вівторок, 2 лютого 2016 р.


Дата:
Біологія   Клас: 7  Тема: 2    Урок: 36
Тема:
Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині
Мета:
формувати знання про значення дихання для живих організмів; розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення; вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати спостережливість, працелюбність, екологічне мислення
Обладнання:
таблиці «Дихання тварин»

Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Перевірка д/з
Біологічний диктант
1.      Фізичним процесом дихання є дифузія.
2.      Кисень до організму жаби потрапляє двома шляхами: через ____ та
3.      Зябрами дихають ____.
4.      Хрущ, тарган, бджола дихають ____.  
5.      Альвеолярні легені розвинені у ____.  
6.      Кити, дельфіни у воді дихають
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Обмін речовин як основний прояв життя.
2. Органи й системи органів.
3. Основні види порожнин тіла та відмінності між ними.
4. План будови тіла. Що зумовило відмінності між ними?
5. Місце дихальної системи в обміні речовин на різних рівнях організації.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Чи правда, що акули не сплять, тому що інакше не будуть дихати? Більшість видів якщо й сплять, то дуже мало. У акул щелепні м'язи не здатні самостійно прокачувати воду через зябра. Хижачки змушені робити це в русі, захоплюючи воду пащею. Тому зазвичай акула може відпочивати, залишаючись на місці, не більше години. Якби вона надовго заснула, то загинула б від нестачі кисню.
·      у катранів, наприклад, за роботу плавальних м'язів відповідає спинний мозок, тому, можливо, вони пересуваються у сні, як сновиди.
·      акули-няньки з сімейства вусатих акул продовжують дихати, відкриваючи й закриваючи рот і узгоджуючи з цими рухами роботу глотки і зябрової мускулатури.
·      у багатьох придонних видів є отвори позаду очей, які допомагають циркуляції води: через них акула втягує воду, яка по особливому каналу прямує в зябра.
·      акули вміють спати «наполовину», як дельфіни, у яких півкулі головного мозку відпочивають по черзі. Така акула здатна дрімати і керувати плавниками та хвостом. Вона рухається і, отже, дихає.
V. Повідомлення теми і мети уроку
VІ. Вивчення нового матеріалу
1.      Дихання. Дихання— це сукупність процесів, що забезпечують надходження в організм кисню, використання його, перетворення поживних речовин, а також виділення організмом вуглекислого газу та деяких інших продуктів розпаду, які є кінцевими в обміні речовин.
Дати поняття про аеробні та анаеробні організми.
Всі організми поділяються на: аеробні та анаеробні. Першим потрібний кисень, другим – ні. Більшість тварин – аероби. Кисень використовується при вивільненні енергії органічних речовин, які розкладаються до неорганічних, зокрема до вуглекислого газу. Отже, більшості тварин потрібно транспортувати кисень.
Як дихають тварини, що паразитують усередині організму?
Показати, що існують організми, які добувають енергію для життєдіяльності без використання кисню (термін «анаероби» був уведений Л. Пастером, який у 1861 р. відкрив бактерії маслянокислого бродіння). Анаероби поширені переважно серед прокаріот. Серед еукаріот до анаеробіозу здатні лише вторинно пристосовані форми — дріжджі найпростіші, кишкові паразити — стьожкові, аскариди).
Бесіда
1)      В який спосіб забезпечується обмін газів між зовнішнім середовищем та організмами на різних рівнях організації?
2)      Як з ускладненням рівня організації та збільшенням розмірів тіла поліпшити засвоєння кисню:
 виникають спеціальні структури або органи, що беруть на себе дихальні функції;
 посередник — система кровообігу, в якій циркулює кров або гемолімфа, що здатні зв'язувати й переносити кисень та вуглекислий газ.
В який спосіб здійснюється дихання в багатоклітинних організмах? Зовнішнє дихання:
            Клітинне дихання - це окислювальний, за участю кисню розпад органічних поживних речовин, що супроводжується утворенням хімічно активних метаболітів і звільненням енергії, які використовуються клітинами для процесів життєдіяльності.
Сумарне рівняння процесу дихання: С6Н12О6 + 602> 6С02 + 6Н20 + 2875 кДж / моль
Не вся енергія, що вивільняється при диханні, може бути використана в процесах життєдіяльності. Використовується організмом в основному та енергія, яка акумулюється в АТФ. Може бути використана на процеси синтезу, процеси надходження, пересування поживних речовин і води, створення різниці потенціалів між цитоплазмою і зовнішнім середовищем. Енергія, що не накопичена в АТФ розсіюється у вигляді тепла чи світла і є для рослини марною.
2.      Значення дихання.
Виділяється при диханні енергія витрачається як на процеси росту, так і нa підтримання в активному стані органів. Разом з тим значення дихання не обмежується тим, що це процес, що поставляє енергію.. На проміжних стадіях дихання утворюються органічні сполуки, які потім використовуються в різних метаболічних реакціях. До проміжних сполук відносять органічні кислоти і пентози утворюються при різних шляхах дихального розпаду. Таким чином, процес дихання - джерело багатьох метаболітів.
Незважаючи на те що процес дихання в сумарному вигляді протилежний фотосинтезу, в деяких випадках вони можуть доповнювати один одного. Обидва процеси є постачальниками як енергетичних еквівалентів (АТФ, НАДФ-Н), так і метаболітів. Як видно з сумарного рівняння, в процесі дихання утворюється також вода. Ця вода в крайніх умовах зневоднення може бути використана і зберегти його від загибелі.
3. Значення органів дихання.
-          Надходження в організм кисню;
-          Використання його клітинами і тканинами для окислення органічних речовин;
-          Забезпечення організму необхідною для його життєдіяльності енергією.
VІІ. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
  1. Термінологічний дощ


  1. Газообмін
  2. Дихання
  3. Зябра
  4. Легені
  5. Трахеї
  6. Легеневі мішки
  7. Мітохондрія
  8. Кисень
  9. Вуглекислий газ
  10. Аероби
  11. Анаероби
  12. Дифузія


  1. Запитання від чомучки
1.      Чому потрібний газообмін? (для дифузії молекул)
2.      Чому під час газообміну гази переходять туди, куди потрібно? (є особлива транспортна речовина - кров).
3.      Чому риби не можуть дихати на суходолі? (зяброві пелюстки злипаються)
4.      Чому деякі наземні тварини дихають зябрами? ( мокриці живуть у вологих місцях)
5.      Чому легені молюсків мають більш складну будову, ніж павуки? ( у павуків у середині легені є книжко подібні вирости, що збільшують поверхню газообміну)
6.      Чому в легенях птахів повітря є постійно насичене киснем (є легеневі мішки і подвійне дихання).
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
  1. Вивчити конспект, опрацювати параграф
  2. Підготувати повідомлення про транспортну (кровоносну) систему кільчастих червів, комах, молюсків.
ІХ. Підсумок уроку
Живий організм дихає протягом всього життя. Свої енергетичні витрати він відновлює завдяки енергії, яка вивільняється при окисненні поживних речовин. Переважна більшість таких процесів відбувається тільки при наявності кисню. Тому, для забезпечення окисних процесів, а отже, збереження життя, необхідне постійне надходження кисню.
Під час окиснення в клітинах із поживних речовин утворюються кінцеві продукти, одним із яких є вуглекислий газ, який видаляється з організму. Таким чином, одночасно з безперервним надходженням кисню має відбуватися і видалення вуглекислого газу.

Що вам сподобалося на уроці? Якi виникли запитання? Оцінювання роботи учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар