: Міні-проект (за вибором)     Тварини рекордсмени. Як утворюються коралові острови? Як утворюються перлини? Тварини - будівельники.   Зуби ссавців.
Мета: формувати дослідницьку компетентність при підготовці міні-проектів, ознайомити учнів з особливостями організації навчання; розвивати вміння слухати, ораторські здібності, навички декламування; провадити краєзнавчий підхід у вивченні тварин, виховувати бажання здобувати зоологічні знання
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Бесіда   1. Яке значення тварини мають для людини?
2. Чому скорочується чисельність деяких видів тварин?
3. Чим для людини важлива різноманітність тварин?
ІІІ. Мотивація учіння
Найбільші тварини нашої планети — блакитні кити. Вони досягають ваги 150-180 тонн і 33-х метрів у довжину. Якщо такого кита поставити на голову, він буде заввишки з десятиповерховий будинок.
А які цікаві факти про тварин знаєте ви?
V. Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Захист проектів
1. Тварини-рекордсмени
Борсук - єдина тварина, яка спить на спині.
Є такі літаючі риби, котрі, літають у повітрі 150 метрів.
В природі є пташки, в яких серце б’ється 1200 разів у хвилину. В слона серце б’ється 43 рази.
Кліщ виживає після шести років голоду, а блощиця - після семи.
В Індії живе павук, який може обходитися без їжі протягом 18 років.
2. Як утворюються коралові острови?
Вони створені організмами (поліпами), здатними виділяти вапняну речовину. Живуть вони колоніями. Нові організми які знаходяться в процесі розвитку, залишаються у зв’язку з відмерлими і утворюють загальний стовбур. Для життя коралів, а отже, і для утворення острова потрібні підходящі і сприятливі умови. Необхідно, щоб температура води в середньому не опускалася нижче 20 °. Тому поліпи можуть розвиватися тільки в теплих тропічних морях, та і то не скрізь. Там, де узбережжя омивається холодними течіями, їх немає, як, наприклад, біля берегів Перу. Крім того, для існування більшості поліпів потрібне тверде дно, щоб вкоренитися, і порівняно чиста вода; в тих місцях, де впадають в море річки, приносячи з собою муть, риф переривається.
3.Як утворюються перлини?
 Дослідники давно встановили, що кожна перлина з’являється в результаті захисної реакції молюска. Якщо всередину раковини випадково проникає паразит або сторонні включення, наприклад, піщинка, вони починають дратувати тіло молюска. Він не має можливості позбавитися від чужорідного тіла. Тому молюск починає активно обволікати чужинця безліччю шарів особливої речовини. Цей процес відбувається таким же чином, яким формується раковина.
Якщо уважно оглянути раковину річкового або морського молюска, можна побачити красивий блискучий відлив. Мантія молюска виробляє перламутр, який утворює внутрішній шар раковини. Саме ця речовина стає захистом живого організму від непрошених гостей. Покриваючи сторонній предмет шарами перламутру, молюск ліквідує загрозу. Чужорідне тіло виявляється надійно замурованим в блискучому кульці, красиво мінливому при світлі.
4.Тварини - будівельники.
Більшість павуків прядуть сіті. Розвинути здібності до ткацтва павукам допомогло зручне розташування павутинових залоз у черевці, де для них є достатньо місця; воно може перетворитися на справжній „павутиновий завод".
Споруди цих „зодчих"- це стовпи із затверділої глини, які нерідко сягають п'яти метрів заввишки. Зазвичай, вони укріплені гілками або системами тунелів, які розгалужуються на безліч коридорів. Терміти використовують для будівництва своїх башт різні матеріали, головним чином чисту глину або глину, змішану зі шматками деревини, що нею вони харчуються. Стіни цих споруд можуть мати товщину до п'ятдесяти сантиметрів, а своєю твердістю вони нерідко не поступаються навіть каменю.
Миша-крихітка у високій траві або в полі будує гніздо, яке можна прийняти за пташине - воно майже не відрізняється від останнього. До стебел трави миша-крихітка прив'язує листя трав і таким чином створює кулясту будову, в якій і виховує потомство. Багато ссавців риють підземні нори, що складаються найчастіше з прямого коридору і камери, розташованої в кінці тунеля. Кріт будує будинок зі складною системою тунелів, спальною кімнатою і коморами. Американські лугові собачки риють довгі нори, обидва кінці яких знаходяться на одному горбику. Завдяки цьому свіже повітря може вільно циркулювати по всій „будівлі". Звичайно., одними з найвідоміших будівельників є бобри. Своїми довгими і гострими зубами вони „зрізають" невеликі дерева, які утворюють основу дамби. У центрі утвореної загати бобри влаштовують свої хатинки. Вхідні отвори в них розташовуються під водою.
5.Зуби ссавців
"Хижі" зуби хижих тварин діють неначе ножиці. Великі бивні слонів – це модифіковані верхні різці. Всім відома слонова кістка – це не що інше, як дентин бивнів.
У більшості ссавців існують дві генерації зубів: молочні та постійні. У гризунів та зубатих китів одна генерація, а у риб, амфібій та рептилій постійні зуби поступово та багаторазово змінюються новими.
Головною відміною зубів гризунів є добре розвинені різці, які постійно стираються і відростають знову. Швидкість їхнього відростання досягає десь 0,8 мм за добу. Передня поверхня різців вкрита емаллю, а задня лише дентином, тому ці зуби самозаточуються під час процесу гризіння, коренів вони не мають Зате у них відсутні ікла і малі корінні зуби розміщені на відстані від різців – цей простір називають діастемою. Корінні зуби мають плоску поверхню, на якій помітні горбики емалі.
У зубній системі рукокрилих наявні всі категорії зубів. Але нижні різці досить дрібні, ікла великі, причому типової хижої форми. Корінні поділяються на три групи:
а) передньокорінні – дрібні одновершинні, конічні з одним коренем, кількість яких варіює, і це має значення для розпізнавання родів та видів.
б) великі корінні, вершини яких майже досягають рівня вершин ікол;
в) задні корінні зуби – багатогорбкові.
Зуби в усіх китів наявні в ембріональному стані, але у вусатих китів вони атрофуються і замінюються роговими пластинками – китовими вусами. У зубатих китів зуби конічні, однорідні, недиференційовані на різці, ікла та корінні. Найбільша їх кількість у дельфінів від 170 до 250. У нарвала всього 2 зуба на верхній щелепі, причому у самок вони майже не прорізуються, а у самців лівий зуб перетворюється в довгий бивень.
Зуби хижих ссавців поділяються на різці, ікла та корінні, але у них наявні ще так звані «хижі» зуби. Наприклад, у собаки 42 постійних зуба, 20 з них знаходяться на верхній щелепі, а 22 на нижній.
Зуби копитних цікаві тим, що вони мають досить плоскі поверхні для перетирання рослинної їжі. У корови 32 зуби, 20 на нижній і 12 на верхній щелепі. За терміном зміни зубів та за формою їх стирання можна визначити вік тварини. Зуби коней продовжують рости все життя. 12 різців пристосовані до відкушування рослин, а 24 корінних пристосовані до жування у задній частині ротової порожнини. Існує ціла наука про зуби коней. 5-річний кінь прирівнюється по віку до 20-річної людини.
У мавп зубна формула складає від 32 до 36 зубів. Різці досить великі, зате задні корінні зуби маленькі. Зубна формула людини складає 32 зуби: 8 різців, 4 ікла, а всі інші малі та великі корінні.
V. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Складання таблиці за повідомленнями учнів.
VІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Прочитати § 23
2.      Підготувати повідомлення про живлення організмів.
VІІ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар