четвер, 20 квітня 2017 р.

Природознавство     Клас:5             Тема:             Урок: 58          Дата:
Тема: Рослинний і тваринний світ своєї місцевості
Мета: розкрити особливості організації та функціонування різних екосистем, формувати вміння порівнювати умови життя організмів та процеси їхньої життєдіяльності на прикладах способів та характеру харчування; розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, спостерігати та узагальнювати вивчене, працювати у групах; виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища, моральну відповідальність за збереження довкілля, сприяти
екологічному вихованню інших, виховувати почуття колективізму, толерантності, прагнення досліджувати довкілля
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань
Хід уроку
І. Привітання учнів, організація класу
II. Перевірка знань учнів.
Прийом «Бліцопитування»
TT Як організми пристосувалися до спільного існування?
TT Чому хижі тварини ведуть полювання в різний час доби?
TT Що таке природне угруповання?
TT Що таке харчовий ланцюг?
TT Які ви знаєте ланцюги харчування?
TT Чому тваринні організми не можуть існувати без рослинних?
TT Де спостерігається ярусність?
TT Чому рослини мають пристосування від виїдання?
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Прийом «Мозковий штурм»
TT Як співіснують різні живі істоти на спільній території? Що впливає на взаємозв’язки між ними?
ІV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Проблемне питання»
Що ми повинні зробити, щоб рослини і тварини, які нам необхідні для життя, існували на планеті довгий час?
V. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні, ви відчуєте тепло, красу і біль живої природи, велику відповідальність за долю її багатого і загадкового світу. Зрозумієте, як складно вона збудована і як легко її знищити, якщо не знати або не рахуватися з законами розвитку екосистем — живих цеглинок цієї складної, напрочуд розумної й унікальної природи планети Земля
VI. Формування нових знань, умінь і навичок учнів
Екосистема лісу
Характерною ознакою, за якою ліс відрізняється від інших еко систем, є те, що на його території росте багато дерев і чагарників.
Це позначається на інших рослинах, а також на тваринах — мешканцях лісу.
Ліс складається з певних ярусів, утворених певними рослинами і тваринами. На кожному ярусі — певні умови, перш за все різне освітлення, а тому й різні мешканці.
Верхній ярус лісу утворюють найвищі дерева. Це переважно дуб, сосна, ялина, граб, клен, липа, ясен, береза, осика. «Поверхом» нижче ростуть чагарники — ліщина, глід, черемха, бузина, терен, шипшина, вовче лико та інші. Трав’янистим рослинам надходить мало сонячного світла, тому їх у лісі зазвичай небагато. Густу траву можна побачити лише на відкритих галявинах.
Лісові трав’янисті рослини мають здебільшого широкі листки, як-от: жовтець, конвалія, барвінок, плющ, лісові суниці, орляк, квасениця та інші. Це допомагає їм вбирати якомога більше сонячної енергії в умовах постійного затінення.
Ранньовесняні рослини — проліска, ряст, анемона жовтецева — встигають прорости та відцвісти раніше, ніж на деревах розпуститься листя. Гриби, мохи і лишайники потребують менше світла, але особливих умов зволоження, тому у них свої улюблені місця мешкання.
Тваринний світ лісу багатий, то і ланцюги харчування тут досить різноманітні.
UU Прийом «Творча лабораторія» Завдання. Створити якомога довший і розгалужений ланцюг харчування у лісовій екосистемі.
5 Степ
Посухостійкі рослини: житняк, тонконіг, типчак, полин, ковила.
Серед тварин у степу поширені степовий заєць, бабак, ховрах, лисиця-корсак, тхір, тушканчик, кріт, землерийка, сліпак, різні види мишей, степовий орел, жайворонок, перепілка, степова гадюка, прудка ящірка і багато комах.
Куточки незайманого степу збереглися лише на території окремих заповідників, таких як Український степовий, Луганський, Асканія-Нова, Єланецький степ.
6 Озеро та річка
Пригадайте, що називають озером і річкою та що впливає на рослинний і тваринний світ водойм.
Рослини прісних водойм досить різноманітні. Тут ростуть очерет, нижня частина якого перебуває у воді, а верхня — над водою; латаття біле і глечики жовті, листки яких плавають на поверхні води (пригадайте особливості розташування на їхніх листках про-
дихів), маленька ряска. Навколо озера поблизу води ростуть вологолюбні калюжниця, аїр, осока. Є рослини, що повністю ростуть під водою, — це здебіль- шого водорості. Типовими мешканцями мілководної частини озера є жаба, рак, молюски ставковик і жабурниця, водомірка, жук-плавунець, личинки бабок і комарів та інших комах.
У товщі води в завислому стані переміщується безліч дуже дрібних рослинних і тваринних організмів. Ними живляться пуголовки, мальки риб та деякі дорослі риби, як-от: карась і короп. У водоймах поширені й хижі риби — щука та окунь.
VIІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок учнів
Прийом «Проблемне питання»
TT Якщо в екосистемах зникнуть рослини, чи можливе її існування?
Прийом «Скарбничка»
Завдання. Наведіть приклади народних прикмет із визначення і прогнозування погоди та росту деяких видів рослин чи грибів.
Прийом «Синквейн»
Завдання. Складіть синквейн за темою «Екосистема: степ, ліс, поле, водойма».
Прийом «Павучок»
Завдання. Складіть схему, що характеризує поняття: середовище
життя, організм, екосистема, тварини (за вибором учня).
VІІІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Опрацювати у підручнику § _______
П.                    с.                     письмово.
IХ. Підбиття підсумків уроку
Оцінювання учнів.


1 коментар:

  1. Your Affiliate Money Printing Machine is waiting -

    And earning money online using it is as easy as 1--2--3!

    Here's how it all works...

    STEP 1. Tell the system which affiliate products you intend to promote
    STEP 2. Add some PUSH button traffic (it takes JUST 2 minutes)
    STEP 3. See how the system explode your list and up-sell your affiliate products all by itself!

    Are you ready to make money automatically???

    Click here to activate the system

    ВідповістиВидалити