вівторок, 2 лютого 2016 р.


Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема: 2    Урок: 35
Тема:
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції
Мета:
формувати знання учнів про дихання; ознайомити з особливостями будови органів дихання тварин відповідно пристосувань до умов середовища життя; розкрити значення дихання для організмів; розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення; вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати екологічну культуру
Обладнання:
таблиці «Дихальна система», «Дощовий черв'як», «Клас Риби», «Клас Земноводні», «Клас Птахи», «Клас Ссавці», проростки квасолі
Без дихання існування організму неможливе
Хід уроку
І. Організація класу
Розминка «Епіграф». Висловіть свою думку, чи справді без дихання існування організму неможливе. Із свого життєвого досвіду ми знаємо, що людина і тварина у момент народження робить перший вдих і вже до кінця життя буде здійснювати дихальні рухи – вдих і видих. Ці рухи дуже необхідні – вони підтримують життя. Отже, дихання – це необхідна умова існування живого організму.
ІІ. Перевірка д/з
1. Вправа «Утвори пару». Утворіть пари між твариною та і способом її живлення
1 олень           2 вовк 3 дощовий черв'як    4 кліщ собачий        
А паразит  Б фітофаг  В фільтратор  Г сапротроф  Д хижак
2. Інтерактивна методика «Мозковий штурм»:
Чи вірите ви, що…
1)   тварини належать до гетеротрофних організмів?
2)   наскрізна травна система закінчується анальним отвором.?
3)   довжина кишечнику рослиноїдної та хижої тварини однакова?
4)   їжа рослинного походження перетравлюється швидше?
5)   неперетравлені рештки у тварин з ненаскрізною травною системою виділяються через рот?
6)   до переднього відділу травного каналу належать: ротова порожнина, стравохід, глотка?
7)   травна система складається з травної трубки і травних залоз?
8)   дощовий черв’як має наскрізну травну систему?
9)   для одноклітинних тварин характерне внутрішньоклітинне травлення?
10) для гідри характерне порожнинне і внутрішньоклітинне травлення?
11) до фільтраторів належать черевоногі молюски?
12) зовнішнє травлення властиве павукам?
Відповіді:
1          2          3          4          5          6          7          8          9          10        11        12
+          +          –          –          +          +          +          +          +          +          –          +
ІІІ. Актуалізація опорних знань
  1. Які ви пам’ятаєте органи у тварин і рослин?
  2. А чи є такі органи у людей?
  3. За якими ознаками можна відрізнити живий організм від неживого? (дихання, рух, ріст, живлення, розмноження, обмін речовин)
  4. Які почуття, слова, асоціації викликає у вас слово «дихання».
  5. Що ви знаєте про дихання?
ІV. Мотивація навчальної діяльності
1. Гра «Чорний ящик».Квасолю, намочену за декілька днів до уроку, кладемо у скляні банки. Одну банку закручуємо металевою кришкою, іншу – накриваємо марлею. Перед уроками ставимо у «чорний ящик». Учитель на уроці розповідає про експеримент і пропонує зробити передбачення результатів досліду. Потім відкриває «чорний ящик» і демонструє банки з пророщеним насінням.
      Висновок: Для розвитку, росту, життя – потрібне повітря. Тому ростки, які знаходились в закрученій банці загинули. Це – закон природи, а значить характерний і для тварин.
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Вивчення нового матеріалу
1. Дихання. Бесіда.
Дихання в тварин відбувається цілодобово. Тварини вбирають кисень з повітря і він транспортується до всіх клітин організму.  Який процес відбувається в клітині при наявності кисню? (процес окислення, в результаті якого виділяється енергія). Це клітинне дихання.
2. Газообмін Газообмін між організмом і навколишнім середовищем відбувається завдяки явищу дифузії. Завдяки ньому з легеневих пухирців у капіляри з кров’ю проникає кисень, а з капілярів у легеневі пухирці – вуглекислий газ. Тварина вдихає повітря, у якому вміст кисню більший, ніж у тому повітрі, який вона видихає.
3. Органи дихання.  
Отже, дихання – це складний процес надходження в організм кисню, який забезпечує  процеси утворення енергії.  У деяких тварин органами дихання є зябра (риби, ракоподібні), трахеї або дихальні трубочки (павуки, комахи) та легені (земноводні, плазуни та ссавці).
 В залежності від будови органів дихання розрізняють різні типи дихання:
-                     Зябровий тип дихання – тварини вбирають розчинений кисень з води;
-                     Шкірне дихання – повітря надходить через вологу шкіру;
-                     Трахейне дихання – кисень надходить до організму через спеціальні трубочки (трахеї), які відкриваються отворами на черевці;
Легеневе дихання – дихання легенями, яке має переважна більшість наземних тварин та людина.
Легені – це парні комірчасті органи, що найкраще пристосувались до газообміну на суходолі.  У багатьох тварин легеневе дихання поєднується з диханням через шкіру. У людини та ссавців 98% газообміну проходить через легені і лише 2% через шкіру. Допоміжними органами дихання є шкіра, плавальний міхур, ротова порожнина, легеневі мішки.
Висновок: тварини дихають різними органами.
            4. Значення органів дихання.
-          Надходження в організм кисню;
-          Використання його клітинами і тканинами для окислення органічних речовин;
-          Забезпечення організму необхідною для його життєдіяльності енергією.
VІІ. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
1. Проблемні завдання.Клас ділиться на групи.
Група 1
В оповіданні О. Беляєва «Людина – амфібія» професор пересаджує юнаку зябра акули. Чи можливе створення Іхтіандра? Чому?
Група 2
Чи однакова інтенсивність дихання собаки коли він біжить і коли спить? Чому?
Група 3
Чому в сонячний день ми ніколи не зустрінемось з ропухою?
2. Ланцюжкове взаємоопитування. Один учень розпочинає речення, а другий продовжує.Наприклад:
  1. З повітря організми вбирають…
  2. Під час дихання видихають…
  3. Дихання, під час якого використовується кисень,— … (аеробне).
  4. Дихання, під час якого не використовується кисень,— … (анаеробне).
  5. Дихання одноклітинних тварин здійснюється через … (поверхню клітини).
  6. Багатоклітинні організми, які не мають органів дихання,— це … (дощові черви).
  7. Органи дихання комах — … (трахеї).
  8. До повітроносних шляхів ссавців належать … (носова порожнина, носоглотка, гортань, трахея, бронхи).
  9. Для птахів характерне … (подвійне) дихання.
3. Запитання від ЯКА?
1. Як дихальна система амфібій сприяє пристосуванню їх до життя у двох середовищах - водному та наземно-повітряному?
2. Які особливості газообміну у птахів? Чи відрізняється їхня дихальна система від дихальної системи рептилій і ссавців?
3. Який зв'язок між газообміном дощового черв'яка та його видовою назвою «дощовий»?
VІІІ. Повідомлення д завдання
  1. Вивчити конспект, опрацювати параграф
  2. Скласти кросворд, ребус на тему «Дихання».
ІХ. Підсумок уроку

Що вам сподобалося на уроці? Якi виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар