Хімія Клас: 7 Тема: 1
Урок: 5
Тема: Тема 1. Початкові хімічні поняття
Фізичні
тіла. Матеріали. Речовини
Мета:
формувати поняття «фізичне тіло», «матеріал», «речовина»; розвивати вміння
користуватися зазначеними поняттями; розвивати навички характеризувати фізичні
властивості речовин, наводити приклади та розрiзняти фізичні тіла, речовини та
матеріали; виховувати бажання здобувати хiмічні знання
Тип уроку: засвоєння нових
знань
Обладнання: перiодична
система хімічних елементiв
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація й корекція опорних знань, умінь й навичок
Бесіда
1.
Що
таке атмосфера?
2.
Які
гази входять до її складу?
Нині
відомо понад 20 млн речовин. Багато з них трапляється в природі. У повітрі є
різні гази, серед яких переважають азот і кисень; у річках, морях, океанах –
крім води, розчинені в ній речовини; у земній корі – численні мінерали, руди
тощо. Велика кількість речовин міститься в живих організмах.
ІІІ. Мотивація учіння
Ми живемо у світі речовин. Подивіться навкруги, вас
оточує безліч предметів –
фізичних тіл. Наприклад, цинк – речовина, а цинкове відро – фізичне тіло. Вода – речовина, а крапля води – фізичне тіло. Пригадайте, з курсу фізики:
·
фізичне тіло – це окремий предмет, обмежений у просторі, який має довжину, ширину і
глибину;
·
матеріал – це те, з чого
що-небудь виготовляють, виробляють, будують.
Дерев’яний
штатив, дерев’яна віконна рама, дерев’яна лопата – це фізичні тіла, що зроблені
з одного і того самого матеріалу – деревини, а основна речовина, що утворює
деревину, – це клітковина, або целюлоза.
ІV. Повідомлення теми і мети
уроку
V. Формування нових знань,
умінь й навичок
Нині відомо
майже 20 000 000 різних речовин. Одні з них — природні, наприклад вода, кисень,
вуглекислий газ. Інші — добуті штучно, наприклад капрон, поліетилен,
синтетичний каучук.
Із
речовин складаються фізичні тіла. Фізичними тілами є, наприклад, крапля води,
кристал мінералу, уламок скла, зерно пшениці, яблуко, горіх, а також предмети,
виготовлені людиною, — годинник, іграшка, книжка, намисто тощо.
Для
речовин або їхніх сумішей, які використовують у будівництві, для виготовлення
різного обладнання, предметів побутового вжитку, художніх виробів, існує
загальна назва — матеріали. Першими матеріалами в історії людства були
ті, які надавала природа, — деревина, камінь, глина. Згодом люди навчилися
виплавляти залізо та інші метали, виробляти скло, вапно, цемент. У наш час
замість традиційних матеріалів дедалі ширше використовують різноманітні
пластмаси.
Кожна речовина має певну сукупність
властивостей, за якими визначають її індивідуальність. Властивості речовин — це певні ознаки, за якими різні
речовини подібні між собою або відрізняються одна від одної.
Розрізняють фізичні й хімічні властивості речовин.
До фізичних властивостей належать колір, блиск, запах,
смак. Ці властивості можна виявити під час безпосереднього
спостереження. Наприклад, золото можна
відрізнити від інших речовин за його блиском і кольором. Цукор і кухонну сіль
можна розрізнити за смаком.
Увага! Завжди пам’ятай, що куштувати невідомі речовини не можна, оскільки багато з
них отруйні!
Деякі
речовини можна впізнати за характерним запахом.
Назви речовини, які ти можеш
упізнати за запахом, і пригадай, як треба нюхати, наприклад, невідомий газ або
розчин
Але не всі
фізичні властивості речовин виявляються за допомоги органів чуття. Так, щоб
дізнатися про густину рідини, потрібно скористатися ареометром, а про
температуру її кипіння — термометром, тобто є такі фізичні властивості, які
вимірюються приладами.
Проблемне запитання: А чи належить агрегатний стан речовини до її
фізичних властивостей?
- Що таке агрегатний стан?
- Які є види агрегатних станів?
- Наведіть приклади агрегатних станів
води.
Агрегатний стан — це не фізична властивість
речовини, а лише стан, в якому вона перебуває за певних умов. Лід, вода і водяна пара — це
твердий, рідкий і газуватий стани однієї й тієї самої речовини — води. Отже, тверда, рідка і газувата форми не є
індивідуальними характеристиками води. Вони відповідають різним станам існування
води за певних умов. Тому не можна приписувати воді лише ознаку рідини, а кисню
— ознаку газу, залізу — ознаку твердої речовини. Будь-яка речовина в разі зміни
умов може перейти в інший агрегатний стан.
Спостереження
як метод наукового пізнання в хімії посідає особливе місце. У цьому ви
переконаєтеся у процесі навчання.
Хімічні
знання уможливили створення речовин і матеріалів, яких не існує в природі.
Завдяки цьому людина має змогу виготовляти безліч різноманітних фізичних тіл,
або предметів.
Як бачите, сучасна
хімія вивчає не лише речовини, що існують у природі, а й займається створенням
нових речовин і матеріалів. У цих дослідженнях учені досить часто керуються
бажаними, тобто наперед запланованими властивостями, які відсутні у природних
речовин.
VІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
1) Питання
до учнів
1. Сформулюйте
означення понять: фізичне тіло, предмет, речовина, матеріал. Що характерне для
тіл, але відсутнє в речовин?
2. Наведіть
приклади сучасних матеріалів та виробів із них.
3. Чи зміниться
форма залізних цвяхів, якщо висипати їх у відро? Це дає підстави віднести їх
до: а) тіл; б) речовин.
4. Назвіть у
наведеному переліку будівельні матеріали: гіпс, віск, скло, графіт, цемент,
гліцерин, капрон, мармур.
5. Наведіть
приклади:
а) кількох
різних предметів, виготовлених з одного й того самого матеріалу;
б) предмета,
виготовленого з кількох матеріалів;
в) двох
матеріалів, з яких виготовляють аналогічні предмети.
6. Виберіть
серед наведених слів і словосполучень ті, які стосуються речовин: стіл, мідь,
пластмасова пляшка, спирт, газета, цукор, водяна пара, срібний ланцюжок.
7. Знайдіть
відповідність:
Речовина Фізичне тіло
1) золото; а) ножиці;
2) залізо; б) каблучка;
3)
поліетилен; в) вітрина;
4) скло; г) господарчий пакет.
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1. Вивчити 20
хімічних елементiв протягом мiсяця.
2. Пiдготуватися
до навчального проекту «Хiмiчнi знання в рiзнi епохи»
3. Вивчити
правила поведінки учнів у хімічному кабiнетi.
4. Намалювати
й пiдписати назви хімічного посуду.
VІІІ. Підсумок уроку
Що вам сподобалося
на уроці? Якi виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.
Немає коментарів:
Дописати коментар