вівторок, 1 березня 2016 р.

Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 2    Урок: 44
Тема: Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Л  дослід. Особливості покривів тіла тварин. Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).
Мета: дослідити особливості покривів тіла різних тварин; з’ясувати значення покриву в житті організму; розвивати критичне мислення; розвивати пізнавальний інтерес, пам’ять та увагу; уміння спостерігати, аналізувати, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки і робити обґрунтовані висновки; виховувати бажання здобувати зоологічні знання, виховувати культуру спілкування
Обладнання і матеріали: колекції пір’я тварин і луски риб, опудала птахів, ссавців, колекції ракоподібних; вологі препарати риб, амфібій і рептилій
Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку
Без луски риба-не риба, без пір’я птах - не птах...
Приказка
І. Організаційний момент
Розминка «Епіграф»: прочитайте епіграф. Чому без луски риба - не риба, а без пір’я птах - не птах?
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Повідомлення учнів про способи покриви тіла тварин.
Гронування «Покриви тіла тварин» - колективне складання «Грона», пригадуючи покриви тварин різних груп, які вивчали в темі «Різноманітність тварин». Врахувати поняття: шкіра, шкірно-м’язовий мішок, слиз, хітинізована кутикула, луска, лусочки, пір’я, шерсть; линяння тощо.
ІІІ. Мотивація учіння
Цікаві запитання (міні-вікторина):
1.              Альпака (родичка верблюда) живе в районі екватора. Вона має густу довгу вовну. Для чого вона їй потрібна в таких кліматичних умовах? (Проживає високо в горах, там низька температура.)
2.              Шкіра зайця дуже тонка, неміцна. Як це рятує йому життя? (У пащі хижака лишається жмут шерсті. Сам заєць тікає.)
Завдяки покривам, які складаються з епітеліальних тканин, організм будь-якої тварини взаємодіє із навколишнім середовищем, сприяють збереженню води в організмі, беруть участь у процесах дихання, живлення, виділення та регуляції температури тіла.
IV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Формування нових знань, умінь й навичок
ЕВОЛЮЦІЯ ПОКРИВІВ У ТВАРИН
Безхребетні тварини (покриви тіла складаються із зовнішнього шару клітин, який переходить в шар м'язів, утворені одношаровим епітелієм та структурами, які сформовані завдяки виділенням шкірних залоз (кутикулою, зовнішнім скелетом, мушлею). Тісний зв'язок покривів тіла з опорно-руховою системою притаманний усім тваринам, які мають зовнішній скелет.
Група тварин       Характерні особливості покривів тіла
Кишковопорожнинні      Ектодерма з епітеліально-м'язових клітин, між якими є жалкі клітини.
Плоскі черви         Одношаровий епітелій з кутикулою в складі шкірно-м'язового мішка.У паразитичних стьожаків покриви тіла мають величезну кількість виростів — ворсинок, через які всмоктується їжа, тобто покриви тіла виконують функцію живлення, а травна система відсутня.
Круглі черви         Одношаровий епітелій з кутикулою У круглих червів підсилюється захисна функція покривів тіла, їхні покриви — це багатошарова кутикула
Кільчасті черви   Одношаровий епітелій з кутикулою. Багато слизових залоз
Молюски   Одношаровий епітелій утворює мантію, яка утворює черепашку
Членистоногі       Одношаровий епітелій й товста хітинова кутикула, яка в ракоподібних зміцнюється вапном, у павукоподібних і комах вкрита восковою плівкою.
У хребетних покриви мають складнішу будову й представлені шкірою, яка складається з епідермісу та власне шкіри (дерма). Досить часто функції шкіри урізноманітнюються за допомогою похідних шкіри, якими є рогові чи кісткові утвори (луска, пір'я, волосся, кігті, копита, роги) та шкірні залози (слизові, слізні, отруйні, сольові, потові, пахучі, молочні).
Група тварин       Характерні особливості покривів тіла
Риби          Шкіра з багатошарового епітелію й дерми. Є слизові залози й луска.
Земноводні           Шкіра гола з багатошарового епітелію й дерми. Є багатоклітинні слизові залози. У шкірі густа сітка кровоносних судин. Шкіра земноводних містить також отруйні залози, що виконують захисну функцію.
Плазуни    Шкіра суха з багатошарового епітелію й дерми. Залози відсутні. Виникають рогові лусочки, щитки, пластинки.
Птахи        Шкіра суха, тонка з багатошарового епітелію і дерми. Залози відсутні, є пір'я.
Ссавці       Шкіра товста з багатошарового епітелію й дерми. Є розвинені залози (потові, сальні, пахучі, молочні) і волосяний покрив.
Еволюція покривів тварин проходила за такими напрямками:
1) від одношарового до багатошарового епітелію;
2) від одношарового захисного епітелію до багатофункціональної шкіри з двох шарів: епідермісу й дерми.
ПРИСТОСУВАННЯ, або адаптації - розвиток будь-якої ознаки на впливи умов середовища, що сприяє виживанню виду та його розмноженню. Розрізняють морфологічні (за формою та зовнішньою будовою), фізіологічні (за внутрішніми функціями), етологічні (за поведінкою). Основними шляхами пристосування тварин є пасивний, активний та уникнення несприятливих умов середовища (наприклад, міграції чи кочування).
Видозміни покривів тіла можуть використовуватись як органи пересування (копита), а також як засоби пасивного (захисне забарвлення) і активного захисту (отруйні залози, шипи, кігті, роги, голки).
Захисне забарвлення буває:
- маскуючим (у риб верх темний, низ світлий; здатні змінювати забарвлення чи малюнок головоногі молюски, камбала, хамелеони); 
- попереджуючим (яскраве забарвлення метелика, бджоли); або відлякуючим (яскраві блакитні плями на тілі і сині отруйні шипи на хвості у ската-хвостокола).
VІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Виконання лабораторного дослідження.
1. Розгляньте представників ракоподібних. Яке значення такого покриву?
2. Дослідіть вологі препарати риб і набори луски. Як луска розташована на шкірі риби? Яке значення луски в житті риб?
3. Розгляньте і дослідіть зовнішні покриви жаби. Шкіра жаби гладенька, укрита слизом. Яке значення слизу, що вкриває шкіру жаби?
4. Розгляньте і дослідіть вологі препарати ящірки чи вужа. Чим утворений покрив тіла плазунів? Яка роль лусочок на їхньому тілі?
5. Розгляньте опудало птаха. Зверніть увагу на пір’яний покрив на крилах, тулубі та хвості. Які типи пір’їн вкривають тіло птахів? Дослідіть розміщення пір’я на тілі. Яку роль відіграє пір’я?
6. Розгляньте опудало ссавця. Дослідіть шерсть на щільність, твердість, густоту. Чим відрізняються остьові волоски від підшерстя? Яку роль відіграє шерсть у житті ссавців?
7. Результати досліджень оформіть у вигляді таблиці:
Тварина         Особливості покриву          Значення покриву для організму
  1. Які функції покривів тіла тварин ви знаєте?
2. У яких тварин покриви тіла виконують функцію живлення? Які особливості будови цих тварин?
3. У яких тварин покриви тіла беруть активну участь у газообміні? Вкажіть особливості будови покривів у цих тварин.
4. Які функції виконують шкірні залози у різних груп тварин?
5. Порівняйте будову та значення покривів тіла птахів і ссавців.
6. Які структури покривів тіла тварини використовують для активного захисту і нападу?
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.    Вивчити конспект
2.    Підготувати повідомлення про нервову систему.
VІIІ.  Підсумок уроку
Підбиття підсумків з використанням вправи «Шерлок Холмс»: учні в парах з використанням підручника складають запитання для учнів класу.

Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар