четвер, 1 грудня 2016 р.

Дата:
Природознавство Клас: 5 Тема:   Урок: 23

Тема. Небесні тіла
Мета: формувати в учнів поняття про небесні тіла, навчити визначати відмінності між небесними тілами , розвивати вміння логічно мислити, виховувати бажання здобувати зоологічні знання
Тип уроку: комбінований урок
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бліц - опитування
1. Які зорі і сузір’я вам відомі?
2. Як ви уявляєте собі форму і величину зір?
3. Чи уявляєте ви собі, на скільки кілометрів віддалені зорі від Землі?
4. Скільки зір у космосі? Чи можна їх порахувати?
5. Які прилади допомагають людям вивчати Всесвіт із Землі?
6. Як називається наука, що вивчає небесні тіла та космічні явища?

ІV. Мотивація навчальної діяльності
Небесні тіла завжди притягували погляд людини своєю привабливою невідомістю, захоплювали все вище і вище … Якщо Ви не байдужі до таємничої краси нічного зоряного неба, то вам необхідно вирушити в космічну подорож.
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Формування нових знань, умінь і навичок
Для спостереження небесних тіл нам напевно знадобиться телескоп, адже яскравих небесних тіл, які можна було б спостерігати неозброєним оком, на небі дуже мало – можна побачити лише малу частину зірок і планет.
Давні дослідники неба спостерігали за ним, використовуючи прості прилади: гномон, квадрант, астролябію. Ці прилади давали змогу визначати небагато - місце розташування і час перебування небесних тіл на небосхилі
телескоп означає «далеко дивлюсь». Його винайшов італієць Галілео Галілей у 1609 році. (Телескоп Галілея мав здатність наближувати зображення небесного тіла у 30 разів.)
Отже, небесні тіла – це зорі, планети (в тому числі Земля), астероїди, комети, метеорні тіла.
Небесні тіла, з яких складається Всесвіт, вивчає наука астрономія.
Планети – холодні кулясті небесні тіла, що не випромінюють світло. 8 планет: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран і Нептун. Плутон, який вважався до 2006 року дев'ятою планетою Сонячної системи, тепер класифікується як карликова планета.
Планети діляться на великі (газові гіганти) і малі (землеподібні). Чотири перших від Сонця планети є малими, інші чотири – великими.
Астероїди — малі планети. Їх діаметр — від 1 до 1000 км. Вони можуть мати не лише кулясту, а й неправильну форму. Маса всіх астероїдів у 700 разів менша, ніж маса Землі. Сьогодні відомо близько 5000 астероїдів.
Комети. Іноді на небозводі з’являються яскраві хвостаті зорі. Це комети. Комета складається з «голови» й «хвоста». Голова комети – це скупчення замерзлих газів, у які вкраплені пил та каміння. Хвіст – потік газів та пилу, що потрапляють з голови при сильному нагріванні. Тільки-но комета віддаляється від Сонця, її краса тьмяніє. Хвіст вкорочується і світиться слабо.
Метеорні тіла — залізні, кам’яні або кам’яно-залізні уламки небесних тіл, найчастіше астероїдів. Коли вони з величезною швидкістю врізаються в атмосферу Землі, то дуже розігріваються і починають світитись. Дрібні метеоритні тіла при цьому повністю згорають.
Іноді на зоряному небі можна побачити яскраві іскорки, що пролітаючи, залишають тонкий слід. Це так звані падаючі зорі. Насправді падають не зорі, а дрібні піщинки і камінчики. Прилітаючи з космосу з велетенською швидкістю, вони від тертя об повітря розжарюються і світяться. Це явище дістало назву метеорів.
Метеорити — обгорілі кам’яні або залізні тіла, що впали на Землю з міжпланетного простору, не зруйнувавшись в атмосфері.
IV. Закріплення і узагальнення знань
Бесіда
1. Що називають небесними тілами?
2. Які небесні тіла ви знаєте?
3. Які небесні тіла називають планетами?
4. Назвіть планети, що обертаються навколо Сонця.
5. У чому полягає відмінність між планетами та зорями?

Гра «Павучок»
Це один із способів складання структурно-логічної схеми. Використовується для роботи над поняттями. У центрі дошки пишеться поняття, обводиться овалом (тіло «павучка»), потім до нього добираються ключові слова і твердження, які характеризують це поняття. До твердження, що пишеться навколо поняття, від овалу проводяться стрілки («ніжки павучка»). Як у павучка, їх кількість не повинна перевищувати восьми, оскільки більшу кількість буде важко сприймати. Така схема складається одна для всього класу на дошці, і працює весь клас

VII. Повідомлення домашнього завдання:
1.                 Вивчити параграф
2.                 П.        с.        письмово
3.      Скласти розповідь «Космічна подорож». Обов’язково в розповіді правильно вжийте такі терміни, як «зірка», «сузір’я», «планета», «астероїд», «метеорит», «комета».
VІІI. Підсумки уроку
Обговорення результатів уроку
Оцінювання роботи учнів.


Немає коментарів:

Дописати коментар