пʼятниця, 25 вересня 2015 р.


Хімія   Клас: 7  Тема: 1   Урок: 5

Тема: Тема 1. Початкові хімічні поняття
Фізичні тіла. Матеріали. Речовини
Мета: формувати поняття «фізичне тіло», «матеріал», «речовина»; розвивати вміння користуватися зазначеними поняттями; розвивати навички характеризувати фізичні властивості речовин, наводити приклади та розрiзняти фізичні тіла, речовини та матеріали; виховувати бажання здобувати хiмічні знання
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: перiодична система хімічних елементiв

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Бесіда  
1.                  Що таке атмосфера?
2.                  Які гази входять до її складу?
Нині відомо понад 20 млн речовин. Багато з них трапляється в природі. У повітрі є різні гази, серед яких переважають азот і кисень; у річках, морях, океанах – крім води, розчинені в ній речовини; у земній корі – численні мінерали, руди тощо. Велика кількість речовин міститься в живих організмах.
ІІІ. Мотивація учіння
Ми живемо у світі речовин. Подивіться навкруги, вас оточує безліч предметів фізичних тіл. Наприклад, цинк речовина, а цинкове відро фізичне тіло. Вода речовина, а крапля води фізичне тіло. Пригадайте, з курсу фізики:
·       фізичне тіло це окремий предмет, обмежений у просторі, який має довжину, ширину і глибину;
·       матеріал це те, з чого що-небудь виготовляють, виробляють, будують.
Дерев’яний штатив, дерев’яна віконна рама, дерев’яна лопата – це фізичні тіла, що зроблені з одного і того самого матеріалу – деревини, а основна речовина, що утворює деревину, – це клітковина, або целюлоза.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Формування нових знань, умінь й навичок
Нині відомо майже 20 000 000 різних речовин. Одні з них — природні, наприклад вода, кисень, вуглекислий газ. Інші — добуті штучно, наприклад капрон, поліетилен, синтетичний каучук.
Із речовин складаються фізичні тіла. Фізичними тілами є, наприклад, крапля води, кристал мінералу, уламок скла, зерно пшениці, яблуко, горіх, а також предмети, виготовлені людиною, — годинник, іграшка, книжка, намисто тощо.
Для речовин або їхніх сумішей, які використовують у будівництві, для виготовлення різного обладнання, предметів побутового вжитку, художніх виробів, існує загальна назва — матеріали. Першими матеріалами в історії людства були ті, які надавала природа, — деревина, камінь, глина. Згодом люди навчилися виплавляти залізо та інші метали, виробляти скло, вапно, цемент. У наш час замість традиційних матеріалів дедалі ширше використовують різноманітні пластмаси.
 Кожна речовина має певну сукупність властивостей, за якими визначають її індивідуальність. Властивості речовин — це певні ознаки, за якими різні речовини подібні між собою або відрізняються одна від одної.
Розрізняють фізичні й хімічні властивості речовин.
До фізичних властивостей належать колір, блиск, запах, смак. Ці властивості можна виявити під час безпосереднього спостереження. Наприклад, золото можна відрізнити від інших речовин за його блиском і кольором. Цукор і кухонну сіль можна розрізнити за смаком.
Увага! Завжди пам’ятай, що куштувати невідомі речовини не можна, оскільки багато з них отруйні!
Деякі речовини можна впізнати за характерним запахом.
Назви речовини, які ти можеш упізнати за запахом, і пригадай, як треба нюхати, наприклад, невідомий газ або розчин
Але не всі фізичні властивості речовин виявляються за допомоги органів чуття. Так, щоб дізнатися про густину рідини, потрібно скористатися ареометром, а про температуру її кипіння — термометром, тобто є такі фізичні властивості, які вимірюються приладами.
Проблемне запитання: А чи належить агрегатний стан речовини до її фізичних властивостей?
  1. Що таке агрегатний стан?
  2. Які є види агрегатних станів?
  3. Наведіть приклади агрегатних станів води.
Агрегатний стан — це не фізична властивість речовини, а лише стан, в якому вона перебуває за певних умов. Лід, вода і водяна пара — це твердий, рідкий і газуватий стани однієї й тієї самої речовини — води. Отже, тверда, рідка і газувата форми не є індивідуальними характеристиками води. Вони відповідають різним станам існування води за певних умов. Тому не можна приписувати воді лише ознаку рідини, а кисню — ознаку газу, залізу — ознаку твердої речовини. Будь-яка речовина в разі зміни умов може перейти в інший агрегатний стан.
Спостереження як метод наукового пізнання в хімії посідає особливе місце. У цьому ви переконаєтеся у процесі навчання.
Хімічні знання уможливили створення речовин і матеріалів, яких не існує в природі. Завдяки цьому людина має змогу виготовляти безліч різноманітних фізичних тіл, або предметів.
Як бачите, сучасна хімія вивчає не лише речовини, що існують у природі, а й займається створенням нових речовин і матеріалів. У цих дослідженнях учені досить часто керуються бажаними, тобто наперед запланованими властивостями, які відсутні у природних речовин.
VІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
1)   Питання до учнів
1. Сформулюйте означення понять: фізичне тіло, предмет, речовина, матеріал. Що характерне для тіл, але відсутнє в речовин?
2. Наведіть приклади сучасних матеріалів та виробів із них.
3. Чи зміниться форма залізних цвяхів, якщо висипати їх у відро? Це дає підстави віднести їх до: а) тіл; б) речовин.
4. Назвіть у наведеному переліку будівельні матеріали: гіпс, віск, скло, графіт, цемент, гліцерин, капрон, мармур.
5. Наведіть приклади:
а) кількох різних предметів, виготовлених з одного й того самого матеріалу;
б) предмета, виготовленого з кількох матеріалів;
в) двох матеріалів, з яких виготовляють аналогічні предмети.
6. Виберіть серед наведених слів і словосполучень ті, які стосуються речовин: стіл, мідь, пластмасова пляшка, спирт, газета, цукор, водяна пара, срібний ланцюжок.
7. Знайдіть відповідність:
Речовина            Фізичне тіло
1) золото;            а) ножиці;
2) залізо;             б) каблучка;
3) поліетилен;      в) вітрина;
4) скло;                 г) господарчий пакет.

VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.      Вивчити 20 хімічних елементiв протягом мiсяця.
2.      Пiдготуватися до навчального проекту «Хiмiчнi знання в рiзнi епохи»
3.      Вивчити правила поведінки учнів у хімічному кабiнетi.
4.      Намалювати й пiдписати назви хімічного посуду.
VІІІ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося на уроці? Якi виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.


Немає коментарів:

Дописати коментар