четвер, 20 квітня 2017 р.

Природознавство     Клас:5             Тема:             Урок: 56          Дата:
Тема: Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами
Мета уроку: ознайомити школярів із впливом на організм чинників живої природи, з поняттям симбіоз, розкрити взаємозв’язки між організмами, схарактеризувати види співіснування організмів, навчити висловлювати свою думку, виділяти основне з другорядного; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення учнів, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці; виховувати дбайливе ставлення до всього живого на Землі
Тип уроку: засвоєння нових знань
I.                    Організаційний момент
II.                 Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Перевірка домашнього завдання.
o          Завдання для всього класу.
o          Індивідуальне завдання.
Обговорення вислову.
Наука — найбільш важливе, найпрекрасніше і найнеобхідніше в житті людини, вона завжди була і буде вищим виявом любові, тільки нею однією людина переможе природу і себе. (А. Чехов)
Інтерактивна гра «Упіймай слово». Фронтальна робота.
Учитель називає учням слова (назви живих організмів). Якщо організм мешкає в наземно-повітряному середовищі, учні мають плеснути в долоні один раз, якщо у водному — два рази, якщо в ґрунті — не плескати зовсім.
 Створення «асоціативного куща».
Учитель записує на дошці «Вплив живої природи на організм» і пропонує учням назвати ті асоціації, які виникають у них щодо цього словосполучення. Усі відповіді фіксуються вчителем на дошці навколо самого поняття, обговорюються з учнями.
 III.      Засвоєння нових знань
o          Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. (а) Слово вчителя; б) демонстрація фотографій; в) складання схеми.)
o          Співіснування організмів. (а) Словникова робота; б) частко­во-пошуковий метод (робота з підручником); в) складання схеми.
Розглянемо взаємозв’язки між організмами на прикладі тих, що живуть у лісі. Трав’янисті рослини споживають мінеральні речовини, в утворенні яких беруть участь бактерії, гриби, найпростіші. Їх, у свою чергу поїдають рослиноїдні тварини (наприклад комахи, гризуни, зайці тощо). Отже, ці тварини залежать від рослин. Такі тварини також можуть буди з’їдені хижаками, наприклад хижими птахами, зміями, вовками, лисицями тощо. Серед хижаків (як і серед рослин) можуть скла-датись конкурентні відносини за джерело їжі.

Конкуренція — це тип взаємодії, за якого організми одного або різних видів можуть конкурувати між собою за ресурси навколишнього простору — воду, осві-тлення, поживні речовини, місце розташування тощо. У цьому випадку споживання певних ресурсів одними організмами знижує їх доступність для інших. Прикладом внутрішньовидової конкуренції є штучний одновіковий сосновий ліс, де дерева змагаються між собою за світло. Ті дерева, які не встигають за зростаючими швидше, у тіні значно гірше розвиваються, та багато з них гине. Тварини можуть конкурувати за джерело їжі, самицю або територію. Тобто конкуренція виникає, коли організми борються за одні й ті самі умови.
Серед тварин зустрічаються такі взаємозв’язки, як хижацтво. Хижацтво — це тип відносин між організмами, за яких хижак харчується іншими організмами, жертвою.
Інколи у тварин виникають такі взаємовідносини, як канібалізм — поїдання особин свого виду. Найчастіше канібалізм зустрічається у павуків (самиці часто поїдають самців) та риб (поїдають мальків).
Та і серед рослин інколи зустрічаються хижаки (росичка, непентес, мухоловка тощо).
Багато тварин, що харчуються рослинами, рослиноїдні, а їх зв’язок із рослинами — виїдання. Так, на пасовищах тварини поїдають тільки певні види рослин, не до-торкаючись до інших, отруйних або тих, що мають неприємний смак. Із часом це призводить до корінних змін видового складу рослинності на даній ділянці. Деякі рослини мають захисні пристосування від виїдання тваринами, наприклад виділен-ня отруйних речовин, видозмінені листки-колючки, шипи на стеблах тощо.
Також слід зазначити, що непрямі взаємини між організмами не менш важливі, ніж прямі для життєдіяльності та виживання рослин різних видів. Так, комахи та деякі дрібні птахи запилюють квіткові рослини. А розмноження насінням багатьох видів покритонасінних без участі тварин було б неможливим.
Іще одним важливим видом взаємозв’язків є симбіоз — співіснування організ-мів, що належать до різних видів.
В організмів виникають просторові зв'язки, у яких різноманітні види об'єднуються не в будь-якому поєднанні, а тільки за умови пристосування до спільного проживання.
Взаємозв'язки і взаємовпливи живих істот надзвичайно різноманітні. Вони можуть бути прямими і непрямими. У природі все збалансовано і жоден вид організмів не намагається знищити інший.
Наприклад, проживання на одній території зайця і їжака, білки і лося, проростання на одній території волошки і кропиви.
Щойно розглянуті приклади, коли кожний попередній організм є їжею для наступного, називають ланцюгами харчування, їх записують так:
1. Зелені рослини — заєць — вовк.
2. Зелені рослини — жук — синиця — яструб.
3. Зелені рослини (водорості) — дафнії — карась — щука
 IV.      Закріплення нового матеріалу
 Дидактична гра «Збери слово». Робота в парах.
Учні мають правильно зібрати слова, які розбиті на половинки й перемішані між собою, склеїти їх і прикріпити до дошки на відповідну частину. (Дошка поділяється на чотири частини: «Наземно-повітряне середовище», «Водне середовище», «Ґрунтове середовище», «Інші організми».) 
V.        Домашнє завдання
 Опрацювати у підручнику § _______
 Індивідуальне завдання.
 Підготувати фотографії лісу, степу, саду, поля, пустелі, річки, моря, болота тощо.
 VI.      Підбиття підсумків уроку
 Фронтальне опитування.
                    Як живі організми можуть впливати один на одного?
                    Що таке симбіоз?
                    Чи завжди співіснування організмів є корисним?
                    Наведіть приклади співіснуючих організмів.



2 коментарі:

  1. Your Affiliate Money Printing Machine is waiting -

    Plus, getting it running is as easy as 1--2--3!

    Here's how it works...

    STEP 1. Input into the system what affiliate products you want to promote
    STEP 2. Add PUSH BUTTON traffic (this LITERALLY takes 2 minutes)
    STEP 3. See how the affiliate products system explode your list and sell your affiliate products on it's own!

    Do you want to start making profits???

    Your MONEY MAKING affiliate solution is RIGHT HERE

    ВідповістиВидалити