вівторок, 2 лютого 2016 р.


Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема: 2    Урок: 37
Тема:
Транспорт речовин  у тварин
Мета:
формувати знання учнів про транспорт речовин; ознайомити з особливостями коло обігу у транспортній системі тварин відповідно пристосувань до умов середовища життя; розвивати уяву, пам'ять, увагу, логічне мислення; вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати екологічну культуру
Обладнання:
таблиці «Дощовий черв'як», «Клас Риби», «Клас Земноводні», «Клас Птахи», «Клас Ссавці»
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Вправа «Закінчити речення»
1. Альвеолярні легені розвинені у ____
2. Кити, дельфіни у воді дихають ____.   
3. Зябрами дихають ____.
4. Хрущ, тарган, бджола дихають ____.  
5. Виділяється при диханні енергія, яка витрачається на _____.
6. В процесі дихання утворюється _______.
2. Проблемне запитання: як потрапляє кисень до клітин гідри?
Завдяки дифузії – молекули кисню «самотужки» переміщуються з води до міжклітинної рідини організму, а звідти проникають в клітини. Так само переміщуються й молекули поживних речовин, на які розщепилася їжа гідри в травних клітинах. Вони долають мембрани цих клітин і дифундують у міжклітинній речовині, поки не досягнуть клітин зовнішнього шару. А там ці речовини радо зустрінуть «голодні» епітеліально-м'язові клітини, аби використати для підтримки власного життя.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Порівняймо тваринний організм з містом. Аби певна фірма, що виробляє піцу, могла доставити її усім бажаючим, у якому б куточку міста вони не жили, потрібна транспортна система: обладнані шляхи та засоби пересування. Вони потрібні й тій фірмі, яка займається вивозом численних відходів, аби мешканці міста жили в чистоті. Таких транспортних систем потребують і тваринні організми. Тварини отримують з зовнішнього середовища їжу та кисень.
1.    Як саме поживні речовини і кисень доставляються до кожної клітини організму?
2.    Як видаляються відходи діяльності клітин?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Формування нових знань, умінь і навичок
Транспортна система – це сукупність порожнин, якими переміщується рідина, що розносить речовини (поживні речовини, шкідливі речовини, кисень, вуглекислий газ тощо) по тілу.
Навіщо потрібний транспорт речовин? У будь-якому організмі, навіть улаштованому так просто, як у гідри, існує певна спеціалізація. Так, клітини легенів отримують кисень, що надходить ззовні - проте не лише для своїх потреб, а для того, аби забезпечити ним усі клітини організму. Так саме й клітини кишечнику, одержавши поживні речовини, що утворилися внаслідок розщеплення речовин їжі, мають «віддати» їх переважну кількість усім іншим клітинам. Аби кисень і поживні речовини досягли тих, хто розташований у найдальшому куточку міста під назвою «організм», і потрібний транспорт речовин. І це стосується не лише кисню і поживних речовин - в організмі кожна клітина виконує певну роботу і має ділитися її результатами з іншими клітинами.
Функція циркуляторної системи полягає у швидкому перенесенні речовин з однієї частини тіла в іншу на значні відстані (певні речовини, що досягли місця призначення, повинні потрапити через стінки циркуляторної системи у відповідні органи або тканини, а речовини, які в цих органах або тканинах утворитися, але мають бути використаними в іншому місці чи виведеними з організму, мають потрапити в циркуляторну систему для транспортування).
Циркуляторна система складається з:
• рідини, що циркулює в системі й виконує транспортну функцію (кров, лімфи);
• судин (трубок різного діаметра) та порожнин, в яких циркулює рідина;
• скоротливого органа, який діє як насос (помпа) і забезпечує рух рідини по системі (органами у тварин можуть бути або серце, або видозмінені кровоносні судини).
У більшості тварин транспортну функцію виконує кровоносна система. Окрім поживних речовин, кисню і вуглекислого газу, кров транспортує гормони, продукти обміну речовин, забезпечує імунітет, а також виконує важливу роль у збереженні температури тіла в птахів і ссавців.
VІ. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
1. У яких тварин відсутня кровоносна система? З чим це пов'язано?
Найпростіші водні тварин ( кишковопорожнинні), поглинають кисень, розчинений у воді. Примітивні тварини (кишковопорожнинні, плоскі черви) мають невеликий розмір та неінтенсивний обмін речовин, тому надходження і виділення речовин відбувається через поверхню тіла, а внутрішній транспорт — завдяки повільному переміщенню речовин від клітини до клітини в міжклітинній речовині.
  1. Чому ми називаємо транспортну систему хребетних кровоносною, а подібну систему багатьох безхребетних (наприклад, членистоногих) – ні?
У хребетних транспортна система замкнена. Транспортна рідина переносить не тільки поживні речовини та продукти обміну речовин, а й розчинені гази: кисень і вуглекислий газ. Вона має червоний колір, завдяки дихальному пігменту, що містить залізо, – гемоглобіну. Така транспортна речовина називається кров’ю, а система, якою вона рухається, – кровоносною системою.
3. Що таке дихальні пігменти?
Це речовини, які зв’язуються з киснем і вуглекислим газом. Дихальні пігменти можуть міститися в певних клітинах (як гемоглобін міститься в еритроцитах хребетних) або просто бути розчиненими в плазмі.
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
  1. Вивчити конспект, опрацювати параграф
  2. Підготувати повідомлення про транспортні системи кишковопорожнинних, червів, молюсків, членистоногих.
Таблиця «Транспортна система безхребетних»
Тварини                                                                    Характеристика транспортної системи
Кишковопорожнинні                                  Відсутня кровоносна система, дифузійний тип
транспортної системи, гемолімфа
Плоскі            Відсутня кровоносна система, дифузійний тип транспортної системи, гемолімфа
Круглі черви             Відсутня кровоносна система, дифузійний тип транспортної системи,
представлений рідиною первинної порожнини (гемолімфа)
Кільчасті черви         Замкнена кровоносна система, спинна і кільцева судини, рух завдяки
пульсації  цих судин, ці дві судини з'єднуються кільцеві судини в кожному сегменті.
Молюски черевоногі, двостулкові    Незамкнена кровоносна система, серце (у молюсків
серце складається з шлуночка і передсердь, притому кількість камер серця може бути різною) і судини, кров
Молюски головоногі           Замкнена кровоносна система, серце (є додаткові серця біля основи зябер) і судини, кров
Ракоподібні   Незамкнена кровоносна система, серце мішкоподібне з кількома парами отворів на спинному боці голово грудей. Від серця по судинах гемолімфа (переважно голубого кольору) витікає у порожнину, віддає кисень і поживні речовини, прямує по судинах до зябер, збагачується киснем і надходить до серця
Павукоподібні          Незамкнена кровоносна система, спинна судина, поділена перетяжками на серця з клапанами (серце трубчасте на спинному боці черевця)
Комахи          Незамкнена кровоносна система, спинна судина, поділена перетяжками на серця з клапанами (серце трубчасте на спинному боці черевця транспортує тільки поживні речовини), з порожнини тіла багата гемолімфа потрапляє через отвори у спинну судину, по аорті багата гемолімфа тече до голови, вливається у порожнину тіла, омиває органи, повертається до черевця
VІІІ. Підсумок уроку

Що вам сподобалося на уроці? Якi виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар