середа, 16 листопада 2016 р.

Дата:
Природознавство Клас: 5 Тема: Вступ Урок: 3
Тема: Практичне заняття. Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів
Мета: ознайомити учнів із довідковими виданнями з природничих наук різних типів; розвивати вміння працювати з довідковою літературою; виховувати повагу одне до одного.
Тип уроку: застосування знань та вмінь.
I.   Організаційний момент
II.  Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
1.  Робота з дефектним реченням.
— Біологія — це наука, яка вивчає …
— Хімія — це наука, яка вивчає …
— Фізика — це наука, яка вивчає …
— Географія — це наука, яка вивчає …
— Астрономія — це наука, яка вивчає …
2.  Інтерактивна гра «Мікрофон».
— Про які новітні дослідження природничих наук ви знаєте?
4.  Повідомлення теми уроку.
5.  Формулювання мети й завдань уроку разом з учнями.
III. Засвоєння нових знань
1.  Вступне слово вчителя.
Отже, ми з вами бачимо, яку велику кількість знань здобули науки про природу. І всі ці знання можна здобути з фахової літератури — це енциклопедії, словники, атласи географічних карт, атласи-визначники рослин та тварин, науково-популярні видання, довідники величин, Інтернет-ресурси тощо.
Намагайтеся дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.
Ознайомлення з довідковими виданнями
 з природничих наук різних типів
Мета: ознайомитися з різними довідковими виданнями з природничих наук, навчитися знаходити та використовувати інформацію в довідниках.
Обладнання: енциклопедії, словники, атласи географічних карт, атласи-визначники рослин.
Хід роботи
1.   Об’єднайтеся у творчі групи та виконайте запропоновані завдання.
2.   Завдання для груп:
1 група
1.   Дайте відповідь на запитання.
— Як користуватися біологічним словником?
2.   Використовуючи біологічний словник, знайдіть визначення понять флора, фауна, та інформацію про англійського лікаря Е. Дженнера.
Відповідь до п. 1.
— Поняття шкільного курсу біології розміщено в алфавітному порядку. Для більш швидкого знаходження того чи іншого слова необхідно користуватися алфавітним покажчиком, який розміщений в кінці посібника. Біля поняття, яке треба знайти, вказана сторінка, на якій воно розміщено.
Відповіді учнів до п. 2.
— Флора (від латин.— богиня квітів і весни в давньоримській міфології) — це історично сформована сукупність рослин, що ростуть зараз або росли раніше на певній території.
— Фауна (від латин.— богиня лісів і полів, покровителька тварин у давньогрецькій міфології) — це сукупність видів тварин, що населяють певну територію чи акваторію.
— Е. Дженнер (1749–1823). Англійський лікар, який запропонував метод, що попереджає захворювання віспою. Після багаторічних спостережень Дженнер переконався, що доярки, які хворіли на коров’ячу віспу, не заражуються людською. Він розробив метод запобігання захворювання віспою шляхом штучного зараження людини. Чотирнадцятого травня 1796 року було вперше зроблено щеплення. Е. Дженнер став прабатьком нової науки — імунології. Щеплення він назвав вакцинацією (від латин. vaccina — коров’яча).
2 група
1.   Дайте відповідь на запитання.
— Як користуватися запропонованою енциклопедією? (Наприклад: Цеханська О. Ф. Найцікавіше про тварин. Харків: Торнадо, 2006.)
2.   Використовуючи запропоновану енциклопедію, знайдіть цікаву інформацію про незвичайні за розмірами тварини в розділах Риби, Амфібії та Земноводні.
Відповіді учнів до п. 1:
— необхідно звернути увагу на зміст посібника, у якому розмежовані розділи, про які йдеться в посібнику;
— для знаходження інформації про певну тварину можна звернутися до предметного покажчика, де в алфавітному порядку вказані назви тварин, а поряд — номер сторінки, на якій є ця інформація.
Відповіді учнів до п. 2.
— Найбільшою рибою вважається китова акула, що досягає 15 метрів, і навіть 20 метрів завдовжки (маса — близько 20 тонн). Китова акула живиться планктоном і для людини небезпеки не становить.
— На початку ХХ століття на малих Зондських островах був відкритий новий вид варана, що дістав назву — комодського (острів Комодо). Це найбільша ящірка з існуючих у світі, її довжина досягає 4 м, забарвлення сіро-чорне. Варан добре плаває, звиваючись, немов змія, і поринає під воду на 2–3 хвилини.
3 група
1.   Дайте відповідь на запитання.
— Як користуватися атласом географічних карт?
2.   Використовуючи атлас географічних карт «Фізична карта півкуль», скажіть, скільки на планеті Земля материків та океанів. Назвіть їх. Покажіть на карті.
Відповіді учнів до п. 1. Необхідно звернути увагу на назву атласу. Нам представлено атлас «Загальна географія». Відкрити зміст атласу та ознайомитися з картами, які запропоновані в цьому атласі. В атласі містяться не тільки карти, а й довідкова інформація, яка допомагає зрозуміти географічні закономірності.
Відповіді учнів до п. 2. На планеті Земля — п’ять материків: Північна і Південна Америка, Євразія, Африка, Австралія, Антарктида. Учні показують материки на карті.
— На планеті Земля — чотири океани: Північний Льодовитий океан, Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський океан. Учні показують океани на карті.
4 група
1.   Дайте відповідь на запитання.
— Як користуватися атласом-визначником рослин?
2.   Запропоновано гербарій гороху посівного. Визначте, до якої родини належить ця рослина.
Відповіді учнів до п. 1. Для того щоб знайти опис тієї чи іншої рослини, необхідно з’ясувати, до якої родини належить цей екземпляр. Для цього користуються Карткою для визначення родин відділу Покритонасінні.
У картці записані натуральні цифри 1, 2, 3, 4 — це теза. Під кожною тезою стоїть цифра 0 — це антитеза. Спочатку читаємо інформацію під цифрою 1, якщо ця інформація не відповідає дійсності, то звертаємося до антитези і дивимося в другий стовпчик, де стоїть цифра, до якої нас відсилають. І так крок за кроком, доки інформація, запропонована в тезі або антитезі, не співпаде з особливостями гербарного екземпляра.
Відовіді учнів до п. 2. Розглядаємо гербарний екземпляр гороху посівного. Виявляємо, яку квітку він має: зрослопелюсткову чи вільнопелюсткову, скільки пелюсток, тичинок, маточок. Далі працюємо з карткою для визначення родин.
Інформація під цифрою 1 не відповідає дійсності, переходимо до антитези. Антитеза відсилає нас до цифри 2. Інформація під цифрою 2 — істинна, наступний крок — цифра 3. Гербарний екземпляр має ознаки, що прописано під цифрою 3. Отже, горох посівний належить до родини Бобові.
V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Опрацювати у підручнику §
VI. Підбиття підсумків уроку

Дидактична гра «Кубик».

Немає коментарів:

Дописати коментар