пʼятниця, 25 вересня 2015 р.


Біологія   Клас: 7  Тема 1    Урок: 6

Тема: Кишковопорожнинні
Мета: формувати знання про тип Кишковопорожнинні; ознайомити учнів з особливостями будови організму, способу життя, розмноження і розвитку кишковопорожнинних – як результат пристосування до життя у воді; розвивати вміння визначати роль кишковопорожнинних у природі та значення в житті людини; розвивати навички розпізнавання кишковопорожнинних на зображеннях та визначення особливостей будови, які відрізняють їх від інших тварин; виховувати бажання здобувати зоологічні знання
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: таблиця «Кишковопорожнинні»

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Повідомлення учнів про кишковопорожнинних.
ІІІ. Мотивація учіння
Якщо ви були на Чорному чи Азовському морі, то, мабуть, бачили аурелію або подібних до неї медуз. Ці тварини також належать до типу Кишковопорожнинні. Тіло аурелії нагадує напівпрозорий купол діаметром 10–20 (до 40) см. На 97 % вона складається з води. Якщо подивитися на неї знизу, можна побачити чотири ротові лопаті, які нагадують вуха віслюка, і чотири підковоподібні статеві залози. По краях її купола розташовані дрібні щупальці.
Медузи плавають, ритмічно скорочуючи купол і виштовхуючи з-під нього воду. Вони — хижаки, і на їхніх щупальцях розташовані жалкі клітини
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
Які ж із сучасних тварин є найбільш архаїчними і нагадують перших багатоклітинних?
Це двошарові тварини, чиє тіло складається із зовнішнього та внутрішнього шарів клітин. Найчисленнішою групою двошарових тварин є тип Кишковопорожнинні. Більшість із відомих 10 тисяч видів кишковопорожнинних мешкає у морях, і лише 20 — у прісній воді. Одного представника цього типу бачимо і в нашому умовному ставку. Це — звичайна гідра.
 V. Формування нових знань, умінь й навичок
Тіло: 1) ектодерма – шкірно-мускульні, нервові, жалкі;  2) ентодерма – статеві, травні, залозисті;
3) гастральна порожнина.
Рух м’язовий (шкірно-мускульні, травні клітини)
Згадайте чергування поколінь у багатьох рослин: в їх життєвому циклі чергуються статеве й нестатеве покоління. Цим вирізняються й кишковопорожнинні Від статевого розмноження медуз аурелій виникають непримітні поліпи. А вже ці поліпи завдяки нестатевому розмноженню відтворюють медуз!
Класифікація кишковопорожнинних
Тип Кишковопорожнинні, що налічує близько 10 000 видів, поділяють на три класи: Гідроїдні (майже 3000 видів), Сцифоїдні медузи (200 видів) і Коралові поліпи (понад 6000 видів). До гідроїдних, крім гідри, належать багато морських поліпів, у тому числі сифонофори (фізалія). У більшості представників цього класу чергуються стадії медузи та поліпа. Гідроїдні медузи здебільшого дрібні. У сцифоїдних переважає стадія медузи. Вони зазвичай значно крупніші за гідроїдних. У коралових поліпів стадія медузи відсутня. Більшість із них — колоніальні, часто мають міцний скелет. Існують і поодинокі безскелетні форми — актинії.
Значення кишковопорожнинних
Благородні корали мають дуже красивий скелет із червонястої речовини. У давнину траплялося, що мореплавці, піднімаючи якір, знаходили на ньому дивні корали. Їх зазвичай використовували як прикраси. Вироби з благородного корала цінуються й нині.
Корали з вапняковим скелетом, що живуть великими колоніями, називаються рифоутворювальними. Кожен поліп оточує себе вапняною чашечкою, що з’єднується з чашечками інших членів колонії. Якщо острів зникає під водою, утворюється кільцеподібний атол.
У тканинах поліпів рифоутворювальних коралів живуть одноклітинні водорості. Поліп забезпечує водорість притулком і захистом, а водорість сприяє живленню поліпа.
VІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
1.     
2.      Питання до учнів
1. Як будова поліпа пов’язана з його прикріпленим способом життя, а будова медузи — з її здатністю до плавання?
2. Чим відрізняється життєвий цикл гідри від аурелії?
3. Як спосіб життя рифоутворювальних коралів впливає на географію?
4. Порівняйте колонії одноклітинних і багатоклітинних тварин.
5. Навіщо нервові клітини гідри з’єднані одна з одною та зі шкірно-мускульними клітинами?
6. Чим відрізняється статеве розмноження гідри від нестатевого?
7. Що спільного в будові гідри й аурелії?
8. Порівняйте ендосимбіоз водоростей з рифоутворювальними коралами при появі багатоклітинності.
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Вивчити конспект
2.      Підготувати повідомлення про дощового черв’яка та принести його.
VІІІ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Як виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.

ЦІКАВО ЗНАТИ!!!              Тип Губки
Крім кишковопорожнинних, до двошарових тварин належать ще кілька типів. Найархаїчнішими за своєю будовою є представники типу Губки. Це нерухомі келихоподібні тварини. Їхнє тіло складається з двох шарів клітин, між якими пухко розташовані поодинокі клітини та продукти їхньої життєдіяльності. Зовнішню поверхню губки утворюють сплющені покривні клітини. Опорою губки є голки, що розташовані в середині стінки тіла. Їх виробляють особливі клітини. У середині «келиха» є численні клітини із джгутиками, які забезпечують проходження струменя води крізь губку.
Ці ж клітини поглинають поживні частки, що надходять з водою. Перетравлюючи їжу, клітини губки передають одна одній поживні речовини. Голки туалетних губок, що мешкають у Середземному морі, складаються з еластичної речовини. Саме тому їх м’які скелети здавна використовували для підтримання особистої гігієни. Більшість губок живе в морях, але бодяга є мешканцем прісних вод (і нашого ставка). Губки відіграють важливу роль в очищенні води. На 1 г сухої ваги губок припадає 5л профільтрованої за день води! За сприятливих умов для існування (вода потрібного складу з поживними частками, опора для прикріплення тощо) губки можуть укрити своїми тілами майже все дно водойми. На жаль, очищуючи воду для інших істот, губки гинуть від промислових забруднень. Губки не стали предками інших багатоклітинних тварин. Спосіб життя губок не потребує вдосконалення їхньої будови.


Немає коментарів:

Дописати коментар