вівторок, 1 березня 2016 р.

Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема 2    Урок: 46
Тема: Практична робота № 6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях)
Мета: поглибити знання про нервову систему тварин, розглянути особливості будови головного мозку хребетних тварин, з’ясувати особливості його організації в різних представників цих тварин. розвивати вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, порівнювати будову головного мозку хребетних тварин; виховувати культуру поведінки, провадити краєзнавчий підхід у вивченні тварин, виховувати бажання здобувати зоологічні знання
Обладнання: муляжі головного мозку хребетних тварин, малюнки головного мозку риб, амфібій, рептилій, птахів, ссавців
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок
Хід уроку
З появою сірої речовини у тварин відбулися кардинальні зміни поведінки
І. Організаційний момент
Розминка «Епіграф»: прочитайте епіграф, спростуйте або доповніть
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Біологічний диктант «Нервова система тварин».
1. Нейрони - клітини нервової системи - сприймають і передають подразнення (+).     
2. У медуз відсутня нервова система (-).        
3. Нервова система буває вузлова, довга, коротка, трубчаста, стовпчаста (-).
4. У дощового черв’яка головний мозок розташований на задньому кінці тіла (-).
5. Нервові вузли та нерви молюсків формують нервову систему розкидано-вузлового типу (+).
6. У всіх хребетних тварин нервова система трубчастого типу, оскільки формується з нервової трубки та нервів (+).
7. Периферична нервова система хребетних складається з нервів, які відходять від головного та спинного мозку (+).
8. Головний мозок більшості хребетних захищений черепною коробкою (+).
9. Півкулі переднього мозку, вкриті сірою речовиною, можна побачити у риб (-).
10. У зв'язку зі складними рухами під час польоту мозочок у птахів досягає високого рівня розвитку (+).
11. В амфібій передній мозок більший, ніж у рептилій (-).
12. Звивини сірої речовини збільшують поверхню переднього мозку ссавців, формують кору (+).
Термінологічне лото (на картках написано терміни і поняття з теми «Опора і рух». Учні витягують картку та пояснюють термін: нейрон, центральна та периферична нервова система, дифузна, вузлова, трубчаста нервова система, подразник, рецептори, подразливість, рефлекс, прості очі, складні очі (фасеткові), бічна лінія, слухові кісточки, ехолокація.
ІІІ. Мотивація учіння
Дельфіни не сплять у воді, оскільки змушені кожні 20-30 хвилин підійматися на поверхню. Які особливості роботи мозку дельфінів сприяють такому цілодобовому напруженню? (Півкулі мозку відпочивають по черзі.)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Застосування нових знань, умінь й навичок
Виконання практичної роботи
Тема: Практична робота № 6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях)
Мета: розглянути муляжі головного мозку різних представників хребетних тварин, знайти риси подібності і відмінності
Обладнання і матеріали: муляжі головного мозку хребетних тварин, малюнки головного мозку риб, амфібій, рептилій, птахів, ссавців
ХІД РОБОТИ:
1. Розгляньте муляж головного мозку риб. Знайдіть передній, проміжний, середній, задній (разом із мозочком) і довгастий відділи. Порівняйте розмір переднього мозку риб з іншими відділами. Зверніть увагу на розмір мозочка. Спробуйте пояснити, із чим пов’язаний слабкий розвиток переднього мозку та добрий розвиток мозочка в риб. Позначте на малюнку всі відділи головного мозку.
2. Розгляньте муляж головного мозку жаби. Знайдіть його відділи: передній, проміжний, середній, задній (разом із мозочком) і довгастий. Порівняйте ступінь розвитку відділів мозку жаби порівняно з мозком риби. Із чим пов’язаний кращий розвиток переднього мозку та гірший розвиток мозочку в жаби, порівняно з мозком риби? Позначте на малюнку всі відділи головного мозку.
3. Розгляньте муляж головного мозку ящірки. Знайдіть його відділи: передній, проміжний, середній, задній (разом із мозочком) та довгастий. Позначте на малюнку всі відділи головного мозку. Порівняйте ступінь розвитку відділів мозку ящірки та жаби. Зверніть увагу на збільшений об’єм переднього мозку ящірки, укритий сірою речовиною, наявні в ньому нюхові частки. Із чим пов’язаний кращий розвиток головного мозку ящірки порівняно із жабою?
4. Розгляньте муляж головного мозку птаха. Знайдіть його відділи: передній, проміжний, середній, задній (разом із мозочком) і довгастий. Позначте на малюнку всі відділи головного мозку. Порівняйте ступінь розвитку відділів мозку птаха та ящірки. Зверніть увагу на збільшений об’єм переднього мозку та великий мозочок. Із чим це пов’язано?
5. Розгляньте муляж головного мозку собаки. Зверніть увагу на збільшений об’єм півкуль переднього мозку, сіра речовина яких утворює звивини й борозни. Знайдіть інші відділи головного мозку. Із чим пов’язано те, що кора переднього мозку утворює звивини й борозни? Позначте на малюнку всі відділи головного мозку.
6. Дані, отримані під час практичної роботи, оформіть у вигляді таблиці:
Група хребетних тварин     Особливості будови головного мозку
7. Зробіть висновки, проаналізувавши розвиток головного мозку в різних представників хребетних тварин. Поясніть, як ускладнення будови мозку впливають на складність поведінки тварини.
Тварини          Будова головного мозку
Риби   За розміром переважає  середній мозок (особливо частини, що відповідають за зоровий аналіз). Невеликий передній мозок. Добре розвинений проміжний мозок і мозочок (пов'язано з необхідністю координації рухів під час плавання)
Земноводні (амфібії)            За розміром переважає середній мозок. Збільшений передній мозок і поділений на дві півкулі з давньою корою(в значній мірі відповідає за умовні рефлекси). Слабо розвинений мозочок (пов'язано з одноманітними рухами в наземних умовах)
Плазуни (рептилії)   Збільшений передній мозок з великими півкулями, на поверхні якого є давня кора та зачатки нової із сірої речовини, кора гладка (відповідає за умовні рефлекси). Розвинений мозочок (ускладнення наземної орієнтації)
Птахи Великий розмір переднього мозку з великими півкулями,  на поверхні якого є давня кора та зачатки нової із сірої речовини (ускладнена поведінка). Добре розвинені ділянки середнього мозку, збільшення розміру (що відповідають за зір). Особливо розвинений мозочок (орієнтація у польоті)
Ссавці            Великий розмір півкуль переднього мозку з новою корою, складки і звивини значно збільшують поверхню (велика здатність до умовних рефлексів, складна поведінка, пристосування до мінливості умов суходолу). Добре розвинений мозочок (найбільший мозочок у китоподібних). Добре розвинений середній мозок (велика роль органів зору і слуху в орієнтації у довкіллі)
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Прочитати §
2.      Підготувати повідомлення про тривалість життя та розвиток тварин.
VІІІ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Які виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.
Дайте відповіді на запитання:
1. Чому гуморальна регуляція не може забезпечити відповідей організму тварини на швидкі зміни в довкіллі? Збудження передається від нейрона до нейрона майже миттєво, а поширення гормонів по організму залежить від швидкості потоку транспортної рідини (кров, лімфа, тканинна рідина), з якою вони переміщуються.

2. Як побудована нервова система у кишковопорожнинних тварин? Нервові клітини зірчастої форми, які рівномірно розподілені поміж епітеліально-м'язових клітин.

Немає коментарів:

Дописати коментар