четвер, 3 вересня 2015 р.


Хімія   Клас: 7  Тема: Вступ    Урок: 2

Тема: Практична робота №1. Правила безпеки під час роботи в хімічному кабiнеті. Правила поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Будова полум’я
Мета: формувати знання про полум’я, пояснити правила поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами, ознайомити з будовою полум’я, формувати навички й уміння проведення хімічного експерименту й аналiзу явищ, що спостерiгаються, робити висновки в ході практичної роботи, розвивати навички дотримання правил безпеки під час роботи в хімічному кабінеті, виховувати почуття бережливого ставлення до обладнання кабінету хімії та лабораторного посуду, трудове виховання, виховувати бажання здобувати хiмічні знання
Тип уроку: практичне застосування знань, умінь й навичок
Обладнання: таблиці «Правила поведінки учнів у хімічному кабiнеті», лабораторний посуд, штатив, нагрівнi прилади

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Тестовi завдання
1. Досліди можна виконувати …
а) тільки-но розпочався урок;                                                      б) після дозволу вчителя;
в) лише ті, які описано в підручнику або вказані вчителем;    г) ті, які хочеться зробити самому.
2. Після закінчення практичної роботи необхідно ...
а) самому прибрати робоче місце;
б) залишити всі речовини та обладнання на столі, щоб їх прибрав лаборант;
в) залишки розчинів і речовин злити чи зсипати у спеціальний посуд;
г) помити руки.
3. З якого матеріалу виготовляють зазначений у переліку лабораторний посуд — пробірки, колби, мірні циліндри:
а) картону; б) заліза; в) скла; г) пластмаси.
4. Лабораторні штативи виготовляють із:
А скла; Б порцеляни; В чавуну; Г пластмаси
5. Учням забороняється:
А виконувати досліди лише тоді, коли зрозуміло, якїх слід проводити;
Б виконувати досліди, які не заплановані вчителем;
В після виконання дослідів прибирати робоче місце;
Г після виконання дослідів висипати чи виливати речовини в спеціальні, призначені для цього посудини.
6. Учням дозволено:
А зливати рідини на свій розсуд;  Б пробувати речовини на смак;
В змішувати будь-які речовини;   Г після виконання дослідів висипати речовини і їх суміші в спеціальні, посудини.
7. Учням дозволено:
А бігати;                       В захаращувати проходи сумками, рюкзаками;
Б шумно поводитися; Г виконувати досліди, описані в підручнику.
8. Учням забороняється:
А користуватися мірним посудом;
Б після виконання дослідів прибирати робоче місце;
В після виконання дослідів висипати чи виливати речовини і їх суміші в спеціальні, призначені для цього посудини;
Г змінювати на свій розсуд умови виконання дослідів.
9. Учням забороняється:
А користуватися лабораторним штативом;     Б після виконання дослідів описувати результати спостережень;
В ставити гарячі пробірки у пластмасові штативи для пробірок;  Г записувати результати спостережень.
10. Учням забороняється:
А проводити подрібнення речовин у ступці;
Б пробувати речовини на смак чи брати їх руками;
В для дослідів використовувати тільки чистий лабораторний посуд;
Г спостерігати за реакцією в пробірці крізь її стінки на безпечній відстані від очей.
11. Учням дозволено:
А самовільно спалювати речовини;                      Б помішувати розчин скляною паличкою;
В для дослідів використовувати скляні пробірки;  Г спостерігати за реакцією у пробірці, заглядаючи в її отвір.
12. Учням дозволено:
А нагрівати пробірку нагрівним приладом, тримаючи її в руці;
Б спостерігати за взаємодією речовин у пробірці крізь її стінки на  безпечній відстані від очей;
В закріплювати пробірку в лапці штатива вертикально;
Г із самого початку досліду нагрівати пробірку в одному місці.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь й навичок
Інструктаж перед початком практичної роботи.
Повторення правил техніки безпеки під час роботи в хімічному кабiнеті.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Застосування нових знань, умінь й навичок
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 1
Тема: Правила безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом
Мета :ознайомитися з хiмiчним обладнанням – лабораторним штативом та нагрівальними приладами; навчитися користуватися ними, проводити нагрівання речовин, розділенні суміші
Обладнання, посуд, речовини: лабораторний штатив, пробірки; штатив для пробірок; шпателі або ложечки для набирання твердих сипучих речовин, різноманітний скляний та порцеляновий лабораторний посуд, вода, кухонна сіль.
Хід роботи
1. Ознайомлення з лабораторним посудом та іншим обладнанням
Розглянь зразки хімічного посуду та іншого лабораторного обладнання. Намалюй у зошиті 2 — 3 предмети лабораторного посуду чи обладнання і зазнач їх назву (рис. 1). Спробуй пояснити його призначення.
Рис. 1. Хімічний посуд та інше лабораторне обладнання:
1- ступка з товкачиком; 2- газовідвідні трубки з пробками; 3- ложка для спалювання речовин; 4- пробіркотримач; 5- тигельні щипці; 6- скляна паличка; 7- йоржик; 8- штатив для пробірок; 9- скляна пластинка; 10- чашка для випарювання; 11- пробірка; 12 — хімічна склянка; 13- колба плоскодонна; 14- колба конічна; 15- банка; 16- склянка з піпеткою;17- лійка; 18 — U- подібна трубка; 19 — кристалізатор; 20- мірний циліндр; 21- мензурка; 22- мірна склянка; 23 — піпетка градуйована; 24 — крапельниці; 25- мірна колба; 26 — кругло донна колба.

2. Поводження з лабораторним штативом
Ознайомся з будовою штативу (рис. 2). Виконай такі дії:
1) закріпи муфту на середині стержня штатива, пересунь вгору й опусти вниз. Закріпи у муфті тримач;
2) закріпи на штативі кільце, не знімаючи тримача. Що для цього треба зробити?
3) закріпи пробірку в тримачі штатива. Це треба зробити так, щоб пробірка не випадала і щоб її можна було переміщувати, тобто пробірку треба затиснути, але не дуже сильно, бо вона може тріснути. Закріплювати пробірку треба не на середині, а біля отвору. Щоб вийняти пробірку з штатива, треба послабити гвинт;
4) помісти на кільце штатива хімічний стакан. Спочатку на кільце штатива поклади спеціальну сітку, а потім на неї постав стакан;
5) на кільце штатива помісти (вже без сітки) порцелянову чашку.
Рис. 2. Лабораторний штатив:
1 — підставка; 2 — муфта; 3 — стержень; 4 — тримач; 5 — гвинт тримача; 6 — кільце.
3. Поводження з нагрівними приладами(на вибір учителя)
Робота зі спиртівкою
Перш ніж запалити спиртівку, перевір, чи є в ній спирт та чи хороший гніт.
Рис. 3. Спиртовий пальник: 1 — резервуар зі спиртом; 2 — гніт;
3 — металічна трубка з диском; 4 — ковпачок.
Для запалення спиртівки зніми ковпачок, розправ гніт і піднеси до гнота запалений сірник.
Щоб погасити полум’я спиртівки, слід закрити її ковпачком, підносячи його збоку.
Робота з газовим пальником
Газові пальники бувають різні за будовою, але принцип їх дії однаковий. Розглянь рис. 4. Металева трубка пальника з’єднується з гумовим шлангом, по якому надходить газ.
Як же запалити пальник? Перед тим, як подавати газ, тобто відкривати газопровідний кран, треба спершу запалити сірник і піднести його збоку (чому?) до трубки пальника (чому порядок саме такий?). Тепер зверни увагу, що в нижній частині металевої трубки є отвір для подавання повітря. Відрегулюй розмір отвору так, щоб полум’я стало блакитним, несвітним. Це означатиме, що газ згоряє в пальнику повністю.
Рис. 4. Газові пальники: 1 — трубка; 2 — змішувач;
3 — диск; 4 — гвинт; 5 — відвідна трубка.
Робота із сухим пальним
Шматочки сухого пального (одну таблетку) поклади на керамічну плитку і підпали від сірника. Якщо треба припинити горіння, накрий таблетку пального ковпачком від спиртівки або порцеляновою чашечкою. Дмухати на пальне, що горить, категорично забороняється! Після користування сухим пальним приміщення хімічного кабінету потрібно добре провітрити.
4. Будова полум’я                                                                                                     Рис. 5. Будова полум’я
Запали свічку і спостерігай, як вона горить. Зверни увагу, що полум’я, яке при цьому утворюється, не є однорідним. Воно має три зони (рис. 5). Нижній (внутрішній) зоні (1) — притаманне найтьмяніше забарвлення, середній (2) — найяскравіше, верхній, зовнішній (3) — менш яскраве,
ніж середній, але яскравіше, ніж внутрішній. В усіх зонах температура
різна. Найвища вона в зовнішній зоні, найнижча — у внутрішній.
Про це слід пам’ятати при користуванні спиртівкою та сухим пальним. Зроби висновок, яку частину полум’я треба використовувати для нагрівання речовин.
 5. Зробіть загальний висновок про важливість дотримання правил безпеки під час роботи в хімічному кабінеті, про набуті вміння з нагрівання, випарювання, користування лабораторним штативом.

V. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
1)   Питання до учнів
1. Чому не можна ставити гарячу пробірку в пластмасовий штатив?
2.Який вид посуду доцільно використати для переливання рідини з однієї пляшки в іншу?
3. У якому випадку рідина в колбі закипить швидше — коли дно посудини перебуває у верхній чи нижній частині полум’я? Відповідь обґрунтуйте.
4. Чому не можна ставити гарячу пробірку в пластмасовий штатив?
5. Чому лабораторний штатив виготовляють із металу й підставку роблять масивною?
6. Чим, на вашу думку, зручні пробірки для проведення дослідів?
2) Назвіть посуд і обладнання, які використовують:
а) для переливання рідин;                б) для вимірювання об’єму рідкої речовини;
в) для нагрівання речовин;               г) для випарювання води з розчинів.
VІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Вивчити 20 хімічних елементiв протягом мiсяця.
2.      Пiдготуватися до навчального проекту «Хiмiчнi знання в рiзнi епохи»
1)      Обговорення з учнями мети і завдань проекту, форми захисту.
2)      Розподіл завдань між учнями класу, інструктаж з виконання роботи.
3)      Ознайомлення з довідковою, художньо-науковою літературою, необхідною для виконання роботи.
VІІ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Якi виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.

Правила техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії
1. Працюй у кабінеті хімії обов’язково в халаті.
2. Будь максимально обережним під час виконання будь-яких дослідів. Пам’ятай, що неохайність, неуважність, недостатня обізнаність із властивостями речовин, з якими проводиться робота, можуть спричинити нещасний випадок.
3. Виконуй тільки ті хімічні досліди, які узгоджено з учителем.
4. Уважно читай етикетку на посудині з речовиною, яку береш для досліду. Відкривши посудину, не клади пробку на лабораторний стіл боком.
5. Реактиви для дослідів бери лише в тих кількостях, які зазначені в інструкції.
6. Якщо в інструкції не зазначено, яку масу чи об’єм реактиву треба взяти, то суху речовину бери у такій кількості, щоб вона вкрила лише дно пробірки, а рідину — не більше 1/6 об’єму пробірки.
7. Надлишок узятого реактиву ні в якому разі не зливай (не зсипай) назад у посудину, де він зберігався. Його дозволяється зливати (зсипати) тільки у спеціальні склянки.
8. Наливаючи рідину, посудину з реактивом бери так, щоб етикетка спрямовувалась у бік долоні. Знімай краплю з шийки посудини, бо рідина стікатиме по склу, псуватиме етикетку і може пошкодити шкіру рук.
9. Посудину, з якої узято реактив, відразу закрий пробкою і постав на місце.
10. Під час нагрівання розчинів у пробірці користуйся пробіркотримачем.
11. Під час нагрівання рідини стеж, щоб не перегрівалися стінки посудини над рідиною (особливо, коли рідини мало), бо в разі потрапляння на перегріте скло крапель рідини посудина може тріснути.
12. Щоб уникнути перегрівання, ніколи не нагрівай пробірку лише знизу, а рівномірно прогрівай всю пробірку, весь її вміст.
13. Не заглядай у пробірку чи іншу посудину, в якій нагрівається рідина, і не нахиляйся над посудиною, в яку наливається будь-яка рідина (особливо їдка).
14. Ніякі речовини не пробуй на смак.
15. Нюхай речовини обережно, спрямовуй до себе пару чи газ рухами руки.
16. Будь особливо обережний під час роботи з лугами. Якщо розчин лугу випадково потрапив на руки, негайно змий його великою кількістю води до зникнення відчуття милкості.
17. Будь дуже обережний також під час роботи з кислотами. Особливо бережи очі. В разі потрапляння розчину кислоти на руки також негайно змий його великою кількістю води.
18. Будь особливо обережний під час роботи з нагрівними приладами.
19. Гарячі предмети став на керамічну плитку або спеціальну підставку.

20. Після закінчення роботи прибери своє робоче місце, відключи воду, вимкни електронагрівні прилади й обов’язково ретельно вимий руки.

Немає коментарів:

Дописати коментар