четвер, 20 квітня 2017 р.

Природознавство     Клас:5             Тема:             Урок: 57          Дата:
Тема: Співіснування організмів. Угруповання організмів. Екосистеми
Мета: розкрити особливості існування організмів, які живуть у різних середовищах, вивчити взаємозв’язки між організмами, розвивати вміння порівнювати умови життя організмів та процеси їхньої життєдіяльності на прикладах способів та характеру харчування; розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, спостерігати та узагальнювати вивчене, працювати у групах; виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища, моральну відповідальність за збереження довкілля, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ, почуття взаємодопомоги, толерантності.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Хід уроку
І. Привітання учнів, організація класу
II. Перевірка знань учнів.
Прийом «Бліцопитування»
TT Що ми можемо без рослин?
TT Що ми можемо без тварин?
TT Як організми пристосувалися до умов наземно-повітряного середовища?
TT Які середовища існування ви знаєте?
TT Які фізичні показники є в кожному із розглянутих нами середовищ?
TT Як тварини і рослини пристосувалися до життя у водному середовищі?
TT Чому організми вибирають різні середовища для життя?
TT Чому для існування організмів необхідні вода, повітря та харчування?
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Прийом «Інтелектуальна розминка»
Прийом «Проблемне питання»
TT Чи існують на планеті організми, життя яких не залежить від впливу навколишнього середовища?
UU Прийом «Дивуй»
Російський біолог Г. Ф. Гаузе в лабораторних умовах довів, що організми з однаковими або подібними способами життя та подібною будовою тіла не можуть жити в одному й тому самому місці, а якщо і живуть поряд, то використовують різні ресурси і ведуть активний спосіб життя.
Римський натураліст Пліній Старший ще дві тисячі років тому
писав, що їжак качається на яблуках. Наколе їх й несе під кущ.
Для чого він це робить?
ІV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Проблемне питання»
Що ж поєднує живі істоти в лісі чи на луках, наприклад, квітки конюшини та джмелів, які літають над ними, і мишей, які живуть під ними? Одним із перших учених, які поставили собі це запитання, був Ч. Дарвін. Саме він описав зв’язок конюшини, джмелів і мишей. Тільки джмелі з їхнім довгим хоботком можуть запилювати квітки конюшини, тому вона добре ростиме там, де багато джмелів. Ці комахи будують свої гнізда під землею. Тут вони стають поживою гризунів, які полюбляють їхні личинки та мед. У тих місцях, де мало мишей, на полях більше джмелів і краще росте конюшина. Отже, усе в природі взаємопов’язано!
Буду я Природі вірним другом.
Не столочу навіть і трави, Я скажу їй:
— Зеленій, живи!
Коли лісом буду я іти,
Теж посію зерна доброти.
Побажаю дереву і пташці,
Щоб віки жили у мирі й щасті.
V. Оголошення теми та мети уроку.
Отже, сьогодні ви дізнаєтесь про надзвичайні здібності організмів, цікаві властивості рослин та тварин, незвичайні природні феномени. Можливо, саме вам пощастить розгадати ту чи іншу загадку природи. А може, ви новими очима подивитесь навколо себе і помітите нові таємниці й дива? Що ж, нехай вам щастить у пошуках!
VI. Формування нових знань, умінь і навичок учнів
У природних умовах кожен організм живе не ізольовано, тобто сам по собі, а перебуває у взаємозв’язках з іншими живими організмами. Зумовлює вплив на всі організми або лише на кілька з них, що існують на певній території. Організми вступають один з одним у певні зв’язки, які можуть бути корисними, шкідливими або нейтральними. Зв’язки між організмами — необхідна умова існування.
UU Прийом «Словникова робота»
Сукупність організмів, які живуть на одній території або ділянці місцевості, називають угрупованням.
UU Прийом «Власні приклади»
Завдання. Наведіть якомога більше прикладів взаємозв’язків організмів:
ff перша група — корисних одне для одного;
ff друга група — шкідливих одне для одного;
ff третя група — нейтральних.
Прийом «Мозковий штурм»
TT Як співіснують різні живі істоти на спільній території? Що впливає на взаємозв’язки між ними?
UU Розповідь учителя з елементами бесіди
Щоб відповісти на це запитання, вчені вивчають не тільки тварин, рослини, інші живі істоти, а й середовище їхнього мешкання, враховуючи взаємозв’язки, що виникають між організмами. Тому в науці з’явився термін «екосистема». Екос в перекладі з грецької означає «дім». Тож екосистему можна розглядати як дім, населений організмами. Друга складова назви — система — вказує на те, що в цьому домі немає нічого випадкового, непотрібного. Навпаки, тут налагоджені взаємозв’язки між мешканцями певної території. Тобто вони пристосовуються до спільного проживання.
VIІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок учнів
UU Прийом «Мікрофон»
TT Що таке екосистема?
TT Які ви знаєте природні екосистеми?
TT Чим відрізняється природні екосистеми від штучних?
TT Навіщо створювати штучні екосистеми?
TT Які ви знаєте культурні рослини?
TT Навіщо доглядати за штучними екосистемами?
TT Що таке зв’язки живлення?
TT Що називають угрупованням?
TT Завдяки чому рослини співіснують в угрупованнях?
TT Як тварини пристосувалися до сумісного життя в угрупованні?
TT Яким чином пристосувалися до спільного існування хижаки?
UU Прийом «Природничий практикум»
Завдання. Складіть ланцюги харчування для хижаків, травоїдних тварин, свійських тварин і птахів, диких птахів.
UU Прийом «Власні приклади»
Завдання. Спробуйте пригадати, як людина з користю для себе підтримує ланцюги харчування, що існують у природі. Наприклад, щоб було менше комах, створюють шпаківні.
UU Прийом «Природничий практикум»
Завдання. Складіть схему таких екосистем: ліс, річка, город чи сад твоєї родини.
VІІІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Опрацювати у підручнику § _______
Підготувати повідомлення про організми-паразити.
IХ. Підбиття підсумків уроку

Оцінювання учнів.

2 коментарі:

  1. Easy "water hack" burns 2 lbs OVERNIGHT

    More than 160 000 men and women are trying a simple and secret "water hack" to drop 2 lbs each night as they sleep.

    It's proven and it works on anybody.

    Here's how to do it yourself:

    1) Go get a drinking glass and fill it up half full

    2) Proceed to use this proven HACK

    and be 2 lbs thinner as soon as tomorrow!

    ВідповістиВидалити
  2. You should see how my friend Wesley Virgin's autobiography starts with this shocking and controversial video.

    As a matter of fact, Wesley was in the army-and shortly after leaving-he found hidden, "mind control" secrets that the CIA and others used to get everything they want.

    These are the exact same secrets lots of celebrities (especially those who "come out of nowhere") and top business people used to become wealthy and successful.

    You probably know how you use less than 10% of your brain.

    That's because the majority of your brain's power is UNCONSCIOUS.

    Perhaps that conversation has even occurred INSIDE OF YOUR own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head seven years ago, while driving a non-registered, trash bucket of a car with a suspended license and with $3.20 on his bank card.

    "I'm so fed up with living payroll to payroll! Why can't I become successful?"

    You've been a part of those those types of thoughts, isn't it so?

    Your success story is waiting to happen. You just have to take a leap of faith in YOURSELF.

    CLICK HERE To Find Out How To Become A MILLIONAIRE

    ВідповістиВидалити