субота, 19 листопада 2016 р.

Природознавство Клас:5   Тема 2 Урок 17 Дата:
Тема: Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття
Мета: сформувати в учнів знання про хімічні явища, їх ознаки. горіння, гниття; формувати вміння ілюструвати свої відповіді дослідами і прикладами; розвивати спостережливість, логічне мислення, пам’ять; виховувати прагнення досліджувати хімічні явища і намагатися їх пояснити
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка присутності учнів на уроці.
ІІ. Перевірка д\з
Повідомлення учнів про фізичні та хімічні явища.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Самостійна робота
І варіант 1. Яке явище описане у тексті? Легкий подих вітру розносив над лісовою галявиною парашутики кульбаби.
2. Що таке провідник?
3. Допишіть речення:  Переміщуючись з однієї точки в іншу, тіла рухаються по певній лінії. Цю лінію називають________________________________
4. Встановіть співвідношення між колонками:
1. Механічні явища природи. а) дощ;
2. Теплові явища природи. б) робота двигуна;  в) град;  г) падіння каменя;
д) горіння свічки;  є) рух велосипеда.
5. Чому існують різні термометри?
ІІ варіант
1. Яке явище описано у тексті?
Над головною площею Києва тисячі людей спостерігали за дивовижним феєрверком.
2. За якою формулою можна визначити швидкість автомобіля?
3. Допишіть речення: Під час нагрівання не лише гази, а й рідини та_______________ здатні збільшувати свої розміри ________________ .
4. Встановіть співвідношення:
1. Звукові явища природи а) стрекотіння коника;
2. Теплові явища б) шелест листя; в) випаровування;  г) замерзання води;
д) дзвоник на урок.  е) шипіння змій.
5. Чим відрізняється природні джерела звуку від штучних?
ІV. Мотивацція учіння
Завдання. До фізичних чи хімічних явищ належить, а) виготовлення цвяхів із заліза; б) поява іржі на залізному виробі; в) скисання молока; г) приготування з молока масла? Відповідь обґрунтуй.
V. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
VІ. Формування нових знань, умінь та навичок учнів
Пояснення вчителя з елементами бесіди та демонстрація дослідів, малюнків.
Часто у природі та під впливом різних видів діяльності людини настають зміни, внаслідок яких одні речовини перетворюються на інші. Такі зміни називають хімічними явищами, або хімічними реакціями.
Виконаємо дослід 1. У скляний стакан вмістимо трохи питної соди і доллємо до неї оцту. Одразу ж спостерігаємо своєрідне «закипання» суміші цих речовин. Таке враження створюється завдяки бурхливому виділенню бульбашок вуглекислого газу. Запалений сірник, внесений у стакан під час виділення газу, гасне, не догорівши. Під час досліду питна сода та оцет зруйнувалися, а утворилися нові речовини, у тому числі й вуглекислий газ. Тобто відбулася хімічна реакція.
Про здатність вуглекислого газу припиняти горіння давно відомо, тому його використовують у вогнегасниках.
Першою хімічною реакцією, яку люди почали свідомо здійснювати, була реакція горіння. Вона супроводжується виділенням світла та тепла.
Виконаємо дослід 2. Внесемо виготовлену мідну дротинку у полум’я свічки й прожаримо її. Що спостерігаєте? Яке це явище?
Учні відмічають, що дротинка вже немає блиску, покрилась нальотом чорного кольору. Це вже нова речовина з новими властивостями.
Ці видимі зміни, які можна спостерігати, називаються ознаками хімічних реакцій. До ознак хімічних реакцій відносять:
1) зміна кольору;
2) утворення або зникнення осаду;
3) виділення газу;
4) поява або зникнення запаху;
5) виділення або поглинання теплоти (іноді світіння).
На окремих аркушах написані ознаки реакцій, і в процесі підведення підсумків вивішуються на дошці.
Гниття— хімічний процес, який відбувається при недостатньому доступі повітря й малій вологості. У результаті перетворень у таких умовах рослини перетворюються на перегній.
З давніх-давен люди навчилися видобувати метали, виготовляти фарби, порцеляну і скло, уповільнювати за допомогою солі та оцту реакції, що призводять до псування м'яса, риби тощо.
Нині на хімічних підприємствах, на заводах з виробництва ліків та, зрештою, просто у побуті люди здійснюють величезну кількість хімічних реакцій. Завдяки хімічним реакціям одержують усе нові й
Учені вивчають хімічні явища у спеціально обладнаних приміщеннях - хімічних лабораторіях, їм важливо знати, як відбуватиметься хімічне явище, як прискорити бажані та сповільнити небажані хімічні реакції, що потрібно для одержання нових речовин з наперед заданими властивостями.
VІІ. Узагальнення знань, умінь і навичок
Бесіда за питаннями
1. Що називають хімічним явищем? Яка інша назва хімічних явищ тобі відома?
2. У чому полягає головна відмінність між фізичними та хімічними явищами? Наведи приклади.
3. Навіщо потрібні хімічні лабораторії?
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання
1.Вивчити відповідний параграф підручника.
2.Описати хімічні явища, які зустрічаються у вашому повсякденному житті.
ІХ. Підсумки уроку
Що вам сподобалося на уроці?
Які виникли запитання?

Немає коментарів:

Дописати коментар